Jackie (2016)

Verenigde Staten / Chili / Frankrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door Pablo Larraín
met Natalie Portman, Peter Sarsgaard en Greta Gerwig

'Jackie' geeft een blik op enkele dagen uit het leven van Jackie Kennedy. Het betreft de periode van de aanslag op haar man, John F. Kennedy, tot aan zijn begrafenis. Een periode waarin ze de liefde van haar leven verloor, maar de liefde won van het volk.

• Vanaf 16 februari in de bioscoop

41 BERICHTEN 15 MENINGEN

geplaatst: 5 oktober 2016, 21:04 uur [permalink]
Bijzondere trailer, vooral die muziekmenging op het einde. Verontrustend.

Zou me niet heel erg verbazen als Portman weer hoge ogen gooit hiermee, voor de Oscars. En wat is ze nog steeds fijn om naar te kijken...

avatar van Verhoeven

geplaatst: 5 oktober 2016, 21:15 uur [permalink]
Terrence Malick? (Of verbeeld ik me dat nu, Xgogax?)

avatar van McSavah
geplaatst: 6 oktober 2016, 00:45 uur [permalink]
Ziet er fenomenaal uit, maar inderdaad ook wel erg Malickiaans bij momenten. Gelukkig lijkt de cameravoering meestal wat trager en minder zwierig. Zeer benieuwd naar!

geplaatst: 6 oktober 2016, 09:10 uur [permalink]
Ik had die sensatie niet, maar ik zag de trailer op mijn telefoon in de trein (ja, met hoofdtelefoon uiteraard). Bepaald niet ideaal.

avatar van McSavah
geplaatst: 6 oktober 2016, 11:03 uur [permalink]
O, ik ook hoor (zonder koptelefoon). Voor een teaser of trailer ga ik echt geen ideale omstandigheden creëren. 😄 Enkele shots zijn gewoon trademark Malick (auto - sluier - veld). En dan nog die fluisterende voice-over van Portman eroverheen.

geplaatst: 6 oktober 2016, 11:37 uur [permalink]
Hmmm als je het zo omschrijft wel ja. Misschien was ik wel gewoon comfortably numb na een dag trainingen op kantoor. Hoe dan ook, heb er erg zin in.

Bijzonder dat 8 december Neruda van Larrain komt en twee maanden later zijn volgende al, met Jackie. En eind november 2015 hadden we El Club nog. Dat zijn drie films in 15 maanden. Dat is niet erg Malicky, al is die voor zijn doen natuurlijk ook extreem productief sinds een jaar of wat 🙂

avatar van Gish

geplaatst: 22 oktober 2016, 12:33 uur [permalink]
Kan niet wachten om de beste actrice van haar generatie weer te zien. Dit voelt nu al weergaloos.

avatar van Actarus
geplaatst: 24 oktober 2016, 20:05 uur [permalink]
Dit is Portman op het lijf geschreven! Veelbelovend!

avatar van Verhoeven

geplaatst: 12 december 2016, 16:57 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
IFFR-Preview 2017.

avatar van mjk87
geplaatst: 7 januari, 15:50 uur [permalink]
Zou dit de sneak van morgen kunnen zijn?

avatar van TheBunk
geplaatst: 11 januari, 22:56 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Portman is fe-no-me-naal. Absoluut de rol van haar leven. Ze zet een getraumatiseerde vrouw neer die op een bijna-manische manier met niet alleen de dood van haar man omgaat, maar ook met de moord zelf, haar huwelijk vol barsten, de ogen van de wereld, de druk van de legacy van het Witte Huis. Tour-de-force, noemen we dit, geloof ik.

NO vond ik een hele aardige film, maar met Neruda vorige maand en nu deze heeft Larrain zich wel echt bewezen. El Club en de oudere titels staan op de lijst. Na Neruda wist ik al dat Larrain een meester is in het schakelen tussen stijlen/tempo's en dat lukt hem ook hier. Het is geen Malick-film, maar bevat zeker wel 'Malickiaanse' elementen de monoloog van John Hurt. De val waar veel regisseurs in trappen met dit soort historische non-fictie verhalen is dat men vaak elke gebeurtenis wil behandelen. Larrain kiest echter zijn momenten. Hij houdt het klein qua tijdsspanne en persoonlijk qua drama. Qua kleurenpalet en filter deed deze film me soms een beetje denken aan Carol. Die was ook zo bloedmooi geschoten.

avatar van Montorsi
geplaatst: 12 januari, 09:07 uur [permalink]
geweldige film, audiovisueel een hoogtepuntje, inhoudelijk zeer boeiend en intrigerende rollen over de gehele linie.

avatar van ohkino
geplaatst: 12 januari, 10:07 uur [permalink]

Helemaal mee eens: - TheBunk

avatar van Mr Thee
geplaatst: 12 januari, 17:06 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
In aanvulling op de lofzang van voorgaande users, nog een duit in het zakje.

De film begint. Al snel blijkt dat Portman een prestatie van formaat neerzet. Larraín laat zich ook van zijn goede kant zien door wéér op een uiterst pakkende wijze de historie te verbeelden. Geluid, acteerspel, beeld: ze versterken elkaar. De echte beelden lopen over in de oorspronkelijke beelden. Met als hoogtepunt voor mij: het beeld dat Jackie in de auto zit en de weerspiegeling zichtbaar is het glas: ogenschijnlijk een truc door in het raam oude beelden te projecteren: prachtig. Nu weet ik ook weer waarom deze dame bekend is geworden als onafhankelijke vrouw en stijlicoon. Nadelen heeft de film ook: het is een praatfilm, Jacky praat niet al te hard en dat kunnen mensen vast irritant vinden. Het was een hele zit, het begin leek iets sterker dan het einde. Nu had ik ook weinig geslapen de nacht ervoor...maar een film als deze had ik niet graag willen missen.

Het echte interview tref je overigens HIER!

avatar van mjk87
geplaatst: 12 januari, 20:34 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Goede film inderdaad. Sowieso als de biografieën zoals ik ze graag zie, met slechts een korte periode behandeld, een sfeerschets haast en dat je zo iemand leert kennen. Lincoln van Spielberg was een goed voorbeeld hoe het moet, een The Iron Lady een heel slecht voorbeeld.

Jackie heeft twee sterren, de regisseur en Portman. Om met die laatste te beginnen want hoezeer iedereen een prima rol heeft in de film is er maar één die straalt. Portman zet Kennedy neer als een zeer zelfverzekerde gedreven vrouw, ijdel (lees: licht narcistisch) en met enige grootheidswaanzin waarna ze, als manlief is doodgeschoten, in een control freak verandert. En altijd even geloofwaardig, of ze nu haar charmantste glimlach opzet of verdriet moet tonen.
Daarnaast is dit ook de film van regisseur Larraín. Vaak prachtige dromerige beelden met verwarrende cellomuziek die deze film een heel eigen smoel geven. Het zijn ook vaak losse beelden (flarden haast), een registrerende camera (heel fijn!) en veel close-ups waardoor de film enorm invoelbaar wordt. En enkele shots en scènes zijn gewoonweg geweldig, vooral dat beeld met de weerspiegeling van het publiek in de autoruit zoals hierboven beschreven. Maar ook dat beeld als Jackie naast de echtelijke sponde staat.

Verder zijn de stukken met de interviews an sich wel een goede kapstok maar wel een stuk minder interessant dan de rest van de film. Maar het stoort niet. Dan vind ik de gesprekken met de pastoor (dominee, wat is het?) eigenlijk het enige echte minpunt. Te veel gepraat en te veel waarin expliciet wordt gezegd wat men denkt. Nergens lijkt dat bij de rest te passen. 4,0*.

geplaatst: 20 januari, 23:46 uur [permalink]
Ik trok het niet. Vind het maar een ijdele performance en volslagen oninteressant.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst: 26 januari, 08:24 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik kan me ergens wel iets bij Wouters commentaar voorstellen want dit gaat ook niet iedereen trekken. Portman speelt Jackie theatraal en niet subtiel of echt naturel. Voor mijn gevoel een bewust gekozen stijl die vrij naadloos in de toon en thema's van de film past en Larrain kiest daar bovendien vaker voor. Maar het zal waarschijnlijk ook genoeg mensen afstoten. Je moet daar wel tegen kunnen.

Ook ik vond het een biografische film zoals ik ze graag zie. Jackie gaat niet zozeer over het ganse leven van de hoofdpersoon en is al helemaal geen poging tot een chronologische , obejctieve weergave ervan, maar is veel minder conventioneel en een stuk uitdagender. De interviews zijn een kapstok voor een serie subjectieve herinneringen die uiteindelijk het ontstaan van het definitieve verhaal voor Jackie zelf laten zien. Jackie speelt al vele jaren een soort rol in de film van het presidentschap van haar man en zoekt naar haar plek in de geschiedenis die naar de moord leidt/

De stempel van Larrain is ook te zien in het neerzetten van het tijdsbeeld, in het combineren van archiefmateriaal met de film en hoe hij daarin soms naadloze overgangen weet te maken. Ik vind het echt genieten hoe hij daarmee speelt. Fijne film.

avatar van mrklm
geplaatst: 29 januari, 12:48 uur [permalink]
Deze biografie is vrij traditioneel gestructureerd: een journalist heeft een diepte-interview met Jackie Kennedy, kort na de moord op en de begrafenis van John F Kennedy. Het scenario kent derhalve weinig verrassingen, omdat het verhaal in grote lijnen wel bekend is. Maar datzelfde scenario bevat ook momenten waarin we merken hoe emotioneel verscheurd Jackie was, zowel voor als na de dood van haar echtgenoot. En dat aspect wordt op indrukwekkende wijze uitvergroot door een werkelijk geniale vertolking door Nathalie Portman, die dan ook terecht de Golden Globe won en wellicht ook met de Academy Award aan de haal gaat. Eén van de beste acteerprestaties van de 21e eeuw, die bijna doet vergeten dat de overige rollen ook sterk gecast zijn. Jammer dat het scenario zich wat teveel richt op de bekende historische feitjes en dat de regie ook wat onevenwichtig is, vooral in de niet geheel geslaagde gebruik van archiefbeelden.

avatar van predator
geplaatst: 30 januari, 13:07 uur [permalink]
Ik ben erg onder de indruk. Natuurlijk zijn er aspecten die misschien beter hadden gekund (ik vond de muziek zo af en toe te veel aanwezig), maar wat een geweldige prestatie zet Portman hier neer. Alle twijfels, verdriet en verwarring, maar ook egoïsme en ijdelheid worden messcherp neergezet. Zware film, maar een aanrader om in de bios te zien en niet op een klein scherm.

avatar van Pazmaster
geplaatst: 1 februari, 04:15 uur [permalink]
Ik vond er weinig aan. Een saai portret over Jackie Kennedy vlak na de moord op JFK dat maar niet van de grond wil komen. Portman doet haar best maar speelt te veel een typetje, and I'm not buying it! De rest van de cast doet het gelukkig wel beter en het ziet er allemaal prima uit maar het verhaal wist me niet te pakken. Ik heb me dan ook behoorlijk verveeld.

avatar van Drulko Vlaschjan
geplaatst: 1 februari, 12:23 uur [permalink]
De genrebenaming geeft een aardig accurate omschrijving. Wat een drama was dit. Ik kon Portman totaal niet serieus nemen in haar rol als Jackie Kennedy. Ze deed me denken aan Sanne Wallis de Vries' Koefnoen-imitatie van Beatrix. Hoewel gebaseerd op een waargebeurd verhaal, vond ik deze film van A tot en met Z ongeloofwaardig.

Het zag er mooi uit, dat wel, en op de een of andere manier was mijn sympathie voor de makers groter dan de ergernis. Misschien juist doordat het allemaal zo magertjes was. Dat ik vergat dat die lui hun sporen allemaal ruimschoots verdiend hebben en dacht: ach, die mensen doen ook maar hun best. Daarom toch nog twee sterretjes, voor wat het waard is.

geplaatst: 1 februari, 16:34 uur [permalink]
Drulko Vlaschjan schreef:

Heb je wel eens beelden van Jackie Kennedy gezien en hoe ze praat en zich uit? Dat komt toch redelijk overeen met hoe Portman haar neer zet.

avatar van Drulko Vlaschjan
geplaatst: 1 februari, 19:49 uur [permalink]
christian schreef:

Jazeker, vandaar de vergelijking met Sanne Wallis de Vries. Ik vond het nogal over the top. Meer persiflage dan imitatie.

avatar van Thomas83
geplaatst: 2 februari, 19:50 uur [permalink]
Zozo, een biopic die maar anderhalf uur duurt. En ook de opvallende en prominent aanwezige muziek en cinematografie maken dit een wat frissere en interessante film dan biografische films meestal plegen te zijn. Een meer griezelige en pijnlijke ook. Het gaat goed samen met de kleinschalige en persoonlijke aanpak, die vooral in het eerste deel van de film zo ongemakkelijk en naar de juiste snaar raakt.

Portman krijgt alle ruimte te excelleren en meerdere kanten van haar personage te laten zien en ze heeft duidelijk Jackie duidelijk goed bestudeerd, maar ik vind dat ze vooral haar stem vaak wel wat aandikt. Jackie Kennedy had al zo'n opvallende stem, en als je er dan nog een schepje bovenop doet zoek je wel de grens op. Soms lijkt het wel alsof Jackie achterlijk is. Die Philippson is goed gecast als JFK. Lijkt echt heel behoorlijk op hem. Een dikke 3.0*.

avatar van predator
geplaatst: 3 februari, 14:31 uur [permalink]
Drulko Vlaschjan schreef:

Imitatie???? Huh

geplaatst: 5 februari, 23:08 uur [permalink]
Vond het niet goed.

snoeki
geplaatst: 5 februari, 23:52 uur [permalink]
Zeer mooi acteerwerk, maar man man man wat een zwaar verhaal. Pfff. Niet prettig om naar te kijken.

avatar van Onceuponanytime
geplaatst: 6 februari, 12:30 uur [permalink]
Trailer zag er veelbelovend uit, maar de film bleef maar op saai niveau draaien. Niet mijn ding, ondanks het goed acteerwerk van Portman

geplaatst: 8 februari, 15:44 uur [permalink]
Onverwachts toch een redelijk intense biografie en zeker geen standaardfilm.
Maar het vraagt niettemin wel een behoorlijk interesse in Jackie van de kijker, iets wat ik maar tot op zekere hoogte heb.
Denk ook dat de film buiten de VS heel wat minder aanslaat.

geplaatst: 9 februari, 21:20 uur [permalink]
Loodzwaar, maar prachtig drama dat voor de volle honderd procent wordt gedragen door Nathalie Portman als Jacqueline )Jackie) Kennedy. De film onderscheidt zich van de standaard biografieën, waarin alles braaf van A t/m Z wordt opgelepeld. Uitgangspunt was het interview dat Jackie had Theodore H. White van LIFE Magazine. Daaromheen, a;ls flarden, Jackies herinneringen aan de dagen vlak na de moord op haart echtgenoot tot aan de begrafenis. Porrtman weet je vanaf de openingsbeelden het drama in te trekken. Hopen dat de Oscarnominatie omgezet gaat worden in een beeldje. Met een van de laatste rollen van John Hurt als priester