Jackie (2016)

Verenigde Staten / Chili / Frankrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door Pablo Larraín
met Natalie Portman, Peter Sarsgaard en Greta Gerwig

'Jackie' geeft een blik op enkele dagen uit het leven van Jackie Kennedy. Het betreft de periode van de aanslag op haar man, John F. Kennedy, tot aan zijn begrafenis. Een periode waarin ze de liefde van haar leven verloor, maar de liefde won van het volk.

• Vanaf 16 februari in de bioscoop

41 BERICHTEN 15 MENINGEN
avatar van de grunt

geplaatst: afgelopen donderdag om 01:11 uur [permalink]

geplaatst: afgelopen donderdag om 07:52 uur [permalink]
Vele reacties hier: wat een zware film.....tja het gaat hier ook niet over een romantisch verhaaltje! De moord op JFK geldt als 1 van de heftigste en brutaalste aanslagen in de geschiedenis.tot op de dag van vandaag zijn er wel 100 theoriën bedacht over deze gebeurtenis.dus dan krijg je een zware film met een weergaloze Portman als JFK echtgenote/weduwe.in tegenstelling tot vele reacties hierboven vind ik haar vertolking grandioos.toen ze als klein meisje in Léon the professional speelde kon je al zien wat er voor een geweldige actrice in schuil gaat.daar komt bij dat ze een hele fijne verschijning is.4 stars.

avatar van Flat Eric
geplaatst: afgelopen donderdag om 20:48 uur [permalink]
Hinderlijk muziek

Ik weet niet of het aan zaal 1 Tuschinski lag maar ik vond de soundtrack nogal allesoverheersend danwel te dik aangezet. Het begon me wat te irriteren. En dat is jammer want Nathalie Portman deed het niet onverdienstelijk als Jackie Kennedy. Bij vlagen was het wellicht een tikkeltje karikaturaal maar op een gegeven moment wen je er wel aan. De diverse emoties van verdriet, woede, onzekerheid en vastberadenheid waren voldoende overtuigend.

geplaatst: afgelopen donderdag om 21:38 uur [permalink]
Zeer sterke biografie over een zeer sterke vrouw.
Portman weet overtuigend jackie neer te zetten.
Niet een film voor iedereen, maar ik vondt hem prachtig.

avatar van n00r
geplaatst: afgelopen zondag om 14:59 uur [permalink]
Ik vond Natalie Portman echt heel goed acteren en ik kon me ook goed inleven in haar personage maar het verhaal vond ik maar niks. Zoals hierboven al iemand zegt de film is inderdaad niet voor iedereen. Ik ging de film in zonder verwachtingen en kom er niet heel ontevreden uit maar hij was ook niet goed.
5/10

avatar van eRCee
geplaatst: afgelopen maandag om 09:24 uur [permalink]
Briljante film, een onvervalst meesterwerk als je het mij vraagt, en het beste dat ik in de bioscoop heb gezien sinds La vie d'Adele (2013).

Kenmerk van een meesterwerk is dat alle verschillende aspecten van film tegelijk onderscheidend zijn maar ook met elkaar in balans. Juist dat is waarin Jackie glansrijk slaagt.

Allereerst is er het uitgekookte scenario. De film focust zich op de periode van de aanslag tot de begrafenis, waarbij er gebruik wordt gemaakt van een raamvertelling: de omlijsting is een interview van Jackie met een journalist vlak nadien. In beide delen van het verhaal zijn meerdere lagen te onderscheiden. Zo is er de verhouding tussen de waarheid en het beeld dat Jackie wil nalaten; dit speelt vooral (maar niet uitsluitend) in de interactie met de verslaggever. Daarnaast is er de vraag wat Jackie precies wil bereiken. Wat zijn haar motieven? Doet ze alles voor de nagedachtenis van haar man, of is het primair voor zichzelf? Deze laag zit met name (maar ook niet uitsluitend) in de terugblikken op de voorbereidingen van de begrafenis.

Los van dat het sterk geschreven is (de scene in de auto met de kist waarin Jackie zich richt tot de chauffeur, zo effectief om haar in één keer te kunnen begrijpen), biedt het scenario ook alle ruimte voor emotie. Niet alleen tijdens het intense begin, door heel de film heen weten Larrain en Portman de kijker diep te raken met het verdriet van een vrouw die niet alleen haar man naast zich heeft zien sterven maar zich ook een publiek figuur weet met een enorme taak die geen tijd laat voor rouw.

Die emotie wordt ondersteund door de prominente muziek. Vooral de strijkers die bij de opening reeds klinken zijn heel sterk. Verder is er weer de kenmerkende cameravoering van Larrain, met die ultra-dynamische shots vlakbij de hoofdpersoon, continue variatie, ook met groothoekshots en out-of-focus technieken. De montage is eveneens zeer goed en geeft de film samen met de cinematografie dat hoge tempo. Over het fenomenale acteerwerk van Nathalie Portman hoeven we het niet eens te hebben, dat is simpelweg buitencategorie. Alle vormaspecten samen zorgen ervoor dat je Jackie Kennedy op de huid zit en haar gevoelens en worstelingen meebeleeft.

Jackie is een film waarbij ik een groot deel van de tijd met een brok in de keel zat. Aan het einde is er misschien wat teveel dialoog met de pastoor (hoewel de scene in dat bootje en de opmerking over de kop koffie in de ochtend heel mooi zijn). Ik kende tevoren de figuur van Jackie Kennedy niet, had er ook geen bijzondere belangstelling voor, maar Larrain heeft me 100 minuten in z'n greep gehouden met deze fantastische film.

avatar van Dago66
geplaatst: afgelopen maandag om 14:20 uur [permalink]
Echt een prima film, kon mijn aandacht vasthouden in tegenstelling tot lala land.
Goed getimed in de flashbacks

geplaatst: afgelopen maandag om 14:41 uur [permalink]
Hoewel ik Jackie een intrigerend persoon vind, kon deze film mijn aandacht niet vasthouden. Erg traag verloop. Natalie Portman acteert fanatstisch, soms iets over de top met beverige stem en trillend lipje, toch terecht dat zij is genomineerd voor een oscar

avatar van Drs. DAJA
geplaatst: afgelopen maandag om 14:50 uur [permalink]
mrklm schreef:
Deze biografie is vrij traditioneel gestructureerd: een journalist heeft een diepte-interview met Jackie Kennedy, kort na de moord op en de begrafenis van John F Kennedy. Het scenario kent derhalve weinig verrassingen.

In welke zin is dit traditioneel gestructureerd? Het feit dat er in het verhaal een interviewer verwerkt zit maakt het nog geen Citizen Kane-structuur (wat ook al verre van traditioneel is). Ik ben juist achterover geslagen door de structuur van de film, ik ben er nog niet uit welke lijn we nou feitelijk volgen want er zitten continu dezelfde scenes en momenten door de hele film versneden waarbij er geen enkele chronologie te herkennen valt. Zo op het eerste oog vermoed ik dat we het gedachteproces van de rouw van Jackie Kennedy volgen. Dat ik daar echter niet precies uit ben terwijl de film me gigantisch heeft aangegrepen en van begin tot eind geboeid heeft vind ik een wonderbaarlijke prestatie.

avatar van Redlop
geplaatst: afgelopen maandag om 15:10 uur [permalink]
Het leven van Jackie Kennedy heeft mij nooit erg geïnteresseerd en na het zien van deze film nog steeds niet. De verdienste van Natalie Portman is dat ze een mooie vrouw is en op de echte Jackie lijkt. Er zal vast wel een Oscar in één of andere B-categorie te halen zijn voor deze degelijke maar saaie productie.
Het kleine rolletje van John Hurt is misschien zelfs het enige dat hier echt de moeite waard is.

avatar van eRCee
geplaatst: afgelopen maandag om 15:48 uur [permalink]
Eens met Drs. DAJA: de film is helemaal niet traditioneel gestructureerd. Sterker nog, Larrain geeft met Neruda en Jackie het genre van de biopic een stevige opfrisbeurt.