Le Daim (2019)

Alternatieve titel: Deerskin

Frankrijk

geregisseerd door Quentin Dupieux
met Jean Dujardin, Adèle Haenel en Albert Delpy

Wanneer George eindelijk het jasje van zijn dromen bemachtigt, gemaakt van 100% hertenleer, raakt hij zo geobsedeerd door het kledingstuk dat hij er gesprekken mee voert. Tijdens zo'n gesprek besluit George dat hij de enige mens wil zijn die nog met een jasje rondloopt. Al snel komt hij tot de conclusie dat er draconische maatregelen nodig zijn om zijn nieuwe droom uit te laten komen.

• vanaf 25 maart te koop op dvd

avatar van Koekebakker
Ik vond dit een heerlijke film. Fraai vormgegeven, volstrekt origineel en erg geestig (heb niet vaak zoveel hardop gelachen). En dan blijft de film je ook nog lange tijd steeds weer verrassen.

Vanaf 19 december in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)

Trailer geplaatst.

Bij ons enkel in Gent en Brussel te zien. Dat wordt weer een verplaatsing. ( combineren met Zombi Child )

avatar van Mads Smikkelsen
Geweldig, lekker absurd, hard en veel gelachen

avatar van Woland
Absurd, ja, dat is dit verhaal zeker. Maar niet zodanig dat het nou echt interessant wordt, en de humor doet het voor mij ook niet. Ik vind in de categorie 'bezeten kledingsstuk' In Fabric toch een heel stuk leuker. Echt verveeld heb ik me niet, en het is ook een korte zit, maar toch blijf ik hier een beetje onbevredigd achter. Hard vond ik de film trouwens ook allerminst.

avatar van Basto
Geinig en gortdroog.

Op de valreep van 2019 is er nog deze verrassend leuke, heerlijke en intrigerende film! Ik denk dat het een vergissing is om de film absurdistisch te noemen: de film laat m.i. niet het absurde van de werkelijkheid zien en hij bevat ook geen absurdistische humor. De film is eerder het omgekeerde van absurdisme: de film toont de coherente werkelijkheid maar op een groteske, bizarre manier omdat het een film is en dus sowieso niet de werkelijkheid kan zijn maar die in een bepaalde betekenisvolle vorm wil uitdrukken.

Zoals Denise zich afvraagt waar de film over gaat die zij met Georges aan het maken is, zo vraag je je als kijker ook af waar de film waar je naar kijkt over gaat dus naar wat die betekenis is. Georges’ obsessie voor zijn jack lijkt op een drugsverslaving maar ook op een allesverterende verlangen in het middelpunt van de wereld te staan. Stijl is alles, zo lijkt het devies te luiden, en de film speelt op een welhaast eindeloos veelgelaagde manier met het spel als de uiterlijke vorm zelf en daarmee met schijn (bedrog) en werkelijkheid. Voor Georges is zijn pronken met hertenleer – zijn ‘waanzinnige stijl’ – bloedserieus (en het einde haakt daar mooi op in als Georges wordt afgeschoten als een hert) en Denise is bloedserieus in het maken van een film; uiteindelijk gaat het niet om elkaars vertrouwen maar om het meespelen met elkaars spel om je eigen doel te bereiken, om het spel te winnen. Maar zoals gezegd is de film welhaast eindeloos gelaagd en lees ik in de Volkskrant nog een aantal mogelijke betekenissen van de film waaronder een parodie op het selfie-tijdperk, een parodie op de filmindustrie en een parodie op een superheldenfilm. Andere media geven weer andere thema's zoals jagen en het chronologisch weergeven van Tarantino's Pulp Fiction. Het zit er allemaal in.

Al met al is de film een van de meest diepzinnige en filosofische films die ik ken en lijkt de geniale Jean-Luc Godard eindelijk een opvolger te hebben gekregen in Dupieux. Dit is het soort films waarvoor ik naar het filmhuis ga! Zoals in de film Georges tegen Denise zegt: “Het wordt een geniale film. Je begrijpt hem misschien niet, maar het is geweldig.”.

avatar van wibro
Quentin Dupieux staat voor absurde cinema. Dat heeft hij al met Rubber en Realité bewezen. Hier in zijn nieuwste film Le Daim doet hij het nog eens dunnetjes over. Met verbazing zitten kijken naar al die gekkigheid. Georges die zo'n obsessie heeft met een jas van hertenleer dat niemand meer een jas mag dragen en dan zit hij nog te praten met de jas ook. Hoe kom je daarop. Het ging zelfs zo ver dat Georges met een wiek van een oude ventilator als wapen alles deed om dat te voorkomen. De scène waarbij hij de wiek door het dak van de auto sloeg waarbij die dwars door de schedel ging van die jonge vrouw was hilarisch. De blik van die vrouw al. Verder kende deze film meerdere scènes waarbij je leek aan te voelen wat er zou gebeuren maar waarbij de betreffende scène toch een totaal andere kant opging. Hoe ongeloofwaardig het ook allemaal is, origineel is het allemaal wel wat deze regisseur allemaal uit zijn hoed tovert. Niet iedereen schijnt dit te kunnen waarderen want ik was de enige in de filmzaal.

avatar van Drulko Vlaschjan
Ja, dat is mijn wel hertenleren pakje aan. Subtiel absurdistisch, vol scènes die niet meteen tot schaterlachen noden, maar wel erg vermakelijk en origineel zijn. Ik vond het denk ik vooral leuk omdat je dit soort films zo weinig ziet. Eindelijk eens iets anders dan al die dichtgetimmerde verhaaltjes vol voorspelbare emoties en plot- en karakterontwikkelingen uit het boekje.

Het lijkt heel makkelijk: wanneer je als maker geen rekening hoeft te houden met logica, dan kan je alles doen wat je wil. Dan hoeven gesprekken niet logisch te verlopen, hoeven karakters niet te reageren zoals normale mensen zouden doen, kan je de straten bezaaien met lijken zonder dat iemand daar iets over zegt. Maar misschien is het dan juist wel lastiger om keuzes te maken. Ik weet het eigenlijk niet.

Ik vroeg me trouwens nog af waarom sommige niet-Engelstalige films onder de originele naam in de bioscoop draaien en andere onder de Engelstalige naam. En heel af en toe eentje onder de Nederlandstalige. Wat zit daar voor beleid achter?

Groetjes.

Leuk ja.

Dupieux blijft z'n oeuvre verder uitdiepen. Een film binnen zijn ondertussen bekende niche, namelijk absurd en deadpan. Maar dan wel qua structuur net wat anders, zodat het toch weer op een iets andere manier verloopt. Zo zorgt hij er in ieder geval voor dat hij zichzelf niet teveel gaat herhalen.

Op zich zou dat niet eens zo'n ramp zijn, want zoveel van dit soort films zijn er nu ook weer niet. Ik kan ze in ieder geval wel erg smaken. Hou er alleen rekening mee dat Dupieux hier voor een soort van Audition-opbouw gaat, dat wil zeggen een wat tammer eerste deel, om het tweede deel dan iets meer impact te kunnen geven.

Ook niet té veel van verwachten, ondanks wat horror elementen is het niks voor echte gorehounds, maar het einde is toch best bruut en direct bij momenten. Verder ook gewoon erg grappig, met een geweldige rol voor Dujardin. Mooi dat hij ook dit soort dingen wil doen, geeft een acteur toch altijd wat extras.

Erg vermakelijke film dus, maar wel eentje voor een redelijk specifiek publiek denk ik. Dupieux heeft mij in ieder geval verbaasd als regisseur, na Rubber had ik dit echt niet verwacht. Des te leuker natuurlijk.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van John Milton
Onderhond schreef:
Ik gok publiek als ik. Zou dat kunnen?

John Milton schreef:
Ik gok publiek als ik. Zou dat kunnen?

Ik gok dat je het best kan appreciëren, al zou ik er bij jou niet meteen een 4* of hoger opplakken. Ik zag dat je bij The Art of Self-Defense ook rond de 3.5* zat. De film zijn dan niet helemaal vergelijkbaar, maar zitten toch wel in een soortgelijk hoekje. Deadpan en absurd, maar dan in een iets andere verhouding.

Zag recent ook nog Hard-Core (niet op MM maar ook in dat hoekje, maar met iets meer Japanse kolder erbij), dus het lijkt me dat in deze nogal absurde tijden deze niche toch een beetje floreert

avatar van John Milton
Njah, 3,7* zit best dicht in de buurt van de 4* toch?

Maar ik ga hem wel even proberen. Trailer spreekt me wel aan en wel benieuwd hoe Haenel dit doet.

John Milton schreef:
Njah, 3,7* zit best dicht in de buurt van de 4* toch?

Wel ja, maar deze vond ik dan net nog dat beetje absurd, waardoor het misschien net iets minder bij jouw smaak aanleunt? Ik ken jou iig niet als liefhebber van de absurde cinema, wel van de afwijkende

Heerlijke film voor de liefhebber van absurdistische humor. Vrijwel nooit zoveel gelachen bij een film als bij deze film. Het einde had beter gekund, maar de opbouw en flow qua absurdisme is beter naar mijn mening dan bijvoorbeeld bij het onlangs uitgekomen Parasite. De film is ook klein gemaakt ondanks het meer en meer groteske vormen aannemen van de bewegingen van de hoofdrolspeler. Tussen de 3,5 en 4, ik rond naar boven af.

avatar van Black Math
Alleen maar positieve reacties hier; ik ben duidelijk de spelbreker hier, want ik ben een stuk minder enthousiast ondanks dat ik drie andere films van Dupieux op 4* heb staan.

Deze film is natuurlijk absurd en er zitten meerdere lagen in die doordacht zijn, maar het wordt allemaal wel erg langzaam uitgesponnen ondanks de korte duur, en de droge humor sloeg deze keer niet bij mij aan. De andere films voelden op de een of andere wijze creatiever aan. Bij Réalité, de vorige Dupieux die ik zag, reeg de punchline al het vorige op geniale en onvoorziene wijze aan elkaar, waardoor ik met een wow gevoel achterbleef. De punchline hier dat hij als een hert afgeschoten wordt is passend, maar ik krijg er niet een sterker gevoel bij dan van "ja, dat is logisch binnen de setting van de film."

Kortom, voor mij wat minder geslaagd, maar even goed ben ik blij dat dit soort films gemaakt worden. De eerdere films van Dupieux die ik heb gezien, koester ik, ander werk zal ik ook zeker blijven opzoeken, maar deze is het dus net niet. 2,5*.