La Nana (2009)

Alternatieve titel: The Maid

Chili / Mexico

geregisseerd door Sebastián Silva
met Catalina Saavedra, Claudia Celedón en Alejandro Goic

Al meer dan twintig jaar woont en werkt Raquel als huishoudster bij de Valdes-familie en begint zich steeds meer als een familie-lid te zien. En dat is nu net niet de bedoeling. Haar groeiende bitterheid en steeds heftigere botsingen met de oudste dochter des huizes leiden ertoe dat de familie denkt dat ze overwerkt is. Om haar te ontzien wordt een extra hulp ingehuurd, maar Raquel voelt zich gepasseerd en zoekt allerlei manieren om de nieuwe huishoudsters te saboteren… Tegen het ongecompliceerde charmeoffensief van haar nieuwe collega Lucy blijkt zelfs Raquel niet bestand. Maar ook opbloeiende vriendschap brengt gevaren met zich mee.

avatar van Robi
Mooie film over een eigenzinnige huishoudster in een druk gezin. Alle personen worden goed geportretteerd zodat je een goede indruk krijgt van hoe het er aan toe gaat in het gezin en met de huishoudster. En verder zit er ook leuke humor in de film verwerkt.

Erg leuke film, enige minpuntje: waarom niet een dialoog tussen de oudste dochter en Racque over waarom de twee elkaar niet aardig vinden?

Hele goede film. De karakters zijn geloofwaardig, en ik ben erg geboeid gebleven tot het einde van de film. De niet ingevulde gaten in de informatie over Raquel (la nana) zijn geen zwakte, maar juist een sterkte in deze film. De scenes zijn steeds precies lang genoeg om het verhaal weer een stukje verder te helpen.

avatar van Darbie
Sterk psychologisch portret van een dienstbode die haar bestaansrecht vooral afmeet aan haar werk.

Klassefilm !

avatar van Mr Thee
Dicht op de huid. Benauwend. Levensecht. Grappig. Aanrader!

avatar van wendyvortex
Waar die film Misery blijft steken in ongeloofwaardigheid slaagt deze Chileense film wel.
Huishoudster Raquel ziet de concurrentie haar domein binnentreden en weet deze op een uitermate venijnige wijze weer weg te werken...en dan verschijnt er een zekere Lucy.
Uitermate sterke film uit Zuid-Amerika.

avatar van Zeriel
Ik begin een beetje allergisch te worden voor dit soort filmstijl, met onvaste camera's en onsympathieke personages waar ik niet mee mee kan leven. Dus ik was snel klaar met deze film, eigenlijk na 1 minuut al, toch nog een kwartier volgehouden.

avatar van cantforgetyou
Dit vonden we een erg grappige dramatische film. Wel jammer dat je niet te weten komt, waarom de huishoudster nou eigenlijk dit gedrag vertoond. In onze ogen is ze toch een beetje gestoord.

avatar van jikamajoja
De film gaat over een huishoudster die na vele jaren hopeloos gefrustreerd is.
Waardoor zij het "slechte" in haar soms stoute dingen laat doen.
Op het einde van de film is het duidelijk dat zij na al die jaren van dienstverlening en onderdanigheid maar één ding mist in haar leven : "LIEFDE" ...
Geen slechte film, maar ook geen topper. Beetje saai bij momenten.

avatar van jadolino
Interresante trailer, typisch Zuid Amerikaans.

Aardige film over een inwonende dienstmeid die al 20 jaar voor hetzelfde gezin werkt. De verhoudingen tussen haar en de overige gezinsleden zijn wat scheef. En haar acties om haar positie binnen het gezin te behouden zijn grappig, maar met een bittere ondertoon. Op zich een goeie film, maar het wordt al wel snel wat langdradig.

avatar van Decec
Een redelijk drama/komedie film...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Wel een gemeene dienstmeid, wil niet samenwerken, eindelijk
laatste moment wel...
Redelijk beeld kwaliteit (wel HD aanwezig)...
Prima achtergrond muziek/geluid (Dolby Digital)...

avatar van Leo1954
Pracht van een film die met minimale middelen het geluk en ongeluk van een mens laat zien. Heel aangrijpend en puur.

avatar van Perry Meer
leuke film, aangenaam en genietbaar
beetje humor beetje tragedie
een fijne voor een druilerige zondagmiddag

2,5 sterretjes

avatar van Robi
Film die ik voor het eerst op het filmfestival had gezien. Nu weer eens herzien. Het is nog steeds een erg leuke film al is de eerste helft sterker als de tweede helft.

Deze film blijft inderdaad werken, heb hem net ook nog eens herbekeken en de grillen van Raquel zijn nog steeds even leuk om te zien. Benieuwd naar zijn recenter werk naast old cats die ik ook al heb gezien.

avatar van mjk87
Prima film. Die poster is trouwens verwarrend, je denkt een slechte komedie te gaan zien, maar het is eerder een tragikomedie waarin de humor, als die al aanwezig is, vooral gitzwart is. Prima, want dat drama maakt de film een stuk beter. Mooi inkijkje in het leven van een dienstvrouw. Vooral dat eerste kwartier waarin zij wordt gevolgd, waarin ze hard werkt en waarin haar relatie met de familie direct duidelijk wordt is erg sterk. Denk aan dat moment dat één van de jongens de deur moet sluiten. Dan mag je daar al 20 jaar wonen, je wordt nooit onderdeel van. Ook al ziet zij de familie wél als haar familie. Dat niveau haalt de film het tweede deel niet, het wordt allemaal wat losser dan en hoewel niet slecht, toch wordt het niet zo sterk als in het begin. De keuzes vooral die worden gemaakt vind ik minder gelukkig. Uiteindelijk gaat dit meer de kant van de feel good uit, en dat is jammer. Saavedra schittert wel als ongelukkige dienstmeid. Naturel, volstrekt geloofwaardig en weet haar gevoelens goed over te brengen. Ook de rest van de cast is prima, zelfs de vervelende tienerdochter irriteert niet. Een extra compliment voor Celedón, zo strontvervelend als ze was in Gatos Viejos, zo de rust zelve (en daarmee zo fijn) is ze hier. 3,5*.

Een knap geconstrueerd drama over een huishoudster, die al jarenlang in dienst is van een familie en gaandeweg haar plaats binnen het gezin uit het oog verliest. Het is alle opzichten dé film van Catalina Saavedra, die als chagrijnige, egocentrische, rücksichtslose huishoudster een puike hoofdrol neerzet. Het komt mij voor dat Sebastián Silva een regisseur is om in de gaten te houden.

avatar van Fisico
Zeer degelijke Zuid-Amerikaanse film die afgelopen week te zien was op Canvas. De film deed me ook wat aan Cuaron's Roma (2018) denken, eveneens handelend over een Zuid-Amerikaanse huismeid. Ook in La nana zie je de toewijding en de beroepsernst van Raquel. Al een paar decennia staat ze in voor het huishouden en het opvoeden/grootbrengen van de kinderen van een bourgeoisie familie. Zo is ze op de hoogte van het kleine reilen en zeilen binnen de familie (bvb van de masturberende zoon). Ze is een deel van het gezin, ze hoort erbij én tegelijkertijd dan ook weer net niet. Die tegenstrijdigheid kan soms erg wringen. Zo vond ik het schrijnend en deed het me wel wat toen in een bepaalde scène tijdens het eetmoment de vader zei dat één van zijn zoons de deur moest dicht doen wanneer Raquel terug de keuken inliep.

Maar ondanks haar uitstekende werk is Raquel ook nukkig en erg eigenwijs. Ze reageert vaak bot of onbeleefd en steekt zelfs stokken in de wielen van haar nieuwe "concullega's". Vervolgens is de film tot 3x toe repetitief, maar stoort dit niet omdat er een bepaalde vlotheid in de film zit. Prima cast en uitstekende arthouse zonder écht hoge toppen te scheren. Zeker fijn om eens gezien te hebben.

avatar van John Milton
Kan me behoorlijk bij Fisico voegen, eigenlijk.

Mijn eerste Sebastián Silva, Magic Magic en Tyrrel heb ik klaarliggen. Ik ben benieuwd, op het camerawerk na smaakte dit wel naar meer!