Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole (2010)

Alternatieve titel: Legende van Ga'Hoole 3D

Verenigde Staten / Australië
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Zack Snyder
met de stemmen van Jim Sturgess, Hugo Weaving en Abbie Cornish

Soren is een jonge uil, in de ban van zijn vaders grootse verhalen over de ‘Bewaarders van Ga'Hoole’, een mythische groep van gevleugelde helden die in een grote veldslag hebben gestreden om alle uilen te redden van de kwaadaardige 'Volmaakte Strijders'. Terwijl Soren ervan droomt zich ooit bij zijn helden te voegen, spot zijn oudere broer Kludd met dit idee. Kludd doet er alles aan om meer aandacht en liefde van hun vader te krijgen dan zijn jongere broer. Maar de jaloezie van Kludd heeft vreselijke gevolgen… beide jonge uilen vallen uit hun nest en landen recht in de klauwen van de Volmaakte Strijders. Het is nu aan Soren om een moedige ontsnappingspoging te ondernemen met de hulp van andere dappere jonge uilen. Samen vliegen ze over de zee en door de mist om de Grote Boom te vinden, de basis van de legendarische Bewaarders. Zij zijn Sorens enige hoop om de Volmaakte Strijders te verslaan en het uilenkoninkrijken te redden...

avatar van wimnoot
Zack Snyder's Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole

Weer een prachtige film van deze vakman. Ik kan me voorstellen dat er flink wat wenkbrauwen zich gefronst hebben toen men naar buiten bracht dat de nieuwe van Zack Snyder een animatiefilm zou worden over uilen. Dat het 3D zou worden is heden ten dage al niet zo vreemd meer, sterker nog, het begint al een beetje te vervelen, die extra kosten voor onooglijke 3D die alleen de ondertiteling naar voren brengen. Maar dat is bij deze film NIET het geval. De 3D is werkelijk prachtig! Na Avatar is dit de mooiste 3D die ik ooit gezien heb, in combinatie met die duidelijke Snyder slowmotion actiescenes was het een lust voor het oog.

Daarmee heb ik het allersterkste punt van de film al weergegeven. Een minder sterk punt was het verhaal. Hoewel het een boekverfilming is die waarschijnlijk al langer bestaat dan de films die ik ga noemen, is het toch een beetje een nadeel dat we het allemaal al eens eerder gezien hadden. Mijn gedachten kwamen vaak bij The Lion King, Starwars en Lord of the Rings terecht. Op zich niet zo erg, het is tenslotte een kinderfilm en die kijken films toch een keer of twintig en dan zijn ze hem nog niet zat.

Het grootste nadeel van deze prent is het gebrek aan humor. Er wordt hier en daar heus wel geprobeerd wat grappen te maken of wat geinige dialogen maar tot meer dan twee grinikjes kwam ik niet. En dat is jammer want een dergelijke film heeft toch een zekere "Timon en Pumba" factor nodig. Het is het enige aan de film wat me echt tegengevallen is.

Verder heb ik me ook weer vermaakt met het wie is welke stem spelletje. Ik kwam er achter dat zo'n beetje iedere half fatsoenlijke Australische of New Zealandse acteur meegewerkt heeft. David Wenham mocht ook niet ontbreken, hij is al bij drie van Snyders films betrokken geweest.

Ik heb me prima vermaakt en had bij vlagen echt het kippenvel op mijn armen staan door de mooie beelden en muziek. Waardoor mijn cijfer nu wel redelijk aan de hoge kant blijft.

4 punten

avatar van JacoBaco
Ik moet eerlijk toegeven dat ik een zwak heb voor Zack Snyder. Of hij nu een film over zombies maakt, half naakte Spartanen, superhelden of..... uilen. Het is (voor mij) eigenlijk altijd goed. En ik ben altijd al dol geweest op het Fantasy genre, dus Zack Snyder in combinatie met uilen, kom maar op! Daar sta ik niet sceptisch tegenover of had ik dat beter wel kunnen doen?

Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole begint goed, want op visueel vlak is het meteen al een juweeltje, maar zodra de film zich vordert stuit ik toch op allerlei nadeeltjes. Om te beginnen ontbreekt enige vorm van geslaagde humor. Ik dacht eerst dat het aan mezelf lag, maar niemand kon er blijkbaar om lachen en er zaten toch zeker dik 15 mensen in de zaal. Achteraf had het dus wellicht beter geweest om de hele poging tot humor achterwege te laten. Andere nadelen zijn dat de personages vrij oppervlakkig blijven en sommige zijn zelfs irritant. Zoals Mrs. P en dat is een slang die werkelijk niets toevoegt. Ik mis hier en daar wat emotie voor een beter inlevingsvermogen en ik wil de film op net even teveel momenten als saai omschrijven. Verder mag het dan wel een kinderfilm zijn, maar dat is Shrek ook en die film valt ook bij volwassenen prima in de smaak door subtiele woordgrapjes en andere zaken die kinderen (nog) niet begrijpen.

Pluspunten zijn er gelukkig ook, want ik houd wel van zo'n ouderwets goed en kwaad verhaaltje. Visueel prachtig natuurlijk, er zitten een aantal kippenvel momenten in en sommige scènes worden best episch gebracht met mooie slowmo. De score doet het ook goed. Geen meesterwerk, maar het past er prima bij en dat is minstens zo belangrijk. En verder zijn uilen natuurlijk fantastische beesten. Volgens mij heb ik trouwens een Easter Egg gevonden, namelijk meneer de uil! Er zitten heel veel Kerkuilen in de film, maar wie weet er eigenlijk wat voor soort uil hij is? Een voorlees uil?

Ik durf niet te zeggen of deze film nou zo geschikt is voor kinderen. Eerder voor volwassenen, maar voor mij is Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole het in beide gevallen gewoon net niet. Niet geslaagd als kinderfilm en niet geslaagd als volwassen film. Ik kan de film misschien het beste bestempelen als grijs, want dat is een mengeling van wit en zwart en dat zijn 2 tegengestelden.

3 veren voor deze film.

avatar van Sjoerdow
Wat Microsoft met spelcomputers deed, doet Zack Snyder met animatiefilms; Meteen een goede start maken.

Toegegeven, in verhouding is deze film visueel niet zo goed als 300 of Watchmen, maar rondfladderende uilen met een missie zijn minstens zo boeiend als superhelden die hun pak opnieuw afstoffen.

De scenes met de uilen zien er allemaal supermooi uit, alleen duren niet lang genoeg. Daarnaast is het verhaaltje flinterdun en vrij snel verteld en helaas zien we de visuele kunsten van Snyder eigenlijk alleen bij de aftiteling.

Wel merk je, dat de man gevoel heeft voor mooie plaatjes, die regendruppels en die vacht van de uilen is echt gedetailleerd uitgewerkt. Subliem.

Het gebruik van 3D-effecten was aardig, maar het 3D gebeuren kan mij eigenlijk nog niet bekoren, zolang ik er meer geld voor neer moet tellen.

Ik vind het zo'n typische uitvinding, die nog in de kinderschoenen staat en dus het geld nog niet waard is.

Leuke film, alleen is het wel meer bedoeld voor de kleine kids, waar ik dat idee minder heb bij Toy story of Wall-E.

3,5 sterren

avatar van rep_robert
Nou ja, de visuele stijl van 300 of Watchmen hiermee vergelijken is natuurlijk onzin. Toegegeven, ik vind het ook mooi. Maar misschien vinden anderen die visuele stijl in die films misschien wel crap? Daar is het vooral een persoonlijke voorkeur bij die 2 films. Die visuele stijlen staat wat mij betreft ook niet synoniem voor kwaliteit.

Bij Legend of the Guardians lijkt het me vooral wel duidelijk dat het hier om de meest levensechte animatiefilm ooit gaat. Want god o god, wat ziet het er prachtig uit. De volle 90 minuten lang mag je je verbazen over het ene na de andere visuele hoogstandje dat Snyder uit de grafische machines tovert.

Nooit geweten dat uilen zo mooi kunnen vechten, al overdrijft Snyder soms wel iets teveel met de slowmotions. Maar alles opzich ziet er om te smullen uit, de details van de uilen, de wind die de veren strijkt, de duizenden individuele haartjes, de prachtige weerselementen, de fenomenale natuurpracht waar alles zich afspeelt. Kosten noch moeite zijn bespaard om je visueel te laten overdonderen.

Dat uiteindelijk het verhaal helemaal niets voorstelt en dat alles soms te gehaast gaat is iets waar ik makkelijk doorheen prik bij een film als dit. Jammer dat Snyder hier rekening heeft gehouden met de kids, wat mij betreft had er wel een half uur meer aan diepgang in gemogen. Maar het mag natuurlijk niet al te lang duren allemaal, dus elke scene heeft een bepaalde nut en er zit geen shot teveel in.

Overigens vond ik de 3D wel een flinke verbetering t.o.v. vele andere films die ik heb gezien in de bios dit jaar. Juist in dit soort films waar je geniet van het natuurgeweld kan ik genieten van extra diepte in de beelden.

Prima vermaak en fenomenale animaties, maar als je iets met diepgang zoekt ben je toch echt aan het verkeerde adres.

Zwak kinderfilmpje, wat mij betreft ook allemaal veel te serieus en op geen greintje humor te bespeuren.

Spanning of geboeid naar de climax kijken was er voor mij ook niet bij omdat die uilen me totaal niet wisten te raken.

avatar van Shinobi
Gisteren dan in glorieus Imax 3D gezien en het is echt niet normaal hoe gedetailleerd het er allemaal uitziet. Alleen voor de animatie al kijk je naar deze film.

Verhaal is iets minder sterk, het doet toch ietwat simplistisch aan. De humor voelt soms iets te geforceerd aan, wat hier en daar soms leidt tot een glimlach.

Al met al toch een vermakelijke animatiefilm, 3, 5 sterren.

avatar van Naomi Watts
Zack Snyder is één van de meest veelbelovende regisseurs van Hollywood, ik denk nog wel de grootste. Een man waar het style over substance is, en zo hoort het. Al had ik mijn twijfels over Snyder die animatie ging doen. Onterecht natuurlijk, want Snyder bewijst dat ie van alles weer een visueel spektakel maakt. Ook laat hij met Legend of the Guardians zijn animatie concurrenten achter zich, want wat blaast hij iedereen weg.

Qua vormgeving weer briljant. Veel oog voor detail, veel expressie ook bij de uilen (hoe krijg je het voor elkaar?) en qua environment design is dit as good as it gets. Snyder tovert oogverblindende omgevingen op het scherm, die zelfs in de huge budget blockbusters niet voorkomen. Echt werkelijk briljant. Geef deze man is echt veel geld en hij komt echt met iets revolutionairs op de proppen.

Verhaaltje is dan niet zo speciaal, clichématig maar de uitvoering werkt wel. Best leuke humor ook, erg fijne character design en de hele film voelt toch behoorlijk epic aan. Erg knap dat ie van het Owls of Ga'hoole concept zoiets weet neer te zetten. Typische Snyder weer dus, qua vorm gewoon briljant, perfectie op zijn puurst. Ook al heeft hij inhoudelijk dan geen back up, van elk concept weet hij wel iets overdonderends te maken. Snyder bewijst maar weer waarom hij mijn favoriete Hollywood director is.

avatar van wwelover
Gezien in I-Max 3D, dat is ook de plek waar deze film het best tot zijn recht komt. Het is namelijk visueel een fenomenale film. Nog geen animatiefilm gezien die zo perfect gedetailleerd is als deze. Maar ja daar hangt altijd wel een prijs aan, en dat is dat het verhaal nogal zwak en voorspelbaar is. Er is veel tijd gestoken in slow-motion vliegscenes, maar het verhaal vliegt er ook wel doorheen. Dat is wel jammer, er was weinig spanning. Maar een ander pluspunt is wel de muziek, echt geweldige score van David Hirschfelder. Wel maf, ik zei tegen een vriend van me voor de grap dat de muziek door Owl City is gedaaan, en paar minuten later kwam er ook daadwerkelijk een nummer van deze vreselijk slechte band. Wel voor de hand liggend met zo'n bandnaam, maar dit vind ik toch wel heel commercieel gedacht. De stemmen waren wel leuk, en ook de licht aanwezige humor was fijn.

avatar van Rianneke_Dan
Geweldige film

Ik had bij deze film al hele hoge verwachtingen en die zijn gelukkig allemaal waargemaakt. Ik heb hier met volle teugen van genoten! Verhaal stelde, zoals verwacht, niet heel erg veel voor, maar daar staat een hoop tegenover zoals de waanzinnig mooie beelden, geweldige 3D, leuke personages, met vlagen erg leuke humor, en hele mooie passende muziek. Ik heb hier dan ook weinig op aan te merken. De film zakt ook nergens in, vanaf het begin is het al spannend en gebeurd er van alles.

De slow motion in bepaalde scenes vond ik werkelijk prachtig en zorgde ervoor, samen met de muziek, dat ik daar regelmatig kippenvel van kreeg. De omgeving voelde ook erg epic aan, en de details in de uilen waren echt ongelooflijk. De expressies, de bewegingen het was echt prachtig gedaan.

Echt een film die je in de bioscoop gezien moet hebben, ik heb er dan ook echt van genoten en ga zeker nog een keer

Verdiende 5*

avatar van james_cameron
Bijzonder fraai geanimeerde fabel, niet heel bijzonder qua plot maar wel zeer spectaculair. De topzware stemmencast zorgt helaas niet echt voor meerwaarde. Vrij intens voor een kinderfilm, met een dreigende sfeer en veel gewelddadige aktiescenes. De hand van regisseur Snyder is vooral te herkennen aan de vele slowmotion momenten, die er, toegegeven, wel erg gaaf uitzien.

avatar van Ajax&Litmanen1
Onwerkelijk mooi geanimeerde film zeg!

Woorden schieten me eigenlijk tekort om te beschrijven hoe ongelooflijk mooi deze film is geanimeerd. Denk aan de mooist geanimeerde animatiefilm die je kent, doe dit maal 100 en je hebt The Legend of the Guardians. De details bij de uilen, de donkere locaties, het prachtige kleurgebruik (bijvoorbeeld bij vuur of de lucht), de slowmotion gevechten....wauw! Je moet het zien om het te kunnen geloven denk ik.
Ook de hele sfeer is erg sterk in de film. Het plot an sich is behoorlijk duister en wordt realistisch gebracht, voor zover je een film met pratende en vechtende uilen realistisch kan noemen haha. Zach Snyder heeft echt wat bijzonders gecreeerd zeg!

Jammer genoeg is het verhaal zelf niet even boeiend. Het begint best behoorlijk en het laatste half uur is erg interessant, maar het tussendeel (zo'n 3 kwartier) is redelijk saai. Jammer dat men de film niet wat humoristischer heeft gemaakt. Een grappig personage erbij met wat leuke oneliners had de film goed gedaan. Maar gelukkig was het slotgedeelte van de film wel erg stoer. Het werd allemaal best episch met goed tegen kwaad, grootschalige gevechten en veel details. Een beetje Lord of the Rings, maar nu met uilen
Dat laatste half uur maakte bij mij veel goed. Ik had een krappe voldoende willen geven, maar de film is nu toch wel een goede voldoende waard. Buiten de animaties zeker geen topfilm, maar het is zeker wel een aanrader om eens te kijken.

En om nu te eindigen met het citaat van een andere bekende uil:

"oogjes dicht en snaveltjes toe!"

avatar van Leland Palmer
Beste film van Zack Snyder die ik zag (tot nu toe), al was 'Dawn of the Dead' ook best wel érg gaaf en moet ik 'Sucker Punch' nog zien. Maar dit was wel héél erg mooi zeg. Dat uilen zó cool kunnen zijn.

Verwacht je ''gewoon'' een aardig, leuk filmpje - krijg je dit voor je kiezen. Visueel verbluffend, echt een genot om dit schitterend geanimeerde werk te mogen bewonderen. De vacht van de uilen, de regen, de mist, de zeëen, rotsen, bomen en uiteraard vooral ook de legendarische ''grote boom''.

Prachtig allemaal. Het verhaaltje zelf is absoluut niet bijzonder; cliché, voorspelbaar - het komt allemaal vrolijk voorbij, maar regisseur Snyder zorgt hier voor zó een stijlvol eindresultaat met zóveel mooie, meeslepende en kippenvel-scénes dat dit absoluut geen probleem is.

'The Host of Seraphim'; alleen als is deze plaat van Dead Can Dance hoor krijg ik al tranen in m'n ogen. De betoverende stem van Lisa Gerrard is magistraal en Snyder past dit nummer (overigens één van mijn all-time favorieten) schitterend toe in de scéne dat Soren door het vuur vliegt. Zonder twijfel de allerbeste scéne uit de hele film, briljant! Prachtig gebruik van slow-motion ook, indrukwekkend.

Sowieso heb ik een klein zwak voor die stijlvolle slow-mo, übercoole, strakke scénes, ondersteund door schitterende muziek, het liefst met een portie vocals door Lisa Gerrard... en wat doet Snyder; juist. Ik heb bijzonder genoten van deze film. Zeer aangename verrassing.

avatar van SaNDuTjE
Onverwacht sterke animatie van Snyder die laat zien ook prima met uilen uit de voeten te kunnen.

Wat betreft de kwaliteit van animatie kan ik kort zijn, in één woord fenomenaal. Was ik nog behoorlijk onder de indruk van Toy Story 3, Legend of the Guradians doet daar zeker nog een paar scheppen bovenop. Dat in combinatie met de adembenemende slow motion zorgt dat voor 'eye-candy' van de bovenste plank. Maar met alleen mooie beelden kom ik er niet moet Snyder gedacht hebben. Iedere scene is ook wat betreft kleur, licht en vooral muziek een afgewerkt geheel. Met zoals eerder genoemd 'Dead can Dance' als ultiem hoogtepunt.

Een dergelijke film kijk je niet om het verhaal, maar een verhaal is de rode draad van de film. Ook al is Legend of the Guradians voorspelbaar en bevat het (vooral halverwege) wat kinderlijke scenes/grappen die haast Disney-achtig doen lijken, toch probeert Snyder daarna een duistere weg in te slaan en slaagt hier naar mijn mening erg goed in. Aan clichés ontkom je vaak niet in een film die ook jeugdigen als doelgroep stelt. Gelukkig worden ze in deze film zo goed verpakt dat het nergens echt zoet wordt en de gecreëerde donkere sfeer zo veel mogelijk behouden blijft.

Ik heb me kostelijk vermaakt met deze uilen-film, die me onverwachte verrast heeft.

Aanrader!

avatar van Thorongil
Het visuele aspect is dik in orde. De landschappen zijn kleurrijk, de uilen zo realistisch als mogelijk. Maar het plot is echt saai. Harry Potter maar met uilen. Pure-ones (Dooddoeners) zijn slecht en Guardians (Orde van de Feniks) zijn goed.
Ik moet zeggen dat ik vond dat er maar weinig slow-motion effects in zaten, ik had er meer verwacht. Ook vond ik dat de film ondanks zijn korte duur 90 minuten, naar mijn aanvoelen aansleepte en wel langer dan 2 uur scheen te duren.
De 2e Snyder film die ik zie, 300 blijft echter stukken beter en spannender.
De 'Avatar' van de animatiefilms. Een film die het uitsluitend van de special effects moet hebben.

avatar van RSmovie91
1 van de mooiere animatiefilms van de laatste tijd.

Visueel ziet het er echt ge-wel-dig uit. Elk detail van de uilen wordt weergegeven en ook de omgevingen zien er allemaal erg mooi uit.
De gevechten worden ook mooi weergegeven. Het is allemaal duidelijk te volgen en de wapens die ze mee hebben zijn best cool.
En die slow-motion beelden, tja, het is wel van regisseur Zack Snyder en hij weet ondertussen wel hoe hij het goed moet toepassen. Zo ook hier. Het zorgt er hier voor dat de actie goed te volgen is en het maakt de beelden dan net even iets agressiever dan wanneer je alleen veel geschreeuw en gemep hoort.

Het verhaal is wat vergezocht. Maar dat betekend niet dat ik het niet leuk vond. Door de goede uitwerking kreeg je bijna het idee dat het zomaar zou kunnen (niet te letterlijk nemen). Het was wel allemaal net iets te voorspelbaar, maar zelfs dat vond ik niet storen. Mede door de geweldige beelden en de leuke personages.
Ook de personages zijn allemaal goed bedacht. Degene die veel in beeld komen krijg je genoeg informatie over om het verhaal te begrijpen. Misschien was iets meer achtergrond informatie ook leuk, maar het is niet noodzakelijk.

Mede door deze film blijft mijn waardering voor Snyder groeien. Hij weet hoe hij een goed verhaal moet neerzetten, hoe hij slow-motion beelden goed gebruikt en hij heeft een eigen (en mooie) stijl van filmen.

Al met al een erg goede animatiefilm dus.

Vooraf toch een beetje huiverig voor deze animatiefilm. De trailer oogde enigzins kitscherig en ook het verhaal over een stel uilen deed het enthousiasme niet meteen toenemen. Dat Legend of the Guardians uiteindelijk toch een prima film is geworden was dus een meevallertje. Regisseur Zack Snyder heeft er een prachtig schouwspel van gemaakt dat met de vliegscènes en slow motions af en toe flink doorslaat maar dat dankzij het hartverwarmende verhaal en de humor toch met gemak anderhalf uur blijft boeien.

avatar van donbruce
Een zeer mooie film, spannend en leuk een familiefilm. Ik heb geen harry potter gevoel en anders kun je alles wel over 1 kam scheren, Lotr en narnia zijn bijvoorbeeld tijdgenoten en vrienden overeenkomsten genoeg. En harry potter is 1 en al jatwerk wel goed gejat. Maar deze film is een aanrader.

Ik wou dat ik hem twaalf jaar eerder had gezien.

Wat dat betreft is 'Legend Of The Guardians' een meeslepende, avontuurrijke en ronduit gave film. Het verhaal over uilen die strijden voor goed neemt zichzelf serieus, waardoor de film uitstekend onder het imago van 'Happy Feet' uit komt. Het eerste uur is veruit het beste, waarin elke scene een nieuw avontuur is en vol zit met goed uitgewerkte personages waar je geen genoeg van kan krijgen. Helaas stuitert de film later op enkele plotholes en komt te snel aan een einde. Jammer, want vrijwel elke andere factor is geslaagd. Bloedmooie beelden die je doen overtuigen dat CGI's overname van de animatiefilmbranche het waard is (en dat betekent nog al wat voor mij om toe te geven) en perfect getimede slowmotions in uitzonderlijke weersomstandigheden maken de film een lust voor het oog. Met een liedje van de meesterlijke Owl City er bij lijkt het een film om te verslaan. Een klein probleempje is wel dat de gehele film door er uilen zijn die te veel op elkaar lijken waardoor je constant afvraagt wie nou bij wie hoort.
Hoe het ook zij, de leuke avonturen en het volwassen verhaal doen mij wensen dat ik er nog een goede portie jeugdsentiment aan kon verbinden. Ook het gebrek van zelfs een vleugje humor doet af aan het eindcijfer. Sowieso is de film een herhaling waard en van een vervolg zou ik ook niet vies zijn.

Toch jammer van dat einde.

avatar van gizmo_o
Zack Snyder en uilen, hmmm zo op het eerste oog een ietwat vreemde combinatie, maar ik kan je vertellen, hij weet er wel raad mee! Het maakt hem volgens mij niks uit, al geef je hem wandelende takken dan maakt hij er nog een spektakelstuk van.

Deze fabel is als een echte hoogvlieger gebracht. Ik heb nog niet eerder zulke mooi beelden mogen aanschouwen op het gebied van de animatie. Met regelmaat was ik echt overdonderd, de scenes waarin ze door de regen heen vliegen, door de wind heen snijden en alle veren meedansen & uiteraard de gevechten (m.n. de slow motion scenes) waren om je klauwen bij af te likken. De score was dik in orde en ondersteunde het geheel mooi.
Het verhaal is het standaard goed vs slecht, maar naar behoren uitgewerkt. Ik vond het begin en het eind sterk, maar bij het middenstuk zakte mijn aandacht soms weg. Ik miste daarbij ook de nodige humor, die veel animatiefilms juist voor een deel dragen (e.g. Shrek, Lion King etc.)
De stemmen zijn prima ingesproken door een veelzijdigheid aan acteurs.

Het einde voorspelt de mogelijkheid van een tweede deel en daar kan ik prima mee leven.

3,5*.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Geen oe-hoe.

Een aardige avonturenfilm, die van voorspelbaarheid aan elkaar hangt. De wonderschone animaties trekken een en ander recht, maar echte spanning of humor wordt helaas gemist. Vreemde keuze ook van Snyder, die doorgaans heel andere flicks uit zijn creatieve mouw schudt. Gelukkig blijkt de film onderhoudend, al blijft een oe-hoe moment helaas uit.

Redelijk.

avatar van jipt
Heerlijke film. Zit er allemaal mooi uit en een lekker simpel verhaaltje van goed vs evil. Prachtig geschoten allemaal. Veel actie en vette bad guys (zoals de twee die hun evil face oefenen). Ook een aantal coole personages zoals het stekelvarken. Mooi dat alles ook door de lucht gaat, deed me af en toe een beetje denken aan Avatar. Had deze erg graag in 3D willen kijken, ga ik bij deel 2 maar naar de bios!

avatar van Filmkriebel
Weer een boekverfilming. En een topper op het vlak van 3D, dat zie je zo. Veel gevlieg, veel beelden met diepte. Misschien wel van het beste sinds Avatar. En wat een mooi kleurgebruik de hele film door. Visueel heel sterk. Jammer dat het niet gezegd kan worden van het verhaal. Ik lees dat ook heel wat andere users hetzelfde ervaren. Het is teveel automatische piloot en te weinig opbouwend. Een film als How To Train Your Dragon slaagde daar wel met brio in. Niet onmiddellijk actie, maar eerst wat tijd nemen om banden op te bouwen tussen de personages en wat (goede) humor te lossen. Hier gebeurt dat te weinig. Alles op actie en 'in your face' effecten. Iets dat vrij kenmerkend is voor Zack Snyder. Mooi dus, maar daarmee is het meeste gezegd. Dit is dan wel mijn persoonlijke mening; kinderen zullen hier ongetwijfeld dol op zijn en ook dat is belangrijk.

avatar van Insignificance
Erg mooi. Althans wat animatie betreft. Harde kleuren en fraaie verenpakken. De slow motions doen misschien wat overdadig aan, het ziet er wel prachtig uit. Vooral die in de regen boven zee. Ook de gevechten zijn fraai vormgegeven. Helaas blijft de rest wat achter. Het rechttoe rechtaan verhaaltje is op zich nog wel te doen, maar de uilen en hun voicecast zijn daardoor niet zo interessant. Ook al omdat het kennelijk nodig is om enkele malle beestjes op te voeren. Had wat mij betreft iets donkerder en/of creatiever gemogen, maar gracieus is het wel.

avatar van Elineloves
Stop! You're gonna give her daymares!

Absoluut niet wat ik had verwacht, maar ik werd helaas ook niet van mijn stoel geblazen. Je maakt kennis met een prachtige familie kerkuilen, en al snel weet je waar het om zal draaien gedurende 1,5 uur: de strijd tussen goed en kwaad en wat bijbehorende clichés. Dit kan al snel een kinderachtige wending nemen, met name omdat je naar uilen kijkt, maar het tegendeel is waar. Toch is het weinig origineel en werd ik wat het verhaal betreft nauwelijks verpletterd. Af en toe hangt er een grimmig en duister sfeertje, die ik persoonlijk zelfs te heavy vond voor jonge kids. Zeker voor jongere kinderen is het hartstikke realistisch omdat de beelden zo prachtig zijn en de muziek perfect er bij past. Denk dat vooral de jonge kijker hier helemaal in op zal gaan, zij vallen tenslotte ook niet over cliche's en onoriginaliteit.

Het visuele aspect is schitterend, ik heb er geen andere woorden voor. De kleuren, de omgevingen, de actiescènes en niet te vergeten: de uilen zelf. Waanzinnig mooi, ware kunst. Toch blijf ik achter met gemengde gevoelens. Is het steengoed? Nee. Is het slecht? Dat al helemaal niet. Ik laat het nog even bezinken, misschien kan ik er dan iets zinnigers over kwijt.

avatar van Waackx
Ik had er niet veel van verwacht vanwege de titel en omdat de film in het algemeen niet echt heel bekend is.

Maar wat heb ik me vergist zeg !

Visueel van een niveau wat ongekend is.

De uilen,de omgeving, zelfs de gevechten tussen de uilen zien echt formidabel uit.

Het verhaal is vergezocht maar aan de andere kant is het verhaal origineler dan een gemiddelde animatiefilm.

De film had inderdaad wat grappiger mogen zijn maar eigenlijk is het ook wel eens keer fijn dat het verhaal op de eerste plaats staat en niet de humor zoal bij de meeste animatiefilms.

Ik vind het zeer vreemd dat de film nauwelijks nominaties heeft gekregen bij de filmfestivals want naar mijn mening 1 van de beste animatiefilms ooit gemaakt.

avatar van El ralpho
Visueel spektakelstuk.

Op voorhand weinig zin in een animatiefilm over uilen, maar na het tegenvallende Sucker Punch was ik toch benieuwd naar het voorgaande werk van Snyder geworden omdat zijn voorgaande werk zoals 300 en Watchmen wel bijzonder goed te behappen waren. En wat blijkt? Zoals wel vaker blijken de films waar je het minste van verwacht uit onverwachte hoek nog best vermakelijk te zijn. Bijzonder vermakelijk zelfs!

Om een impressie te krijgen van de wonderschone animaties raadt ik je toch echt aan om de film zelf te gaan kijken, want in mijn ogen behoort deze animatie tot de absolute wereldklasse. Omgevingen worden uiterst realistisch weergeven waardoor je op sommige momenten niet eens door hebt dat het toch echt een en al animatie is wat de klok slaat. Ook de dieren zijn prachtig geanimeerd, waardoor je de veertjes op de uilen haast kunt tellen. Het gaat misschien ver om dit te zeggen maar zelfs wonderschone werken zoals Up en The incredibles uit de Pixar stal blijven achter bij dit visuele pareltje. Natuurlijk wordt er bij de films van Pixar niet zo gelet op het realisme van de omgevingen omdat de films meer een cartooneske uitstraling hebben, maar juist omdat het hier wel gedaan wordt valt het extra op. De prachtige, typisch kenmerkende slowmotion shots die Snyder in zijn meeste films veelvuldig naar voren laat komen zijn ook hier aanwezig en weten weer voor een daadwerkelijke toevoeging te zorgen wat bij zijn laatste werkje nog lang niet op alle fronten zo was.

Punten van kritiek zijn er echter ook te benoemen. Zo is de verhaal lijn van de film behoorlijk rechtlijnig. De film is duidelijker op een jonger publiek gericht, maar ook onder de volwassenen onder ons is het echter goed toeven. De film is met momenten kiddy, maar tijdens de gevechten weet de film toch behoorlijke indrukken achter te laten en een flinke portie geweld te tonen. Op het ijzersterke begin en de slotfinale na kakt de film tevens een beetje in. Maar te vervelen hoef je je echter nooit: het is altijd genieten geblazen van de vele mooie plaatjes.

Bij de kinderfilms (animatie) ben ik afgehaakt toen Aladdin uitkwam. Ik heb echt een hekel aan de obligate ADHD uitstraling en de ultrasnelle zapsfeer die tegenwoordig in elke kinderfilm lijkt te moeten zitten. Snel, sneller, snelst en hard schreeuwen en krijsen zonder enig doel. Met name de Disney studio kan niet anders meer leveren lijkt het wel. Altijd maar meer van hetzelfde. (Iemand toch nog tips?)

Deze film echter is helemaal naar mijn hart. Natuurlijk actie en snelheid op z'n tijd maar niet zodat het irritant wordt. Prachtige animatie en een prima vertolking van de eeuwige strijd tussen goed en kwaad.
Daarnaast een coming-of-age van Soren die door eigen ervaring ontdekt dat de wereld anders in elkaar zit dan hij van vader had begrepen en waarbij hijzelf uiteindelijk de held is, opgetekend in de vernieuwde kronieken. De cirkel is rond.
Uilen zijn cool
Ik heb genoten van deze film (had ik 'm maar in 3D gezien).

avatar van rokkenjager
Poee, wat zit het er toch allemaal adembenemend mooi uit zeg, keek m'n ogen even uit. Van een degelijk verhaal heeft Snyder overigens nooit kaas gegeten, maar met zoveel pracht en praal maakt dat mij eventjes helemaal niks uit.

avatar van K. V.
Dit was een aangename verrassing. 'k had eigenlijk erg lager verwachtingen bij deze film, maar dit was zeker niet nodig.
Eerst en vooral was het een boeiend verhaal die me van begin tot einde kon bekoren.
Visueel was de film ook af. De uilen zagen er echt realistisch uit en ook de omgevingen en dergelijke zagen er ook erg goed uit. Zeker geen slecht woord daarvan.
'k vond het een uitstekende familiefilm die zeker de moeite is om te bekijken. Een aanrader .

avatar van moviemafketel
Ik vond dit persoonlijk 1 van de mooiste animatiefilms die ik ooit heb gezien. Sowieso erg mooi dat het om uilen gaat, toch wel erg mooie en slimme dieren, waar je nooit veel van te zien krijgt in het echt. Het verhaal is natuurlijk standaard, maar je zit er wel meteen goed in. Dat stukje dat de Guardians voor het eerst in beeld komen boven zee was echt een kippenvel-moment. Die regen en wind erbij. Ook de muziek was af en toe schitterend. De verschillende uilen-soorten waren goed te zien en maakte het allemaal wat minder eentonig. Echt een perfecte film zo voor de kerst!