Jane Eyre (2006)

Verenigd Koninkrijk
228 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Susanna White
met Toby Stephens, Ruth Wilson en Francesca Annis

Jane Eyre is een jonge vrouw die als gouvernante werkt. Ze krijgt een relatie met haar raadselachtige werkgever en ontdekt steeds meer over hem. Maar terwijl ze zijn geheimen ontrafelt komt ze meer te weten over zijn eerste vrouw en dat maakt haar bang.

Waarschijnlijk de mooiste Jane Eyre die ik tot nu toe gezien heb. De vertrouwde topkwaliteit van de BBC.

avatar van donkied
Inderdaad, de BBC weet inderdaad vrijwel altijd iets goeds neer te zetten. Ze houden het verhaal gewoon lekker origineel maar dan wel met klasse en een uitstekende cast.

avatar van Juud
De beste Jane Eyre die ik gezien heb. Wederom weer topklasse van de BBC, die al meerdere goede miniseries hebben gemaakt. Ik heb deze al meerdere keren gezien, maar het blijft een superserie. De perfecte combinatie van romantiek en spanning: dat ademt deze serie uit. Ik kan hem niet vaak genoeg zien!

Greeneyelady1
ik zie dat deze film vandaag geshowd wordt. Ik vraag mij af of zij de miniserie in zijn totaliteit laten zien ( 228 minuten ) of dat Nederland 2 het gaat verdelen?

avatar van Fran
Greeneyelady1 schreef:

Er zijn al 2 delen uitgezonden de afgelopen twee weken. Helaas zal je hem dus niet meer in zijn geheel kunnen zien.

avatar van nummervlinder
Meesterwerk! Ik denk dat het het beste "tvproduct" is dat ik ooit heb gezien, en dat voor een miniserie. Maar het toont toch weer wat een kwaliteit de BBC telkens weer levert. O.a. de casting, ik zou het in geen geval beter hebben kunnen doen: wat een chemistry tussen Wilson en Stephens. Had de eerste twee delen op Ned2 gezien en heb daarna direct de dvd besteld en de twee andere delen gezien en ik zal hem na deze nog vaker bovenhalen.

5* en een eerste plaats in mijn top 10 als ik er weer één heb.

Greeneyelady1
Een oogverblindend, mooie serie vol Romance en dramatiek.
Ik vind het jammer dat ik 'm niet in het geheel kan zien, maar ik ga mijn best doen deze dvd in handen te krijgen. Ik vond overigens dat de aflevering (té) snel afliep.

Fran schreef:

Oke, bedankt voor je reactie!

avatar van Fran
Nou, ik heb hem helemaal afgekeken en ik vindt het een hele mooie versie van Jane Eyre. In het begin moest ik er wel even inkomen want ik had moeite om me in Jane in te leven.

Het personage is wel een gesloten persoon maar ik vond het bij deze Jane wel heel erg zodat ik een beetje moeite had om een band met het personage te krijgen. Wat ik wel een groot pluspunt vind is dat er wat meer intimiteit tussen Jane en Rochester getoond werd zoals de scene op het bed vlak voordat ze Rochester verlaat.

De beelden van Engeland zijn in de film ook schitterend. Ja, zeker een mooie serie.

Zojuist gezien.
Prachtige versie, overtuigend gespeeld. Mooi drama van de BBC, zoals ze dat alleen in Engeland kunnen.

avatar van MissyNador
Wat een prachtige kostuumdrama! De beste die ik ooit heb gezien. (En dat zijn er veel)
Acteerprestaties zijn top en BBC heeft het zoals altijd weer geweldig gedaan.

avatar van herten546
Een meesterwerk van de BBC. Mijn lievelingsboeken zijn sowieso die van de Bronte zussen, en deze film past dan ook compleet bij het geweldige boek. Ruth Wilson is een geweldige schoonheid in de voetsporen staat van de jonge gouvernante Jane Eyre. Liefde, lust, haat, wraak, en bovenal veel onverwachte wendingen en ontknopingen volgen elkaar op in deze prachtige productie. Voor BBC Kostuumdrama liefhebbers zoals ik is dit een ware must.

avatar van J.Ch.
Heel aardige versie van 'Jane Eyre', hoewel ik moet bekennen dat ik nog nooit een andere heb gezien en dus weinig vergelijkingsmateriaal heb... Het is alweer een poosje geleden dat ik het boek voor de laatste keer gelezen heb, maar wat ik mij ervan kan herinneren komt wel redelijk overeen met de serie. Ik vind het van respect getuigen als filmmakers zorgvuldig met het oorspronkelijke materiaal omgaan, en dat wordt in deze serie zeker gedaan.

Het verhaal behoeft verder weinig commentaar; weinig te klagen op dat punt. Alleen had de laatste aflevering wel iets langer mogen zijn, het einde was een beetje te snel door de bocht. Ik vond Jane soms een beetje ondoorgrondelijk, maar dat had ik in het boek ook al, dus dat vind ik niet zo heel erg.
Meneer Rochester! Ik heb altijd vreselijk vermakelijk gevonden en Toby Stephens heeft mij allerminst teleurgesteld. De door hem neergezette Mr Rochester is een onbeschofte schurk die speelt met ieders gevoelens, vooral met die van Jane, maar die desalniettemin op zijn eigen manier heel charmant is. Hij is zowel onuitstaanbaar als onweerstaanbaar (dat is vaker zo met mannen, zeker in dit genre) en het bevreemd mij ook niet dat Jane wel wat in hem ziet.

Aan de andere kant is het mij een raadsel wat Mr Rochester in Jane ziet. Zoals al eerder gezegd vind ik Jane's karakter nogal ondoorgrondelijk, en daar komt nog bij dat ze niet moeders mooiste is. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn (ook in het boek is Jane niet mooi) maar Ruth Wilson vertoont met haar mond, haar kapsel en hoed een behoorlijk overtuigende gelijkenis met een eend.

Ach ja, wat is er verder nog te zeggen... Georgie Henley (van Narnia) vind ik veelbelovend, ze speelt overtuigend en dat op zo'n jonge leeftijd. Eigenlijk valt er verder op de acteurs of hun prestaties niets aan te merken. De muziek is mij niet als bijzonder opgevallen, wat ik jammer vind. In North & South en de meest recente bewerking van Emma voegt de muziek toch wel iets moois toe aan het geheel. Verder vond ik de stijl van filmen bij vlagen irritant (overdreven ingezoomd uit een nogal onnatuurlijke hoek).

Al met al een fijne miniserie zoals we dat gewend zijn van de BBC.

avatar van moviegirl2
Ik had gehoopt dat dit ook zo'n uitstekend BBC-brouwsel zou zijn dat vijf sterren in de wacht zou slepen. Helaas werden het er vier.
Helaas? Ja, toch wel.

Ruth Wilson en Toby Stephens deden het beiden erg goed, dus daar ligt het niet aan.
De chemie tussen Jane Eyre en Mr. Rochester was geweldig, zo ook de decors en de rest van de cast. De muziek was erg mooi, maar uiteindelijk komt het met kostuumdrama's wel een beetje op hetzelfde neer.

Toch was die "klik'' er niet, die ik bijvoorbeeld wel had bij Pride and Prejudice (1995) en North & South (2004).
Naar mijn gevoel miste er iets, hoewel ik de vinger niet op de pols kan leggen.
Misschien is het dat sommige scènes teveel van de hak op de tak gingen, te weinig als een vloeiend geheel.
Zeker aflevering 4 (zoals hier al eerder geopperd). Als de gebeurtenissen iets meer waren uitgediept, had het meer toegevoegd aan het verhaal en aan het personage Jane Eyre. En dat miste wel voor mij.

Hoe dan ook blijft het een meesterwerk en met de 4* zit ik nog altijd aan de goede kant van het gemiddelde.

avatar van LadyAnne
Vergeleken met de versie uit 1997 en 2011 vind ik deze versie uit 2006 de beste tot nu toe. Een groot voordeel waarschijnlijk is dat het een bbc mini serie is, waardoor er genoeg tijd is om het verhaal goed uit te werken. De acteur die mr Rochester speelt en de actrice die Jane speelt vind ik goed passen. Daarnaast hebben ze de chemie op het scherm. Het verhaal wordt goed uitgelegd en er is genoeg diepgang, die ik erg miste in de 2011 versie. Overal vind ik het een hele goede versie.

Omdat het een bbc serie is zul je er misschien even voor moeten gaan zitten, maar het is het waard!

avatar van JasperHale
Prachtige hoofdrol van Ruth Wilson, met verdere puike bijrollen. De serie zit vol met humor, romantiek en spanning; alles subliem vorm gegeven en de kostuums zien er prachtig uit. Sommige scenes zijn misschien inderdaad wat langdradig, maar het is het waard !

avatar van RickZ
Langdurig romantisch kostuumdrama rondom een dienstmeid in een voor haar bewogen periode, niet zo interessant verhaal eigenlijk en ook weinig diepgang

Ik denk dat ik in m'n hele leven nog nooit zo'n goede verfilming van een boek gezien heb. Je kan zien dat de regisseur echt nagedacht heeft over de personages. Schitterende cast, vooral Toby Stephens. Hij begrijpt Rochester helemaal en zet een verbluffende prestatie neer van een toch wel ingewikkelde persoonlijkheid. Ik heb de serie al meerdere malen gezien en ik blijf het zeggen: top, top, top!

avatar van Katharina
Wel mooi, maar hij duurt nogal lang en is soms een beetje saai. En ik heb me steeds geergerd aan Janes bovenlip.

avatar van J.Ch.
Katharina schreef:

Haha! Ik wist wel dat ik niet de enige was die haar bovenlip onuitstaanbaar vond! Niet dat het daar om draait, maar toch...

J.Ch. schreef:

Ik denk dat iedereen na deze serie zijn of haar eigen lippen prachtig vindt...

Och ja, het is eens contrasterend met al die perfecte Hollywood-actrises. Ze doet het schitterend.

avatar van qwertzu
Werkelijk prachtig, heb net de uitvoering van 2011 een halve punt minder gegeven na het zien van deze versie, werkelijk prachtig!
Had in dat andere deel toch moeite met het uiterlijk van jane en ook dat alles zo snel ging.
in deze versie wordt de relatie veel meer uitgediept en snap je ook veel beter waar de aantrekkingskracht tussen beide vandaan komt, erg veel chemie tussen de beide acteurs
Erg intens drama dat super goed geacteerd wordt, het neemt je gewoon mee het begin van de 19e eeuw in.
Leefde erg met het stel mee.
Vond het eind ook veel mooier dan in andere versie!

En inderdaad die lippen...maar vergeleken met Mia Wasikowska is ze zowiezo een schoonheid!
En Mr. Rochester mag er ook wel zijn in deze versie haha

avatar van m1701
Heerlijke serie die idd. een stuk beter is dan de film!
Hier wordt alles wat langer over gedaan en de chemie tussen
de twee is in deze serie veel beter voelbaar dan de film.
Acteerwerk van beide was ook zeer overtuigend!!!

Heerlijke film, absolute aanrader!

gauke schreef:

Het klassieke verhaal in de vorm van een vierdelige televisieserie heeft terecht de nodige Bafta's, Emmy's, Golden Globe's binnengehaald of is daarvoor genomineerd. Regisseur Susanna White blijft dicht bij het boek: de serie is sensueel en natuurlijk realistisch met mooie sombere beelden, prachtige vergezichten en een cast die weet hoe te spelen met onderdrukte emoties. Ruth Wilson overtuigt als Jane Eyre en Toby Stephens is zelfs indrukwekkend als Edward.

avatar van Gish
Herzien, en al weer voor de derde keer. Opnieuw erg genoten. Heb ook de laatste film in mijn bezit met Mia Wasikowska, maar ik ben een grotere fan van deze mini-serie, die uitgebreid de tijd neemt om het klassieke en veel verfilmde boek op een realistische manier te verfilmen. De donkere sfeer en diverse locaties zijn erg goed getroffen. Belangrijkste pluspunt is dat de beide hoofdrolspelers een mooie chemistry met elkaar hebben, waardoor het verhaal nog meer kracht uitstraalt. Vooral Ruth Wilson speelt prachtig naturel, zonder grote gebaren. Wilson is niet echt (hollywood)knap maar straalt erg veel kracht, sensualiteit en schoonheid uit. Zij groeit gaande weg de serie steeds verder in haar rol van Jane. Een echte aanrader.

Mooi verhaal.