The Jacket (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller / Fantasy

geregisseerd door John Maybury
met Adrien Brody, Keira Knightley en Jennifer Jason Leigh

Een veteraan lijdt aan geheugenverlies en keert terug naar zijn geboorteplaats in Vermont. Als hij gearresteerd wordt voor moord en in een gesticht wordt geplaatst, zet een arts hem op een zware kuur van experimentele drugs. Zodra hij het goedje ingespoten krijgt wordt hij in een dwangbuis gestopt en opgesloten in een bewaarlade in een mortuarium. De drugs hebben echter een vreemd neveneffect: de man kan in zijn eigen toekomst kijken.

avatar van SnakeDoc
Spannende maar vreemde film. Goed de aandacht erbij houden! Goeie rollen van Brody en Knightley! Het geflits tussen de beelden is soms wat vervelend maar stopt vaak net op tijd.

avatar van steefke
The jacket is een zeer mooie psychologische thriller, een van de betere die ik gezien heb! Net omdat de film vrij onverwachts in elkaar zit. Je blijft verbaasd van wat er gebeurt en zo wordt het nooit saai.
De acteurs spelen hun rol zeer goed, voornamelijk de hoofdrolspeler. Hij gaat helemaal op in zijn rol. Het is een film waarvan het einde blijft hangen. Ik ben aangenaam verrast. Zeker een aanrader !

avatar van Renevanvliet1988
Ik heb het gevoel dat ik niets van de film gemist heb, maar blijf toch het gevoel hebben dat ik iets mis, raar gevoel is dat.

avatar van steefke
Renevanvliet1988 schreef:

Dat is voor mij vaak de voorwaarde om het een goede film te vinden

avatar van Renevanvliet1988
Zelfde mte butterlfy effect, alleen is die beter

avatar van nadrin
Schitterende sf film. Al kan je deze misschien meer als een fantasiefilm of als psychologische thriller dan echte sf quoteren.
Grandioos verhaal dat je in de ban houd van de eerste seconde.
Overtuigende cast, met heel goede acteerprestaties.
En een vol extra punt erbij voor de schitterende soundtrack.
Waar Roger & Brian Eno en Daniel Lanois met hun compositie QUIET INSIDE een meesterwerkje nalaten. Die de film een extra romantische en zweverige sfeer meegeeft.

avatar van RuudC
Duidelijk gevalletje van meeliften op het succes van The Butterfly Effect. Het scheelt dat het er zeker in het begin helemaal niet dik op lag. Het besef van de overeenkomsten kwam dan ook tegen het einde. The Jacket is daarom wel een op zichzelfstaand verhaal. De sfeer van een gesticht is altijd wel interessant. Dat Adrien Brody een aardig potje kan acteren, wist ik wel. Keira Knightley weet me er voor het eerst van te overtuigen dat ze ook niet vervelend hoeft te zijn. Een meesterprestatie wil ik het nu ook weer niet noemen. Het beste aspect van The Jacket is het onvoorspelbare plot. Er blijven steeds goede wendingen komen. De film kijkt lekker makkelijk weg, hier en daar wat vlindereffecten, maar tegelijkertijd moet je er wel je aandacht bijhouden.

avatar van sinterklaas
Na The Pianist bewijst ook hier dat Adrian Brody ijzersterk kan acteren en toch uiteindelijk wel meer figuranten kan neerzetten dan ik had verwacht (door de films heen die ik tot nu toe gezien heb). Stoer, veel wilskracht hebben, cynisch en natuurlijk ook in de problemen zitten, maar toch.... die machteloze blik die hij in The Pianist had blijft toch wel op hem gestempeld naar mijn gevoel.

The Jacket is ook voor mij een zeer bijzondere en toch bijblijvende film, met een wicked plotje. Adrian Brody speelt ijzersterk als een ex-militair Jack. Jack overleefd een kogel in zijn hoofd in Irak, maar of hij er stabiel op is geworden.... Hij lijd aan ernstige vormen van hallucinaties, en de flashbacks blijven hem tergen en uiteindelijk komt dat deel wel goed van pas in de rest van de film met dat hij word veroordeeld voor moord, waar hij niks meer van weet, en aangezien zijn status word hij niet in de gevangenis gegooid maar in een wel heel bizarre gesticht. Hij word gebruikt als proefkonijn voor erg vreemde drug en wanneer ie het in heeft word hij in een montuariumlade, waar hij opnieuw begint te hallucineren, niet alleen maar over zijn verleden maar ook.... over de toekomst?

En dat levert wel een paar ijzersterke stukken op die toch nog best wel moeilijk uit te leggen zijn en waarbij je de film gewoon moet zien om het te beleven. Ik vond iig die scenes met Jackie Price erg bijblijvend en sterk. Gewoon om het idee dat Jack nog voor hij in het gesticht van (in werkelijkheid al 15 jaar terug) Jackie en der moeder geholpen heeft met dat autoongeluk, toen Jackie nog een kind was, nu komt er inene een heel toevallige ontmoeting tussen de 2 in de toekomst en Jackie is al volwassen, en Jack is ondertussen eigenlijk al dood. Dat levert hier en daar wel een paar indrukwekkende confrontaties. Voor de rest leunt de film ook erg vaak aan het The Butterfly Effect gehalte aan (zeker aan het happyeinde), maar dan weer op een heel andere manier, ook al is alles slechts een droom, Jack gaat toch hoe dan ook dood in 1993, ook al heeft de film een happy end.

Nee, zeker geen slechte film. Behoorlijk goed inelkaar gezet en ijzersterk. Verder werken die koude, besneeuwde plattelandlocaties ook erg goed mee. De film wil inderdaad ook nog wel eens zweverig zijn zoals nadrin hierboven zegt. Maar de romantische scenes stoorde totaal niet. Was juist erg mooi, vanwege de toch niet zo'n zonnige waarheid achter al die mooiigheid.

avatar van wwelover
Interessante film met zeer sterk acteerwerk van Adrien Brody, sowieso een geweldige acteur natuurlijk. Het is af en toe een beetje onduidelijk, maar in grote lijnen goed te volgen. Is het een topfilm? Nee dat niet, maar leuk voor een keer. Het had wel iets spannender gemogen. Kneigtley en Daniel Craig zetten ook sterke bijrollen neer.

Loepsaal
We hebben alle tijd.

avatar van DarkElement
Super filmpje, 4* Kruising tussen One flew over the Cuckoo's Nest en The Butterfly Effect. Geweldig acterende Brody ook.

avatar van jippie2010
Ik heb deze film nu voor de tweede keer gezien,
en op de één of andere manier kon ik er maar niet goed in komen.
Dat zal wel geen toeval zijn...
Terwijl dit soort films wel precies mijn smaak zijn,
kan er niet goed achter komen waar het em in zit..

avatar van knusse stoel
Fantastische film, echt waar! (vonden wij)
Één van de weinige die een 4 1/2* van ons krijgen.
Mijn vriending had net als "jippie2010" hier beneden ook wat vragen bij de film omdat ze de tijdverschillen (1990 - 2007) en het materialiseren van het lichaam in de toekomst, terwijl het lichaam ook nog eens in de la lag niet geheel kon plaatsen. Ik persoonlijk ervaar dat als een gegeven en plaaats daar dan ook geen vraagtekens bij.
En inderdaad er was ook een overeenkomst met "One flew over the Cuckoos nest", dus ook wel lachwekkende momenten. Gelukkig? een happy end voor allen!
en dan kan je na de film toch een tevreden gevoel hebben over deze geschiedenis.

Fantastisch!

Loepsaal
kale Fish in het gekkenhuis, is dat een spoiler?

hoe dan ook, Iggy roelt, John Barry roelt, Brian Eno Roelt.
en Keira Knightley..

avatar van Daan258
Inderdaad zoals veel reactie's hierboven al zeggen de film lijkt een beetje op The Butterfly Effect
(die ik toch wel iets beter vond).

Zeker geen slechte film, heb van begin tot eind erg genoten.
Verhaal was erg sterk en ook geweldig acteerwerk. Nu de film is afgelopen heb ik toch het gevoel dat ik met vragen blijf zitten ook al is alles gewoon uitgelegd Ik weet het het klinkt raar maar toch is het zo.
Tja aparte film, ga hem zeker nog is een x opnieuw kijken.

avatar van Montorsi
Nogal een hoog gemiddelde voor een redelijk doorsnee psychologisch thrillertje met saaie, uitgekauwde thema's, nikszeggende personages, standaard visuele trucjes en weinig spanning. Zo'n accentje als die van Knightley helpt ook helemaal niet in zo'n film. Ik vind d'r wel erg vak als bekakt Brits trutje getypecast worden, maar zo'n films als deze maakt misschien wel het best duidelijk waarom. Leek helemaal nergens op die Amerikaanse uitstraling en het accent. Dan maar gewoon weer stiff-upper-lip de volgende keer.

Het enige wat nog zorgt dat je blijft kijken is dat je wel benieuwd bent naar de clou. Maar uiteindelijk maakt het ook helemaal niks uit of hij nou echt in de toekomst kan reizen, of dat hij gewoon gek is, of zelfs dat hij al dood is/dood aan het gaan is (op zijn Jacob's Ladder's zeg maar).

2.0*, krap.

k vond m goed!

avatar van Tasha27
Krachtige, psychologische en, op sommige momenten, claustrofobische thriller. Goed acteerwerk van toppers Adrien Brody en Keira Knightley. In het begin vond ik de film erg naargeestig overkomen en was het geflits tussen de beelden door enigszins irritant. Dit wordt echter snel bijgesteld en krijgt het geheel een rustiger en realistischer uitstraling. Ik vind het een minpuntje dat de psychiatrische kliniek op stigmatiserende wijze neer wordt gezet. Een gesticht met naargeestige, vieze en donkere vertrekken en in zichzelf pratende patiënten in ziekenhuisoutfit die in een groep therapie volgen zoals in de film 'One flew over the Cuckoo's nest'. Ik zie dit vaak in films terug terwijl dit allang niet meer de psychiatrie is van deze tijd (of is dit in The States nog aan de orde van de dag?). Anderzijds kan ik me voorstellen dat wanneer het ziekenhuis neergezet wordt als een nette, herstelbevorderende omgeving, dit de spanning van het verhaal teniet doet. De film heeft mij van het begin tot het eind geboeid. Mijn waardering: 4 sterren.

avatar van Elineloves
Herzien.

Zeker de moeite waard. Spannend, intrigerend en een goed opgebouwd verhaal. Inderdaad soms een beetje "The Butterfly Effect" vibe. Brody doet het toch goed in vrijwel elke film die ik van hem gezien heb, ook hier. Hij is overtuigend in zijn rol en weet ook te zorgen dat zijn personage likeable wordt. De setting is erg interessant, het gekkenhuis gebeuren boeit me sinds ik vroeger One Flew Over The Cuckoos Nest zag al. Ook die vergelijking is natuurlijk snel gemaakt.

Goede sfeer, prima acteerwerk (zelfs Knightley kan ermee door) en een goed geschreven verhaal zorgen voor ruim 1,5 uur aan boeiende cinema.

avatar van alexspyforever
Zoals anderen al hadden aangegeven, heeft deze film een hoog Butterfly Effect. Persoonlijk vind ik Butterfly Effect beter, maar ook deze film mag er zijn. Adrien Brody vond ik goed, maar pfff Keira Knightley zie ik toch niet graag spelen. Ook vond ik het toch enigszins creepy dat Brody's karakter op een bepaald moment ligt te rollebollen met Knightley's terwijl hij haar al eerder als kindje had ontmoet.

avatar van blurp194
Herzien, en een stuk sterker dan ik me herinnerde.

Het uitgangspunt is natuurlijk nogal uitgekauwd, maar de manier waarop het hier gebracht wordt is toch weer een tikkie anders - de griezelige sfeer in het ziekenhuis en de middeleeuwse behandeling van de patiënten geeft ook een eigen draai aan het geheel.

Adrien Brody speelt zijn ongeloofwaardige karakter dermate goed dat je toch in het verhaal gezogen wordt. De link naar Knightley zorgt voor het beetje romantiek in de film - jammer dat ze toen nog zo vaak aan het bekkentrekken was als haar karakter iets met emoties te doen heeft.

JJL is zoals gewoonlijk ijzersterk. Maar dat vind ik eigenlijk altijd, dus dat kan aan mij liggen.

avatar van Bacchero
Film komt traag op gang heeft een sterk midden maar het einde valt wat tegen. Het is zeker geen slechte film maar het plot rammelt wat. Uiteindelijk blijft het fictie maar het is geen film die onder de categorie mysterieus valt en tracht een uitleg te geven aan hetgeen er gebeurd in de film dewelke mij niet volledig coherent lijkt. Adrien Brody speelt een sterke rol en Knightley, in tegenstelling tot sommige van haar andere filmrollen, is ook te genieten.
Welke is een van de dingen die mij niet coherent leken : als ze hem voor de laatste keer in de lade leggen heeft hij geen medicatie gekregen maar geraakt hij toch terug in zijn droom...

avatar van zicht
Wat een ruk film, het koste gewoon steeds moeite om je aandacht erbij te houden. Dat ik hem uitgezien heb is al heel wat, maar saai en totaal niet boeiend zal bij mij altijd in mijn herinnering blijven bij deze film.

avatar van brazo
Door de hoge score, van zowel moviemeter als imdb, begon ik hoge verwachtingen te krijgen. gelukkig heeft deze film daaraan voldaan.
De film begint al vrij sterk. Heeft een mooie spanning er direct vanaf het begin in zitten en laat deze gelukkig ook niet los. Ook het verhaal zit goed in elkaar en laat nog een gedeelte over om naar eigen inbeelding in te vullen. Zijn deze lege velden in de film goed? Dat weet ik zelf ook niet. Ik vind zelf namelijk dat het grootste gedeelte wel in de film moet zitten. In deze film zit me dit toch op het randje.
Een grote plus in "The Jacket" zijn de prachtige beelden die er geschoten worden. Prachtige landschappen en een heerlijk, cliché gevoel in het gesticht.
Buiten dit alles wordt er goed geacteerd en zijn de dialogen mooi. Ze zouden wat mij betreft alleen nog iets meer in het verhaal mogen invullen ipv het een en ander open te laten. Tevens was het hier en daar een klein beetje voorspelbaar, maar dat dempt de pret niet.

avatar van aSMoDeuS
Bacchero schreef:

Beter opletten.

avatar van SmackItUp
Op veel manieren ongeloofwaardig, maar de film had me in z'n greep. Heerlijke thriller, boeiend van begin tot eind. En wat is Brody toch een geweldig acteur.

avatar van Pazmaster
Ik had de film lange tijd geleden al eens gezien maar ik kon me het niet meer zo goed herinneren dus nog maar een gekeken. Een boeiend verhaal van begin tot eind. Er wordt door de gehele cast prima geacteerd. Leuk om Daniel Craig in een andere rol te zien, ik herkende hem bijna niet. Ook de nog jonge Keira Knightley was leuk om te zien, ze acteerde toen ook al prima. Nog steeds een goede film.

SmackItUp schreef:
Op veel manieren ongeloofwaardig

Het is een fantasy / thriller, dus geloofwaardigheid speelt geen rol in deze film.

avatar van SmackItUp
Pazmaster schreef:

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het label Fantasy even heb gemist.

avatar van comely
Na 60 minuten is er nog steeds niets gebeurd, althans niets relevants. Ben er tijdelijk mee gestopt. Maar de film is niet meer te redden I think.

Volgens mij was deze film eens verboden in sommige landen , nu niet meer Binnenkort nog eens kijken

comely schreef:

Dan heb je zeker een andere film gezien Er gebeurd een heleboel.
The village geef je 5 sterren , daar gebeurt juist zeer weinig

avatar van Roger Thornhill
Helaas kon ik deze film niet in één keer afzien, dus moest ik met de laatste drie kwartier wachten tot de volgende dag. En eerlijk is eerlijk, als ervaren filmkijker overkomt me het toch niet zo vaak dat ik me de rest van de dag loop af te vragen hoe een film af zou gaan lopen, hoe de personages in elkaar zitten (Dr Becker!) en hoe het hen na het einde van de film zou vergaan, hetgeen betekent dat The jacket me bovengemiddeld heeft geboeid. Adrien Brody heeft precies de juiste getroebleerde intensiteit, Keira Knightley speelt meer dan adekwaat, Daniel Craig is geweldig als doorgedraaide medepatiënt, de muziek van Brian Eno raakt precies de juiste snaar, en die desolate sneeuwlandschappen doen het altijd goed bij mij. Aan The butterfly effect heb ik eigenlijk geen moment gedacht (hoewel ik die zo'n anderhalf jaar geleden nog voor de tweede maal heb gezien), misschien omdat dat voor mijn gevoel meer een film van heden-naar-verleden is terwijl The jacket een heden-naar-toekomst-traject heeft, misschien ook wel omdat The butterfly effect veel spectaculairder qua (vele) tijdsveranderingen en (sensationele) gebeurtenissen is terwijl The jacket het juist klein en subtiel houdt. Daardoor komt deze film ook realistischer over, voor zover dat natuurlijk kan met een uitgangspunt als dit, maar op zich had ik met dat "tijdreizen" minder moeite dan met de onwaarschijnlijkheden van bijvoorbeeld die middeleeuwse toestanden in de inrichting, de bezoekers die daar wel zéér vrijelijk mogen rondlopen en een arts die bij mensen thuis electroshocks geeft... maar goed. Voorheen nooit van gehoord, deze film, maar hij was z'n ene euro bij de kringloopwinkel meer dan waard. En nogmaals de complimenten voor Brody's vertolking.

avatar van Zwolle84
'You can't break something that's already broken'
De Keira-herzieningen, deel 8

Een van de leukste dingen aan Keira Knightley-fan zijn, is dat je vaak wordt verrast door de rollen die ze selecteert. Als een van de grote namen in Hollywood zal ze destijds de lucratieve blockbusters voor het uitkiezen hebben gehad, maar ze is altijd dicht bij haar liefde voor kleine genrefilms gebleven.

The Jacket is daar een fraai voorbeeld van. Met het thema - met behulp van experimentele drugs in de toekomst kunnen kijken na een traumatische ervaring - kun je alle kanten op. Tegenwoordig denk je bij zo'n omschrijving aan wéér een halfbakken sci-fi-thriller uit de bouwvallige Netflix-stal. De inmiddels van de aardbodem verdwenen John Maybury deed er iets veel interessanters mee.

The Jacket kenmerkt zich namelijk door een bijzonder sfeertje. De originele toepassing van duistere kleuren en de neerslachtige toon roepen een desolaat gevoel op dat de gehele film goed wordt vastgehouden. Deels zit hem dat in de setting, met name in die claustrofobie-opwekkende lijkenlades waarin Jack zijn al dan niet letterlijke blik op de toekomst ontwikkelt.

Maar ook de keuze voor Adrien Brody draagt daar sterk aan bij. Brody, altijd al een beetje een vreemde vogel, geeft Jack precies dat rare tikje mee waar de rol om vraagt. Het houdt de film ook extra mysterieus. Is het allemaal echt of illusie; aan zijn gedrag lees je het in ieder geval niet af. En na die dromenvanger in de auto in de slotscène en de daarop volgende muziek ben ik het spoor definitief bijster, wat overigens meer dan prima is bij zo'n film.

In The Jacket is een bescheiden maar leuke rol gereserveerd voor Keira als Jackie, de oudere versie van het meisje dat in het verleden/heden/whatever door Jack werd geholpen langs de weg. Ondanks de gelimiteerde screen time maakt ze een sterke indruk met haar naturelle, gevoelige spel. Een baken van rust te midden van al die mysterieuze karakters.

Ondanks de pluspunten heb ik wel altijd wat moeite om The Jacket uit te zitten. De sfeer wordt zoals gezegd constant vastgehouden, maar het slaat ook wat door in eentonigheid waardoor de gedachten snel dreigen af te dwalen. Dus: telefoon uit en blijven opletten, dan kun je genieten van een erg fijn, klein filmpje dat de tand des tijds goed doorstaat.

Ik verhoog van een zesje naar een ronde zeven.