Que Horas Ela Volta? (2015)

Alternatieve titel: The Second Mother

Brazilië
Drama / Komedie

geregisseerd door Anna Muylaert
met Regina Casé, Michel Joelsas en Luis Miranda

Nadat ze haar dochter heeft achtergelaten bij familie, werkt Val de 13 jaar erna als nanny van Fabinho in São Paulo. Ze heeft een vast inkomen, maar ze leeft met het schuldgevoel dat ze Jessica niet zelf heeft opgevoed. Dan blijkt dat Jessica naar São Paulo wil komen om haar toelatingsexamens te doen en bij haar moeder te wonen. Val verheugt zich om dicht bij haar dochter te zijn. Als Jessica arriveert, blijkt samenwonen niet eenvoudig te zijn.

avatar van Mochizuki Rokuro
Winnaar van de publieksprijs in Berlijn (2015)

avatar van Koekebakker
In de panorama sectie dan he. Da's de enige sectie met een publieksprijs, dat wel.

Vanaf 10 september in de bioscoop (September Film)

NL trailer geplaatst

Mooie film vind ik wel . Vanmiddag gezien . Verrassend einde....!

avatar van Verhoeven
Doe mij maar het Griekse At Home of het Colombiaanse Gente de Bien om maar eens wat recente voorbeelden te noemen die niet de Nederlandse filmhuizen haalden. Waarom dit wel? Vanwege de 'publieksprijzen? In ieder geval was me dit te gezapig. Met de neiging tot overdrevenheid, drammerigheid en stereotypes. Vond ook dat er niet echt overtuigend werd geacteerd. Vooral die actrice Regina Casé was op momenten tenenkrommend.

avatar van Leo1954
Wat een verrukking! Een sociaal drama. Maar heel bijzonder. Vooruitgang van de "onderklasse", ik weet het niet goed te zeggen. Maar deze film maakte me blij en deed me lachen. De moeder in het zwembad, ik sta in het zwembad! Verrukkelijk, nogmaals.

Prima tragikomedie over een conventionele moeder en een vervreemde, vrijzinnige dochter, die het huishouden waar haar moeder werkt komt opschudden. Met verrassende gevolgen. Het leuke van de film is vooral dat alle rollen stereotype worden ingevuld, waardoor je een traditioneel rollenspel krijgt met zeer herkenbare gedragingen en interacties. Dat is ook nodig om de uiteindelijke boodschap duidelijk te laten overkomen. Goed gedaan.

Prima drama wel redelijk voorspelbaar, met een heel begrijpelijk einde!

Inderdaad, een sociaal drama, maar bovenal een film over tweede moeders en afwezige moeders. Val's dochter zegt dat de moeder die haar verzorgt heeft haar echte moeder is. Val is de echte moeder voor de tienerjongen in het huis waar zij werkt en wordt de moeder van het kind van haar dochter.

avatar van Flat Eric
Prima film over de verschillen tussen de sociale klassen en keuzes die mensen (hebben moeten) maken.
De discussies tussen de huishoudster en haar dochter waren subtiel maar scherp en toch kon ik begrip voor beiden hebben. Mama is gewend zich in haar positie zoals 'het hoort' te gedragen, terwijl dochter denkt ik ben toch geen haar minder dan de familie voor wie je werkt.
Die scènes met die spuuglelijke espresso -set en de examens waren daarbij wel een mooie metafoor.

avatar van arno74
Verhoeven schreef:
Ik ken een huishoudster in Spanje die zich precies zo gedraagt, niets mis met het acteerwerk .

avatar van arno74
Mooie film. Het begint heel rustig en ik was even bang dat het niets zou worden, maar zodra de dochter van Val in het huis komt wonen wordt het meteen een levendige boel en komt de film goed op gang. Fijne tragikomedie over de liefde en het geduld van moeders. 3,5*

Mooie film over standenonderscheid en generatieverschillen. Eigenaardig, maar om dezelfde redenen en situaties slaat een ernstige toon vaak om in een grappige. Bijwijlen ook wel gevoelig.
Val heeft geen last van het "ondergeschikt" te leven. Haar dochter des te meer.
In heel veel scènes wordt het standenonderscheid sterk onderlijnd ( Als Val de versnaperingen presenteert is er geen enkele gast die haar een blik gunt, de shots gemaakt vanuit de keuken naar de eetplaats waar de "elite" zit, de pantomine met de ijsjes..;) en in heel veel scènes komt de veel lossere houding en mindere onderdanigheid van de jeugd tot uiting. Het wordt allemaal heel vlot en spontaan voorgeschoteld. Vervelen doet de film nooit.
Regina Casé, naar verluidt razend populair op de Braziliaanse televisie, is dé attractie in deze onderhoudende en genietbare film.