
Bacurau (2019)
Brazilië / Frankrijk
Drama / Mystery
131 minuten
geregisseerd door Juliano Dornelles en Kleber Mendonça Filho
met Sônia Braga, Udo Kier en Barbara Colen
Een vrouw keert terug naar haar geboortedorp Bacurau, een klein dorpje in het noordoosten van Brazilië, voor de begrafenis van diens matriarch, de 94-jarige Carmelita. Dan verdwijnt het dorp plotseling van alle kaarten. Snel wordt duidelijk dat Bacurau bedreigd wordt door buitenstaanders, dus moeten de dorpsbewoners hun verschillen overwinnen om dit tegen te gaan.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=aXJnJSJiaS8
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,4 / 20163)trailer (YouTube, ondertiteld)iTunes: € 9,99 / huur € 4,99huur bij MovieMAX voor € 3,99huur op Pathé Thuis vanaf € 2,99huur bij Ziggo On DemandDaarnaast hadden er vooral aan het eerste deel van Barucau heel wat minuten uitgeknipt kunnen worden omdat die volstrekt niet boeiend waren en ook niks aan toevoegden. Maar ook gaandeweg passeren er nog heel wat losse flodders de revue.
Wanneer het simpele plot eindelijk in het voetlicht treedt en de burgers terug slaan tegen de schurken, zitten er best een aantal sterke scenes tussen de pulp verborgen. Maar dat is lang niet genoeg om een voldoende te scoren in mijn boekje.
Een fikse tegenvaller.
Ik vond het op alle fronten een erg goede film. Ziet er mooi uit, prima geacteerd, vrij origineel plot, ja, dat zat allemaal wel goed. Ik kan me voorstellen dat je hem wat langdradig vindt als je pure horror en veel geweld verwacht. Ik vind het dan ook geen eendimensionale 'genrefilm', meer een westernachtig filmhuisdrama met elementen uit horror, thriller en sf.
Als metafoor voor de politieke situatie in Braziliaanse is hij nogal nadrukkelijk, maar werkt hij wat mij betreft wel goed. Ik zie het 'gevaar' dat sommige gebruikers hier noemen ook niet zo. Het gaat hier volgens mij niet over 'ras' of huidskleur, zoals ik hier en daar lees, maar over machtsstructuren, al valt dat in Brazilië (en daarbuiten) in grote lijnen natuurlijk met elkaar samen. De burgemeester staat voor de corrupte elite in Brazilië zelf. Niet per se voor Bolsonaro, maar ook voor veel van zijn voorgangers en voor veel bestuurders op lokaal niveau. De Amerikanen staan voor een deel van het westen. Het was denk ik sterker geweest om er een iets hetrogenere groep van te maken, niet alleen maar idiote white supremacist maar ook andere idioten. Dat een van die gasten nog enige moraal had (rond de dood van dat kind) vond ik dan wel weer sterk. En de dorpelingen staan dus voor de onderdrukte bevolking, dat is glashelder, maar ook daar zag je dat niet iedereen per se met elkaar door een deur kon.
Nu ik het zo opschrijf besef ik dat het soms best iets genuanceerder had gemogen, maar in grote lijnen is dit wel gewoon wat er aan de hand is in Brazilië. Het probleem wanneer iemand (een regisseur in dit geval) over de schreef gaat, is dat het dan ineens alleen nog maar daarover gaat. Op een filmforum mag dat ook, maar dat neemt niet weg dat hij met de nodige overdrijving een vrij accuraat beeld schets van de situatie.
Is de film subtiel? Allerminst. Zoals het in een allegorie betaamt, liggen de verwijzingen er wel heel dik boven op. Met name bij de stemmen wervende politicus en de gewelddadige, witte Amerikanen begint dat behoorlijk te irriteren.
Maar met een eind goed, al goed verlaat je toch met een glimlach de bioscoopzaal. Hoewel... zelf was ik liever boos geweest, geloof ik nu.
Ik zie het 'gevaar' dat sommige gebruikers hier noemen ook niet zo. Het gaat hier volgens mij niet over 'ras' of huidskleur, zoals ik hier en daar lees, maar over machtsstructuren, al valt dat in Brazilië (en daarbuiten) in grote lijnen natuurlijk met elkaar samen. De burgemeester staat voor de corrupte elite in Brazilië zelf. Niet per se voor Bolsonaro, maar ook voor veel van zijn voorgangers en voor veel bestuurders op lokaal niveau. De Amerikanen staan voor een deel van het westen. Het was denk ik sterker geweest om er een iets hetrogenere groep van te maken, niet alleen maar idiote white supremacist maar ook andere idioten.
Ik vond wel jammer dat die groep bij die scène aan tafel met de twee Braziliaanse motorrijders zo expliciet zelf over ras/huidskleur begon, daarmee ging het meteen wél heel nadrukkelijk daarover naast andere machtsstructuren. Maar dat gedeelte is vooral een nogal makkelijke en flauwe gringo stereotypering. Al was die scène op zichzelf wel vrij geestig en kon ik om meerdere scènes (glim)lachen. Daarbij wordt die hele groep vervolgens zo onrealistisch over de top en daarmee satirisch neergezet dat ik daar ook geen gevaar wat betreft polarisatie inzie. En als het allemaal realistischer en subtieler was gedaan, had je niet zo'n leuke pay-off gekregen. Vond het uiteindelijk wel bevredigend in elkaar gezet. De regisseur(s) weet altijd wel op een originele manier realistisch drama met genre-elementen te vermengen, dit keer natuurlijk een stuk duidelijker richting het laatste.
En goed om te zien dat de João Carpinteiro school terug is! Ditmaal zelfs met een nummer van de meester in de soundtrack.

Dit is trouwens de 2e film die ik van deze Braziliaanse regisseur gezien heb. De andere was Neighboring Sounds (2012), een totaal andere film die ik bovendien veel beter vond dan dit met bruut geweld gedoseerde Baucurat.
2,0
Op voorhand was ik op alles voorbereid eigenlijk, helaas niet op wat de film bleek te zijn, extreem saai.
Ik hoorde iets over een UFO, veel geweld, bikers, Amerikanen als bad guys. Dit alles klinkt werkelijk veel leuker dan het in deze film is.
De film duurt een goede 50 minuten voordat er werkelijk ook maar iets noemenswaardigs gebeurd. Als de Amerikanen bekend zijn en je denkt dat het spel gaat beginnen krijg je nog eens ruim 40 minuten aan saaie meuk. Het is allemaal ook zo matig uitgewerkt dat de positiviteit mind blowing is. Vooral van de pers. Deze film heeft echt geen enkel personage wat ook maar een beetje uitgediept wordt. Dat de Amerikanen wat eendimensionaal blijven valt nog wel mee te leven, maar ook de dorpsbewoners krijgen nooit een dimensie. Hoe de film mensen introduceert is van een niveau waar geen enkele filmstudent mee mag aankomen. Ook visueel is de film extreem plat gedraaid allemaal. Opvallend matig voor een cameraman die niet eens zo weinig op zijn naam heeft staan.
Het is best apart want deze film heeft in de basis veel weg van The Hunt ook uit 2019. Maar het lijkt extreem zijn best te doen om al het potentieel leuke totaal dood te maken met erbarmelijke saaie montage. Zelfs de climax is amper de moeite waard op je ogen voor open te doen.
Ik had zelfs nog ergens gehoopt dat ik mij dan tenminste nog kon ergeren zoals tbouwh of Redlop, maar zelfs dat had ik niet eens.
Na Da 5 Blood een nog groter raadsel dat deze film zo positief is ontvangen, zijn de critici zulke makke schaapjes?
1 ster.
Ook deze film is daarvan een voorbeeld. De losse scènes zijn uitstekend: mooi geschoten, soms fijn gebruik van zoom, spanning erin, goed gemonteerd. Maar de manier van vertellen is nogal gebrekkig. Halverwege valt alle spanning weg als je erachter komt hoe de vork in de steel zit, wat een matige manier is van vertellen (Hitchcock deed dat ook in North by Northwest, ook niet zijn beste moment). En verder is dit qua metaforen wel heel weinig subtiel. Waar Aquarius soms iets te subtiel was voor iemand die niet bekend is met de Braziliaanse cultuur heeft men hier gedacht dat de hele wereld het zal begrijpen ook.
Dat neemt echter niet weg dat ik me verveeld heb. Het tempo en sfeertje zijn prima en die twee uur glijden makkelijk weg met genoeg mooie momenten tussendoor. Maar excelleren doet de film dan weer nergens, dus maximaal 3,5*.
Just for fun ?
Een hommage aan Tarantino is deze film w.s. wel, dus be advised, veel geweld om het geweld maar goed als als je daar een liefhebber van bent zit je wel goed..
Het verhaal is behoorlijk opgeklopt en begint heel traag (te traag) moordende Amerikanen in Brazilië, gaan op weg naar een typisch dorpje, compleet met een dorpshoer die aan klandizie geen gebrek heeft (0h ja? goh..)
Het dorpje heet Bacurau waar de bevolking zich hervind in een bepaalde saamhorigheid naar de agressors , de personages blijven jammer genoeg allemaal op de vlakte, weinig uitgediept jammer genoeg, ook de gestoorde man met z’n gekwelde psychopathische drugskop komt lachwekkend over, hij heeft nog een macabere verassing voor de leider van de agressors...
Wat de film leuk maakt is de muziek en de gitarist, maar dat zijn maar enkele fragmenten , de rest is beslist matig, en en ook voorspelbaar te noemen
Lekker loom vertelt over dorpje in midden van niets die van de kaart verdwenen lijkt te zijn. Politieke allegorieën kreeg ik niet helemaal mee, maar het is er duidelijk wel. Heerlijk hoe het dorp het recht in eigen hand neemt tegen de moordende elite. En als die Udo Kier ergens opduikt weet je gewoon dat er iets niet pluis is...
4*en
Ik had er heel wat meer van verwacht. Nochtans gezien de trailer, het concept zou je toch op meer hopen dan alleen maar wat afknallen voor plezier waarbij de uitwerking ervan ook nog wat minpunten oogst. Zo is de uiteindelijke slag in het dorp toch maar mager en flauwtjes uitgewerkt. Een voorbeeld is de scène dat Udo Kier op zijn eigen mannen begint te schieten. Of wat te denken van die opgefokte vroegere dorpsbewoner die terug keert om zijn mensen te helpen. De locatie is uitstekend en er zijn heel wat weirde personages te bekennen in het verhaal. Het eerste deel van het verhaal wordt te langdurig opgebouwd waarbij de kijker een te snel antwoord krijgt op het mysterie. 5/10
Verder is het bizar dat dit als een sciencefictionfilm in de markt gezet is; de film speelt zich een paar jaar in de toekomst, maar in een achtergebleven gebied, dus qua ontwikkeling is het daar 2020 of misschien nog eerder.
Waar haal je dit vandaan?
Van Picl.nl
Bacurau
Deze bijzondere mix van western, horror en sciencefiction won de juryprijs in Cannes
Het laatste uur verdwijnt alle geheimzinnigheid wel al sneeuw voor de zon als de film in een pulperige wraakfilm verandert. Maar dat gaat niet ten koste van de suspense omdat de film het geweld nog redelijk goed doseert. Bovendien geef je als kijker door dat eerste uur om dat dorpje. Udo Kier gaat weer lekker los. Sonia Braga heeft ook een geinige rol. Een dikke 3.0* dan maar.