Tintin et les Oranges Bleues (1964)

Alternatieve titels: Kuifje en de Blauwe Sinaasappels | Tintin and the Blue Oranges

Frankrijk / Spanje
Avontuur

geregisseerd door Philippe Condroyer
met Jean-Pierre Talbot, Jean Bouise en Félix Fernández

Professor Tournesol heeft een bijzondere vrucht gekregen van een collega uit Spanje. Het is een blauwe sinaasappel die op zand zou kunnen groeien en daarmee een oplossing voor de wereldhonger moet worden. Helaas wordt de vrucht gestolen.

Waar is deze eigenlijk te koop

geen idee

Ik dacht vroeger altijd dat ik alle kuifje films had gezien maar deze ken ik helemaal niet

avatar van JohnWilliams
Nog nooit van gehoord, wel van "Kuifje en het Haaienmeer". Deze is niet meer te koop is geloof ik antiek geworden

Dick2008
Deze film nooit gezien, is geen tekenfilm zoals 'Kuifje en het Haaienmeer" maar een film met acteurs. Ik plaats dit bericht alleen als extra informatie dus geen stem.

avatar van Quentin
Het Geheim van het Gulden Vlies en De Blauwe Sinaasappels verschijnen binnenkort in NL op dvd.

avatar van thunderball
Mooi zo! Deze en ook HGV ooit op TV gezien, maar daarna helaas nooit meer. Waren erg leuke films en de acteurs waren goed uitgekozen, ze leken redelijk goed op de stripfiguren.
Van een vd twee heb ik ook nog een boekje.

avatar van psycholamp
Wat wel apart is. Dit is een Kuifje film, evenals Het gulden vlies, maar beide zijn niet in de stripreeks opgenomen. Van deze films is echter wel weer een boekje gemaakt, waar je je nu meestal scheel aan betaalt. Er gaan trouwens geruchten, dat er een nieuwe speelfilm gemaakt gaat worden.

avatar van AmazingPP
Gewoon te koop bij bol. Er wordt gewerkt aan drie nieuwe Kuifjes films en wel door Peter Jackson en Steven Spielberg!!!

avatar van thunderball
Deze een week of wat geleden na jaren herkeken:

Wat kunnen films die je twintig/dertig jaar geleden goed vond nu vandaag de dag tegenvallen!

Net als .. Gulden Vlies is ook deze weer best vermakelijk, maar komt het allemaal erg langzaam en oudbollig over.

Mss dat deze net iets vlotter is, maar de hercasting van Haddock is wat mij betreft een miskleun:

bij deze smierende en irritante nieuwe vent vergeleken, was de vorige acteur het prototype van subtiliteit!

Het grootste probleem van deze (en in mindere maten van de vorige) is dat men denkt dat bij een verfilming van een bekende strip, men de personnages ook geen enkel realisme moet mee geven, maar dat iedereen zich als een bordkartonnen zot moet gedragen,
waardoor je nauwlijks in de personnages kunt geloven en al helemaal niet mee mee kunt leven.

Vooral dat laatste ondermijnt de spanning enorm!

Meer dan een magere 7, ofwel een 3,5 kan ik niet geven.

avatar van krosnicky
deze is te koop bij bart smit

avatar van krosnicky
heb deze gezien en ik verstond er geen bal van want ik spreek jammer genoeg geen frans maar ik denk dat je hem op dvd in het nederlands kan bekijken

avatar van AmazingPP
Vroeger, toen ik nog een klein ventje was (dat was ongeveer in 1814), vond ik dit een superfilm. Nu ben ik een volwassen kerel van 40 jaar en heb gisteren deze gekeken en me helemaal kapot zitten ergeren! Wat een geschreeuw, wat een eindeloos uitgesponnen scenes die nergens over gaan, wat een flauw verhaal en wat een waardeloos script!! Maar goed, pluspunten zijn er ook nog te noemen: de acteurs lijken allemaal heel erg goed op de stripfiguren en ook een pluspunt is dat je de DVD gewoon kunt uitzetten. 2,5*

avatar van Brix
Dit is de tweede Kuifje film met Jean Pierre Talbot in de hoofdrol.
Een stuk minder sterk dan de geslaagde eerdere film 'Tintin et le mystère de la toison d'or'.
Talbot is zijn leuke ronde 'Kuifje koppie kwijt, en ziet er daardoor iets minder 'strip-achtig uit, als ik het zo mag zeggen. Al blijft het wel acceptabel.
Het was dan ook ongelooflijk hoe perfect Talbot in de eerste film op de strip-Kuifje leek, zonder een karikatuur te worden. Dé perfecte acteur voor de rol.
Ook de actiescènes kon hij zelf allemaal aan.
Dat hij een geweldig gymnast was, die later ook gym-leraar werd, hielp daar uiteraard bij.

Maar helaas is de rol van kapitein Haddock overgenomen door Jean Boise, en die brengt er minder van terecht dan zijn voorganger Georges Wilson.
Veel geschreeuw en gebaar.
Het is allemaal net over de top wat hij doet.
Bobbie, het hondje blijft ook in deze film leuk.
De overige acteurs zien er ook allemaal zo uit als maar van verwacht mag worden van mensen die in de huid van stripfiguren kruipen.
Bijzonder goed gedaan, dat moet gezegd worden.

Het blijft een leuke jeugdfilm, maar zoals gezegd toch minder goed dan de eerdere.

Dick2008 schreef:

Nu dan toch deze film gezien. Dankzij de dvd kon ik kiezen uit de Franse versie met ondertitels of de Nederlands gesproken versie. Meestal kies ik voor de eerste optie, maar in dit geval gekozen voor de laatste. De stemmen vond ik in tweede optie toch prettiger.

In deze film zijn Kuifje en zijn bekende vrienden allen te zien. Af en toe behoorlijk drukke film. De muziek is ook vrij druk maar draagt tegelijkertijd bij tot een opgewekt karakter van deze film. Ik vond hem in zijn geheel toch best te doen. Natuurlijk heel anders dan de tekenfilms, maar ik heb toch regelmatig lekker kunnen lachen. Vrolijke en grappige film met een goed tempo. De dvd duurt toch zeker een kwartier langer dan de 74 minuten als hierboven vermeld.

Er zijn veel leuke scenes in deze film maar vond die van Jansen en Janssen en de dubbelgangers de leukste. Bobbie was ook erg grappig.

avatar van wendyvortex
Film begint zeer veelbelovend, maar binnen 25 minuten is de plot schijnbaar op en begint er een soort van eindeloze achtervolging waar ook Janssen en Janssen en Bianca Castafiore nog even opduiken.
Jammer dat er nauwelijks verhaal in zit, want de acteurs lijken fysiek behoorlijk op de striphelden.
Maar het is te veel op jeugdig publiek gericht en van de prachtige klare lijn van Hergé zien we ook niets terug.
In ieder geval wel nog beter te doen dan die vreselijke statische tekenfilm-versies van de albums.
Voorlopig wachten we dan maar even de geplande Steven Spielberg en Peter Jackson-Kuifjes af.

avatar van movie acteurs
Teleurstellend. Kuifje en de Gulden Vlies vond ik redelijk maar dit was veel slechter. Kuifje, Kapitein Haddock, Proffesor Zonnebloem, Jansen & Jansen en Nestor zijn goed gecast. Maar het acteerwerk vooral die van de kinderen is erg slecht. Wat mij betreft het slechtste uit de twee Tintin verfilmingen.1,5. Teleurgesteld omdat ik de tekenfilms, de strips, en de eerste verfilming van Tintin wel wat leuker vond.

wendyvortex schreef:

De klare lijn?
Beetje een nonsens opmerking.
Hoe had je dat dan in gedachte?
Je kunt moeilijk verwachten dat, wanneer op locatie gefilmd wordt, alles er zo uitziet als Herge het zou tekenen.
Dat zou alleen kunnen wanneer de achtergronden niet echt, maar getekend zouden zijn.

avatar van lars-pixar
Animatie zeker?

avatar van psycholamp
Nee, helaas niet.

avatar van pefraja
Deze film is te koop bij bol.com, free record shop,cosmox en eci dus keuze genoeg !
En je krijgt er ook nog Kuifje en het geheim van het gulden vlies erbij voor nog geen 10 euro

Ik ben al zooooooooooo lang op zoek naar deze ned. gesproken animatiefilm!!

Wie weet waar ik deze kan kopen ?

Dick2008
Dat staat in het bericht boven je maar nog veel meer winkels en verder ook nog op Marktplaats. Deze en het Gulden Vlies zijn apart verschenen maar ook in combinatie.

avatar van Brix
Ook in de rommelbakken bij Bart Smit en Zeeman tegengekomen, voor € 2,- tot € 3,-
Maar het is beslist geen animatiefilm, zoals kaatje41 aangeeft.
Het is een live-action film, met echte acteurs dus.

avatar van baspls
Erg leuke en vermakelijke film. Deze Kuifje en de Blauwe Sinaasappels is in alles wel wat minder dan Kuifje en het Gulden Vlies.

Ondanks dat is dit weer een erg leuke live-action Kuifje-film. Leuke muziek, goed acteerwerk. Alleen vind ik Jean Bouise wel een mindere Haddock als Georges Wilson. Leuk verhaaltje en best wel goede actie.

Leuke en vermakelijke film.

Dick2008 schreef:

Leuk om 1 à 2 keer te zien. Ongelooflijk matige film, Kuifje en Bobbie blijven leuk maar dat is het ook. De rest van de personages zijn akelig. Ik denk ook dat ik al weer teveel andere familiefilms heb gezien, waaronder veel animaties. Zou het anders ook niet weten. 3.0

avatar van Duke Nukem
Kuifje en de Blauwe Sinaasappels is de tweede Kuifje-film met Jean-Pierre Talbot, die geknipt was voor de rol van Kuifje. Deze film is volgens velen minder goed dan de eerste (Tintin en het Geheim van de Gulden Vlies) en ik ben het daarmee eens.

Jean-Pierre Talbot is intussen drie jaar ouder geworden maar nog net jong genoeg om voor de jongensachtige kuifje door te gaan. De rol van kapitein Haddock wordt deze keer gespeeld door Jean Bouise die iets onstuimiger is dan Georges Wilson maar dat past wel bij dit personage, want ook in de stripalbums is Haddock zo. Zelfs de danspasjes waarbij hij met de hielen tegen elkaar klikt lijken erg op de manier waarop de stripfiguur Haddock danst.

Ook professor Zonnebloem wordt deze keer door een andere akteur gespeeld. Naast Kuifje zelf wordt enkel de rol van Nestor gespeeld door dezelfde persoon als in de eerste film, namelijk Max Elloy.

Behalve een minder sterk uitgewerkt verhaal, heeft deze film naar mijn mening ook een minder tot de verbeelding sprekende setting dan de eerste film. Valencia in Spanje is wel degelijk een mooie streek om te filmen, maar Turkije en Griekenland ogen toch iets exotischer.

Wat mij vooral stoorde aan deze film is de kinderen, doordat Kuifje erg veel op de kinderen steunt om de zaak van de Blauwe Sinaasappels op te lossen krijg je toch meer het gevoel naar een kinderfilm te kijken. In de stripverhalen van Kuifje krijgt hij weliswaar ook vaak de hulp van de plaatselijke kinderen, maar daar stoort het mij om een of andere reden minder dan in deze film.

Puur uit nostalgie kan ik toch nog volop genieten van dit soort films, ik hoop dan ook dat ik het tweeluik 'Kuifje en het Geheim van de Gulden Vlies' en 'Kuifje en de Blauwe Sinaasappels' eens op dvd op de kop kan tikken.