Roma (2018)

Mexico / Verenigde Staten

geregisseerd door Alfonso Cuarón
met Yalitza Aparicio, Marina de Tavira en Daniela Demesa

'Roma' speelt zich af in de jaren 70 in Mexico-Stad en schetst een portret van een gezin uit de middenklasse. Gedurende een jaar volgen we de hoogte- en dieptepunten die de familie meemaakt. Centraal staat het dienstmeisje Cleo.

avatar van Redlop
remorz schreef:
Nu zat het er volgens mij nou nét in dat ie juist drie keer heel verschillend die garage ingereden werd.

Ja nou je het zegt... het maakt het er ineens een stuk boeiender op.

avatar van Fraissie
Neem de tijd en rust om deze mooie film te kijken en laat je meevoeren in het leven van deze mensen, tijd en plaats. Geen moment saai of langdradig.... Prachtig!

Prachtige film met schitterend camerawerk in zwart wit en met een heerlijk ritme. Een mooie kijkervaring en echt een film om je in onder te laten dompelen. Maar dan moet je wel de moeite nemen om er voor naar de bioscoop te gaan om het te zien bij voorkeur op een zo groot mogelijk scherm.

Mooie cinematografie en scenografie, maar voor de rest kon de film mij niet echt boeien. Cuaron lijkt zich te willen meten met groten als Fellini, Tarkosky, Haneke, Kubrik, ... , maar slaagt daar naar mijn gevoel niet echt in.

YSV
Blijkbaar met heel andere ogen gekeken.
Ik hou van buitenlandse film en van drama.
Maar vond hem poeptraag en vreselijk saai.

Van "buitelandse film"? Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt, YSV, maar nu is het toch ver gekomen...

YSV
ThomasVV
Ik bezoek al jaren filmfestivals en hou ook enorm van filmhuis- films.
Maar begrijp niet waar de oscars en al die waarderingen wegkomen. Er zijn heel wat betere films die dit zouden verdienen.
Ik heb dan ook vaak bij deze film gedacht, ga ik hem afkijken.

avatar van Shadowed
Toch niet de film die ik hoopte dat het was.

En ook opmerkelijk dat een vakman als Cuarón nog foutjes kan maken in het geluid op het scherm. Hier en daar zag ik kleine foutjes, een auto die meters achter een fanfare rijdt en nog steeds erbovenuit klinkt, gepraat en gelach die van links klinken terwijl de karakters rechts staan en ga zo maar door.

De eerste 5 minuten bestaan letterlijk uit 1 shot op de vloer die dan langzaam wordt schoongemaakt met een plas water. Vanaf dat moment wist ik dat dit niet de normale film zal worden die ik normaal kijk. Maar gewoon door kijken, want Cuarón weet altijd wel iets te doen.

Nou, daarin was ik dan een beetje teleurgesteld. Want buiten de soms mooie fotografie, vond ik het camerawerk vaak alles behalve indrukwekkend. Hij beweegt van links naar rechts, van boven naar beneden maar weinig beweging. Slechts 2 scenes waar hij eindelijk begint de bewegen is het gelijk een stuk beter (De zee en bosbrand).

Dat ik het verhaal rondom de kinderen een stuk leuker vond om te volgen dan het hoofdpersonage zegt eigenlijk ook wel wat, want dan betekend dat er haast geen moer aan was om te volgen. Begrijp me niet verkeerd, want slaapverwekkend was het ook niet, maar geef me dan maar liever het kindergelach en conversaties aan tafel.

En zo zijn de eerste 100 minuten niet helemaal mijn ding. Ik kan geen echte sympathie krijgen voor iemand behalve de lieve kinderen. De laatste 35 minuten is het opeens heel interessant om allemaal te volgen, want waarin de eerste 100 minuten niet veel aan was, gebeurt er in dat deel veel meer. De 5 minuten van het "Corpus Christi Massacre" uit 1971 waren niets minder dan zeer indrukwekkend in beeld gebracht. Dat was trouwens ook de enige reden waarom dit voor 16+ is lijkt me. Komt dankzij de kleur en realistische toon een stuk harder aan.

Jammer dat het dan zo lang duurt, maar visueel is het op het saaie camerawerk na helemaal niet verkeerd. De kinderen acteren sterk, en de rest was ook wel geloofwaardig genoeg, al vond ik de kinderen boven iedereen uitsteken in het tonen van echte emotie. De menselijke beelden soms zijn ook zeer fraai. Dankzij de laatste 35 minuten nog een voldoende, maar van zo'n persoon als Cuarón verwacht ik simpelweg een meesterwerk, en dan is dit toch wat teleurstellend.

avatar van Black Math
Een degelijk drama dat voor mij interessant is omdat mijn vriendin Mexicaans is. In de film draait het om een dienstmeisje/kinderoppas dat in huis woont bij het gezin waarbij ze in dienst is; een praktijk die nog steeds gangbaar is in Mexico. In deze film lijkt de hoofdpersone 24 uur per dag beschikbaar te moeten zijn (al heeft ze vrije dagen), het was vrij typisch te zien dat zodra ze met het gezin meekijkt naar de televisie, ze meteen op haar plaats gezet wordt door middel van een verzoek om drankjes te serveren.

Maar wat me vooral interesseert zijn de man/vrouw verhoudingen in deze film, waarbij mannen wegrennen voor hun verantwoordelijkheden. Zoals de vriend van de hoofdpersone, die zich eerst presenteert als martial arts specialist (waar je toch de indruk van krijgt dat het de nodige zelfbeheersing en zelfreflectie vereist) middels een scene waarin hij indruk op de hoofdpersone probeert te maken door naakt zijn oefeningen te doen, er op de meest laffe wijze (“ijs halen”) zich uit de voeten maakt en vervolgens met belachelijke vechtbewegingen de hoofdpersone duidelijk maakt dat hij niets van haar wil weten. Maar ook de bazin en haar gezin die door haar man verlaten worden voor een ander. Het is typisch en ik heb het idee dat het ook vrij waarheidsgetrouw is, want ik begrijp van mijn vriendin dat in haar omgeving veel mensen in de generatie boven ons nogal jong kinderen hebben gekregen, waarna er een gezin opgebouwd werd met een andere partner.

De film zelf is vrij rustig met een paar climaxen, zoals het studentenoproer, dat leidt tot de bevalling en de reddingsactie in zee, gevolgd door de bekentenis van de hoofdpersone. Dat soort scenes zijn behoorlijk krachtig. De beeldtaal is dan weer minder. Zwart/wit komt natuurlijk erg artistiek over, maar ik heb mooiere beelden in andere films gezien, met meer gevoel voor contrast en kadrering.

Uiteindelijk dus een typische arthouse film, het drama is degelijk, de beeldtaal is minder. Vanwege het onderwerp dat me aanspreekt kom ik iets hoger uit dan wat ik normaal zou geven. 3*.