The Adventures of Tintin (2011)

Alternatieve titel: De Avonturen van Kuifje: Het Geheim van de Eenhoorn

3,57

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met de stemmen van Jamie Bell, Andy Serkis en Daniel Craig

De nieuwsgierige reporter Kuifje en zijn trouwe hondje Bobbie ontdekken dat een model van het prachtige oude zeilschip 'De Eenhoorn' een geheim met zich meedraagt. Meegevoerd in een eeuwenoud mysterie, krijgt hij het aan de stok met de boosaardige Sacharin, die weet dat Kuifje een belangrijke aanwijzing bezit naar de grote schat van de snode piraat Scharlaken Rackham. Geholpen door de moedige Bobbie, de onstuimige kapitein Haddock en de stuntelige detectives Jansen en Janssen, reist Kuifje de halve wereld af, constant op de hielen gezeten door de vijand. Hij moet slimmer en sneller zijn dan de rest om het Geheim van de Eenhoorn te ontrafelen...

1136 BERICHTEN 85 MENINGEN
avatar van hijman1946
Wat een prachtige animatiefilm van Kuifje,ken het verhaal,Ik heb alle kuifje albums nog in de oude uitvoering met harde kaft (verzamel strips)De film blijft trouw aan het verhaal

avatar van baspls
hijman1946 schreef:
De film blijft trouw aan het verhaal

Dat niet... Maar het is wel een erg goede film
Het verhaal van de albums De Krab met de Gulden Scharen, Het Geheim van de Eenhoorn en De Schat van Scharlaken Rackham worden door elkaar gehusseld en de vriendelijke verzamelaar Sacharin is hier ineens de slechterik... Dat was ook eigenlijk het enige waar ik me aan irriteerde tijdens het kijken van de film.

avatar van hijman1946
U heeft gelijk ,Ik haal de albums uit de mottenballen en ga ze weer lezen,Tijd genoeg ga voor 5 weken naar De Daniél Den Hoed kliniek .tijd zat om te lezen,(Hope so)

avatar van Pieter Montana
De nieuwe Kuifjefilms ook verkrijgbaar via stream?
De sequel zou voor December 16 moeten zijn. Dan zullen Jackson & co zich toch moeten haasten.

avatar van Antonev
Ik kan bijna niet wachten op het vervolg! Volgens verschillende bronnen wordt het vervolg: The Adventures of TinTin: Prisoners of the Sun.

avatar van Beertje45

Antonev schreef:
Zou dat dan een scenario worden dat afgeleid wordt van 'De zeven kristallen bollen' en 'De zonnetempel'?

Beertje45 schreef:

Het lijkt inderdaad die kant uit te gaan! Onderstaande is het laatste dat ik er over gelezen heb:

Het laatste dat we hoorden over het verhaal van de film was dat de sequel een combinatie zou worden tussen de albums Seven Crystal Balls en Prisoners of the Sun. Ook over de derde en vierde film zou al zijn nagedacht; hiervoor hebben Jackson en Spielberg naar verluidt Destination Moon en Explorers on the Moon in gedachten.

Voor iedere kritiek, dit is een prachtige film. De verhaallijn is maar een kapstok, kijk naar de prachtige kleuren, de dik aangezette overdadige details, de filmische vondsten. In zijn genre een prachtige film. Als bewonderaar van Hergé heb ik als kind al al zijn stripboeken verslonden. Nu ik de filmische vertaling van Spielberg bekijk, valt me op hoe treffend hij de sfeer heeft weten te vatten. Altijd al vroeg ik me af, hoe Castafiore zou klinken. De prachtige figuren, een en al cliché, verfijnd uitgewerkt... Ik hoop binnenkort een vervolg te zien!

In zijn genre een bijna volmaakte film, maar het genre - een animatie/avonturenfilm voor 12-jarigen die ook het publiek vormden voor het oorspronkelijke stripverhaal - is niet echt aan mij besteed.

De filosoof schreef:

"Voor 7 tot 77 jarigen" was de Kuifje leuze destijds.
Dat klopt nog steeds denk ik, gezien het enorme aantal Kuifje verzamelaars en liefhebbers van respectabele leeftijd (en met een even respectabele hoeveelheid geld om al die dure Kuifje spullen aan te schaffen

Vermakelijke en goed geanimeerde film!

avatar van W.V.
Noem mij ouderwets, ik vind wanneer je een film maakt over Kuifje, een stripheld uit de oudheid van de strips dan doe je dat niet op deze wijze, dan moet dat naar mijn mening een getekende film zijn, dat zeg ik puur uit nostalgische redenen. Het verhaal is weliswaar goed gebracht en houdt ook de aandacht wel vast, maar ik mis de tekeningen.

avatar van schenkowiets
Een heel ander soort animatie dan ik gewend ben ,maar ik vind t echt supergaaf gemaakt met een heel leuk verhaal. Wat een kerel is die kapitein Haddock zeg,geweldig !

Animatiefilm? Het is net echt. Het verhaal is ook heerlijk snel. Top film!

avatar van alexspyforever

Vandaag was die op TV, moesten mijn ouders niet toevallig hebben opgezet en gevraagd om mee te kijken, was het aan me voorbijgegaan. Ik heb em dan ook niet helemaal van het begin gezien. Niet dat ik het verhaal daardoor niet kon volgen, het was eigenlijk kinderlijk eenvoudig. Als Belg ken ik Kuifje uiteraard. Maar eigenlijk heb ik niet zo veel albums ervan gelezen en de tekenfilms heb ik zo maar eens sporadisch wat van opgevangen. Ik was duidelijk geen Kuifje-fan. Ik heb wel veel andere stripreeksen verslonden zoals Suske en Wiske, Jommeke, Lucky Luke, Asterix. Is het een goed teken dat ik uiteindelijk niet meer weet of ik naar een animatie of live action film zit te kijken? Een strip moet naar mijn mening een tekening blijven, dit was weer zo typisch Spielberg van kijk eens wat ik met de huidige technieken allemaal kan. Het valt me wel op dat de Kuifje fans toch erg verdeeld zijn over deze film, de ene vind het de geest van Kuifje vatten en een ander totaal niet. Zoals veel animatie en ook live actie films van tegenwoordig wordt het allemaal in het belachelijke getrokken. Het moet alsmaar sneller, grootser, bombastischer. De kijker moet precies overrompeld worden met flitsende beelden. Ik denk dat de eerste mensen die geconfronteerd werden met het fenomeen film zeer onder de indruk waren met bewegende plaatjes. Nu meer dan 100 jaar later zijn die plaatjes wat mooier, kleurrijker en sneller. Of ze daarom meer inhoud hebben gekregen laat ik in het midden... Moest het nog niet duidelijk zijn ik vond er maar bitter weinig aan.
Nooit gedacht dat jij een Kuifje-fan was baspls

avatar van baspls
alexspyforever schreef:

Nooit gedacht dat jij een Kuifje-fan was baspls

En niet zo'n kleine ook . Ben lid van het Hergé Genootschap en heb al aardig wat verzamelt m.b.t. Kuifje. Het is mede dankzij de strips en films van Kuifje dat ik nu van Horror, Mystery, Thriller en Detective verhalen hou. Kuifje en de Zonnetempel was voor mij vroeger echt super eng haha.

Nu deze film. Mijn beoordeling is wat hoog uitgevallen omdat ik toendertijd gewoon heel erg onder de indruk was dat de regisseur van Indiana Jones mijn favoriete strip had verfilmt. De MOCAP-techniek ziet er leuk uit, maar Kuifje zie ik toch veel liever als tekenenfilm. Ook bijzonder ergerlijk dat Spielberg de albums niet volgt eigenlijk. Ik mis personages en het is belachelijk dat Sacharin ineens de grote badguy is i.p.v Rastapopulos. Maargoed, vermakelijk en goede publiciteit voor Kuifje. Ben benieuwt hoe de volgende van Peter Jackson wordt.

avatar van Kronos
Ik vond vroeger vooral De Blauwe Lotus een goed boek maar een fan was ik niet als kind. Pas onlangs heb ik alle boeken gelezen. Leuke spannende verhalen met veel humor.

In deze film komt die humor amper over. Het verhaaltje op zich stelt natuurlijk ook niet veel voor waardoor er niet meer overblijft dan een hersenloze actiefilm en knappe technische prestaties.

Kortom, het boek is vele malen beter dan de film.

Koester wel een zekere bewondering voor dit nieuwe soort animatie die hier toch wel leidt naar een visueel mooie prent, die evenwel naar mijn gevoel slechts in het eerste gedeelte echt genietbaar en ook komisch is, terwijl er achteraf al te veel spectaculaire actie insluipt zonder dat het daardoor echt spannender wordt.

Movsin schreef:
Koester wel een zekere bewondering voor dit nieuwe soort animatie

Ik vraag mij af of we de benaming "half-animatie" in dit geval niet beter zouden kunnen gebruiken?

Het resultaat is wel goed, maar het stoort mij toch bij iedere her-kijkbeurt meer dat voornamelijk de hoofden van de personages "animatie" zijn, terwijl je echte acteurs in beeld ziet.
De indruk van acteurs met "carnavalskoppen" op dringt zich op.
(Dat geldt niet voor alle scènes natuurlijk)
Hondje Bobbie is wel geheel CGI, zover ik kan vaststellen tenminste

Brix schreef:

De indruk van acteurs met "carnavalskoppen" op dringt zich op.
(Dat geldt niet voor alle scènes natuurlijk)
Hondje Bobbie is wel geheel CGI, zover ik kan vaststellen tenminste

Zou best kunnen, deze benaming, zekerlijk als ge het resultaat van deze film vergelijkt met het originele tekenwerk van de albums.
Maar, "time marches on"...en nieuwe technologieën moeten nu éénmaal worden toegepast.
Persoonlijk heb ik geen bezwaar, maar ben geen kenner en zelfs geen uitgesproken liefhebber van het genre, maar kan best begrijpen dat er nogal wat "anti's" zijn. Iemand hierboven suggereerde zelfs een animatiemannetje met een Humphrey Bogart-kop

avatar van Fisico
Dit was wel eens een leuke film om te zien, maar had er eerlijk gezegd wat meer van verwacht. In eerste instantie een erg knap gemaakte animatiefilm. Technisch zeer knap gedaan, ook de muziek erbij was passend en een meerwaarde (niet onlogisch als John Williams werd ingeschakeld). Ook het begin was best spannend en mysterieus. Naarmate de film vorderde verdween de magie een beetje en verwaterde het wat.

Kapitein Haddock vond ik vrij vervelend personage, maar dat is nu eenmaal zijn persoontje. Ik weet niet of hij zo in de strips ook zo expliciet naar voren komt?
Voor de rest wat cliché-actiescenes die nergens toe leiden en de kwaliteit van het verhaal meer kwaad dan goed doen. Vermakelijk? Best wel, maar meer hoef je er niet van te maken.

Prachtige film. Knap in elkaar gestoken.

avatar van Antonev
Ik begin er ondertussen toch stevig aan te twijfelen of we hier op korte termijn nog een vervolg op gaan krijgen. Hoewel Spielberg meerdere malen aangegeven heeft dat het maken van een tweede deel "still alive" is, begint het toch akelig stil te worden rondom het hele gebeuren. Bell gaf eerder nog aan dat hij hoopte dat er begin 2016 begonnen kon worden met filmen en dat de film zelf eind 2017-begin 2018 uit zou komen. Ondertussen werd in maart 2016 bekend dat het script van Horowitz het niet gehaald heeft. Daarna geen nieuws meer waar je iets wijzer van wordt.

avatar van Duke Nukem
Fisico schreef:

Wat mij vooral stoorde aan Haddock is zijn grote kop en het feit dat hij maar een klein beetje groter is dan Kuifje. Het lijkt wel een dwerg met een reuzenhoofd. Ook vond ik zijn kleine oogjes nogal eng!

Op de extra's van de dvd zegt Spielberg dat hij eerst van plan was een life action movie te maken, dat had volgens mij beter geweest. Niet dat ik dit een slechte animatie-film vind, maar waarom gebruik maken van omslachtige 3D motion-capture om alles zo echt mogelijk te laten lijken en niet gewoon... echte acteurs laten zien?

De muziek van John Williams, vooral tijdens de openingscredits waarin hij een jazzy deuntje laat horen, vond ik wel heel leuk.

Duke Nukem schreef:

Als je goed kijkt dan zie je dat voor het grootste gedeelte van de film gewoon echte acteurs in beeld te zien zijn, met een hoofd erop "geplakt" (via CGI)
Vandaar ook de te dikke hoofden (en niet alleen dat van Haddock)
Extreem goed te zien is dat bij het optreden van Bianca Castafiore.

avatar van Duke Nukem
Inderdaad en het leek soms erg nep, vooral bij Haddock vind ik. Het lijkt wel een kind met een te groot masker op zijn hoofd! Het deed mij denken aan de carnavalsstoet in "Kuifje en de Picaro's" waarin sommigen van de carnavalgangers van die grote poppenhoofden droegen. En hij heeft ook zo'n korte beentjes in deze film. Ik zag in de extra's van de dvd dat de acteur die Haddock speelt niet groter is dan de acteur die Kuifje speelt, maar hadden ze dat niet wat kunnen aanpassen?