Genre: Drama / Mystery
Speelduur: 131 minuten
Oorsprong:
Brazilië / Frankrijk
Geregisseerd door: Juliano Dornelles en Kleber Mendonça Filho
Met onder meer: Sônia Braga, Udo Kier en Bárbara Colen
IMDb beoordeling: 7,3 (30.514)
Gesproken taal: Engels, Portugees en Spaans
Releasedatum: 2 juli 2020
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via CineMember
- Bekijk via CANAL+
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Bacurau
Een vrouw keert terug naar haar geboortedorp Bacurau, een klein dorpje in het noordoosten van Brazilië, voor de begrafenis van diens matriarch, de 94-jarige Carmelita. Dan verdwijnt het dorp plotseling van alle kaarten. Snel wordt duidelijk dat Bacurau bedreigd wordt door buitenstaanders, dus moeten de dorpsbewoners hun verschillen overwinnen om dit tegen te gaan.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,3 / 30514)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- iTunes: € 4,99 / huur € 2,99
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Cinemember
- Kijk op Canal Digitaal
Social Media
Acteurs en actrices
Teresa
Pacote
Lunga
Domingas
Michael
Tony Jr
Erivaldo
Plinio
Damiano
Isa
Video's en trailers
Reviews & comments
Jynxter
-
- 373 berichten
- 318 stemmen
Bacurau doet veel te hard zijn best eigenzinnig te zijn. Het is een film doe zo hard schreeuwt: "Kijk mij eens apart zijn", dat het bijna sneu wordt. En als je door de wellicht artistiek bedoelde vaagheid heen prikt, blijft er eigenlijk alleen een al vaak verfilmd en onorigineel basisconcept over. Een groep psychos die voor de sport op onschuldige mensen jaagt.
Daarnaast hadden er vooral aan het eerste deel van Barucau heel wat minuten uitgeknipt kunnen worden omdat die volstrekt niet boeiend waren en ook niks aan toevoegden. Maar ook gaandeweg passeren er nog heel wat losse flodders de revue.
Wanneer het simpele plot eindelijk in het voetlicht treedt en de burgers terug slaan tegen de schurken, zitten er best een aantal sterke scenes tussen de pulp verborgen. Maar dat is lang niet genoeg om een voldoende te scoren in mijn boekje.
Een fikse tegenvaller.
Drulko Vlaschjan
-
- 396 berichten
- 358 stemmen
Zonder enige voorkennis naar de bioscoop gegaan en dat beviel me uitstekend. Sowieso fijn om daar voor het eerst sinds maart weer te kunnen zijn.
Ik vond het op alle fronten een erg goede film. Ziet er mooi uit, prima geacteerd, vrij origineel plot, ja, dat zat allemaal wel goed. Ik kan me voorstellen dat je hem wat langdradig vindt als je pure horror en veel geweld verwacht. Ik vind het dan ook geen eendimensionale 'genrefilm', meer een westernachtig filmhuisdrama met elementen uit horror, thriller en sf.
Als metafoor voor de politieke situatie in Braziliaanse is hij nogal nadrukkelijk, maar werkt hij wat mij betreft wel goed. Ik zie het 'gevaar' dat sommige gebruikers hier noemen ook niet zo. Het gaat hier volgens mij niet over 'ras' of huidskleur, zoals ik hier en daar lees, maar over machtsstructuren, al valt dat in Brazilië (en daarbuiten) in grote lijnen natuurlijk met elkaar samen. De burgemeester staat voor de corrupte elite in Brazilië zelf. Niet per se voor Bolsonaro, maar ook voor veel van zijn voorgangers en voor veel bestuurders op lokaal niveau. De Amerikanen staan voor een deel van het westen. Het was denk ik sterker geweest om er een iets hetrogenere groep van te maken, niet alleen maar idiote white supremacist maar ook andere idioten. Dat een van die gasten nog enige moraal had (rond de dood van dat kind) vond ik dan wel weer sterk. En de dorpelingen staan dus voor de onderdrukte bevolking, dat is glashelder, maar ook daar zag je dat niet iedereen per se met elkaar door een deur kon.
Nu ik het zo opschrijf besef ik dat het soms best iets genuanceerder had gemogen, maar in grote lijnen is dit wel gewoon wat er aan de hand is in Brazilië. Het probleem wanneer iemand (een regisseur in dit geval) over de schreef gaat, is dat het dan ineens alleen nog maar daarover gaat. Op een filmforum mag dat ook, maar dat neemt niet weg dat hij met de nodige overdrijving een vrij accuraat beeld schets van de situatie.
hvdriel
-
- 310 berichten
- 301 stemmen
Een mooi gegeven, een dorpje waar vreemde gebeurtenissen het leven op de kop zetten. Vooral het gegeven dat het dorp op alle kaarten en google maps is verdwenen, spreekt me erg aan. Wat volgt is een opeenvolging van min of meer uitgesponnen scènes, waarvan de ene me meer kan boeien dan de andere: ze variëren van poëtisch via realistisch tot potsierlijk. Kan ook liggen aan het feit dat ik de situatie in Brazilië niet zo goed ken.
Is de film subtiel? Allerminst. Zoals het in een allegorie betaamt, liggen de verwijzingen er wel heel dik boven op. Met name bij de stemmen wervende politicus en de gewelddadige, witte Amerikanen begint dat behoorlijk te irriteren.
Maar met een eind goed, al goed verlaat je toch met een glimlach de bioscoopzaal. Hoewel... zelf was ik liever boos geweest, geloof ik nu.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Ik zie het 'gevaar' dat sommige gebruikers hier noemen ook niet zo. Het gaat hier volgens mij niet over 'ras' of huidskleur, zoals ik hier en daar lees, maar over machtsstructuren, al valt dat in Brazilië (en daarbuiten) in grote lijnen natuurlijk met elkaar samen. De burgemeester staat voor de corrupte elite in Brazilië zelf. Niet per se voor Bolsonaro, maar ook voor veel van zijn voorgangers en voor veel bestuurders op lokaal niveau. De Amerikanen staan voor een deel van het westen. Het was denk ik sterker geweest om er een iets hetrogenere groep van te maken, niet alleen maar idiote white supremacist maar ook andere idioten.
Ik vond wel jammer dat die groep bij die scène aan tafel met de twee Braziliaanse motorrijders zo expliciet zelf over ras/huidskleur begon, daarmee ging het meteen wél heel nadrukkelijk daarover naast andere machtsstructuren. Maar dat gedeelte is vooral een nogal makkelijke en flauwe gringo stereotypering. Al was die scène op zichzelf wel vrij geestig en kon ik om meerdere scènes (glim)lachen. Daarbij wordt die hele groep vervolgens zo onrealistisch over de top en daarmee satirisch neergezet dat ik daar ook geen gevaar wat betreft polarisatie inzie. En als het allemaal realistischer en subtieler was gedaan, had je niet zo'n leuke pay-off gekregen. Vond het uiteindelijk wel bevredigend in elkaar gezet. De regisseur(s) weet altijd wel op een originele manier realistisch drama met genre-elementen te vermengen, dit keer natuurlijk een stuk duidelijker richting het laatste.
En goed om te zien dat de João Carpinteiro school terug is! Ditmaal zelfs met een nummer van de meester in de soundtrack.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Geweld om het geweld, alleen voor puur vermaak. Meer kan ik uit deze zogenaamde Braziliaanse western niet halen. Nou ja, als aanklacht dan tegen Bolsenaro? Hm, ik dacht dat hij nog niet tot president gekozen was toen ze met deze film bezig waren. Een strijd dan tegen het onrecht wat de doorgaans arme dorpsbevolking wordt aangedaan? Als dat zo is dan moet je als dorpsbewoners als wraak niet dezelfde wrede methoden gebruiken als die gringo’s aangevoerd door Udo Kier. Dan heb ik het natuurlijk over wat voor een straf die dorpsbewoners in petto hadden voor Udo Kier en de corrupte burgemeester . Verder kon ik mij in de personages ook absoluut niet inleven of het moeten die kinderen zijn. Wat ik wel zeer positief vond in deze film waren de beelden van de natuur. Die waren zonder meer erg mooi. Verder was voor mij en dat is weer in negatieve zin het saaie eerste uur moeilijk door te komen. Het duurde mij allemaal veel te lang.
Dit is trouwens de 2e film die ik van deze Braziliaanse regisseur gezien heb. De andere was Neighboring Sounds (2012), een totaal andere film die ik bovendien veel beter vond dan dit met bruut geweld gedoseerde Baucurat.
2,0
tbouwh
-
- 5651 berichten
- 4966 stemmen
Je kunt met online Cineville toegang nu ook gewoon Mendonca Filho's beste film uit 2016 kijken.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3630 stemmen
Slecht.
Op voorhand was ik op alles voorbereid eigenlijk, helaas niet op wat de film bleek te zijn, extreem saai.
Ik hoorde iets over een UFO, veel geweld, bikers, Amerikanen als bad guys. Dit alles klinkt werkelijk veel leuker dan het in deze film is.
De film duurt een goede 50 minuten voordat er werkelijk ook maar iets noemenswaardigs gebeurd. Als de Amerikanen bekend zijn en je denkt dat het spel gaat beginnen krijg je nog eens ruim 40 minuten aan saaie meuk. Het is allemaal ook zo matig uitgewerkt dat de positiviteit mind blowing is. Vooral van de pers. Deze film heeft echt geen enkel personage wat ook maar een beetje uitgediept wordt. Dat de Amerikanen wat eendimensionaal blijven valt nog wel mee te leven, maar ook de dorpsbewoners krijgen nooit een dimensie. Hoe de film mensen introduceert is van een niveau waar geen enkele filmstudent mee mag aankomen. Ook visueel is de film extreem plat gedraaid allemaal. Opvallend matig voor een cameraman die niet eens zo weinig op zijn naam heeft staan.
Het is best apart want deze film heeft in de basis veel weg van The Hunt ook uit 2019. Maar het lijkt extreem zijn best te doen om al het potentieel leuke totaal dood te maken met erbarmelijke saaie montage. Zelfs de climax is amper de moeite waard op je ogen voor open te doen.
Ik had zelfs nog ergens gehoopt dat ik mij dan tenminste nog kon ergeren zoals tbouwh of Redlop, maar zelfs dat had ik niet eens.
Na Da 5 Blood een nog groter raadsel dat deze film zo positief is ontvangen, zijn de critici zulke makke schaapjes?
1 ster.
De filosoof
-
- 2023 berichten
- 1405 stemmen
De film maakte voor mij de hoge verwachtingen niet waar. In de eerste helft van de film kijk je naar een Braziliaans dorp met een corrupte burgeneester dat is afgesneden van water zonder dat duidelijk is waar de film naar toe gaat maar als dat dan na een uurtje duidelijk is omdat een groepje Amerikanen voor hun plezier jacht blijken te maken op de dorpelingen wordt de film een bloedeloze Tarantino-western of arthouse-variant van The Hunger Games of zo. Ongetwijfeld wil de film kritiek geven op de corruptie in Brazilië alsmede op Amerikanen (en Duitsers) die naar Afrika gaan op plezierjacht of de Amerikaanse bemoeienis in andere landen of het kolonialisme, maar het weinig verfijnde of genuanceerde van zo’n kritiek maakt die ook weinig interessant. Maar saai is de film ook niet.
Richardus
-
- 1801 berichten
- 913 stemmen
Een beetje erg karikaturaal maar door de structuur (kalme kennismaking/sympathie opbouwen naar ontknoping) wel bevredigend met lekkere finale.
Beun de Haas BV
-
- 526 berichten
- 418 stemmen
Het Braziliaanse dorpje Bacurau wordt met de nodige doden geconfronteerd. Na een slaapverwekkend eerste uur begint er eindelijk vaart in te komen, maar door het ratjetoe van genres bedolven onder een jus van metaforen verliet ik nogal gedesillusioneerd de bioscoopzaal. Geforceerd eigenzinnig, zonde van mijn tijd.
mjk87 (moderator films)
-
- 13292 berichten
- 3906 stemmen
De debuutfilm van Kleber Mendonça Filho staat al jaren in mijn top 10, overigens vooral om die toplijst afwisselend te houden, de film zal ergens rond plek 20 staan. Maar nog steeds hoog dus. Toch, na het wat teleurstellende Aquarius en nu deze Bacurau kan ik wel stellen dat die film een schot in de roos was, maar slechts eenmalig. Kleber Mendonça Filho is vooral een goed filmer, maar en matig verteller.
Ook deze film is daarvan een voorbeeld. De losse scènes zijn uitstekend: mooi geschoten, soms fijn gebruik van zoom, spanning erin, goed gemonteerd. Maar de manier van vertellen is nogal gebrekkig. Halverwege valt alle spanning weg als je erachter komt hoe de vork in de steel zit, wat een matige manier is van vertellen (Hitchcock deed dat ook in North by Northwest, ook niet zijn beste moment). En verder is dit qua metaforen wel heel weinig subtiel. Waar Aquarius soms iets te subtiel was voor iemand die niet bekend is met de Braziliaanse cultuur heeft men hier gedacht dat de hele wereld het zal begrijpen ook.
Dat neemt echter niet weg dat ik me verveeld heb. Het tempo en sfeertje zijn prima en die twee uur glijden makkelijk weg met genoeg mooie momenten tussendoor. Maar excelleren doet de film dan weer nergens, dus maximaal 3,5*.
SturyNijmegen
-
- 134 berichten
- 555 stemmen
De film wordt omschreven als een mysterie en sciencefictionfilm ? een vliegende schotel, model jaren 50 (!) vind ik weinig sciencefiction, alhoewel het natuurlijk wel een raadsel blijft waarom deze Amerikanen de bevolking van een dorpJe willen gaan uitmoorden.
Just for fun ?
Een hommage aan Tarantino is deze film w.s. wel, dus be advised, veel geweld om het geweld maar goed als als je daar een liefhebber van bent zit je wel goed..
Het verhaal is behoorlijk opgeklopt en begint heel traag (te traag) moordende Amerikanen in Brazilië, gaan op weg naar een typisch dorpje, compleet met een dorpshoer die aan klandizie geen gebrek heeft (0h ja? goh..)
Het dorpje heet Bacurau waar de bevolking zich hervind in een bepaalde saamhorigheid naar de agressors , de personages blijven jammer genoeg allemaal op de vlakte, weinig uitgediept jammer genoeg, ook de gestoorde man met z’n gekwelde psychopathische drugskop komt lachwekkend over, hij heeft nog een macabere verassing voor de leider van de agressors...
Wat de film leuk maakt is de muziek en de gitarist, maar dat zijn maar enkele fragmenten , de rest is beslist matig, en en ook voorspelbaar te noemen
as
-
- 3543 berichten
- 5866 stemmen
Eerder een bastaardkind van een huwelijk tussen Jodorowski, Leone, en/of Bunuel en Carpenter dan een Tarantino ripper. Duidelijke omarming van surrealistische elementen, zonder door te draven. Gewelddadig, ja. Maar ik snap die vergelijking van mensen met Tarantino niet zo. Het lijkt er in de verste verte niet op.
Lekker loom vertelt over dorpje in midden van niets die van de kaart verdwenen lijkt te zijn. Politieke allegorieën kreeg ik niet helemaal mee, maar het is er duidelijk wel. Heerlijk hoe het dorp het recht in eigen hand neemt tegen de moordende elite. En als die Udo Kier ergens opduikt weet je gewoon dat er iets niet pluis is...
4*en
Noodless
-
- 9200 berichten
- 5832 stemmen
Eerlijk gezegd in één woord tegenvallend.
Ik had er heel wat meer van verwacht. Nochtans gezien de trailer, het concept zou je toch op meer hopen dan alleen maar wat afknallen voor plezier waarbij de uitwerking ervan ook nog wat minpunten oogst. Zo is de uiteindelijke slag in het dorp toch maar mager en flauwtjes uitgewerkt. Een voorbeeld is de scène dat Udo Kier op zijn eigen mannen begint te schieten. Of wat te denken van die opgefokte vroegere dorpsbewoner die terug keert om zijn mensen te helpen. De locatie is uitstekend en er zijn heel wat weirde personages te bekennen in het verhaal. Het eerste deel van het verhaal wordt te langdurig opgebouwd waarbij de kijker een te snel antwoord krijgt op het mysterie. 5/10
c.dragon
-
- 50 berichten
- 234 stemmen
Ik vond het een vreemde maar onderhoudende film. Anders dan anders, met een trage, maar niet storend trage start. Wat ik erg vreemd vind is dat niet voor iedereen duidelijk is (hier en op andere fora) dat de burgemeester de Amerikanen heeft ingehuurd om het dorp uit te moorden. Leek me nogal duidelijk aan het einde.
Verder is het bizar dat dit als een sciencefictionfilm in de markt gezet is; de film speelt zich een paar jaar in de toekomst, maar in een achtergebleven gebied, dus qua ontwikkeling is het daar 2020 of misschien nog eerder.
Filmkriebel
-
- 8947 berichten
- 4130 stemmen
Verder is het bizar dat dit als een sciencefictionfilm in de markt gezet is.
Waar haal je dit vandaan?
c.dragon
-
- 50 berichten
- 234 stemmen
Van Picl.nl
Bacurau
Deze bijzondere mix van western, horror en sciencefiction won de juryprijs in Cannes
scorsese
-
- 11781 berichten
- 10191 stemmen
Aardige film waarin een vrouw terugkeert naar haar geboortedorpje om een overleden, oude bewoonster te begraven. Een nogal lange opbouw, maar dit werkt wel in het voordeel van de wending op het midden van de film. De gemeenschap van het dorpje wordt goed neergezet, maar hierdoor mist de film qua personages wel wat focus en het tempo had ook wat hoger gemogen.
Thomas83
-
- 3718 berichten
- 3363 stemmen
Interessante film. Zonder meer niet voor iedereen, maar ik vond het best boeiend doordat het allemaal zo anders is. Een aparte mix van arthouse, western, thriller en grindhouse met een vleugje Mad Max en een hele lading aan (politieke) metaforen. Er is ongetwijfeld een hoop dat je niet zo snel kan oppikken als je geen Braziliaan bent. De film dikt al die metaforen lekker zwaar aan, en krap het eerste uur weet je amper wat te verwachten. Keer op keer verrast de film je weer.
Het laatste uur verdwijnt alle geheimzinnigheid wel al sneeuw voor de zon als de film in een pulperige wraakfilm verandert. Maar dat gaat niet ten koste van de suspense omdat de film het geweld nog redelijk goed doseert. Bovendien geef je als kijker door dat eerste uur om dat dorpje. Udo Kier gaat weer lekker los. Sonia Braga heeft ook een geinige rol. Een dikke 3.0* dan maar.
shugenja
-
- 420 berichten
- 1148 stemmen
ik had veel verwacht van deze film. Stond ook al in veel lijstjes enzo, maar ik snap echt de ophef niet. Beetje generiek verhaaltje we hebben het allemaal al eens gezien. bovendien zijn er wel veel films uitgekomen laatste jaren over psychopaten die achter onschuldige mensen jagen. Mwoh je mist er niks aan als je hem overslaat.
Flavio
-
- 4478 berichten
- 4740 stemmen
Film waarvan ik niet echt wist wat ik kon verwachten, maar na het lezen van enkele commentaren hield ik me schrap. Het blijkt een bijzondere mix van genres te zijn, een behoorlijk unieke film die ik toch niet zo een twee drie kan vergelijken, al valt er voor elk van de namen die her en der gedropt worden wel iets te zeggen. Ook Tarantino, in de zin dat het een fantasie is waarbij de slachtoffers terugslaan in een orgie van geweld, met totaal over the top personages (de westerse huurlingen). Het is een totaal ander soort film van Mendonça Filho dan zijn eerdere films, waarin hij de Braziliaanse maatschappij vanuit het perspectief van de gegoede middenklasse beschouwt. Daar sijpelt ook al een bepaalde boosheid in door, maar in Bacurau zijn de emoties rauwer: woede, wraak, bloeddorst, gewekt door vergaand onrecht.
Niet eens gevoed door de regering Bolsanero zo blijkt, want de makers waren er al mee bezig lang voordat Bolsanero zich verkiesbaar stelde. Maar de problemen in Brazilië bestaan natuurlijk ook al een tijdje, het is niet iets van de laatste jaren dat milieuactivisten, boeren en inheemse stammen die zich verzetten tegen grootgrondbezitters en illegale houtkappers te maken krijgen met grof geweld.
Om terug te gaan naar de film: Bacurau heeft een fijne, rustige opbouw, om dan die bruuske draai te maken naar het geweld. De meeste aandacht zal gaan naar die bloederige finale, maar ook daarvoor zijn er wat mij betreft genoeg bijzondere scenes: het verdwenen dorp op Google Maps, de aankomst van de burgemeester, de introductie van de motorrijders en het spottende liedje van de gitarist, vond het alles behalve saai.
De beelden zijn mooi, met warme volle kleuren, en de muzikale ondersteuning is erg fijn. Grotendeels (mij) onbekende cast doet het goed, met speciale vermelding voor Sonia Braga.
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
Deze best aparte Braziliaanse, toevallig mijn tweede Braziliaanse film in dit weekend nadat ik op de zaterdag ook nog de "Women in Prison" film "Bare Behind Bars" heb gezien, Drama / Mystery (Misdaad, Western, Actie, Thriller en Horror is zeker ook van toepassing) film zag ik afgelopen vrijdag op "Film1" en trok vooral mijn aandacht vanwege het meespelen van Duitse acteur Udo Kier.
Na de dood van haar 94-jarige oma Carmelita (Lia de Itamaracá), keert kleindochter Teresa (Bárbara Colen) voor de begrafenis terug naar het geboortedorp Bacurau in het afgelegen droge Noord Oosten van Brazilië. De lokale bewoners vormen een hechte en kleurrijke gemeenschap. Wanneer het lichaam van Carmelita goed en wel in de grond ligt, ontdekken de inwoners dat hun woonplaatsje plotseling van alle plattegronden is verdwenen en ontstaat er veel onrust. Het blijkt de voorbode voor een invasie van een groep schietgrage westerlingen, onder aanvoering van ene Michael (Udo Kier).
Bij het kijken van Bacurau (die gelijk fraai begint met een sci-fi-achtige opening, waarna we een vrachtwagen zien rijden over een zandweg, die slalommend probeert doodskisten te ontwijken), weet je in eerste instantie niet waar de film heengaat. Is het Sciencefiction, Horror, Thriller of iets anders ? Dat is overigens een goede eigenschap voor deze film, want het houdt je geboeid van begin tot eind en dat is het belangrijkste. Binnen scifi wordt je als kijker getrakteerd op een vleugje Sciencefiction (o.a. via een drone in de vorm van een vliegende schotel) en (dag)dromen. De Actie en Horror is vrij grof (o.a. met een machete ) en is ongecensureerd en heerlijk rauw. Ook is er hier en daar wat naaktheid te zien (o.a. van hoofdrolspeelster Barbara Colen en dikke vrouw gespeeld door Ingrid Trigueiro). De film intrigeert en houdt je aandacht vast. Het mysterie ontrafeld zich langzaam maar zeker, maar nooit volledig.
De film gaat over contrasten en maakt een politiek statement. Politici met hun loze beloftes in de vorm van gekke burgemeester Tony Jr. (Thardelly Lima) die o.a. boeken voor de bibliotheek komt brengen met een vrachtwagen en ook jonge meisjes uit Bacurau meeneemt voor de prostitutie. Vooral het idee dat de macht bij de bevolking ligt komt sterk naar voren. Neem het heft in eigen handen, want samen sta je sterk. Gezamenlijk een vuist maken, dat is de inwoners van Bacurau niet vreemd.
Veel blijft wel onverklaard, maar dat heeft de film niet echt nodig. Ondanks de missende puzzelstukjes zie je het grotere geheel en dat geheel stelt niet teleur. De vele onderbelichte onderwerpen maken wel nieuwsgierig, want wat is het verhaal van de watervoorraad ? Wat is de historie van het dorp ? Waarom is Bacurau politiek gezien interessant ? Wat is het verhaal van de jonge weglopers ? Meer achtergrond en beweegredenen van de andere groep. Een serie zou eventueel uitkomst bieden om de complexe wereld uit te diepen. Of is de mysterie juist de kracht van "Bacurau" ?
"Bacurau" bevat een bonte stoet aan personages die het plaatsje Bacurau bevolken, zoals de legendarische boef Pacote (Thomas Aquino), van wie op een groot videoscherm een "Best Of "van zijn liquidaties te zien is. Een ander bont personage is Lunga (Silvero Pereira), die een extravagante guerrillastrijder is die zich in de wildernis ophoudt en een strijd voert over de toevoer van drinkwater. Op het einde is het ook hij die de machete hanteert op een aanvaller en in opdracht van hem wordt slechterik Michael (Udo Kier) op het einde ook levend begraven onder een straat. Udo Kier als slechterik (zoals gewoonlijk) speelt op zijn Udo Kier-igst en hij was regelmatig lekker op dreef en o.a. met zijn scherpschuttersgeweer, waarbij hij op alles schiet (o.a. op een hond en zijn eigen mensen). We krijgen wel slechts flarden van hun geschiedenis mee.
Het dorpje "Bacurau" is opzicht ook wel apart en is een soort van magisch realistische plek, een amalgaam van identiteiten waar we nooit helemaal vat op krijgen. Is het een gewoon dorp of een toevluchtsoord voor buitenstaanders; een commune van paradijsvogels en criminelen ? "Bacurau" is in ieder geval een geweldig spannende film met een op verschillende manieren in te vullen politieke ondertoon die nog lang na de aftiteling in je hoofd blijft naklinken.
P.S. Het woord "Bacurau" betekent in het Portugees letterlijk "nachtzwaluw", maar is in de volksmond ook een verwijzing naar de laatste nachtbus.
blurp194
-
- 4479 berichten
- 3567 stemmen
Kwam deze tegen op zo'n lijstje ‘beste films van het jaar’, dus ja, dan verwacht je wel wat. En dat valt dan niet mee. Het begin is al tergend traag, met een heleboel bijzaken. En als de actie dan lijkt te beginnen, valt het even later weer stil. En dan komt Udo Kier ook nog. Dat was vanzelf al een veeg teken, maarja. Aan het einde dan eindelijk een beetje vaart in de zaak, al ligt het echt einde me dan ook weer niet. In het genre denk ik wel op afstand het slechtste wat ik gezien heb - veel te veel pretentie, geen inhoud, geen timing.
Ik zal niet zeggen dat het zonde van m’n tijd was - je moet zo af en toe slechte films zien om de goede te kunnen waarderen. Daar kan ik dan wel weer een weekje of wat mee voort.
frans123
-
- 3856 berichten
- 1001 stemmen
Ik kwam op deze film omdat ik sinds kort KPN interactief heb waar je je films kan huren ( ik wil Netflix er uit gooien- 80% is troep) en wilde het eens proberen,....vrij duur, 4 euro. Bij top 20 beste films kwam deze film er uit.Vreemde film , met politieke lading, die je kan duiden als 'slecht of "goed. Een dorpje wordt doelwit van schietgrage Amerikanen . Het hoe en waarom wordt niet uitgelegd, hoeft ook niet , ze willen ""schieten', moorden. Echter ze lopen tegen de saamhorigheid en gemeenschapszin van het dorpje aan. Het eerste uur kan je overslaan , er gebeurt niets. De film is daarna zeker boeiend, maar haalt nergens een hoog niveau. Redelijke B- acteurs en het volkomen ontbreken van wat humor. Een Rambo, a la Tarantino...zo iets , maar dan anders..ik lul maar wat , want weet met de film niet veel raad. Ik schommel tussen een 2* en een 4*...dan maar 3*.........smiley.
joolstein
-
- 9157 berichten
- 7611 stemmen
Hmmm, oké de film verveeld niet en de zonnebrand-opwekkende cinematografie van de hele film geeft het een bepaalde ongedwongen sfeer. Echter is het meer een arthouse-film, die heel af-en-toe wat kleine elementen leent uit het SF, western en horror-genre. Er is een Wilhelmschreeuw, een begin met "over een paar jaar van nu", een paar bloederige kills (als ze in beeld waren dan was het zelfs wat beter uitgevoerd dan in menig horror) en een een drone die op een vliegende schotel lijkt. In het eerste uur van de film schetst het niet veel meer dan het wel-en-wee van de bewoners van het geïsoleerde Bacurau, een klein stadje in de Braziliaanse sertão. Dat het niet eentonig werd en je blijf kijken, kwam doordat het stadje bewoont wordt door een stel bonte personages en een paar vreemde gebeurtenissen. Ja de film hield daardoor een best bijzondere toon. Als dan twee motorfietsen het stadje binnen komen rijden blijkt er veel meer aan de hand. En ook al vond ik dit het leukste gedeelte, was er iets waardoor dit niet zo hard overkwam. Waarom ik het als redelijk veilig ervaarde....weet ik niet precies; was het omdat ik als horror-fan wat gewend ben, was het de politieke ondertoon die veel deed ontkrachten, of was het omdat de indringers uit de VS niet veel meer meekregen dan dorst naar bloed. Nou goed de film krijg het voordeel van de twijfel en rond ik het voor nu maar door die kleine genre-elementen af naar boven!
MBSL
-
- 67 berichten
- 127 stemmen
Origineel verhaal en goed verfilmd, fijne acteurs om naar te kijken. Prima vermaak.
En Sônia Braga had ik al een tijd niet meer gezien, is dan opeens wel oud geworden maar goed we worden er zelf ook niet jonger op.
Het laatste nieuws
Oscarwinnaar Louis Gossett Jr. (87), die historische prestatie neerzette, overleden
Netflix-gebruikers streamen massaal nieuwe misdaadfilm 'Rest in Peace', kijkcijfers stijgen snel
Misdaadfilm 'Catch Me If You Can' met Tom Hanks en Leonardo DiCaprio vrijdagavond op televisie
Kijkers ontdekken 'Too Old to Die Young' met Miles Teller op Prime Video: 'De beste serie van dat jaar'
Bekijk ook
Gisaengchung
Drama / Komedie, 2019
343 reacties
Sorry We Missed You
Drama, 2019
87 reacties
Der Goldene Handschuh
Misdaad / Drama, 2019
131 reacties
A Vida Invisível
Drama, 2019
20 reacties
Portrait de la Jeune Fille en Feu
Drama / Romantiek, 2019
89 reacties
Marriage Story
Drama, 2019
121 reacties
Gerelateerde tags
transsexualityweerstandautonomy kolonialismesertãoautonomialuta popularnordesteteam work
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.