Tintin et le Temple du Soleil (1969)

Alternatieve titels: Kuifje - De Zonnetempel | Tintin and the Temple of the Sun | Kuifje en de Zonnetempel

Frankrijk / België / Zwitserland
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Eddie Lateste
met de stemmen van Claude Bertrand, Lucie Dolène en Philippe Ogouz

Al zes van de zeven leden van een expeditieteam dat ooit een tocht maakte naar het rijk van de Inca's, zijn door het gas uit een geheimzinnige kristallen bol bedwelmd geraakt en verkeren in een voortdurende slaaptoestand. Het zevende lid heeft bescherming gezocht op kasteel Molensloot. Daar is ook het voorwerp waar alles om draait: de mummie van Inca-prins Raskar Capac, die een heilige armband draagt. Onvoorzichtig genoeg doet professor Zonnebloem de armband om.

avatar van Mischa
Vroeger vaak gezien. Oei, wat vond ik die Raskar Kapak een engerd!

avatar van Phoenix
Nou! Nog nachtmerries van gehad. Van de strip notabene.

Voor liefhebbers van de strip is deze film een must.
Heel vermakelijk.
Alleen die tenenkrommende nederlande nasynchronisatie

inderdaad, hele leuke kuifje film

Heb hier nooit genoeg van kunnen krijgen.

eng eng eng die mummie
echt een jeugdtrauma

avatar van JohnWilliams
Leuke film, erg vermakelijk. Leuk getekent en een goed verhaal (goede strip van Hergé).

Dirigent
Alle animatiefilms vind ik goed van kuifje en de gewone vind ik slecht!

* * * *

Dick2008
Leuke en mooie film. Alleen de liedjes erin zijn irritant.

avatar van jumpstylemovie
Een leuke film van kuifje. Alleen ergde ik me dood aan die liedjes.
3***

Prachtig!!! Nostalgie!!!

avatar van omnitoaster
ik was vroeger getraumatiseerd door die gifpijltjes die gek maakten in kuifje en de blauwe lotus

avatar van JDSsmetje
Ik heb het boekje nog gehad. Ik heb de strip gelezen en het verhaal is toch wel te doen. Ik vind deze strip ook niet echt kinderachtig.

avatar van movie acteurs
Prettige en vooral creatief gemaakte Kuifje film. Het enige echt teleurstellende van deze film zijn inderdaad de liedjes. Echt overbodig en misplaatst.
De tekenstijl van Herge is hier trouwens redelijk herkenbaar. Daarnaast komt het hele verhaal (Kuifje en de 7 kristallen bollen + de zonnentempel) leuk in beeld. Het is wel een stuk verkort maar alsnog is het behoorlijk leuk en goed. Naast dat is alles (vooral het begin) zo leuk gemaakt, dat dit een onweerstaanbare Kuifje animatie film is die gelijk zorgt dat je weer helemaal geïnteresseerd bent in alles van Kuifje en Herge. Bij mij in ieder geval wel. 4,0.

avatar van DiDa
Is deze net als Kuifje en het Haaienmeer ergens op dvd te verkrijgen?

avatar van Brix
Tot mijn aangename verrassing bleek de vandaag op Ketnet uitgezonden versie volledig ge-remastered te zijn, en ook nog voorzien van een nieuwe soundtrack, met stemmen die lijken op die van de Vlaamse acteurs die de TV serie 'De Avonturen van Kuifje' destijds ingesproken hebben.

Het ziet er kraakhelder en scherp uit, en klinkt net zo goed..

Inmiddels is de ge-remasterde DVD uitgebracht in Franse en Engelstalige versies.
Ik zag zelfs al ergens een Blu-ray edition.

Hopelijk ook gauw hier op DVD.

Dick2008
Vergeten op te nemen. Komt er wat op tv ..... Raar tijdstip ook wel. Heb wel de Duitstalige RTL+ versie Tim und Struppi in de verzameling. Hopelijk nog een herhaling.

avatar van RuudC
Terwijl Steven Spielberg spuuglelijke Kuifje animaties de bioscoop inknikkert, geniet ik weer even van die prachtige oude tekenfilms. Deze uitgave van Kuifje en de Zonnetempel had ik vroeger nog op vhs. Vaak gezien, maar vervelen doet hij geen seconde. Het avontuur met de zeven kristallen bollen en de Zonnetempel behoren wat mij betreft tot de beste avonturen van onze fictieve Belgische held.

Deze opgepoetste uitgave ziet er fantastisch uit. Het tekenwerk is prachtig. De schitterende muziek is bewaard gebleven. Of de opnieuw ingesproken stemmen een succes zijn, durf ik niet te zeggen. Op dat vlak ben ik altijd een beetje conservatief. Het mag natuurlijk wel gezegd worden dat de nieuwe dubs absoluut niet slecht zijn. Wat in elk geval goed is, is het verhaal. Destijds heeft het mijn interesse in de Inka’s gewekt. Erg leuk is de mid-twintigste eeuwsituering, met stoomschepen, radio’s en dergelijke. De film is lekker vlot en blijft avontuurlijk, terwijl de decors om de haverklap wisselen. Absoluut ouderwets, maar ik zie niet in waarom dit een nieuwe generatie kinderen niet aan de buis gekluisterd kan houden.

Dick2008
Ik ga maar niet zitten wachten op een herhaling van België en heb de oude RTL+versie.nog maar eens opgezet. Dat was in die tijd een goede zender met heel veel oude films van allerlei genres. Ik heb deze in 1991 opgenomen. Zoals te verwachten viel hij tegen en ik vind het zoveel jaar later toch maar een tamelijk saaie film, niet zozeer vanwege te weinig actie, mocht iemand daarover beginnen, maar meer het inhoudelijk vermakelijke. Er zitten van tijd tot tijd wel grappige momenten in. De duizend-bommen-en-granaten Haddock, wiens karakter ik bij Spielberg nogal miste krigt in deze film wel voldoende aandacht, vooral met die lama's is toch wel leuk. Verder blijft de film heel dicht bij de twee albums.

Ik denk niet dat een digitale versie heel veel verandering brengt in mijn beoordeling, het tekenwerk ziet er op zich namelijk wel goed uit voor zo'n oude film, al oogt het nu wel wat statisch en maakt het vaak ook wel een wat saaie indruk. Ik denk niet dat ik hem nog eens ga bekijken dus zet ik hem op 3.0.

avatar van baspls
Leuke film met goede soundtrack, heb wel alleen de franse. weet iemand waar ik de Nederlandse kan vinden (ik weet zeker dat hij er moet zijn, vroeger op tv gezien).

Vroeger?

avatar van baspls

1970 is hij op tv geweest 100% zeker.

DiDa schreef:
Is deze net als Kuifje en het Haaienmeer ergens op dvd te verkrijgen?

Helaas niet maar in het frans kan je illegaal downloaden, voor de Nederlandse zoek ik al de halve wereld af! hij komt als het goed is een keer op Ketnet dan kunnen we hem opnemen.

swankel schreef:
eng eng eng die mummie
echt een jeugdtrauma

?

Dick2008
Hij is anders alweer op tv geweest, weer bij Ketnet. (zie statistieken) zie ik. Nou ja, ik hoef hem niet meer te zien, maar het is handiger als mensen gewoon bij een film zelf even melden dat hij op tv komt, i.p.v. zo'n tv-overzicht, dit werkt natuurlijk downloaden in de hand.

renzer125
Leuke film, ietwat gedateerd, maar dat mag de pret niet drukken.
Vooral een hoge jeugdsentiment waarde uit de tijd van de Berebios
op woensdagmiddag. Met Kuifje werd altijd geeindigd (later met
Reis naar het Middelpunt van de Aarde - Journey to the Center of the Earth)
Van alle Belvision producties is deze m`n favoriet - net als de
strip versie van de 7 Kristallen Bollen/ Zonnetempel.

Downloadoproep verwijderd.

Poster veranderd.

Dick2008 schreef:

(Ik heb dit keer de Engelstalige versie bekeken. Ik weet niet of dit veel uitmaakt).
Toch wel minder dan het haaienmeer. Het is ook wel leuk getekend. Wel is het wat serieuzer allemaal, er valt weinig te lachen en is veel drukker. Ook de muziek erbij. Het kan ook komen omdat twee verhalen gecombineerd worden, waardoor van het ene in het andere avontuur. Blijft zoals ik al schreef dicht bij die albums, met veel herkenbare dingen daaruit. Ondanks dat er veel gebeurt, maakt het toch wel een wat saaie indruk. 3.0