Tous à l'Ouest: Une Aventure de Lucky Luke (2007)

Alternatieve titels: Go West: A Lucky Luke Adventure | Lucky Luke: Go West | Lucky Luke: Op Naar het Westen

Frankrijk
Animatie / Western

geregisseerd door Olivier Jean Marie
met de stemmen van Lambert Wilson, Clovis Cornillac en François Morel

New York, 1855. Lucky Luke escorteert de Daltons voor het zoveelste proces. Onvermijdelijk slaat het viertal op de vlucht en plunderen ze nadien talrijke banken. Met de politie op de hielen verbergt Joe Dalton de buit in de woonwagen van een stel immigranten die naar Californië vertrekken. Deze mensen zijn blijkbaar het slachtoffer van een schaamteloze oplichter en hebben maar tachtig dagen om hun grondgebied in Californië op te eisen. De eenzame cowboy besluit de moedige immigranten te helpen en hoopt ook de vinnige Daltons weer in te kunnen rekenen.

neo (crew)
Hela, een normale Lucky Luke tekenfilm. Goed dat ze niet zijn gezwicht voor een 3d animatie film. Wil ik graag eens zien.

avatar van jumpstylemovie
neo schreef:

Vandaag was je kans

avatar van DeCol
Een leuk Lucky Luke verhaaltje. De uitwerking is stukken beter als de nieuwste serie maar haalt het niet bij de originele serie.

avatar van Legan
De oude wereld ontmoet de nieuwe wereld op diverse gebieden zoals de settings, de animatiestijl & shots, (on)realisme, ... De animatie heeft niet veel diepgang, maar het blijft wel vermakelijk en heeft een lekker tempo. De nederlandse stemmen vielen reuze mee op enkele personages, zoals Rataplan, na. Wel mist het soms gewenste detail (zoals in interieurs) en neigt het naar langdradigheid richting het einde.
De humor is best aardig en soms zelfs 'diepzinniger' dan gedacht. Ook leuk is dat men hierbij personages, muziek en dialogen uit andere (teken)films haalde. Alleen jammer dat men over-the-top gaat op sommige stukjes. Wat meer realisme was leuker geweest. Al met al prima vermaak voor jong en oud al blijft de originele serie inderdaad beter.

avatar van jumpstylemovie
Legan schreef:

Hier sluit ik me volledig bij aan. Grappig filmpje.

avatar van movie acteurs
Geinig tekenfilmpje van Lucky Luke. Voor de rest niet bijzonder maar de karakters blijven leuk, vooral de daltons. Er zitten ook leuke stukjes in en het is vermakelijk. 3,0.

avatar van namingway24
Ik vind die nieuwe animatieserie van Lucky Luke stiekem best leuk, en dit is een iets mooier geanimeerde versie van die serie. De film had wat leuke visuele vondsten en af en toe heb ik hartelijk moeten lachen. Gewoon erg leuk!

avatar van Metalfist
Clint Eastwood?

Persoonlijk heb ik het nooit zo hoog op gehad met de Lucky Luke stripreeks. Misschien een beetje onterecht want zoveel ken ik er niet van maar na recent 'De Verloofde van Lucky Luke' te hebben gelezen, kreeg ik goesting naar meer. Ik herinnerde me toen dat ik nog ergens een film had liggen met de eenzame cowboy en na wat gezoek gisteravond toch gevonden.

Na het kleurrijke openigsfilmpje had ik mijn twijfels of ik dit wel iets ging vinden. Het zag er allemaal nogal digitaal uit en daar ben ik niet zo voor. Maar je weet nooit of een film goed is met de eerste 5 minuten dus bleef ik kijken en daar ben ik blij voor want Tous à l'Ouest is een erg leuke film geworden. Qua animatiestijl heb ik wat een gemengd gevoel. Het digitale werkt hier wonderwel en het ziet er allemaal wel erg leuk uit. Het is niet de stijl van de strips, toch niet dat ik me kan herinneren, maar het past wel. De film is visueel ook ontzettend druk,op het randje van het hyperkinetische af. Kleurrijke settings, lekker drukke personages en op de achtergrond is er altijd wel iets op te merken. Ook leuk zijn de vele western close-ups à la de Sergio Leone films en dergelijke spaghetti westerns. Geen idee waarop dit is gebaseerd, als het überhaupt al op iets is gebaseerd. Personages verschijnen bij de vleet en creëren hierdoor de drukke sfeer die uitstekend samenvalt met het visueel gegeven. De meest bekende personages verschijnen vroeg of laat wel op het toneel (ik was de hilarische Rataplan al compleet vergeten tot hij ineens daar lag) maar het doet de film wel goed dat er lekker veel wordt geconcentreerd op Luke en de Daltons. De vier broertjes zijn werkelijk hilarisch en vooral Joe steelt vaak de show. Het plot van de film blijft lang genoeg boeien, had het niet verwacht want 90 minuten lijkt me lang voor een stripverfilming, maar heel het nieuwe wereld meets oude wereld gebeuren interesseerde me wel. Ook hier komt de animatie weer erg goed uit de verf.

Ik had de film opgenomen van Ketnet/Canvas en omdat dat een kinderzender is (Ketnet is dat toch in ieder geval) zat ik dus opgescheept met Nederlandse stemmen. Beetje irritant vond ik in het begin, had liever de Franse gehad, maar na verloop van tijd begon ik het wel te waarderen. In animatiefilms is het perfect mogelijk om te dubben, mits het wat deftig is gedaan en in Tous à l'Ouest is dit het geval. Geen idee wie de Nederlandse stemmencast is voor de film, op Imdb staan volgens mij alleen maar de Franse of Engelse, maar ze doen wel een erg sterke job. Van de paar Lucky Luke strips die ik ooit heb gelezen kon ik me nog wel personages voorstellen en ik moet toegeven dat er nergens een stem tussen zat waarvan ik vond dat het totaal niet paste. Zels Rataplans stem was perfect met die verschrikkelijke domme opmerkingen die hij om de 5 minuten uit zijn bek smeet. Over domme opmerkingen gesproken. Het viel me wel op hoe leuk sommige opmerkingen eigenlijk waren. Qua humor is dit vooral gericht op de kleinsten onder ons maar ook bij de oudere kijker valt er nog genoeg te beleven. Let maar eens op opmerkingen zoals Luke die vertelt dat hij ook gestopt is met roken maar om af te kicken wel een tijd op stro heeft zitten kauwen. Ik meen me nog te herinneren dat de strips vroeger naar hun voeten hebben gekregen omdat ze roken promoten waardoor Luke noodgedwongen op stro of riet moest kauwen.

Leuke personages, een leuk plot en een leuke animatiestijl. Wat wil een mens nog meer? Het verloopt allemaal vlot en nodigt uit voor eens wat meer te zien van de originele Lucky Luke stripverhalen. In ieder geval is dit zonder twijfel een dikke voldoende waard, een aanrader als je niet zo bijster veel van Lucky Luke kent.

avatar van lars-pixar
Het verhaal is simpol, maar de film is netjes af gewerkt. 2,5*

avatar van simonvinkie
Beter dan de Lucky Luke animatiefilm die ik gisteren zag. De animatiestijl is deze film prima, evenals de stemacteurs. Jammer dat het richting het einde af en toe wel behoorlijk langdradig werd. Zitten ook wel wat erg flauwe scenes tussen. Maar toch best aardig. 2,5*

PriestMaiden
De tekenfilm is niet slecht, maar toch verkies ik de oude tekenfilms door Morris gemaakt.

Grappige Lucky luke, alleen een beetje te lang.