Bacurau (2019)

Brazilië / Frankrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door Juliano Dornelles en Kleber Mendonça Filho
met Sônia Braga, Udo Kier en Barbara Colen

Een vrouw keert terug naar haar geboortedorp Bacurau, een klein dorpje in het noordoosten van Brazilië, voor de begrafenis van diens matriarch, de 94-jarige Carmelita. Dan verdwijnt het dorp plotseling van alle kaarten. Snel wordt duidelijk dat Bacurau bedreigd wordt door buitenstaanders, dus moeten de dorpsbewoners hun verschillen overwinnen om dit tegen te gaan.

Bacurau doet veel te hard zijn best eigenzinnig te zijn. Het is een film doe zo hard schreeuwt: "Kijk mij eens apart zijn", dat het bijna sneu wordt. En als je door de wellicht artistiek bedoelde vaagheid heen prikt, blijft er eigenlijk alleen een al vaak verfilmd en onorigineel basisconcept over. Een groep psychos die voor de sport op onschuldige mensen jaagt.
Daarnaast hadden er vooral aan het eerste deel van Barucau heel wat minuten uitgeknipt kunnen worden omdat die volstrekt niet boeiend waren en ook niks aan toevoegden. Maar ook gaandeweg passeren er nog heel wat losse flodders de revue.
Wanneer het simpele plot eindelijk in het voetlicht treedt en de burgers terug slaan tegen de schurken, zitten er best een aantal sterke scenes tussen de pulp verborgen. Maar dat is lang niet genoeg om een voldoende te scoren in mijn boekje.
Een fikse tegenvaller.

avatar van Drulko Vlaschjan
Zonder enige voorkennis naar de bioscoop gegaan en dat beviel me uitstekend. Sowieso fijn om daar voor het eerst sinds maart weer te kunnen zijn.

Ik vond het op alle fronten een erg goede film. Ziet er mooi uit, prima geacteerd, vrij origineel plot, ja, dat zat allemaal wel goed. Ik kan me voorstellen dat je hem wat langdradig vindt als je pure horror en veel geweld verwacht. Ik vind het dan ook geen eendimensionale 'genrefilm', meer een westernachtig filmhuisdrama met elementen uit horror, thriller en sf.

Als metafoor voor de politieke situatie in Braziliaanse is hij nogal nadrukkelijk, maar werkt hij wat mij betreft wel goed. Ik zie het 'gevaar' dat sommige gebruikers hier noemen ook niet zo. Het gaat hier volgens mij niet over 'ras' of huidskleur, zoals ik hier en daar lees, maar over machtsstructuren, al valt dat in Brazilië (en daarbuiten) in grote lijnen natuurlijk met elkaar samen. De burgemeester staat voor de corrupte elite in Brazilië zelf. Niet per se voor Bolsonaro, maar ook voor veel van zijn voorgangers en voor veel bestuurders op lokaal niveau. De Amerikanen staan voor een deel van het westen. Het was denk ik sterker geweest om er een iets hetrogenere groep van te maken, niet alleen maar idiote white supremacist maar ook andere idioten. Dat een van die gasten nog enige moraal had (rond de dood van dat kind) vond ik dan wel weer sterk. En de dorpelingen staan dus voor de onderdrukte bevolking, dat is glashelder, maar ook daar zag je dat niet iedereen per se met elkaar door een deur kon.

Nu ik het zo opschrijf besef ik dat het soms best iets genuanceerder had gemogen, maar in grote lijnen is dit wel gewoon wat er aan de hand is in Brazilië. Het probleem wanneer iemand (een regisseur in dit geval) over de schreef gaat, is dat het dan ineens alleen nog maar daarover gaat. Op een filmforum mag dat ook, maar dat neemt niet weg dat hij met de nodige overdrijving een vrij accuraat beeld schets van de situatie.

avatar van hvdriel
Een mooi gegeven, een dorpje waar vreemde gebeurtenissen het leven op de kop zetten. Vooral het gegeven dat het dorp op alle kaarten en google maps is verdwenen, spreekt me erg aan. Wat volgt is een opeenvolging van min of meer uitgesponnen scènes, waarvan de ene me meer kan boeien dan de andere: ze variëren van poëtisch via realistisch tot potsierlijk. Kan ook liggen aan het feit dat ik de situatie in Brazilië niet zo goed ken.

Is de film subtiel? Allerminst. Zoals het in een allegorie betaamt, liggen de verwijzingen er wel heel dik boven op. Met name bij de stemmen wervende politicus en de gewelddadige, witte Amerikanen begint dat behoorlijk te irriteren.

Maar met een eind goed, al goed verlaat je toch met een glimlach de bioscoopzaal. Hoewel... zelf was ik liever boos geweest, geloof ik nu.

avatar van McSavah
Drulko Vlaschjan schreef:

Ik vond wel jammer dat die groep bij die scène aan tafel met de twee Braziliaanse motorrijders zo expliciet zelf over ras/huidskleur begon, daarmee ging het meteen wél heel nadrukkelijk daarover naast andere machtsstructuren. Maar dat gedeelte is vooral een nogal makkelijke en flauwe gringo stereotypering. Al was die scène op zichzelf wel vrij geestig en kon ik om meerdere scènes (glim)lachen. Daarbij wordt die hele groep vervolgens zo onrealistisch over de top en daarmee satirisch neergezet dat ik daar ook geen gevaar wat betreft polarisatie inzie. En als het allemaal realistischer en subtieler was gedaan, had je niet zo'n leuke pay-off gekregen. Vond het uiteindelijk wel bevredigend in elkaar gezet. De regisseur(s) weet altijd wel op een originele manier realistisch drama met genre-elementen te vermengen, dit keer natuurlijk een stuk duidelijker richting het laatste.

En goed om te zien dat de João Carpinteiro school terug is! Ditmaal zelfs met een nummer van de meester in de soundtrack.

avatar van wibro
Geweld om het geweld, alleen voor puur vermaak. Meer kan ik uit deze zogenaamde Braziliaanse western niet halen. Nou ja, als aanklacht dan tegen Bolsenaro? Hm, ik dacht dat hij nog niet tot president gekozen was toen ze met deze film bezig waren. Een strijd dan tegen het onrecht wat de doorgaans arme dorpsbevolking wordt aangedaan? Als dat zo is dan moet je als dorpsbewoners als wraak niet dezelfde wrede methoden gebruiken als die gringo’s aangevoerd door Udo Kier. Dan heb ik het natuurlijk over wat voor een straf die dorpsbewoners in petto hadden voor Udo Kier en de corrupte burgemeester . Verder kon ik mij in de personages ook absoluut niet inleven of het moeten die kinderen zijn. Wat ik wel zeer positief vond in deze film waren de beelden van de natuur. Die waren zonder meer erg mooi. Verder was voor mij en dat is weer in negatieve zin het saaie eerste uur moeilijk door te komen. Het duurde mij allemaal veel te lang.
Dit is trouwens de 2e film die ik van deze Braziliaanse regisseur gezien heb. De andere was Neighboring Sounds (2012), een totaal andere film die ik bovendien veel beter vond dan dit met bruut geweld gedoseerde Baucurat.

avatar van tbouwh
Je kunt met online Cineville toegang nu ook gewoon Mendonca Filho's beste film uit 2016 kijken.

avatar van Captain Pervert
Haha, Udo Kier. Automatische must-see.

avatar van Macmanus
Slecht.

Op voorhand was ik op alles voorbereid eigenlijk, helaas niet op wat de film bleek te zijn, extreem saai.
Ik hoorde iets over een UFO, veel geweld, bikers, Amerikanen als bad guys. Dit alles klinkt werkelijk veel leuker dan het in deze film is.

De film duurt een goede 50 minuten voordat er werkelijk ook maar iets noemenswaardigs gebeurd. Als de Amerikanen bekend zijn en je denkt dat het spel gaat beginnen krijg je nog eens ruim 40 minuten aan saaie meuk. Het is allemaal ook zo matig uitgewerkt dat de positiviteit mind blowing is. Vooral van de pers. Deze film heeft echt geen enkel personage wat ook maar een beetje uitgediept wordt. Dat de Amerikanen wat eendimensionaal blijven valt nog wel mee te leven, maar ook de dorpsbewoners krijgen nooit een dimensie. Hoe de film mensen introduceert is van een niveau waar geen enkele filmstudent mee mag aankomen. Ook visueel is de film extreem plat gedraaid allemaal. Opvallend matig voor een cameraman die niet eens zo weinig op zijn naam heeft staan.

Het is best apart want deze film heeft in de basis veel weg van The Hunt ook uit 2019. Maar het lijkt extreem zijn best te doen om al het potentieel leuke totaal dood te maken met erbarmelijke saaie montage. Zelfs de climax is amper de moeite waard op je ogen voor open te doen.

Ik had zelfs nog ergens gehoopt dat ik mij dan tenminste nog kon ergeren zoals tbouwh of Redlop, maar zelfs dat had ik niet eens.

Na Da 5 Blood een nog groter raadsel dat deze film zo positief is ontvangen, zijn de critici zulke makke schaapjes?

1 ster.

De film maakte voor mij de hoge verwachtingen niet waar. In de eerste helft van de film kijk je naar een Braziliaans dorp met een corrupte burgeneester dat is afgesneden van water zonder dat duidelijk is waar de film naar toe gaat maar als dat dan na een uurtje duidelijk is omdat een groepje Amerikanen voor hun plezier jacht blijken te maken op de dorpelingen wordt de film een bloedeloze Tarantino-western of arthouse-variant van The Hunger Games of zo. Ongetwijfeld wil de film kritiek geven op de corruptie in Brazilië alsmede op Amerikanen (en Duitsers) die naar Afrika gaan op plezierjacht of de Amerikaanse bemoeienis in andere landen of het kolonialisme, maar het weinig verfijnde of genuanceerde van zo’n kritiek maakt die ook weinig interessant. Maar saai is de film ook niet.

Een beetje erg karikaturaal maar door de structuur (kalme kennismaking/sympathie opbouwen naar ontknoping) wel bevredigend met lekkere finale.

avatar van Beun de Haas BV
Het Braziliaanse dorpje Bacurau wordt met de nodige doden geconfronteerd. Na een slaapverwekkend eerste uur begint er eindelijk vaart in te komen, maar door het ratjetoe van genres bedolven onder een jus van metaforen verliet ik nogal gedesillusioneerd de bioscoopzaal. Geforceerd eigenzinnig, zonde van mijn tijd.

avatar van mjk87
De debuutfilm van Kleber Mendonça Filho staat al jaren in mijn top 10, overigens vooral om die toplijst afwisselend te houden, de film zal ergens rond plek 20 staan. Maar nog steeds hoog dus. Toch, na het wat teleurstellende Aquarius en nu deze Bacurau kan ik wel stellen dat die film een schot in de roos was, maar slechts eenmalig. Kleber Mendonça Filho is vooral een goed filmer, maar en matig verteller.

Ook deze film is daarvan een voorbeeld. De losse scènes zijn uitstekend: mooi geschoten, soms fijn gebruik van zoom, spanning erin, goed gemonteerd. Maar de manier van vertellen is nogal gebrekkig. Halverwege valt alle spanning weg als je erachter komt hoe de vork in de steel zit, wat een matige manier is van vertellen (Hitchcock deed dat ook in North by Northwest, ook niet zijn beste moment). En verder is dit qua metaforen wel heel weinig subtiel. Waar Aquarius soms iets te subtiel was voor iemand die niet bekend is met de Braziliaanse cultuur heeft men hier gedacht dat de hele wereld het zal begrijpen ook.

Dat neemt echter niet weg dat ik me verveeld heb. Het tempo en sfeertje zijn prima en die twee uur glijden makkelijk weg met genoeg mooie momenten tussendoor. Maar excelleren doet de film dan weer nergens, dus maximaal 3,5*.

avatar van SturyNijmegen
De film wordt omschreven als een mysterie en sciencefictionfilm ? een vliegende schotel, model jaren 50 (!) vind ik weinig sciencefiction, alhoewel het natuurlijk wel een raadsel blijft waarom deze Amerikanen de bevolking van een dorpJe willen gaan uitmoorden.
Just for fun ?
Een hommage aan Tarantino is deze film w.s. wel, dus be advised, veel geweld om het geweld maar goed als als je daar een liefhebber van bent zit je wel goed..
Het verhaal is behoorlijk opgeklopt en begint heel traag (te traag) moordende Amerikanen in Brazilië, gaan op weg naar een typisch dorpje, compleet met een dorpshoer die aan klandizie geen gebrek heeft (0h ja? goh..)
Het dorpje heet Bacurau waar de bevolking zich hervind in een bepaalde saamhorigheid naar de agressors , de personages blijven jammer genoeg allemaal op de vlakte, weinig uitgediept jammer genoeg, ook de gestoorde man met z’n gekwelde psychopathische drugskop komt lachwekkend over, hij heeft nog een macabere verassing voor de leider van de agressors...

Wat de film leuk maakt is de muziek en de gitarist, maar dat zijn maar enkele fragmenten , de rest is beslist matig, en en ook voorspelbaar te noemen

avatar van as
as
Eerder een bastaardkind van een huwelijk tussen Jodorowski, Leone, en/of Bunuel en Carpenter dan een Tarantino ripper. Duidelijke omarming van surrealistische elementen, zonder door te draven. Gewelddadig, ja. Maar ik snap die vergelijking van mensen met Tarantino niet zo. Het lijkt er in de verste verte niet op.

Lekker loom vertelt over dorpje in midden van niets die van de kaart verdwenen lijkt te zijn. Politieke allegorieën kreeg ik niet helemaal mee, maar het is er duidelijk wel. Heerlijk hoe het dorp het recht in eigen hand neemt tegen de moordende elite. En als die Udo Kier ergens opduikt weet je gewoon dat er iets niet pluis is...

4*en

avatar van Noodless
Eerlijk gezegd in één woord tegenvallend.
Ik had er heel wat meer van verwacht. Nochtans gezien de trailer, het concept zou je toch op meer hopen dan alleen maar wat afknallen voor plezier waarbij de uitwerking ervan ook nog wat minpunten oogst. Zo is de uiteindelijke slag in het dorp toch maar mager en flauwtjes uitgewerkt. Een voorbeeld is de scène dat Udo Kier op zijn eigen mannen begint te schieten. Of wat te denken van die opgefokte vroegere dorpsbewoner die terug keert om zijn mensen te helpen. De locatie is uitstekend en er zijn heel wat weirde personages te bekennen in het verhaal. Het eerste deel van het verhaal wordt te langdurig opgebouwd waarbij de kijker een te snel antwoord krijgt op het mysterie. 5/10

Ik vond het een vreemde maar onderhoudende film. Anders dan anders, met een trage, maar niet storend trage start. Wat ik erg vreemd vind is dat niet voor iedereen duidelijk is (hier en op andere fora) dat de burgemeester de Amerikanen heeft ingehuurd om het dorp uit te moorden. Leek me nogal duidelijk aan het einde.

Verder is het bizar dat dit als een sciencefictionfilm in de markt gezet is; de film speelt zich een paar jaar in de toekomst, maar in een achtergebleven gebied, dus qua ontwikkeling is het daar 2020 of misschien nog eerder.

avatar van Filmkriebel
c.dragon schreef:

Verder is het bizar dat dit als een sciencefictionfilm in de markt gezet is.

Waar haal je dit vandaan?

Filmkriebel schreef:

Waar haal je dit vandaan?

Van Picl.nl

Bacurau
Deze bijzondere mix van western, horror en sciencefiction won de juryprijs in Cannes

Aardige film waarin een vrouw terugkeert naar haar geboortedorpje om een overleden, oude bewoonster te begraven. Een nogal lange opbouw, maar dit werkt wel in het voordeel van de wending op het midden van de film. De gemeenschap van het dorpje wordt goed neergezet, maar hierdoor mist de film qua personages wel wat focus en het tempo had ook wat hoger gemogen.

avatar van Thomas83
Interessante film. Zonder meer niet voor iedereen, maar ik vond het best boeiend doordat het allemaal zo anders is. Een aparte mix van arthouse, western, thriller en grindhouse met een vleugje Mad Max en een hele lading aan (politieke) metaforen. Er is ongetwijfeld een hoop dat je niet zo snel kan oppikken als je geen Braziliaan bent. De film dikt al die metaforen lekker zwaar aan, en krap het eerste uur weet je amper wat te verwachten. Keer op keer verrast de film je weer.

Het laatste uur verdwijnt alle geheimzinnigheid wel al sneeuw voor de zon als de film in een pulperige wraakfilm verandert. Maar dat gaat niet ten koste van de suspense omdat de film het geweld nog redelijk goed doseert. Bovendien geef je als kijker door dat eerste uur om dat dorpje. Udo Kier gaat weer lekker los. Sonia Braga heeft ook een geinige rol. Een dikke 3.0* dan maar.

avatar van shugenja
ik had veel verwacht van deze film. Stond ook al in veel lijstjes enzo, maar ik snap echt de ophef niet. Beetje generiek verhaaltje we hebben het allemaal al eens gezien. bovendien zijn er wel veel films uitgekomen laatste jaren over psychopaten die achter onschuldige mensen jagen. Mwoh je mist er niks aan als je hem overslaat.