Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole (2010)

Alternatieve titel: Legende van Ga'Hoole 3D

Verenigde Staten / Australië
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Zack Snyder
met de stemmen van Jim Sturgess, Hugo Weaving en Abbie Cornish

Soren is een jonge uil, in de ban van zijn vaders grootse verhalen over de ‘Bewaarders van Ga'Hoole’, een mythische groep van gevleugelde helden die in een grote veldslag hebben gestreden om alle uilen te redden van de kwaadaardige 'Volmaakte Strijders'. Terwijl Soren ervan droomt zich ooit bij zijn helden te voegen, spot zijn oudere broer Kludd met dit idee. Kludd doet er alles aan om meer aandacht en liefde van hun vader te krijgen dan zijn jongere broer. Maar de jaloezie van Kludd heeft vreselijke gevolgen… beide jonge uilen vallen uit hun nest en landen recht in de klauwen van de Volmaakte Strijders. Het is nu aan Soren om een moedige ontsnappingspoging te ondernemen met de hulp van andere dappere jonge uilen. Samen vliegen ze over de zee en door de mist om de Grote Boom te vinden, de basis van de legendarische Bewaarders. Zij zijn Sorens enige hoop om de Volmaakte Strijders te verslaan en het uilenkoninkrijken te redden...

avatar van willemse81
Visueel schitterend en dan heb ik hem nog in 2D gezien, dus het kan er blijkbaar nóg mooier uitzien. Het verhaal was op zich best avontuurlijk en redelijk uitgewerkt, toch kon de film me niet echt boeien. Af en toe een spannend momentje, maar uiteindelijk is het niets wat me lang bij zal blijven. 3*

Reinbo
Leuke actievolle avonturenfilm. Jammer dat het na een half uur even in kakt en we een liedje krijgen en van die semi komische Disney-achtige sidekicks geintroduceerd worden. En dat is jammer, hoe serieuzer de ton hoe beter wat mij betreft.

Maar het ziet er allemaal erg mooi uit en is goed in beeld gebracht. Lijkt me trouwens een absolute meerwaarde om deze in 3d te zien. De vliegacties die zich vaak in de diepte as van het beeld afspelen en de mooie vaak contrastrijke omgeving lenen zich er prima voor.

Een mooie 3,5 en daarmee Zack Snyder's beste.

avatar van mr.nobody
Zeer mooie film. Gewoon al voor de beelden geef ik deze film 4 sterren. Ik wist niet dat animatie er zo mooi uit kon zien! Helaas geen extra sterren voor het verhaal, want deze was maar zozo.

avatar van m1chel
Geweldige animatie film, met hele mooie beelden. Prachtig in beeld gebracht. Het verhaal was zozo, klopt maar de animatie zorgde voor mij toch voor 4.5 sterren, en dat komt bij een animatie film bij mij niet veel voor.

avatar van MrLee
Prachtige animatie, leuk verhaaltje voor de jongeren. De sfeer deed me denken aan The Dark Crystal.

dominion
Weer een erg toffe film van Snyder.

Tot nu toe is het werk van Zack Snyder altijd geslaagd en heeft in mijn ogen echte meesterwerken kunnen leveren.
Misschien zelfs een van mijn favoriete acteurs.

Dus toch wel leuk dat hij deze keer de wat kinderlijke kant opgaat in plaats van ultra gewelddadige films.
En ik moet zeggen een van de meest leuke animatie films buiten Disney die ik heb gezien.
De animatie in deze film is ook echt schitterend.

De film ziet er ook inderdaad erg kinderachtig uit maar is toch wel een film voor jong en oud want er zit genoeg actie en spanning in.
En het is soms wel eens leuk voor tussendoor omdat ik er ook niet echt vrolijk van wordt alleen Horror te kijken .

avatar van jipt
Heerlijke film. Zit er allemaal mooi uit en een lekker simpel verhaaltje van goed vs evil. Prachtig geschoten allemaal. Veel actie en vette bad guys (zoals de twee die hun evil face oefenen). Ook een aantal coole personages zoals het stekelvarken. Mooi dat alles ook door de lucht gaat, deed me af en toe een beetje denken aan Avatar. Had deze erg graag in 3D willen kijken, ga ik bij deel 2 maar naar de bios!

Erg mooie animaties, maar verhaal hield me niet vast. Twee keer geprobeerd te kijken, maar beide keren in slaap gevallen. Tot nu toe maar 2 sterren dan. Hoop bij weer herbekijken (als ik dan wel wakker blijf) de score te kunnen verhogen

avatar van *film fan*
erg mooi gemaakte film.
goed verhaal

avatar van Filmkriebel
Weer een boekverfilming. En een topper op het vlak van 3D, dat zie je zo. Veel gevlieg, veel beelden met diepte. Misschien wel van het beste sinds Avatar. En wat een mooi kleurgebruik de hele film door. Visueel heel sterk. Jammer dat het niet gezegd kan worden van het verhaal. Ik lees dat ook heel wat andere users hetzelfde ervaren. Het is teveel automatische piloot en te weinig opbouwend. Een film als How To Train Your Dragon slaagde daar wel met brio in. Niet onmiddellijk actie, maar eerst wat tijd nemen om banden op te bouwen tussen de personages en wat (goede) humor te lossen. Hier gebeurt dat te weinig. Alles op actie en 'in your face' effecten. Iets dat vrij kenmerkend is voor Zack Snyder. Mooi dus, maar daarmee is het meeste gezegd. Dit is dan wel mijn persoonlijke mening; kinderen zullen hier ongetwijfeld dol op zijn en ook dat is belangrijk.

avatar van Keane1983
Schitterende film, prachtige animaties, goed, spannend en onderhouden verhaal.
Leuke karakteres die op hun beurt ook weer goed zijn uitgewerkt.
De score en de soundtrack klinken als een klok.
Ik heb de 2D versie gezien, vindt het erg jammer dat ik de 3D niet heb gezien ...want als ik de beelden zo zie, lijken mij de 3D erg goed uit de verf komen.
Ondanks dat het in het beeld soms totale chaos heerst, is alles toch netjes overzichtelijk.
Ook het gebruik van de Slowmo's zagen er zeer gelikt uit.
Nee, ik kan hier totaal geen slecht woord over zeggen.
Van mij de volle aantal punten een dikke en wel verdiende 5.0*
(niet alleen kinderen zullen hier dol op zijn....ook volwassenen)

AC1
De Blu-ray van Legend Of The Guardians ligt in de winkels maar ik twijfel over de aanschaf. Ik ben een fan van Snyder maar niet van animatiefilms.

avatar van gizmo_o
Dit is juist zo'n film zijn die op BR het aanschaffen waard is, aangezien het visueel / animatie technisch een pareltje is deze film.

AC1
Is dat niet iets wat je over vele animatiefilms kan zeggen?

avatar van Raznov
Clichematige kinderfilm. Visueel gezien erg netjes maar het verhaaltje is toch wel erg dun. Prettig voor kinderen want erg eng zal het nergens worden.

avatar van vph1272qm
dit is de mooist gemaakte animatie film die ik ooit gezien heb!! uiteraard een standaard goed tegen slecht verhaal, maar bijzonder mooi verteld.
sommige scene's en shots zijn niet van echt te onderscheiden, een heel andere klasse dan pixar en dreamworks maakt.

avatar van Insignificance
Erg mooi. Althans wat animatie betreft. Harde kleuren en fraaie verenpakken. De slow motions doen misschien wat overdadig aan, het ziet er wel prachtig uit. Vooral die in de regen boven zee. Ook de gevechten zijn fraai vormgegeven. Helaas blijft de rest wat achter. Het rechttoe rechtaan verhaaltje is op zich nog wel te doen, maar de uilen en hun voicecast zijn daardoor niet zo interessant. Ook al omdat het kennelijk nodig is om enkele malle beestjes op te voeren. Had wat mij betreft iets donkerder en/of creatiever gemogen, maar gracieus is het wel.

avatar van aspro
gizmo_o schreef:

heb hem gisteren op BR gezien en eerlijk voor mij een juweeltje!!
soms bijna niet van echt te onderscheiden.

avatar van Number23
Had het verhaaltje al helemaal uitgestippeld, nogal standaard.
Extra sterretje voor de zeer mooie animatie

AC1
Oké, toch maar de blu-ray gekocht (je bent een Snyder fan of je bent het niet) Gisterenavond bekeken en wat ik zag was een conventionele tekenfilm maar dan eentje met een Zack Snyder touch. Om het kort samen te vatten, het is gebaseerd op een kinderverhaaltje en dat voel je tijdens de film. Ik had het allemaal een ietsiepietsie artistieker verwacht (zoals 300 of Watchmen).

avatar van gizmo_o
AC1 schreef:

Sorry voor het aanbevelen dan

avatar van RaouL#1
Verhaal is niet veel bijzonders, maar het ziet er echt waanzinnig uit!

avatar van centurion81
Beetje matig verhaal inderdaad maar één van de allermooiste animaties die ik ooit zag....

3,5* ..toch genoten van dit visuele spektakel!

avatar van mnrk
Zoals heel veel andere moet ook ik zeggen dat het verhaal inderdaad erg zwakjes is...

Maar wat ziet het er allemaal zeer mooi uit...de animaties zijn erg indrukwekkend , de uilen zien er echt super uit !

Ook de score van de film was oke..
David Hirschfelder - Legend of the Guardians (2010) - MusicMeter.nl

Mooi verhaal en prachtige beelden. Heb me hierbij niet verveeld, best wel een aanrader.
4.0 van mij

avatar van Vascago
Prachtige animatie en een mooi verhaal. Ook al is het zo cliche als de pest, de strijd tussen goed en kwaad, het werkt wel in een filmpje als dit. Snyder weet de personages allemaal een eigen karakter mee te geven, ze tot leven te brengen als het ware, waardoor het allemaal nog wat meer diepgang krijgt. Het ziet er allemaal prachtig uit en wordt ondersteund door een geweldige soundtrack.
Paar kleine minpuntjes zijn sommige liedjes en het zoetsappige einde.

avatar van Elineloves
Stop! You're gonna give her daymares!

Absoluut niet wat ik had verwacht, maar ik werd helaas ook niet van mijn stoel geblazen. Je maakt kennis met een prachtige familie kerkuilen, en al snel weet je waar het om zal draaien gedurende 1,5 uur: de strijd tussen goed en kwaad en wat bijbehorende clichés. Dit kan al snel een kinderachtige wending nemen, met name omdat je naar uilen kijkt, maar het tegendeel is waar. Toch is het weinig origineel en werd ik wat het verhaal betreft nauwelijks verpletterd. Af en toe hangt er een grimmig en duister sfeertje, die ik persoonlijk zelfs te heavy vond voor jonge kids. Zeker voor jongere kinderen is het hartstikke realistisch omdat de beelden zo prachtig zijn en de muziek perfect er bij past. Denk dat vooral de jonge kijker hier helemaal in op zal gaan, zij vallen tenslotte ook niet over cliche's en onoriginaliteit.

Het visuele aspect is schitterend, ik heb er geen andere woorden voor. De kleuren, de omgevingen, de actiescènes en niet te vergeten: de uilen zelf. Waanzinnig mooi, ware kunst. Toch blijf ik achter met gemengde gevoelens. Is het steengoed? Nee. Is het slecht? Dat al helemaal niet. Ik laat het nog even bezinken, misschien kan ik er dan iets zinnigers over kwijt.

avatar van Waackx
Ik had er niet veel van verwacht vanwege de titel en omdat de film in het algemeen niet echt heel bekend is.

Maar wat heb ik me vergist zeg !

Visueel van een niveau wat ongekend is.

De uilen,de omgeving, zelfs de gevechten tussen de uilen zien echt formidabel uit.

Het verhaal is vergezocht maar aan de andere kant is het verhaal origineler dan een gemiddelde animatiefilm.

De film had inderdaad wat grappiger mogen zijn maar eigenlijk is het ook wel eens keer fijn dat het verhaal op de eerste plaats staat en niet de humor zoal bij de meeste animatiefilms.

Ik vind het zeer vreemd dat de film nauwelijks nominaties heeft gekregen bij de filmfestivals want naar mijn mening 1 van de beste animatiefilms ooit gemaakt.

avatar van Corcicus
Toffe film met aardige animatie. Van tijd moest ik wel lachen omdat het over uilen gaat, een dier waar je anders in films weinig over ziet. Het is echt een familiefilm waarbij men erop gelet heeft dat ook de allerkleinsten konden volgen. Maar dat mag de pret niet bederven.

logghe
na herziening toch verhoogd met 0,5