menu

Hier kun je zien welke berichten james_cameron als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

J. Edgar (2011)

3,0
Langdradige, nogal saaie biopic die het uitsluitend moet hebben van de sterke rol van DiCaprio. Helaas is dat niet genoeg om de volle lengte te boeien. De vele tijdsprongen zorgen voor een nogal fragmentarisch geheel, terwijl het script sowieso al niet erg interessant is. Belangrijke historische gebeurtenissen komen slechts oppervlakkig aan bod en bij vlagen is de film niet meer dan een nogal vermoeiende parade van latex hoofden. Nee, enerverend is anders. De vierde tegenvallende film van Eastwood op rij.

Jabberwocky (1977)

3,5
Zeker geen perfecte film, maar ik moest er toch wel weer om lachen. Production design, kostuums en camerawerk zijn zeer fraai, al ziet de transfer er op dvd hier en daar nogal vlekkerig en onafgewerkt uit. Een mooie opgepoetste special edition zou geen kwaad kunnen. Qua tempo heeft de film wel wat problemen; bepaalde scenes zeuren te lang door, andere worden afgeraffeld. De raak getroffen middeleeuwse sfeer is typisch Monty Python- grof, ranzig en overdreven bloederig. Afgezien van de aanwezigheid van hoofdrolspeler Michael Palin zijn er verder weinig directe links met Monty Python, maar Holy Grail co-regisseur Terry Jones is wel in de eerste paar minuten te zien. Hij komt uiteraard bijzonder naar aan zijn eind.

Jack Goes Boating (2010)

3,0
Middelmatig regiedebuut van Hoffman, over een viertal beschadigde mensen die de draad van hun leven weer op willen pakken. Er wordt degelijk gespeeld en de ongemakkelijke conversaties zijn overtuigend, maar de personages blijven wat aan de vage en ongeloofwaardige kant. Ook werkt de emotionele climax niet echt goed. Gebaseerd op een toneelstuk, en dat zie je. Het komt allemaal niet echt tot leven.

Jack Reacher (2012)

3,5
De rol van stoere antiheld is Cruise op het lijf geschreven, maar of dit het begin is van een interessante franchise is nog moeilijk te zeggen. Daar is het personage wellicht niet interessant genoeg voor. De film begint erg sterk en de plot zit spannend in elkaar, maar het hier aanwezige materiaal is te dun om een film van meer dan twee uur te rechtvaardigen. De finale is ook enigzins een climax. Jammer, want er zijn veel prima (aktie)scenes en de dialogen zijn heerlijk onderkoeld. Leuke bijrol ook van Robert Duvall en het casten van regisseur Werner Herzog als bad guy 'the zec' is een geïnspireerde keuze geweest. Als je je ogen dichtdoet is het net of je Arnold Schwarzenegger hoort.

Jack Reacher: Never Go Back (2016)

3,0
Een eindeloze reeks boeken om uit te kiezen en dan komt men hiermee op de proppen... Nee, de Jack Reacher-filmfranchise sterft hiermee een vroegtijdige dood, vrees ik. Cruise speelt weer oké maar zijn personage is veel te doorzichtig en sentimenteel, waar hij in de eerste film nog enigszins mysterieus en cool was. We komen zaken te weten die we eigenlijk helemaal niet willen weten in een film als dit. Daarnaast is de plot erg dun en voorspelbaar. De spaarzame aktiescenes kunnen ermee door, maar ook op dat vlak stelt de film eigenlijk flink teleur.

Jack Ryan: Shadow Recruit (2014)

3,5
De zoveelste reboot van een franchise; dit keer is Tom Clancy's Jack Ryan aan de beurt. Op papier een goed idee wellicht, maar in de praktijk pakt het helaas toch wat minder interessant uit. Chris Pine is oké in de hoofdrol (al is hij in de reboot van Star Trek wel veel beter) en Kevin Costner heeft een leuke rol als mentor, maar de rest van de cast is weinig memorabel en het script is aan de karige en 'kleine' kant. Keira Knightley als mevrouw Ryan is miscast en het was niet zo'n goed idee om regisseur Kenneth Branagh tevens op te voeren als voornaamste bad guy, compleet met lullig russisch accent. Branagh als regisseur was achteraf ook niet zo'n slimme keuze; het is nu eenmaal geen aktieregisseur, dat bewees hij reeds met Thor. De film is acceptabel genoeg voor de weinig eisende kijker, maar op deze manier heeft de franchise geen toekomst, vrees ik.

Jack the Giant Slayer (2013)

Alternatieve titel: Jack the Giant Killer

3,5
Best leuke sprookjes-achtige avonturenfilm van Bryan Singer, al komt het geheel slechts sporadisch echt van de grond (letterlijk en figuurlijk). Op de indrukwekkende production design en special effects valt weinig af te dingen, maar de personages zijn dun en ondanks de aanwezigheid van de broodnodige onderkoelde humor blijft alles aan de vlakke en voorspelbare kant. In de bijrollen draaft een imposante reeks prima akteurs op die er zichtbaar zin in hebben, maar Nicholas Hoult (die me op de één of andere manier vaak aan Tom Cruise doet denken) heeft het moeilijk in de hoofdrol. Vermakelijk, dat zeer zeker, maar het is te zien dat de film een (te) lange tijd in de post-productiefase heeft doorgebracht, wat ten koste is gegaan van tempo en spontaniteit.

Jacket, The (2005)

3,5
Intrigerende thriller die aanvankelijk doet denken aan het veel betere Jacob's Ladder, maar uiteindelijk uitgaat als een nachtkaars. Te weinig antwoorden geven in een film werkt dus ook niet. Mooi camerawerk, vakkundig gemonteerd en goed gespeeld, maar naarmate de film vordert neemt het mysterie eerder af dan toe. Jammer, want er zijn vele mooie en krachtige momenten.

Jadesoturi (2006)

Alternatieve titel: Jade Warrior

3,0
Complex, vaak nogal verwarrend romantisch fantasy-verhaal dat zich deels afspeelt in het heden, deels in het verre verleden. Visueel best indrukwekkend; camerawerk en production design zijn zeer fraai. Helaas is het akteerwerk aan de statische kant en is het moeilijk meeleven met de abstracte personages. Het verhaal wordt er ook niet logischer op naarmate de film vordert. Regisseur Annila laat desondanks zien dat hij flink wat talent in huis heeft.

Jagten (2012)

Alternatieve titel: The Hunt

4,0
Sterk deens drama over massahysterie en de vernietigende kracht van suggestie. Mads Mikkelsen is perfect gecast als de gemoedelijke leerkracht op een kleuterschool die het slachtoffer wordt van beschuldigingen van seksueel misbruik van een leerling. Regisseur Thomas Vinterberg zorgt voor veel sfeer en het script ontwijkt slim bepaalde valkuilen, waardoor één en ander onvoorspelbaar en geloofwaardig blijft. Fraai einde ook, met een toepasselijk laatste shot (letterlijk) waaruit blijkt dat niets meer terug te draaien is, eenmaal in gang gezet.

Jane (2017)

4,0
Fraaie documentaire over voormalig secretaresse Jane Goodall, die haar droom in vervulling ziet gaan wanneer ze de kans krijgt om een langdurige studie van chimpansees te doen in Gombe National Park in Tanzania. Het verloren gewaande beeldmateriaal is van uitzonderlijk goede kwaliteit, met veel unieke en ontroerende momenten. Mooi is ook de aanwezigheid van filmmaker Hugo Van Lawyck, die een grote rol in het leven van Goodall heeft gespeeld. Het archiefmateriaal is kunstig gemonteerd door regisseur Brett Morgen, aangevuld door uitstekende interviewfragmenten met de inmiddels bejaarde maar nog steeds enthousiaste Goodall.

Jane Eyre (2006)

4,0
Eersteklas miniserie, uiteraard geproduceerd door de BBC. Zeer verzorgd qua camerawerk en decors en uitstekend gecast. Het verhaal is intelligent uitgewerkt, zonder te verzanden in boeketreeks-achtige taferelen. Sporadisch is de sfeer zelfs vrij duister en spannend. Tegen het einde is de rek er een beetje uit, maar het geheel blijft makkelijk op de rails.

Jane Eyre (2011)

3,5
Niet zo goed als de miniserie uit 2006 (ook geproduceerd door de BBC), maar een redelijk goede nieuwe verfilming. Visueel zeer indrukwekkend en goed gecast. Vooral in het begin is de sfeer aan de creepy kant, met uitstapjes richting het werk van Tim Burton en hier en daar een onverwacht schrikeffect. Tegen het einde is ook in deze versie de rek er helaas een beetje uit.

Jane Got a Gun (2015)

3,5
Redelijke western, die te lijden heeft onder een nogal wisselvallig script. Aan de ene kant wil de film een emotioneel drama zijn; aan de andere kant een harde aktiefilm. Het resultaat hangt er een beetje tussenin. De cast is oké en doet zijn best, met vooral Ewan McGregor opvallend als sleazy (en bijna onherkenbare) bad guy. Het ziet er visueel allemaal netjes verzorgd uit en de film heeft zeker zijn momenten, maar het wil maar niet echt boven het maaiveld uitsteken.

Janis: Little Girl Blue (2015)

3,5
Onderhoudende, zij het wat standaard opgebouwde en uitgewerkte documentaire over het korte leven van Janis Joplin. Ik wist bar weinig over haar en kende de muziek amper, zodat deze documentaire best handig is als spoedcursus. Niet dat ik fan zal worden. Wat een gekrijs. Niet mijn ding. Gelukkig zijn de archiefbeelden en het getoonde tijdsbeeld interessant genoeg om de muziekfragmenten te compenseren.

Jason Bourne (2016)

3,5
Deze hernieuwde samenwerking tussen Matt Damon en regisseur Paul Greengrass pakt helaas toch wat teleurstellend uit. Grootste boosdoener is het nogal voorspelbare en inspiratieloze script, maar ook de meeste aktiescenes zijn nu niet bepaald opwindend. De prima cast is ook grotendeels verspild. Iets beter dan het voorgaande Damon-loze The Bourne Legacy, maar daar is weinig voor nodig.

Jaws (1975)

5,0
"That's some bad hat, Harry". Dit is en blijft de beste film van Spielberg, wat mij betreft. Alles klopt hier gewoon. En hoe meer je hoort en leest over het moeizame productieproces, hoe beter de film wordt. Hoogtepunten te over, bijvoorbeeld de magistrale scene aan tafel, waarbij het zoontje van Brody (Roy Scheider) hem stilzwijgend imiteert, of de scene waarbij de drie hoofdpersonen littekens gaan vergelijken, wat de inleiding vormt tot de magistrale speech van Robert Shaw. Sowieso heeft het tweede deel van de film, wanneer de hoofdpersonen op haaienjacht gaan, een bijna mythische kwaliteit. De dynamiek tussen de drie is geweldig. En Bruce, de haai... Eigenlijk vind ik die er geweldig goed uitzien, zeker vergeleken de digitale gedrochten die we tegenwoordig voor onze kiezen krijgen. Kortom, één van mijn favoriete films aller tijden.

Jeff, Who Lives at Home (2011)

3,0
Ongemakkelijke mengeling van komedie en drama, met een flinterdun verhaaltje. De boel wordt enigzins gered door het akteewerk; vooral Ed Helms is goed als de zelfingenomen broer in een huwelijkscrisis. Jason Segel vertoont ook iets meer diepgang dan we van hem gewend zijn. Susan Sarandon is even leuk als altijd. Afgezien daarvan valt er weinig positiefs te melden over de film. Vooral naar het einde toe krijgt de kijker een reeks zweverige en zoetsappige scenes in de maag gesplitst, toewerkend naar een nogal misplaatste (en overdreven) finale.

Jeruzalem (2015)

Alternatieve titel: JeruZalem

3,5
Het found footage-horrorgenre begint inmiddels behoorlijk uit te dijen, waarschijnlijk vooral omdat het qua produktie niet zo kostbaar is een dergelijke film in elkaar te zetten. Ook dit werkje bevindt zich aan de low budget-kant van het spectrum, al moet gezegd worden dat de makers visueel alles uit de kast proberen te halen. Het resultaat is een Cloverfield-achtige film, met een sfeervolle locatie, een redelijk plot en een aantal leuke visuele vondsten. Vooral de hi-tech bril waardoor we alle gebeurtenissen zien, compleet met routeplanner en Facebook gezichtsherkenning, is best tof gedaan. Het akteerwerk laat helaas behoorlijk te wensen over en de opbouw is aan de saaie kant, iets wat de intense en sporadisch best spectaculaire finale slechts ten dele goed kan maken.

Jessabelle (2014)

Alternatieve titel: Ghosts

3,5
Standaard horrorwerkje dat enige meerwaarde krijgt door de leuke hoofdrol van Sarah Snook en de sfeervolle moeras-locatie in Louisiana. Bepaalde scenes, vooral in het begin en midden van de film, zijn daarnaast behoorlijk creepy, met natuurlijk de broodnodige schrikeffecten die, vooruit, best goed gedaan zijn. Helaas ontspoort de boel tegen het einde, wanneer de koek qua plot duidelijk op is en de film met een flauwe finale uitgaat als een nachtkaars.

Jesus Henry Christ (2012)

3,0
Jammer dat de humor bij vlagen nogal flauw is, dat doet echt afbreuk aan het geheel. Het verhaaltje van dit komische drama is best leuk en de cast is prima, maar door de onevenwichtige toon, dan weer slapstick-achtig, dan weer dramatisch, wil de film maar niet echt van de grond komen. Visueel zit alles wel bijzonder fraai in elkaar, met vooral erg mooi camerawerk. Geproduceerd door Julia Roberts, die een rolletje had in de vorige film van regisseur Dennis Lee, Fireflies In The Garden.

Ji Jie Hao (2007)

Alternatieve titel: Assembly

3,0
Deze film zou een stuk beter geweest zijn wanneer men de oorlogsscenes van het eerste uur als flashbacks door de film gemonteerd zou hebben. Nu is het eerste uur nog wel de moeite waard door de intense aktiescenes, maar het tweede uur komt krakend tot stilstand. Sentiment en navelstaren nemen het dan helaas over. Jammer, want nu gaat de film als een nachtkaars uit. Duidelijk gemodelleerd naar eerdere films als Saving Private Ryan en Brotherhood, al was bij die films de heen en weer schuddende camera wat minder irritant. Beide films zijn bovendien een stuk beter.

Jigsaw (2017)

Alternatieve titel: Saw 8

3,5
Verdienstelijke poging om de Saw-franchise nieuw leven in te blazen. Je kunt de film zien als een soort achtste deel, aangezien de plot onlosmakelijk is verbonden met de eerdere films, maar ook als een op zichzelf staande film. Hoe dan ook, de gebruikelijke nare dilemma's en bloederige toestanden zijn weer als vanouds aanwezig, alsmede de gebruikelijke anonieme cast. Jigsaw biedt vlot, bloederig vermaak, met een plot dat weer duivels knap in elkaar steekt.

Jigureul Jikyeora! (2003)

Alternatieve titel: Save the Green Planet!

3,0
Ambitieuze, zeer bizarre film over de belevingswereld van een krankzinnig persoon. De film combineert op intelligente wijze elementen uit allerlei genres, van komedie en thriller tot drama en science-fiction. Het resultaat is bijzonder origineel maar nogal onevenwichtig en in ieder geval veel te lang. Visueel fraai in elkaar gezet, maar het sporadisch over de top akteerwerk en de steeds wisselende toon zorgen voor een nogal vermoeiende kijkervaring.

Jim Seung (2012)

Alternatieve titel: The Beast

2,5
Simplistische knokfilm, een tegenvaller uit Zuid-Korea. Dat zijn we beter gewend. Het verhaaltje is zeer karig, net als de uitwerking van het gegeven. Zus wordt gekidnapped door anonieme schurken die haar willen misbruiken voor een onduidelijke online porno-site, waarna broer op zoek gaat naar haar en iedereen die hij tegenkomt in elkaar slaat. De knokscenes zijn best vermakelijk en het is verfrissend om een aktiefilm te zien waarin geen vuurwapen te bekennen is, maar de cameravoering is bijzonder saai, net als de decors en de soundtrack. Het akteerwerk is ook niet bepaald indrukwekkend. Duidelijk een gemiste kans. Binnen het genre kun je beter The Man From Nowhere (Ajeossi) bekijken. Die is wel te gek.

Jindabyne (2006)

3,0
Het gegeven van deze film, gebaseerd op een kort verhaal van Raymond Carver, is eerder gebruikt als onderdeel van Robert Altman's Short Cuts. Het is een interessant maar wat karig idee voor een hele film, al is het hier zorgvuldig uitgewerkt en sfeervol in beeld gebracht. Het akteerwerk is prima, vooral Laura Linney en Gabriel Byrne zijn erg goed. Hun problematische relatie en de manier waarop ze verder uit elkaar groeien nadat Byrne's personage de dode vrouw in de rivier vindt, is het sterktste punt van de film. Helaas is de film nogal statisch en aan de saaie kant, mede door het ontbreken van een meeslepend script. Hier en daar mysterieus en net als Lawrence's vorige film, het uitstekende Lantana, soms subtiel spannend, maar het geheel kabbelt maar een beetje door en de goede bedoelingen komen er niet echt helemaal uit.

Jing Wu Feng Yun: Chen Zhen (2010)

Alternatieve titel: The Legend of Chen Zhen

3,0
Groots opgezet spektakel, maar helaas niet groots qua uitwerking. Het verhaaltje zit nogal rommelig in elkaar en de personages zijn karikaturaal. Misplaatste humor en allerlei dik aangezette Casablanca-achtige romantiek staan het tempo danig in de weg. Vormgeving en montage zijn aan de drukke kant, met overdreven kleurgebruik en veel gebruik van digitale achtergronden. Gelukkig zijn de aktiescenes nog wel de moeite waard, vooral in de eerste helft van de film. Tegen het einde is de rek er behoorlijk uit helaas, met een matte en voorspelbare finale.

Jobs (2013)

3,0
Zonder de nodige voorkennis is deze film amper te volgen. Personages komen en gaan; hele hoofdstukken uit het leven van Jobs worden overgeslagen. Belangrijker nog- wanneer je de film zou bekijken zonder iets te weten van de materie zou je werkelijk geen idee hebben waarom Jobs zo'n baanbrekende innovator is geweest. Het van-de-hak-op-de-tak springende script is echter niet het enige probleem. Kutcher doet zijn best in de hoofdrol maar is zoals vaak te lichtgewicht om echte diepgang te kunnen bieden. Visueel biedt de film een leuk tijdsbeeld (die oude computers zijn bijvoorbeeld echt te gek), maar qua camerawerk, montage en muziek wordt het niveau van een standaard tv-film niet ontstegen.

Jodaeiye Nader az Simin (2011)

Alternatieve titel: A Separation

3,5
Uitstekend gespeeld en vormgeven drama, wel wat langdradig en vermoeiend. De plot heeft niet veel om het lijf, het draait meer om de nasleep van een ogenschijnlijk onbelangrijke gebeurtenis. De vier hoofdpersonen worden knap neergezet als geloofwaardige mensen van vlees en bloed, vol emoties en contrasten. Je kunt je makkelijk met hen identificeren, waardoor de dilemma's waar zij zich voor geplaatst zien tastbaar worden. Al met al een aangename kennismaking met de iranese cinema; volgens mij is dit de eerste film uit dat land die ik ooit heb gezien. Het winnen van de Academy Award voor beste buitenlandse film zorgt in ieder geval voor positieve publiciteit.

Jodorowsky's Dune (2013)

4,0
Te gekke documentaire, te vergelijken met Lost In La Mancha. De versie van Dune die er nooit is gekomen maar waar zoveel potentie in zat... Ik betwijfel of de Dune van regisseur Alejandro Jodorowsky veel soeps geweest zou zijn, maar het in de jaren vanaf 1974 verzamelde team dat bij het maken van de film betrokken zou zijn is zonder meer indrukwekkend te noemen. Mick Jagger, Pink Floyd, Dan O'Bannon, Orson Welles, Moebius, Salvadore Dali, H.R. Giger... de beroemde (en bizarre) namen vliegen je om de oren. Het was zijn tijd in ieder geval ver vooruit. Te ver, zo bleek. De interviews met Jodorowsky zijn geweldig en zijn enthousiasme werkt zeer aanstekelijk. En wat zou ik graag dat fraaie dikke Dune-draaiboek, voorzien van gedetailleerde tekeningen en production designs, eens willen zien...