The Adventures of Tintin (2011)

Alternatieve titel: De Avonturen van Kuifje: Het Geheim van de Eenhoorn

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met de stemmen van Jamie Bell, Andy Serkis en Daniel Craig

De nieuwsgierige reporter Kuifje en zijn trouwe hondje Bobbie ontdekken dat een model van het prachtige oude zeilschip 'De Eenhoorn' een geheim met zich meedraagt. Meegevoerd in een eeuwenoud mysterie, krijgt hij het aan de stok met de boosaardige Sacharin, die weet dat Kuifje een belangrijke aanwijzing bezit naar de grote schat van de snode piraat Scharlaken Rackham. Geholpen door de moedige Bobbie, de onstuimige kapitein Haddock en de stuntelige detectives Jansen en Janssen, reist Kuifje de halve wereld af, constant op de hielen gezeten door de vijand. Hij moet slimmer en sneller zijn dan de rest om het Geheim van de Eenhoorn te ontrafelen...

avatar van Brix
John Milton schreef:
Ik zie graag een deel 2, al ben ik waarschijnlijk 40 (shut the fuck up, Donny) als hij uitkomt

Mijn kans om nog in de buurt van die leeftijd te komen tegen dat die film er komt is verkeken.
De kans dat ik dan al dood ben een stuk aannemelijker

avatar van John Milton
Echt niet, je bent er. Anders kom ik je halen

avatar van Shadowed
Blijft leuk.

Ik heb de strips weleens open geslagen. Ik vond er vrij weinig aan, maar ik wist wel een beetje waar het over ging en wat er gebeurde. Deze film is gebaseerd op de strips en Spielberg doet dat prima. Een stripverfilming kan riskant zijn om te produceren, maar is prima gemaakt.

Tintin is leuk om te volgen, soms uiterst spannend en prachtig geanimeerd. Veel humor zit er niet in, maar er is een hoop te beleven op het scherm. Niet altijd even boeiend om te volgen, maar daar is vrij weinig van te merken.

Voice acting is ook voldoende gedaan. Een 3,5* lijkt mij wel op zijn plaats.

avatar van IH88
“How's your thirst for adventure, Captain?”
“Unquenchable, Tintin.”

De strips over de avonturen van Kuifje heb ik vroeger helemaal uitgeplozen, en de manier waarop Spielberg het allemaal weet te verfilmen laat maar weer eens zijn vakmanschap zien. De combinatie van de avontuurlijke sfeer en de humor werkt uitstekend, en dit is eigenlijk een onvervalste Indiana Jones film. Er zit een achtervolgingsscene in waar je gewoon ogen te kort komt om alles te registreren. Om je vingers bij af te likken zo mooi. Sowieso ziet de animatie er schitterend uit. Kuifje, Bobby, kapitein Haddock, Jansen en Janssen, kleurrijke werelden, leuke humor en een zoektocht naar een schat… Dit smaakt naar meer.