Bakjwi (2009)

Alternatieve titels: Thirst | 박쥐

Zuid-Korea
Horror / Drama
133 minuten / 145 minuten (director's cut)

geregisseerd door Chan-wook Park
met Kang-ho Song, Ha-kyun Shin en Ok-bin Kim

Een priester houdt zich bezig met een medisch experiment, maar als de boel fout gaat, verandert hij in een vampier. Het duurt niet lang voor ook zijn leven flink begint te veranderen. Zo krijgt hij een affaire met de vriendin van een oude vriend van hem. De priester begint zich vervolgens steeds meer af te vragen hoeveel menselijkheid er nog in hem zit.

avatar van John Milton
In my opinion, all relationships between people have some sort of violence, and it is central.” - Chan-wook Park

Een 4.1, dat is het gemiddelde van de vijf Chan-wook Park films die ik tot nu toe gezien heb. Best bijzonder dus, dat ik nog niet als een gek al zijn films ben gaan kijken. Maar die neiging heb ik nooit gehad. Je weet dat je wat bijzonders krijgt, en geen hap-slik-weg filmpje dat hij eventjes in elkaar heeft geflanst. Ook Thirst bleek geen uitzondering. Een horrorfilm doordrenkt met passie, die op Cannes in 2009 de juryprijs won. En net als zijn andere films, ziet ook Bakjwi er weer erg mooi uit. Het is een fijne wetenschap, dat er nog een aantal Parks op me wachten om te ontdekken.

Priester Sang-hyeon (Kang-ho Song uit o.a. The Host en Sympathy for Mr. Vengeance) wordt door een mislukt experiment besmet met vampirisme, waarna zijn leven ingrijpend verandert. Eerder deze maand keek ik voor de horrorchallenge al Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles (1994) en Dracula: Pages from a Virgin's Diary (2002). Zo origineel als die laatste film van Guy Maddin is Parks film wellicht niet (zijn film is een balletadaptatie van Bram Stoker's klassieke gothic novel), maar het is allesbehalve een standaard vampierenverhaaltje. Losjes gebaseerd op Thérèse Raquin van Émile Zola, een verhaal over lust, waanzin en vernietiging, aangewakkerd door hevige passie, is de tienergloed van Twilight hier ver te zoeken. Gelukkig maar.

Park stopt er naast de nodige diepgang omtrent thema’s als deugd en sterfelijkheid, ook de nodige bizarre humor en erotiek in. Ok-bin Kim, die de rol van Young-eun speelt, is een mooie vrouw, en de film bevat een aantal stomende scènes. Toch haalt de film voor mij niet het hoge niveau van Parks andere werk dat ik eerder zag, zoals de wraak-trilogie, Stoker en The Handmaiden. Daarvoor zakte het zo nu en dan toch net teveel in. Maar dan nog was het absoluut de moeite waard.

avatar van DVD-T
Bloodthirsty Priest.

Een originele kijk op de vampieren. Maar ook tegelijkertijd ook erg traditioneel. De alom bekende elementen rondom de bloedzuigers, worden ook hier uit de cast getrokken. Gelukkig weet Park Chan-wook er nog wel zijn eigen draai aan te geven. Niet altijd even goed. Het verhaal rondom de priester is niet altijd even interessant en datzelfde geld ook voor zijn relatie met de vriendin van zijn beste vriend. Na een uur heb je het eigenlijk wel al een beetje gehad en verlang je naar een snel einde. En dan moet je nog een uur. Het is gewoon niet genoeg om het de gehele speelduur interessant te houden. Ook de humor is het vaak net niet. Al zitten er zeker een aantal geslaagde dingen in Bakjwi. Zo is het laatste half uur nog best aardig. Ook het begin in de kliniek waarin Sang-hyun zich bevind is nog best leuk.

Visueel ziet het er best goed uit. Maar ik miste toch wat meer flair. Acteerwerk goed. Erg fijn om naar Song Kang-ho en zijn collega's te kijken. De muziek was toch een beetje te veel van het goede. Haalt je iets te vaak uit de sfeer. Dat en de steeds veranderende toon, maakte dat ik gewoon erg moeilijk in de film kon komen.

Op papier interessant, helaas is het uiteindelijke resultaat een stuk minder interessant geworden.

avatar van joolstein
Het dramatische Franse liefdes-verhaal "Therese Raquin," uit 1867 van Emile Zola, verfilmd met een wel heel bijzondere en originele invalshoek. In deze versie huizen er namelijk priesters en vampieren in het verhaal. Want wat als een Katholieke priester veranderd in een vampier? Wat als voor hem het eindoordeel van hemel of hel wegvalt door onsterfelijkheid? Een Priester die niets kwaads in zich heeft? Een man die verliefd of bezeten door lust zijn belofte neerlegt? Echter het uiteindelijk resultaat is niet zo goed als je zou verwachten. Zeker met een regisseur als Chan-wook Park. Visueel is het allemaal dik in orde! Toch kreeg ik soms het gevoel dat we van idee naar idee sprongen. Waarbij het ene moment we iets erg moois zagen om vervolgens teleurgesteld te worden. Hierdoor raakte ik niet betrokken bij de personages en kon ik minder goed verplaatsen in de wereld die we te zien krijgen. De vampieren in de film hebben dezelfde klassieke trekjes als degene die hen voorgingen toch probeert de regisseur er wel zijn eigen draai aan te geven en in sommige scenes lukt dat zeker. Helaas zijn er ook scenes waar dit minder het geval was. Niet één van Chan-wook Parks beste films, wel een moedige poging en met genoeg pit om op te vallen.

avatar van baspls
Een Katholieke priester doet vrijwillig mee met een medisch experiment om zo te helpen een vaccin tegen een infectie ziekte te vinden. Van alle 500 proefpersonen is hij de enige die het overleefd. Gelovigen in Korea gaan hem zien als een soort heilige, maar de priester voelt zich alles behalve heilig. Zijn huid kan het daglicht niet meer verdragen en hij wordt geplaagd door lust en een dorst naar bloed... Wanneer hij een oude jeugdvriend moet zalven valt zijn oog op diens vrouw en stief-zus. Vrije bewerking van het boek Thérèse Raquin van Émile Zola.

De film begint rustig en laat zien hoe een priester ermee geconfronteerd raakt met zijn onvermogen om mensen te helpen die ziek zijn. Vervolgens is het experiment waarna de priester langzaamaan ontdekt dat hij een vampier is geworden. In de derde akte veranderd de film in een liefdesverhaal, om in de laatste acte weer een duistere twist te krijgen.

Chan-wook Park probeert dus net als met Oldboy en The Handmaiden weer een behoorlijk uitgebreid verhaal te vertellen met zijn film en ik vond dat hij daar best goed in geslaagd is. Het is een originele kijk op het vampirisme en ook nog extra interessant omdat het over een priester gaat. Soms maakt de film net wat te grote sprongen, maar het verhaal blijft boeien van begin tot einde.

Onevenwichtige film van de regisseur van o.a. Stoker, die nogal stroperig eigenlijk maar niet op
gang komt. Wel weer met mooie fragmenten, en daar moest je het dan vooral mee doen. Veel
blauwkleur in de film, viel mij trouwens op.