The Adventures of Tintin (2011)

Alternatieve titel: De Avonturen van Kuifje: Het Geheim van de Eenhoorn

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met de stemmen van Jamie Bell, Andy Serkis en Daniel Craig

De nieuwsgierige reporter Kuifje en zijn trouwe hondje Bobbie ontdekken dat een model van het prachtige oude zeilschip 'De Eenhoorn' een geheim met zich meedraagt. Meegevoerd in een eeuwenoud mysterie, krijgt hij het aan de stok met de boosaardige Sacharin, die weet dat Kuifje een belangrijke aanwijzing bezit naar de grote schat van de snode piraat Scharlaken Rackham. Geholpen door de moedige Bobbie, de onstuimige kapitein Haddock en de stuntelige detectives Jansen en Janssen, reist Kuifje de halve wereld af, constant op de hielen gezeten door de vijand. Hij moet slimmer en sneller zijn dan de rest om het Geheim van de Eenhoorn te ontrafelen...

Ik heb vandaag gelezen dat S.Spielberg gaat beginnen filmen aan de verfilming van Kuifje, na opzoekwerk las ik dat dit al reeds aangekondigd was in 2003. Ik ben benieuwd...

Hebik ook ergensgelezen, kan me ook herrinneren dat Jude Law de rol van Kuifje zou gaan vertolken, maar waar ik dat gerucht heb gelezen weet ik niet meer...

avatar van gondwana
Hij heeft de rechten opnieuw gekocht of zo, en het ging waarschijnlijk verfilming zijn van de kristallen bollen-zonnetempel cyclus zijn....

Peter Jackson verfilmt Kuifje

De Nieuw-Zeelandse regisseur Peter Jackson, bekend om zijn trilogie Lord of the Rings, gaat in zee met Steven Spielberg om drie langspeelfilms rond de stripfiguur Kuifje te maken.

De films zullen met een driedimensionale techniek gemaakt worden. Spielberg en Jackson willen, voor de firma Dreamworks, de allernieuwste beeldtechnieken gebruiken.

Volgens het Amerikaanse weekblad Variety zullen zowel Spielberg als Jackson elk één film regisseren. Het is nog niet bekend wie de derde regisseur wordt.

Jacksons bedrijf Weta Digital, dat instond voor de vernieuwende speciale effecten van Lord of the Rings, heeft al een film van twintig minuten gemaakt waarin de personages van Hergé een nieuw (animatie)leven opnemen. De film zou de kijkers met verstomming hebben geslagen.

Spielberg spreekt over een nieuwe geboorte van de personages van Hergé. ‘Ze drukken emoties uit op een manier die tot dusver niet mogelijk was bij personages die geschapen en geanimeerd waren door de computer. We willen dat de avonturen van Kuifje hetzelfde realistische effect hebben als de live films. Maar Peter en ik zijn ervan overtuigd dat het geen goed idee zou zijn om de strips van Hergé met realistische figuren te filmen. Dat zou de karakteristieke stijl van Hergé geen recht aandoen.’

Jackson spreekt in dat verband over een ‘fotorealistische’ stijl.

Verwacht wordt dat Spielberg en Jackson al in het najaar, en zeker volgend jaar, met de opnames kunnen beginnen.

Bron: De Standaard

avatar van Pieter Montana
Dus toch geen acteurs? Jammer. Zolang Peter Jackson maar zijn bombastische effecten achterwege laat.

avatar van Freud
Het is de gollum-techniek als ik het juist begrijp, dus wel live geacteerd maar dan digitaal vervangen door een animatie.

avatar van Phoenix
Ben met de strips opgegroeid, en met Jackson en Weta achter het roer ben ik hier HEEL benieuwd naar!

avatar van Quentin
Alhoewel ik mijn twijfels heb bij dit project lijkt me dit wel de meest geschikte oplossing.

avatar van Freud
Ik hoop stiekem dat de derde regisseur Jeunet blijkt te zijn, dat was ook de derde naam die de voorbije maanden de ronde deed.

Welke verhalen het gaan zijn is nog niet bekend, maar voorlopig schijnt de nadruk vooral op de tweeluiken te liggen (Schat van Scharlaken Rackham, Maanavontuur en Zonnetempel) Dat zijn jammer genoeg niet de beste strips, maar misschien voor een film wel meer geschikt dan de wat complexere verhalen die Hergé daarna gemaakt heeft. Al zou De juwelen van Bianca Castafiore perfect zijn voor een prachtfilm, van Jeunet bijvoorbeeld .

avatar van Phoenix
De Juwelen van Bianca Castafiore vond ik altijd al de minste. Van die tweeluiken vond ik Zonnetempel het mooist (wat was die mummie eng!). Mijn favoriete strip is denk ik Vlucht 714, omdat die zo lekker mysterieus was en er eindelijk een einde kwam aan Rastapoupoulos.

Jackson en Spielberg kennende zullen het niet de meest simpele albums zijn.

Art
Kan zeker wel iets worden! Jeunet zou inderdaad een goede derde regisseur kunnen zijn! Ik hoop zelf op Tim Burton. Is zijn naam al opgedoken in het geruchtencircuit?

avatar van Phoenix
Of Martin Scorsese met Kuifje in Amerika .

Art
En dan mag Spike Lee Kuifje in Afrika regisseren!

avatar van U-96
Phoenix schreef:

Dat weet ik niet helemaal zeker hoor. Hij ging natuurlijk wel met dat ruimteschip omhoog, maar dat hoeft niet te zeggen dat hij compleet aan zijn einde was. Of bedoel je wat anders? (Rastapopoulos blijft natuurlijk wel een gaaf personage)

Ik verheug me natuurlijk erg op het project, al weet ik niet precies wat ik moet verwachten van die nieuwe filmtechnieken...

Had het toevallig gisteren nog met mijn vriendin (ook fan van Kuifje) over de albums. Ik moet ze maar weer eens snel gaan lezen. Blijft toch echt een groot deel van mijn jeugd.

Favorieten: Kuifje en het Zwarte Goud, De Blauwe Lotus, De Juwelen van Bianca Castafiore. Eigenlijk te veel om op te noemen.

Als het over misterieuze albums gaat, De 7 Kristallen Bollen + De Zonnetempel

Art schreef:
En dan mag Spike Lee Kuifje in Afrika regisseren!

Hoe maak je die connectie?

avatar van streeter
Ik ben benieuwd of deze films onder de (belachelijke) titel KUIFJE worden uitgebracht in Nederland.

streeter schreef:

Misschien de Nederlandse versie voor kinderen maar voor de volwassenen gaan ze het zeker houden op Tintin

streeter schreef:
Hoe maak je die connectie?

Dat controversionele album leek mij een kolfje naar de hand van Spike Lee. Ik noemde Spike Lee gemakshalve, want als de woorden controversie, racisme en politiek vallen kom ik namelijk snel bij hem uit, maar ik had daar ook bijvoorbeeld een Oliver Stone neer kunnen zetten. Ben namelijk vooral benieuwd hoe een verfilming eruit zal zien van het omstreden album. Dat is mijn eigenlijke punt

avatar van Freud
Het is in Afrika de populairste Kuifje-strip hoor, ondanks de nogal bedenkelijke visie op het continent .

Over de animatietechniek las ik nog hetvolgende:

Jackson said WETA will stay true to Remi's original designs in bringing the cast of Tintin to life, but that the characters won't look cartoonish.

"Instead," Jackson said, "we're making them look photorealistic; the fibers of their clothing, the pores of their skin and each individual hair. They look exactly like real people — but real Herge people!"

Als het WETA niet zou zijn zou ik nu al extreem veel twijfels hebben bij het project, maar nu ben ik gewoon benieuwd .

avatar van The One Ring
Klinkt inderdaad wel interessant, maar volgens mij past een cartoon-uiterlijk hier gewoon het beste bij. Vooral het feit dat Spielberg en Jackson de boel gaan leiden schept hoop, want dit is hun wel toevertrouwd.

Zelf heb ik maar weinig Kuifje-strips gelezen overigens, dus ik kan geen favoriet aanwijzen. Degene die ik wel gelezen heb zijn alweer redelijk weggevaagd in mijn geheugen. Ik wist niet dat Kuifje zo bekend was in Amerika. Andere Europese strips als Asterix en Suske & Wiske zijn daar volgens mij namelijk nooit echt door gebroken.

Freud schreef:

Dat wist ik niet en het verrast me nogal

The One Ring schreef:

Tintin kun je hier (vs) in de meeste stripboekwinkels vinden. Asterix ook.
Maar ik ben nooit Suske & Wiske tegengekomen... zou niet weten hoe ze hier heten, als ze een naam hebben.

streeter schreef:

Tintin kun je hier (vs) in de meeste stripboekwinkels vinden. Asterix ook.

Ze hebben er wel Asterix, maar echt bekend is het daar dacht ik niet. In ieder geval niet zo bekend als hier. Of wel dan?

Art
Streeter, in Engeland zijn ze vertaald als Spike and Suzy of Bob and Bobette, die overigens ook in Frankrijk wordt gebruikt, en in Amerika zijn ze vertaald als Willy and Wanda Ik zou dat ook niet geweten hebben, dat van Bob and Bobette wist ik overigens wel, maar de andere namen zeggen mij dan ook helemaal niks.

avatar van Goodfella_90

Goodfella_90 schreef:
Spielberg en Kuifje, is het heus?

Lijkt me een logische keuze. Dit soort avonturenfilms is Spielberg toch wel toevertrouwd.

kijkert
Goodfella_90 schreef:
Spielberg en Kuifje, is het heus?

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat Spielberg gezegd heeft dat zijn personage Indiana Jones ook op Kuifje is gebaseerd.

avatar van JohnWilliams
Waarschijnlijk zal de 3e regisseur een topper moeten zijn want Spielberg & Jackson zijn dat ook, ik dacht zelf aan

1: Tim Burton
2: Chris Columbus

Die 2 zijn erg goed, Burton zeker vanwege zijn goede film genaamd:"Corpse Bride". En Columbus van de Potter-reeks. Wie het ook word......zelf ben ik geiintereseerd naar degene wie de muziek gaat maken. Zal dat Jackson's favoriet worden genaamd:"Howard Shore", of zal dat Spielberg's vaste componist:"John Williams" worden? Ik zelf ben voor John Williams want die is echt verschrikkelijk goed.

avatar van streeter
Is Shore nog steeds Jackson's favoriet?

Die werd er toch uitgetrapt bij King Kong, vanwege creatieve meningsverschillen"?