menu

O Som ao Redor (2012)

Alternatieve titels: Neighbouring Sounds | Neighboring Sounds

mijn stem
3,31 (62)
62 stemmen

Brazilië
Drama
131 minuten

geregisseerd door Kleber Mendonça Filho
met Irandhir Santos, Gustavo Jahn en Maeve Jinkings

De film is een soort röntgenfoto van een middenklasse-wijk in Recife. In een straat waar een rijke familie veel onroerend goed bezit, neemt het leven een onverwachte wending wanneer een privébewakingsfirma zijn diensten aanbiedt aan de bewoners. De aanwezigheid van de bewakers levert een gevoel van veiligheid op, maar ook een flinke dosis ongerustheid in een samenleving die draait op angst. Ondertussen probeert Bia, moeder van twee kinderen, een oplossing te vinden voor het waakhondengeblaf dat haar slapeloze nachten bezorgt.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=-A6eSp8kKrU

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Vanaf 27 september in de bioscoop (EYE)

Trailer (YouTube)

5,0
“…zijn knappe speelfilmdebuut…een groot talent met een sterke eigen stijl…intrigerend, prachtig secuur vormgegeven drama…” **** (Volkskrant); “…met uitgekiend camerawerk en een opvallende geluidstrack een beklemmende sfeer…” ****1/2 (Telegraaf); “Optimale benutting van urbane architectuur in meticuleus gecomponeerde shots schept claustrofobische sfeer…”; “Neighbouring Sounds…bezit dat almaar zeldzamere karakteristiek: een handschrift.”; “…ijzersterke openingsscène…” **** (VPRO/Cinema.nl); “…haarscherp portret…”, “Conceptueel staat de film als een huis.” **** (Filmkrant); **** (Filmkrant\Jos van der Burg); **** (Filmkrant\Dana Linssen); “Het sublieme Neighbouring Sounds…”; “…uiterst spannende film ... Het sublieme gebruik van geluid is een fraaie ondersteuning…” (Ravage); “…subtiele mengelmoes van alledaagsheden en onderhuidse frictie… fantastische prestatie…zeer overtuigend regiedebuut…” **** (Moviescene); “…verrassend portret van hedendaagse leven in Brazilië.” (Cinemagazine); “Superbly constructed, skillfully acted and beautifully lensed, "Sounds" should have made a bigger noise at Rotterdam.” (Variety)

avatar van jeuletaxi
3,5
Een film die blijft boeien maar waarom is moeilijk uit te leggen.
Misschien verwacht je elk moment dat er iets verrassends gebeurd,
wat niet echt het geval is, ondanks het trage tempo heb ik toch van deze
film genoten.
Het lijkt of je stiekum meekijkt in een wijk met een echte Braziliaanse sfeer!!
Al met al genoten van deze niet alledaagse film.

avatar van mjk87
5,0
Kleber Mendonça Filho was in een vorig leven filmrecensent. Hij weet dus goed te kijken hoe een film wel moet werken en besloot uiteindelijk ook zelf maar een prent te draaien. Dat hij goed heeft gekeken maar ook het gevoel heeft, het vak in de vingers zeg maar, is met deze O Som ao Redor wel duidelijk geworden.

De film bevat nauwelijks plot. Eerder krijgen we beelden van een aantal doorsneebewoners (echt eens doorsnee voor de verandering) in een woonblok in de kustplaats Recife. Zo er is Sue Francisco, baas van de helft van het onroerend goed in het blok, zijn kleinzoons Dinho (een boefje) en Joao die meer bezig is met zijn vriendinnetje dan met zijn omgeving. Ook is er Bia, die last heeft van honden en ten slotte nog enkele bewakers die hun diensten aanbieden. Hen zie je bij de nachtelijke rondes die zij rond het blok maken.

Filho verweeft dit tot een knap geheel. Van alle personen weet hij net genoeg informatie te geven dat alle lijntjes duidelijk worden – er wordt nooit hardop verteld wat de onderlinge relaties zijn, maar uit naturelle dialogen kun je dit doorheen de film wel weten uit te puzzelen -, ook krijg je net genoeg mee om iedereen te leren kennen. Zo krijg je echt een mooi portret. Nergens echter komen er heel absurde situaties. Filho toont een jongen die vrijt met zijn vriendin, maar evengoed hen beide aan de ontbijttafel, Chinese les voor de kinderen van Bia thuis, een vergadering van de huurders in het blok over de vraag of de conciërge ontslagen moet worden en een moeder die kijkt of haar kinderen nog aan het spelen zijn.

Wat wil Filho hiermee zeggen? Hij toont zeer duidelijk een middenklasse, de hogere nog wel –men heeft bijvoorbeeld geld voor schoonmaaksters, spelcomputers in huis en kunnen een 40”-breedbeeldtelevisie kopen- waar geen echt grote problemen spelen. Er zijn geen mensen in scheiding., geen lastige kinderen, hoogstens misdaad waar men in heel Brazilië last van heeft. Filho is niet geïnteresseerd in de Favela’s maar in het lot en leven van de gewone mens. Hun angsten die voortvloeien uit de omgeving, uit de kleine dingen des levens (een gestolen autoradio, dat soort dingen) en hun irritaties onderling in een urbane atmosfeer (en echt, dit is niet de meest beroerde plaats om te leven). Filho heeft met Recife zo een perfecte plaats gevonden. Het is er schoon, de zielloze torenflats zijn kraakhelder wit en er is overal wel groen te vinden. En ja, ik houd wel van dit soort kale strakke architectuur. Maar ook zijn overal hekken geplaatst – extra tralies bij de voordeuren, hekken rond speelpleinen.

Dit alles weet hij te vatten met heerlijke gracieuze camerabewegingen, veel lange (tracking)shots, mooie kadreringen en veel gebruik van wit en groen. Zo krijg je een helder beeld dat net niet klinisch aandoet. Het leeft nog net. Maar bovenal zijn het de geluiden die vervreemden en beangstigen. De muziek is prima, maar het is vooral een dreun die af en toe dodelijk effectief is en vooral alle geluiden uit de omgeving; geïsoleerd en verstrekt . Of het nu langsrijdende auto’s zijn, een lift die wat kraakt, een schuurmachine of een paar rolschaatsen die tikken over de betegelde vloer van een parkeerdek. Speelt Filho hier ook in op alle filmclichés en gebruikt hij deze optimaal?

Al met al een zeer interessante films, die je constant op je hoede laat zijn voor gevaar achter elke hoek,die er uiteindelijk niet is. Deze film verdient meer dan de 12 stemmen van nu. 5,0*.

avatar van Martxela
4,5
Leuke film, niet al teveel plot maar dat hoeft ook niet, een interessante schets en nu eindelijk eens van normale gezinnen. Altijd armen of jetset gaat ook wel eens vervelen. Of de zoveelste stereotype film over Brazilie met favelas en hard geweld.

Leuke film, wel wat aan de lange kant, maar ik heb me geen moment verveeld.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Dit is wel een Rotterdam-ontdekking gebleken. Heeft daarna een indrukwekkende festivalrun gehad met heel erg positieve recensies. Moet dit ook eens gaan zien.

avatar van danuz
starbright boy schreef:
Moet dit ook eens gaan zien.

Idem!

avatar van timmienoelie
3,0
het is 'm vooral te doen om de weergave van een typische hoge middenklasse wijk in Brazilie. Zeer interessant en met duidelijk invloeden van o.a. Haneke (waar vind je die niet tegenwoordig?).

Op cinematografisch vlak is dit dik in orde. Narratief belooft het veel, maar komt net te kort op het einde. Gebrek aan ervaring lijkt hier een probleem. De regisseur weet niet meer wat hij wil zeggen en wat hij in het duister wil laten en laat ons enigszins verward achter. het aha-moment op het eind, gekeken naar de rest van de film, past niet. Hij probeert er op het eind nog een heel verhaal aan te breien en dat komt onnatuurlijk over.

Zal in de toekomst wel blijken of deze regisseur aan maturiteit wint of niet. Het goud ligt er denk ik, maar moet gewoon nog opgegraven worden. We zullen zien!

avatar van Naomi Watts
3,0
Het begint heel erg goed, mooie impressionistische kijk in een Braziliaanse buitenwijk waar vooral de middenklasse woont. Waar ik eigenlijk een nihil narratief had verwacht (naar horen zeggen) vind ik er juist te veel verhaal in zitten. Vooral in de tweede helft met die twee kerels van de beveiliging.


Recife is in de eerste helft van de film de hoofdpersoon, en in een impressionistische schets werkt dat prima, ondanks dat de shift tussen personages niet altijd goed werken. Maar de narratieve focus in de tweede helf haalde me mij helemaal uit de film na een uitstekend eerste uur. Wel erg vakkundig geschoten, voral de tracking shots zijn zeer effectief gebruikt. Had veel beter kunnen en moeten zijn. Wel benieuwd naar de volgende van Filho.

avatar van wendyvortex
4,0
Eerste half uur hebben we eigenlijk nog geen idee waar we nou precies naar aan het kijken zijn, maar dan grijpen alle personages en gebeurtenissen flink in elkaar en wordt de sfeer grimmiger.
Doet wel een beetje denken aan zoiets als "Amores Perros" al is deze regisseur duidelijk geen hondenliefhebber: briljante scene met "Another One Bites the Dust" en erdoorheen jankende hond.
Uitermate sterke en beklemmende Braziliaanse film.

avatar van perlon
4,0
En zo blijken die oude trillende wasmachines toch nog een doel te dienen.

avatar van kos
3,5
kos
Fijne verrassing. Film die flink onder de huid gaat zitten zonder overdreven plottwists en verzonnen situaties.

avatar van Fortune
2,0
Een film die mij wel heel goed ligt maar uiteindelijk teleurstelt in een gigantische anticlimax die de film geen goed doet. De subtiele sounddesign; omineuze dreunen die een bepaalde spanning, vervreemding creëert verzandt uiteindelijk in een matige nietszeggende film. De film is vakkundig, stijlvol geregisseerd maar er ontbrak mij uiteindelijk een bepaald doel of boodschap waardoor er voor mij niks te halen valt wat ontzettend jammer is want voor de rest is wel het genieten.

avatar van wibro
3,5
Deze film moest het van mij vooral hebben van het sterke eerste deel, dat begon met een zeer mooie scène van een meisje die zich rolschaatsend een weg baande over de vloer van het autoparkeerdek. En ja, hoe leg je een voortdurend blaffende hond tijdelijk het zwijgen op. Doe een soort drug in een stuk vlees zodat hij een tijdje van de wereld is. Had ik ook moeten doen met al die rothonden in mijn buurt die mij soms slapeloze nachten hebben bezorgd.
Het tweede- en derde deel waarbij de segurança's steeds meer een hoofdrol voor zich op gingen eisen vond ik een stuk minder interessant, naar het einde toe ging het voor mijn gevoel zelfs te veel drama worden wat het heerlijke Braziliaanse sfeertje zoals wij zagen in het eerste deel "Cães de Guarda" niet ten goede kwam. Heel jammer eigenlijk. Voor mij had de hele film mogen lopen zoals in dat uitstekende deel dat een mooie sfeertekening was van het Braziliaanse leven dat zich gelukkig voor de afwisseling zich eens niet afspeelde in de favela's maar in een wijk die bewoond werd door een welvarende middenklasse.

3,5*

avatar van McSavah
4,0
mjk87 schreef:
Kleber Mendonça Filho was in een vorig leven filmrecensent. Hij weet dus goed te kijken hoe een film wel moet werken en besloot uiteindelijk ook zelf maar een prent te draaien. Dat hij goed heeft gekeken maar ook het gevoel heeft, het vak in de vingers zeg maar, is met deze O Som ao Redor wel duidelijk geworden.

Dit klopt niet helemaal, want hij heeft voor deze film ook een aardig aantal shorts gemaakt plus een documentaire. Eletrodoméstica is een soort vingeroefening voor het Bia gedeelte van O Som ao Redor en bevat zelfs meerdere gelijkaardige scènes/handelingen. Op de blu-ray staat onder meer een prachtige 2K restauratie van die short waar de kleuren echt prachtig tot hun recht komen. Ook mooi hoe hij altijd zijn Recife als locatie gebruikt. De Sen. João Carpinteiro school (een grap verwijzend naar zijn idool John Carpenter) uit zijn short A Menina do Algodão komt in O Som ao Redor overigens ook nog even langs.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:44 uur

geplaatst: vandaag om 04:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.