Bacurau (2019)

Brazilië / Frankrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door Juliano Dornelles en Kleber Mendonça Filho
met Sônia Braga, Udo Kier en Barbara Colen

Een vrouw keert terug naar haar geboortedorp Bacurau, een klein dorpje in het noordoosten van Brazilië, voor de begrafenis van diens matriarch, de 94-jarige Carmelita. Dan verdwijnt het dorp plotseling van alle kaarten. Snel wordt duidelijk dat Bacurau bedreigd wordt door buitenstaanders, dus moeten de dorpsbewoners hun verschillen overwinnen om dit tegen te gaan.

• Vanaf donderdag 2 juli in de bioscoop

avatar van Koekebakker
Een wel erg volle film, die aanvoelt als 3 in 1. Wat onevenwichtig, maar ook wel heel gaaf, origineel en rijk.

avatar van kevin_vp
Een misantropische geweldsporno.
Cult-liefhebbers die kampen met premature ejaculatie be warned: neem extra ondergoed mee. Gelukkig is mijn lidmaatschap van dat clubje vervallen. Over de inhoud kan ik kort zijn. Raciale genocide.

Dat is niet mis.

avatar van barcam
Mix van verschillende genres die perfect werkt.
O.a. sci-fi, horror en western passeren de revue.
Als fan van pulp en cult films voor mij prima vermaak.
Udo Kier is ook perfect gecast als slechterik.

avatar van Boenga
Het verhaal stelt eigenlijk niks voor. Rare mensen die rare dingen doen, en het is me nergens op geen enkel moment duidelijk waarom die dat doen.
Een surrealistisch boeltje, dat ook nog eens veel te lang uitgesponnen wordt; 90 minuten zouden méér dan genoeg zijn.
De halve horrorscenes... het is bijzonder, bijna beangstigend. Maar ze kunnen de film niet dragen; evenmin als de prima muziek en de af en toe donkerzwarte humor.

avatar van Woland
Een vreemde film is het zeker, met een nogal dystopische premisse - maar zo onlogisch vond ik de film ook weer niet in elkaar steken. In Bucarau gaat het om het gelijknamige slaperige plattelandsstadje, ergens in Pernambuco in Noordoost-Brazilië. De dystopie bestaat voornamelijk uit een soort van (wat ik interpreteer als) politieke satire op wat gezien wordt als het racisme, superioriteitscomplex en fascistische neigingen van zowel Bolsonaro als ook van sommige Amerikanen. Het arme stadje wordt vrij letterlijk van de kaarten geschrapt en als een soort van open jachtgebied gebruikt waarbij rijke Amerikaanse toeristen op de lokale bevolking kunnen jagen. A la Hard Target.

Behalve het feit dat het een dystopie is zie ik er verder nul sci-fi in (wat vaak genoemd wordt), wel zit er naast zwarte humor een behoorlijke horrorcomponent waarbij het er behoorlijk bloederig aan toe gaat. Het kostte een beetje moeite om te wennen aan de setting, en de sfeer van de film veranderde toch ook behoorlijk op een aantal momenten, dus ik snap het commentaar wel dat het een 'volle' film is. Het geweld en bloed zijn inderdaad in grote mate aanwezig, maar geweldsporno zou ik het zeker niet willen noemen - het wordt gebruikt om een zinnig politiek punt te maken. Waar je het niet per se mee eens hoeft te zijn, soit. Zoals ik al zei, het was even wennen, maar ik kan hier wel wat mee en ik hou wel van vreemde films én films die tot nadenken stemmen. En daar valt deze zeker onder.

avatar van schumacher
Jezus zeg wat is me dat jong?
Afgezet, trekt op niets.

21 min al aant kijken en tslaat nergens op en ik zit me hier steendood te vervelen.
Boeit me werkelijk niet, zelfs aktie zal dat gevoel niet oplossen.

avatar van tbouwh
Verwerpelijke en gevaarlijke film. De regisseurs gebruiken het gegeven van raciale genocide als politieke allegorie en hebben daar een Nazi, een stel Amerikanen en een huichelachtige burgemeester (een zekere president) voor nodig. Uiteraard zijn er enkel karikaturen, maar het is een genrefilm, dus dan mag het. "Kijk, dit is de witte man", schreeuwt Bacurau van de daken, terwijl het verschillen aanzwengelt en uitvergroot. Een pamflet naar de smaak van de heren en dames in Cannes, zo bleek.

avatar van HK Senator
tbouwh schreef:
Gevaarlijke film? Haha, nou lijkt me niet. Juliano Dornelles en Kleber Mendonça Filho schotelen ons helaas de waarheid voor. Bolsonaro verkoopt zijn land aan buitenlandse grootmachten die er veel geld aan verdienen en dit ten koste van zijn eigen inheemse bevolking. Hoe actueel helaas. Eén van de Amerikanen maakt ook een opmerking die opvalt. Hij is God dankbaar dat hij deze kans krijgt. M.a.w. hij richt een puinhoop aan in een ander land en denk ook nog eens goed bezig te zijn.

avatar van tbouwh
Je begrijpt het stukje dat ik heb getypt niet. Het gaat hier om de manier waarop, de toon, het aanzwengelen van verschil, haat, polarisatie en geweld. Gebruiker kevin vp verwoordde het treffend: een misantropische geweldsporno. Ik ontken helemaal niet dat Bolsonaro een criminele president is. Onderschrijf ik zonder meer.

avatar van Mr Thee
HK Senator en tbouwh ook deze bron spreekt over een maatschappijkritische film die populair is in eigen land.

avatar van HK Senator
tbouwh schreef:
Je begrijpt het stukje dat ik heb getypt niet. Het gaat hier op de manier waarop, de toon, het aanzwengelen van verschil, haat, polarisatie en geweld. Gebruiker kevin vp verwoordde het treffend: een misantropische geweldsporno. Ik ontken helemaal niet dat Bolsonaro een criminele president is. Onderschrijf ik zonder meer.
Geweldsporno zou ik het niet willen noemen. Ook het aanzwengelen van haat en verschil zie ik niet echt. Ik heb het meer ervaren als aanklacht tegen de Braziliaanse regering.

avatar van tbouwh
Aanklacht, maatschappijkritisch, populair in Cannes en in eigen land; allemaal ruim bekend vóór het zien van de film. Bij mij in ieder geval, en ik denk bij veel festivalkijkers. Pas voorbij die terminologie arriveer je wat mij betreft bij wat de film nu werkelijk doet. Wat dat is, dat heb ik al in algemene zin opgetekend - ga hier ook niet in cirkels argumenteren. Zal later nog eens zoeken naar een sterke kritiek op deze film die uitgebreid in detail gaat en alle factoren afweegt. Als ik dat zelf goed wil doen, zou ik 'em nog eens moeten zien, en dat trek ik niet.

Raar genoeg dan scoort hij hier op IFFRiG hoog bij 't publiek. Ik zie 'm later nog in bios, ben benieuwd geworden.

avatar van Rvdz
Werd iedere film van 130 minuten na een ietwat voortploeterende eerste akte maar een misantropische geweldsporno.

Uiterst gewelddadige film over een afgelegen dorpje, dat door de plaatselijk autoriteit wordt vrijgegeven als jachtgebied voor moordlustige buitenlandse toeristen. Zoveel geweld kan ik normaliter niet waarderen, maar als parabel voor de politieke situatie in het hedendaagse Brazilië spreekt de film boekdelen. Leuk om Sonia Braga weer eens een keer tegen te komen.

avatar van koningtoet
Mooie uitgebalanceerde horrorfilm die inspeelt op de politieke situatie in Brazilië, op elk moment onderhoudend en zeer de moeite waard om eens een stukje voor om te rijden! Een gewelddadige film maar dat verwacht je ook als je naar een horrorfilm gaat. Moderne media spelen een rol in de film die goed past.
Het idee van de manhunt en het uitroeien van een bevolking waarvan je liever niet wilt dat die er is wordt mooi gecombineerd met de afstandelijke moordlust die de gunloving Amerikanen niet vreemd is. Het verdwijnen van het dorpje op een soort Google Maps en de drone die als UFO vermomd zijn wat mij betreft geslaagde voorbeelden van het invoeren van hoogtechnologische apparatuur in recente films. In andere films kan dat nogal eens misgaan, denk aan het filmen van een telefoonscherm...

avatar van AniSter
Horror??? Mysterie??? Gewoon een uit het leven gegrepen drama!!! Wat een geweldige film. Het kwam een beetje langzaam en vreemd op gang, maar concluderend bij de aftiteling heb ik toch dik twee uur zitten genieten. Mooie muziek en mooie plaatjes, apart verhaal met wat spannende momenten. En dan dat contrast tussen die rimboe en die grote rondrijdende beeldschermen, eigenlijk komisch. Natuurlijk wel door een paar dingetjes heen moeten prikken, maar daar heb ik bij iedere film last van. Toch alweer een tijd terug dat ik zo'n masterpiece heb gezien. En Udo Kier als tweede op de poster noemen? Ach kom, ga toch weg! Had daar maar die gast met die gitaar neergezet.

Vanaf 2 juli in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)

avatar van DreamTech
zo wat is dit voor film geweldig !!!

avatar van filmkul
Redelijk sterk mysterieus drama, met een aardig gewelddadig sausje. Het verhaal, met politieke boodschap, zit best goed in elkaar maar voelt soms wat vreemd aan. De film begint vrij mysterieus en langzaam wordt duidelijk wat er aan de hand is. Ook is er een bepaalde spanning de gehele film voelbaar. Verder bevat de film wat bloederige scènes. Visueel ziet de film er redelijk uit met een prima passende soundtrack. Het acteerwerk is gemiddeld. Prima film. 3.5/.4.0

avatar van Rickyman
Sterk drama inderdaad, waarvan het verhaal eigenlijk weinig vernieuwend is. Zag bijv laatst nog The Hunt die erg vermakelijk is met leuke humor en gore etc, maar deze film laat toch wel meer indruk achter.
Visueel is het prachtig, hoewel de stijl uit de tachtiger jaren lijkt met ook een cast die niet overal sterk overtuigd en daarbij nog de fijne muziek versterken alleen maar het locale sfeertje. Zeker niet perfect allemaal, maar zeer realistische en gruwelijke horrorpraktijken.. Wat dat betreft had het een Oscar verdient, om het meer onder aandacht te brengen..

avatar van zoutzak
kevin_vp schreef:
Een misantropische geweldsporno.

Wat is dit nou weer voor politiek gezwets