Bad Taste (1987)

Nieuw-Zeeland
Horror / Komedie

geregisseerd door Peter Jackson
met Peter Jackson, Terry Potter en Pete O'Herne

Als een groep buitenaardse wezens de bewoners van het kleine Nieuw-Zeelandse plaatsje Kaihoro probeert mee te nemen naar hun thuisplaneet, om als voedsel te dienen in hun fastfoodketen, worden de vier mannen van het AIDS-team (Astro Investigation and Defence Service) ingezet om deze buitenaardse wezens te stoppen. Deze mannen zijn de laatste hoop van de mensheid, maar helaas zijn ze niet erg slim.

avatar van sinterklaas
Eindelijk maar eens gezien na steeds weer uitstellen en inderdaad, dit was toch een lekkere foute film dat voor een drol is gemaakt met een simpel en cliche verhaal dat oh zo gestoord en leuk is uitgewerkt. Ja, Nieuw Zeeland is aangevallen door aliens vermomd als mensen (makkelijk, hoef je geen extra geld te betalen) en willen zoveel mogelijk mensenvlees scoren voor hun buitenaardse Burger Kings. Het hele gehucht waar ze geland zijn is uitgemoord, op een paar overlevende na. Het AIDS team, die niet echt bepaald veel hersenen hebben en echt op de meest lompste manier die aliens te lijf gaan. En dat gaat er gewoonweg hillarisch, stom, en ook vooral behoorlijk bloederig en smerig aan toe. Ook de onliners en de film bevat ook gewoonweg een tal van memorabele momenten, die kerel in die stoofpot, die kotsdrink scene , die generaal. en uiteraard nog een erg langdurige shootout tegen het einde. Die Giles vond ik nog wel het leukste van allemaal.

En zo zie je maar weer dat Peter Jackson waarschijnlijk begon met een studenten project en zo uiteindelijk is uitgegroeid tot een blockbuster regisseur. Met weinig geld en met weinig kwaliteit heeft ie toch een klassieker uitgebracht die gewoon zo fout is dat ie goed word. Gewoonweg om te gillen. Ik ga maar eens achter Braindead aan.

avatar van sinterklaas
Whoops, vergeten te stemmen.

avatar van John Milton
echt epic. Dat ik zo lang gewacht heb met deze film terwijl ik Braindead al in 94 ofzo zag en minstens 3 keer daarna heb herzien. Bad Taste is Jackson's eerste film die hij over een periode van jaren in de weekenden schoot met vrienden wanneer hij weer wat geld had. Zelf de make-up maken en maskers in zijn moeders oven, zelf de wapens maken, zelf een steadicam en crane maken. Het is on-ge-loof-lijk om te zien wat die man kon doen zonder budget. ik wil graag weten hoe hij die scène met het huis op het eind heeft gedaan.

Het verhaal en acteerwerk zijn ruk, maar de uitvoering en humor zijn geweldig. Ik zag trouwens pas na de film dat Jackson behalve die wacky alien ook de rol van wacky science guy speelde :-p

Ja, het is compleet over the top. And I love it.

avatar van tattoobob
Leip filmpje....dat gecombineerd met jeugtsentiment...hahaha vette film....

avatar van maerk
Na The Hobbit was dit stiekem wel een verademing. Met veel liefde gemaakt en de typische cameravoering van Peter Jackson is ook hier al te bekennen en om van te smullen.

avatar van John Lee Hooker
Een niet-alledaags portie kijkvoer en een geweldig debut natuurlijk. Opvallend ook dat hier al de bergen en de zee in betrokken zijn wat hij later in LOTR als een soort uitgangspunt heeft genomen. Enkele dagen geleden had ik Poultrygeist: Night of the Chicken Dead gekeken en die beviel me al goed. Deze jaren 80' fabricatie levert weliswaar ook een afdoende hoeveelheid lichaamssappen en Peter schuwt er niet voor om zich in te houden maar ik vond wel dat er meer actie in zat dan humor of horror. Daarvoor kwamen er iets teveel vuurwapens in terug (onnodig ook om die auto op te blazen) en gaat het allemaal net wat te gemakkelijk. De figuren in de blauwe blousen zijn ook erg dom en verweren zich nauwelijks. Toch geven kleine dingen aan dat er wel degelijk is over nagedacht zoals de hoed opzetten om dat klepje in het achterhoof dicht te houden en alsnog gewoon op de grond neervallen of de verkeerde pols checken voor het horloge en bij de goede toch een verkeerde tijd aantreffen. Verder aangenaam dat het qua storyline hier wat meer te bieden heeft en er meerdere locaties terugkomen. Einde is ook lekker bizar.

avatar van j0enne
Ik baalde wel van die 'makkelijke' shoot-out.
Ik zag ze liever zonder geweren maar allemaal met messen en allerlei scherpe voorwerpen zodat d'r bij elke kill flink wat gore te zien was.
Dat viel nu helaas erg tegen aangezien er bijvoorbeeld ineens 8 aliens achter mekaar werden neergeknald en alleen maar op de grond vielen.

avatar van umbra
plat gelegen met deze film, heerlijke stuff, verstand op nul en genieteeen

avatar van Fryce
Heerlijke kost. Mag dit soort pulp graag zien.

avatar van FillumGek
De twaalfde film, maar tevens eerste langspeelfilm van Peter Jackson weer eens herzien. De laatste keer dat ik hem zag is acht jaar geleden, en blijkbaar was ik toen in een iets tolerantere bui. De amusementswaarde ligt nog steeds heel hoog, maar een paar fouten wisten nu zodanig te storen dat ik het cijfer toch ietsje naar beneden bijstel.

Allereerst niks dan lof over hoe dit filmpje tot stand is gekomen. In feite waren Jackson en wat vrienden (die geen eens acteurs waren) gewoon wat amateurs met een fascinatie voor filmen, wat wij als filmliefhebbers allemaal wel eens hebben (gehad). Het is niet professioneel en er was helemaal geen budget. Zo zijn de aliens in de film gewoon mensen, is alles met één simpel cameraatje gefilmd en zoals gezegd zijn er niet eens acteurs. Wat helaas soms voor tenenkrommende resultaten zorgt.

Waar Bad Taste vooral in uitblinkt zijn de special effects. Wederom zonder budget, maar met wat creativiteit weet Jackson de smerigste dingen op het scherm te toveren. Heerlijk bloederig, soms tot het misselijkmakende aan toe (het flapje van Derek's acherhoofd of de kotsbak). Neem onder andere wat ijzer, papiermaché, schuimrubber en een oven en je maakt de goedkoopste, maar mooiste special effects. De alien-kostuums zijn zelfs geniaal.

Maar dan toch de onvermijdelijke minpuntjes. Zo vind ik de humor veel te kinderachtig. De hoeveelheden dat mensen op hun muil lazeren zijn niet te tellen en de overacting van met name Jackson is soms genant. De opbouw naar het alienhuis duurt veel te lang, waarbij scenes op zich vaak wat langdradig zijn. Derde en laatste minpunt zijn de shootouts, die meer aan Rambo deden denken dan aan een alienhorror(komedie). Gelukkig weet de film dan af te sluiten met misschien wel de vetste alienkill in de geschiedenis.

Ongelofelijk eigenlijk dat je Jackson in the making of hoort over het geen geld hebben en improviseren van dingetjes en zo'n vijftien jaar later een trilogie van epische proporties op zijn naam schrijft. Toch is het wachten totdat Jackson weer eens terug naar zijn roots keert. Daar ben ik alvast benieuwd naar.

avatar van RuudC
De titel zegt het al: om deze film leuk te vinden, heb je nou eenmaal een slechte/foute smaak nodig. Over een tweetal weken ga ik naar de laatste Hobbitfilm en leek het me stiekem wel leuk om de eerste lange film van Peter Jackson erbij te pakken. Niet alleen zit er 27 jaar verschil tussen, maar ook vele miljoenen dollars. Voor de afwisseling is het erg leuk om een poepsimpele film als Bad Taste te zien. Je kan heel goed zien dat deze film met heel veel lol gemaakt is. De teksten zijn hilarisch, het acteerwerk slecht, maar de grappen zijn best goed. Daar moet de film het dan ook van hebben. Niet van het plot met gare aliens en hun plannen om mensen te exploiteren voor hun eigen fastfoodketens. Toch is het idee erg leuk. Peter Jackson speelt zelf ook geen onverdienstlijk rolletje in dit actierijke spektakel.

Het gaat allemaal geen overwachte richtingen op. Bad Taste draait om de humor en de pulp. De laatste jaren verschijnen echt veel rampzalige low budgetfilms in de schappen en die kunnen allemaal veel leren van Bad Taste. Niet alles is even goed hier, maar het bewijst tenminste dat je ook zonder grote budgetten leuke producten kan maken.

avatar van Black Math
Jarenlang ben ik al fan van Braindead en daarom is het vreemd dat ik deze - op het begin na - nooit eerder gezien heb. Maar ook Bad Taste blijkt behoorlijk vermakelijk te zijn.

Het moge duidelijk zijn, het budget is zichtbaar minimaal, de acteurs kunnen niet acteren, de make-up ziet er niet uit, maar amateuristisch kan ik de film echt niet noemen. Met minimale middelen wordt een maximaal effect bereikt en met name blinkt de montage uit om er zoveel mogelijk uit te halen. Ook een puntje voor de muziek. Lekker cheesy, maar elk moment raak.

Het plot is te stompzinnig voor woorden, heerlijk over the top en behoorlijk absurd, dus bijzonder vermakelijk, maar ook de acteurs die dus niet kunnen acteren hebben er wel duidelijk heel veel lol in, en dat maakt echt zoveel goed.

In tijden niet meer zo'n heerlijke onzinfilm gezien. Een dikke 3,5* en tijd om op zoek te gaan naar meer vroeg werk van Jackson.

avatar van feyenoordfan01
voor een keer leuk, meer niet

avatar van CorvisChristi
De eerste keer dat ik deze film zag, was toen nota bene de BBC deze ongecensureerd uitzond. Ik had al eens van deze film gehoord en moest 'm gewoon zien.
Welnu, het is (goedkope) pulp van de bovenste plank, maar wel eentje die werkt.
De effecten zijn natuurlijk lachwekkend nep, maar juist om die reden ook weer erg grappig en effectief, gezien ze lekker goor zijn.
Acteertalent is ver te zoeken in deze film, maar is ook niet belangrijk. Het knullige gedoe past juist bij een film als deze en werkt daardoor extra goed. Tel daarbij op het stompzinnige idee wat voor verhaaltje door moet gaan en je hebt genoeg in huis om een compleet onzinnige film af te leveren.
En het werkt, gezien de film een lekker tempo kent en ondanks het lage budget lijkt er toch alles uit de kast getrokken te zijn. Het houdt de vaart erin en zorgt voor de ene na de andere compleet gestoorde scene.
Hoogtepunten zijn natuurlijk de dubbelrol van Peter Jackson zelf (Derek die bijna de hele film zijn best doet zijn hersens bij elkaar te houden), de kots-scene en de geweldige shoot-out.

Geweldig debuut van een regisseur die hier, zonder gedoe over hobbits, elfen, dwergen en wat dan niet al, al laat zien wat hij in huis heeft. Voor een prikkie gemaakt, maar met maximaal effect.

avatar van alexspyforever
Punten voor plot en karakterontwikkeling kan ik niet geven had ook niet verwacht dat daar de focus op zou liggen. Nu moet ik zeggen dat het eerste half uur nog redelijk vermakelijk was met die Derrick (Peter Jackson dus) die op stuntelige wijze wat brommende aliens af zit te maken. De gore was goed, de humor tja van een kinderlijk niveau. Als minderjarige kon ik wellicht nog lachen met dat soort onderbroekenlol, dat stuntelige moorden was al voldoende. Maar toen ik merkte dat het eigenlijk niet meer zou zijn dat plotloos uitmoorden van ET's op zoveel mogelijk grappige manieren, wist ik dat het uur dat nog moest komen een lange zit ging worden. Sowieso vind ik dat voor dit soort films een uur lang genoeg is. Er zijn zeker slechtere films, maar ook deze valt voor mij zeker niet onder de noemer zo slecht dat ie goed wordt.

avatar van Ajax&Litmanen1
De debuutfilm van Lord of the Rings godheid Peter Jackson. Ik had er wel interesse in om 'm te zien, ook omdat ik een film als Braindead ook erg kon waarderen als pulp. Maar Bad Taste komt helaas kwalitatief niet in de buurt van die film. Wel qua gore, maar echt grappig of onderhoudend vond ik de film niet. Ondanks slechts 90 minuten speelduur had ik het na een uur wel gezien. Wel is goed te zien dat dit met veel plezier en liefde voor het genre is gemaakt. De cast heeft er zin in en het is allemaal lekker over de top op een lollige wijze. Het was ook geen straf om 'm eens te hebben gezien.

avatar van erik1977
een van mn favo horrorfilms, blijft een topper van jewelste!
Ideaal voor de afsluit van een woeste zaterdag en dan nog ff met vreten, een joint en een cola whiskey op de bank snachts om 4.30

Of... een melige avond met alleen maar good friends die deze pulp ok kunnen waarderen.
Of.. for good en old times sake!

gewoon een topper dit!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Aaaah, Bad Taste. Dé film die mij overtuigde dat ik filmmaker wilde worden, zeker nadat ik de mini-documentaire ‘Good Taste Make Bad Taste’ erbij had gezien. We zien een jonge Peter Jackson, die vier jaar lang met wat vrienden alles op alles zette om een volledige speelfilm te maken. Jackson is zijn hele leven al een filmfanaat en dat blijkt aan alles. Niet alleen regisseerde hij Bad Taste en speelde een dubbelrol, hij bouwde zelf de maskers en de props. En daar hield hij het niet bij; er was weinig geld, dus ook apparatuur als een crane of steadicam werden door hem zelf gebouwd. Wie heeft duizenden euro’s nodig als je over creativiteit, PVC-buizen en tape beschikt. Veel mensen zien bij Bad Taste niet meer dan een leuke onzinfilm, ik zie een enorme filmliefhebber met bespottelijk veel passie een geweldig debuut maken.

Maar eerlijk is eerlijk; vooropgesteld is Bad Taste natuurlijk onzin. Heerlijke onzin, dat wel. Kots, kwijl, bloed, hersenen en ledematen vliegen non-stop in het rond, meteen vanaf de eerste paar minuten. De bad guys zijn nietszeggende gozers met blauwe overhemden en ons heldenteam bestaat uit een nerd met extreme voorliefde voor bloed en geweld, de coole sigaarrokende leider à la Hannibal Smith, een enorme wapengek en … Barry. Want Barry is gewoon Barry. De tofste sequentie uit de film komt al vrij vroeg als Derek begint met het ondervragen van Robert, beide personages die worden vertolkt door Peter Jackson zelf. Er volgt een vuurgevecht en uiteindelijk vecht Peter Jackson met zichzelf. Jackson heeft duidelijk de leukste rol voor zichzelf uitgekozen, Derek oogt als een volwassen Harry Potter (zelfde sjaal, ook) en blijkt een compleet idiote psychopaat met z'n maniakale lachje en de beste one-liners. I’m a Derek and Dereks don’t run!

Het kan mensen verbazen om deze film te zien en daarna te bedenken dat het gaat om de maker van The Lord of the Rings. Net als dat men verrast is dat Sam Raimi begon met The Evil Dead en uiteindelijk de Spider-Man trilogie maakte. Maar net als bij Raimi zie je ook in dit filmdebuut van Jackson dat hij een enorm getalenteerde filmmaker is. Hoe hij zijn shots kiest, de scènes monteert en omspringt met allerlei toffe trucjes laat zien dat hij het vak goed onder de knie had. Van alle goedkope horrorpulp is Bad Taste duidelijk het beste gemaakt. Nog steeds is Jackson een filmmaker die alles ‘meer en groter’ wil. Inmiddels lijkt hij dat vooral te uiten in de speelduur van zijn producties, maar ook in zijn debuut voel je een regisseur die vooral roept ‘Meer hersenen! Meer bloed! Meer kogels!’ Met als gevolg dat we taferelen voorgeschoteld krijgen die we niet zo vaak zien.

Ik hou van deze film. Op zijn minst is Bad Taste een ongekend leuk onzinfilmpje met een hoop gore. Maar voor mij is het meer. Veel meer.

4,5 sterren.

avatar van Shadowed
Wel lollig.

Peter Jackson is wel een van mijn favoriete regisseurs. The Lord of the Rings heb ik van gesmuld en Braindead ging er ook lekker doorheen. Bad Taste deed dat echter niet. Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind de effecten toch wel iets te slecht om er op volle toeren doorheen te gaan.

Waarschijnlijk zal het vast daaraan liggen, want Braindead vond ik verrukkelijk. Deze heeft ook een hele flinke dosis gore, al volgens mij is dit meer op de echt vieze dingen en niet op gewoon bloedvergieten. De Aliens zagen er lachwekkend uit.

Een film die zichzelf volgens mij ook niet echt serieus neemt, Jackson en zijn crew hebben trouwens wel lol. Ook is er aan gore veel om te smullen, maarja, toch echt een film waarvan je echt moet houden.