Que Horas Ela Volta? (2015)

Alternatieve titel: The Second Mother

Brazilië
Drama / Komedie

geregisseerd door Anna Muylaert
met Regina Casé, Michel Joelsas en Luis Miranda

Nadat ze haar dochter heeft achtergelaten bij familie, werkt Val de 13 jaar erna als nanny van Fabinho in São Paulo. Ze heeft een vast inkomen, maar ze leeft met het schuldgevoel dat ze Jéssica niet zelf heeft opgevoed. Dan blijkt dat Jéssica naar São Paulo wil komen om haar toelatingsexamens te doen en bij haar moeder te wonen. Val verheugt zich om dicht bij haar dochter te zijn. Als Jéssica arriveert, blijkt samenwonen niet eenvoudig te zijn.

Winnaar van de publieksprijs in Berlijn (2015)

avatar van Koekebakker
In de panorama sectie dan he. Da's de enige sectie met een publieksprijs, dat wel.

Vanaf 10 september in de bioscoop (September Film)

NL trailer geplaatst

Mooie film vind ik wel . Vanmiddag gezien . Verrassend einde....!

Malick
Doe mij maar het Griekse At Home of het Colombiaanse Gente de Bien om maar eens wat recente voorbeelden te noemen die niet de Nederlandse filmhuizen haalden. Waarom dit wel? Vanwege de 'publieksprijzen? In ieder geval was me dit te gezapig. Met de neiging tot overdrevenheid, drammerigheid en stereotypes. Vond ook dat er niet echt overtuigend werd geacteerd. Vooral die actrice Regina Casé was op momenten tenenkrommend.

avatar van Leo1954
Wat een verrukking! Een sociaal drama. Maar heel bijzonder. Vooruitgang van de "onderklasse", ik weet het niet goed te zeggen. Maar deze film maakte me blij en deed me lachen. De moeder in het zwembad, ik sta in het zwembad! Verrukkelijk, nogmaals.

Prima tragikomedie over een conventionele moeder en een vervreemde, vrijzinnige dochter, die het huishouden waar haar moeder werkt komt opschudden. Met verrassende gevolgen. Het leuke van de film is vooral dat alle rollen stereotype worden ingevuld, waardoor je een traditioneel rollenspel krijgt met zeer herkenbare gedragingen en interacties. Dat is ook nodig om de uiteindelijke boodschap duidelijk te laten overkomen. Goed gedaan.

Prima drama wel redelijk voorspelbaar, met een heel begrijpelijk einde!

Inderdaad, een sociaal drama, maar bovenal een film over tweede moeders en afwezige moeders. Val's dochter zegt dat de moeder die haar verzorgt heeft haar echte moeder is. Val is de echte moeder voor de tienerjongen in het huis waar zij werkt en wordt de moeder van het kind van haar dochter.

avatar van Flat Eric
Prima film over de verschillen tussen de sociale klassen en keuzes die mensen (hebben moeten) maken.
De discussies tussen de huishoudster en haar dochter waren subtiel maar scherp en toch kon ik begrip voor beiden hebben. Mama is gewend zich in haar positie zoals 'het hoort' te gedragen, terwijl dochter denkt ik ben toch geen haar minder dan de familie voor wie je werkt.
Die scènes met die spuuglelijke espresso -set en de examens waren daarbij wel een mooie metafoor.

avatar van arno74
Malick schreef:
Ik ken een huishoudster in Spanje die zich precies zo gedraagt, niets mis met het acteerwerk .

avatar van arno74
Mooie film. Het begint heel rustig en ik was even bang dat het niets zou worden, maar zodra de dochter van Val in het huis komt wonen wordt het meteen een levendige boel en komt de film goed op gang. Fijne tragikomedie over de liefde en het geduld van moeders. 3,5*

Mooie film over standenonderscheid en generatieverschillen. Eigenaardig, maar om dezelfde redenen en situaties slaat een ernstige toon vaak om in een grappige. Bijwijlen ook wel gevoelig.
Val heeft geen last van het "ondergeschikt" te leven. Haar dochter des te meer.
In heel veel scènes wordt het standenonderscheid sterk onderlijnd ( Als Val de versnaperingen presenteert is er geen enkele gast die haar een blik gunt, de shots gemaakt vanuit de keuken naar de eetplaats waar de "elite" zit, de pantomine met de ijsjes..;) en in heel veel scènes komt de veel lossere houding en mindere onderdanigheid van de jeugd tot uiting. Het wordt allemaal heel vlot en spontaan voorgeschoteld. Vervelen doet de film nooit.
Regina Casé, naar verluidt razend populair op de Braziliaanse televisie, is dé attractie in deze onderhoudende en genietbare film.

avatar van eRCee
Que horas ela volta? begint nikserig, maar wint geleidelijk aan kracht, en krijgt een halve punt extra voor het einde. De film geeft een inkijkje in de verhoudingen binnen de Braziliaanse maatschappij, hoewel het er misschien net iets te dik bovenop ligt. Uiteindelijk gaat het natuurlijk vooral over moederschap. Qua thema's dus enigszins vergelijkbaar met Roma, maar in de uitwerking is het een wereld van verschil.

Prachtige film!

Sympathieke film over de nog steeds actuele Braziliaanse klassenmaatschappij. Dreigt af en toe voorspelbaar te worden, maar maakt steeds op het juiste moment een verfrissende draai.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Kan me wel vinden in de meeste berichten hier. Vond acteerwerk van Val en haar dochter erg geloofwaardig, het rijke echtpaar daarentegen iets te karikaturaal, en dan vooral de vrouw des huizes.

Maar ik heb wel genoten van alle verwikkelingen rondom de komst van de dochter, wiens gedrag balanceert tussen terechte halsstarrigheid en verwend gedrag. Omdat de perikelen nèt niet escaleren wordt het drama klein gehouden, dit is niet de film van de grote gebaren. Het levert wel een mooi spanningsveld op tussen de dochter en de familie, met Val daartussenin. Het huwelijksaanzoek behoort tot de meest gênante scenes die ik dit jaar heb gezien.

avatar van John Milton
De 100e stem vandaag voor deze film uit Brazilië. Dat hij hij gedraaid heeft, makkelijk op Vod te zien is en de nr 14 is van de toplijst van Brazilië, zal daar wellicht iets mee te maken hebben. Wel bijzonder dat ik na Roma (2018) en La Nana (2009) nu in slechts een aantal maanden tijd mijn derde film over een Latijns-Amerikaanse huishoudster zie; een vruchtbare bodem voor fictie, kennelijk. En dan heb ik La Camarista (2018) nog liggen, mocht ik er nog een companion piece bij willen.

Toevallig genoeg heb ik na zijn 2 ‘voorgangers’ ook van deze film weer genoten, en ik was niet de enige; naast het MM gemiddelde liepen de critici er ook best mee weg. Zo fijn als Roma vond ik het zeker niet, maar dat is heel persoonlijk en daar zal een ander wellicht weer het tegenovergestelde van denken.

avatar van Fisico
Vond in tegenstelling tot velen wat een tegenvaller. Zat nergens echt goed in de film en kan ook niet onmiddellijk de vinger op de wonde leggen.

Centraal staat het klassencultuur in Brazilië waarbij een huishoudster werkt voor een rijke familie. Ze heeft een sterke band met de tienerzoon die ze liefdevol en zorgzaam behandelt. Ze is een soort surrogaatmoeder voor hem. Deed me wat denken aan Roma (2018) die ik wel beter vond. Vond het in het begin wat aanslepen en toen de dochter eraan te pas kwam, was het voorbij voor me.

Misschien moet ik de film op een later tijdstip maar eens herzien. Verdient deze misschien wel...

avatar van stefan dias
Toch wel een meevaller. Natuurlijk vooral omdat Regina Casé zo'n prachtrol neerzet. Het huisslaafje dat haar plaats kent en waar op het eerste gezicht ook niet zoveel mis mee lijkt… Dit soort maatschappij met zulke kloven tussen arm en rijk kennen wij niet, maar het zal er zulke huishoudens toch wel zo aan toe gaan en ik gok vaak niet eens zo vriendschappelijk…
Het moment dat ze in het zwembad stond te plonzen leek me al een mooi einde op zich… ik neem de regisseur niet kwalijk dat ze het nog net iets mooier wilde maken. Aparte film, mooi claustrofobisch in beeld gebracht. Werkte wel. Net geen 4, hoewel 'Val' die wel dubbel en dik verdient: naïeve onderdanigheid, op het domme en irritante af, maar je kan alleen maar van deze dame houden…
Feelgood-movie toch wel.

ps. Vond deze wel beter dan 'Roma', maar daar is het natuurlijk 'Fabinho' die het verhaal vertelt… toch wel een verschil.

Wat een prachtfilm. Vooral Regina Casé acteert de sterren van de hemel in haar rol van Val.