Saints and Soldiers (2003)

Alternatieve titel: Saints & Soldiers

Drama / Oorlog

geregisseerd door Ryan Little
met Corbin Allred, Larry Bagby en Kirby Heyborne

Het is midden december 1944 en Hitler's Blitzkrieg-leger raast door de bossen van Zuid-België in een verpletterend winteroffensief. Als korporaal Nathan Greer en zijn vriend, sergeant Gordon samen met honderd anderen in Duitse handen vallen en de Duitsers blind beginnen te schieten, ontsnappen ze en moeten ze zonder voedsel en wapens de winter doorkomen en de eigen linie bereiken...

avatar van rambam3
Redelijke oorlogsfilm. Aardig verhaal, maar wel een paar niet-boeiende personages. Actie was wel goed, niet te overdreven. 3*

avatar van Thierry18
Film gisteravond gezien, nadat ik hem een jaar of 2/3 ook al eens gezien had.
Maar blijkbaar toen niet goed bekeken, want maakte een behoorlijke impact!

Prachtige landschappen, schitterende muziek, en op het einde voel je echt met de personages mee. Amerikanen prate Engels, Duitsers Duits en Belgen Frans; zoals het hoort.

En eindelijk eens een film die niet direct een kant kiest. Gewoon realistisch, en ook dat gedoe bij Malmedy is op een neutrale wijze gebracht; Zo zou het zomaar eens gebeurd kunnen zijn.

Minpuntjes? Film had iets langer mogen duren, en de echte actie vind pas op het einde plaats. Voor de rest zeer indrukwekkend!

avatar van fritsje
aardige oorlogsfilm met de nodige (storende) foutjes,wat ik helemaal vreemd vond was het feit dat de amerikanen zich in de kelder verstopt hadden en de duitsers boven hen bericht kregen dat zij een neergeschoten vlieger moesten pakken dat even later onze ternauwernood aan de ontdekking ontsnapte jongens in eens de vlieger in een boom vinden en redden ?!de vliegenier die overigens zo brits als het empire state-building was.

wat een tegenvallende film. Normaal hou ik van dit soort films.
Maar ik vond hem vrij slecht. Verhaal was vrij flauw. Er gebeurde gewoon niet veel.

avatar van Ajax&Litmanen1
Een goedkope light-versie van Band of Brothers.

En dan zie ik hier een gemiddelde van 3,29 (!!!!) na toch ruim 450 stemmen. Het is werkelijk niet te geloven zeg, want ik heb praktisch geen pluspunten ontdekt. Ik had ook nooit van deze film gehoord, totdat ik recent een tweede deel uit zag komen. Ik kijk er niet echt bepaald naar uit om die ook op te zetten nadat ik de eerste film zag. Het komt allemaal zo rommelig en goedkoop over. Toegeven, de omgevingen zien er aardig uit en de uniformen en dergelijke zijn prima, maar neem nou het acteerwerk...pfff zo slecht. Nog erger is het verhaal van de vluchtende soldaten. Het had best wat kunnen worden, maar het levert een vrij beroerde avonturenfilm in de oorlog op met af en toe een vrij matig gefilmde shoot-out met wat Duitsers. Is dit misschien gemaakt om mee te teren op het succes van Band of Brothers, de geniale serie die in 2001 uit kwam, 2 jaar voor Saints and Soldiers?

Pluspuntje is nog wel dat iedereen de juiste talen spreekt in de film.

Nou, een kleine 2* dan maar.

avatar van vranque
inderdaad. meer pluspuntjes kan ik ook niet toevoegen @Ajax&Litmanen1

2.5 *

redelijke film, broederschap zie je vooral terug in de film. mooie landschappen, goede uniformen, tenminste niet brandschoon omdat ze weer terug naar de verhuurder moeten zoals in het tweede deel van s&s. het word vergeleken met een 'slap aftreksel van band of brothers', deels mee eens, ik denk ook dat het te snel na b&b uitgebracht is. iedereen heeft erg hoge verwachtingen van de film, maar omdat men de smaak van b&b nog in de mond heeft valt hij dan erg tegen. ik miste ook een beetje de hopeloze sfeer ivm geen voedsel en de kou. wat erg leuk was de vraag aan winley voor een sigaret. deacon die vriendjes is met een duitser, en een aardig einde waarin er toch nog een klein beetje broederschap komt tussen de medic en die duitser. dat was erg leuk.

avatar van cor1946
Matige film met ook matige acteurs. De kostuums vond verschrikkelijk zoals die duitsers. Een pluspunt was dat ze de goede taal spraken

avatar van MacHop
Wat een saaie film zeg, had me er iets meer van voor gesteld maar viel erg tegen. Verhaal sleept zich maar voort en er zit niet een echte climax in. Kon mij in ieder geval niet echt boeien en heb de helft van de film met de fast forward knop gezien.

avatar van Phantasm
Wat een erg saai 1-ste uur waar bijna niets in gebeurd, het laatste half uur gebeurt er eindelijk wat, dan hoeft het voor mij al niet meer, had toch wel wat meer aktie verwacht.

avatar van mcdaktari
Voor een recente WW 2 film vond ik hem helemaal zo slecht nog niet. En voor mij hoeft het niet altijd bol van de aktie te staan om een film te laten slagen, maar ik heb een aangename middag gehad met deze film.

Serieus, niet aan beginnen...

Eerste deel van de Saints and Soldiers trilogie en duidelijk ook de beste. Het verhaal (speelt zich af tijdens de Slag om de Ardennen) zit goed in elkaar en weet ook te boeien (zelfs spannend). Ook met de uitvoering (Duitsers praten Duits) zit het wel goed en de cast (die Melinda Renee zorgde ook nog een beetje voor het visuele aspect) doet het verdienstelijk. Hier en daar is de film ook best heftig (zeker als de Duitsers op de weerloze gevangen beginnen te schieten), maar echt veel actie zit er eigenlijk niet in. Het is dan ook meer een soort van oorlogsavonturen film (ontwijk de Duitsers). Het is overigens enige tijd geleden dat ik deze film heb gezien (ik meen destijds op Film 1).

Redelijk goede oorlogsfilm, weliswaar met weinig actie.
Maar de sfeer zit er wel in. Het verhaal speelt zich af tijdens het Ardennenoffensief en dat wordt wel prima uitgebeeld.
Had er iets meer van verwacht maar toch ben ik wel best tevreden over deze film.

Okay, het is geen A-film, maar het heeft wel een redelijk goed verhaal, met wat standaard-types. Zeker geen verloren anderhalf uur om hier naar te kijken.

Op echt gebeurde feiten gesteund verhaal en zoveelste hommage aan de heldhaftigheid van onze bevrijders.
Traditiegetrouw - kan moeilijk anders - wordt de film opgevuld met annecdotes die de soldaten vertellen over hun leven van voor de oorlog tot dat het slot meerdere prima actiescènes voorbehoudt.
Goede oorlogsfilm met naggenoeg onbekende acteurs die het er toch goed van af brengen. Ook de regisseur is mij onbekend.

avatar van Gang_Star
Goede oorlogsfilm die zich afspeelt tijdens het Ardennenoffensief. De beelden zijn fraai in beeld gebracht in de besneeuwde bossen, ook qua locaties ziet het er prima uit. De film brengt een aantal goede actiescènes, maar ook een overlevingsstrijd waarin de film zich met rustige momenten kenmerkt. De uitbraak van de Amerikanen in de jeep richting het einde is een sterke scene.
De Duitsers spreken gelukkig ook Duits in tegenstelling tot enkele andere films in het genre.

avatar van Kondoro0614
Saints and Soldiers

Dankzij War Pigs (2015) heb ik besloten om de Saints and Soldiers vanaf het begin even te gaan kijken, was erg benieuwd naar deze reeks maar toch liet deel 1 mij al een beetje in de steek. Qua setting vond ik de film prima, daar was verder niet veel op aan te merken. Het concept was prima maar het verhaal was een beetje saai. Best simpel ook, een hele roedel geallieerden zijn gevangen genomen door Duitsers, ze proberen te vluchten want er begint een klein gevecht op het veld en meer dan de helft word neer geknald. Een paar overleven en wij volgen hun in de overlevingstocht, die toch echt aan de saaie kant was, echt zonde. Voor de rest verliep het verhaal fijn maar soms wat saai af. Het verhaal was wat dat betreft ook niet echt 'spannend' dus voor een typisch avondje film hoef je hem niet aan te zetten maar, tussendoor is hij prima te doen!

avatar van HK Senator
Net een voldoende. De Duitsers zijn weer eens de echte slechterikken die weerloze gevangenen neerschieten en vrouwen aanranden. De Amerikaanse helden doen dit soort dingen uiteraard niet. Ach ja, guantanamo bay had zijn ware gezicht nog niet laten zien en ook de gruwelen die de Amerikanen in de tweede golf oorlog in Irak begingen waren nog niet gebeurd... Toch een redelijke oorlogsfilm zonder over the top aktie.

avatar van Baggerman
Uit het plot: 'Hitler's Blitzkrieg-leger'

In 1944?????

avatar van Lovelyboy
Baggerman schreef:
Uit het plot: 'Hitler's Blitzkrieg-leger'

In 1944?????
Moet zeggen dat ik de term ook niet gebruikt zou hebben, maar het Ardennenoffensief staat in die zin wel weer bekend als slimme en tactische aanval met gecombineerde en snelle eenheden in een moeilijk begaanbaar gebied waarbij binnen enkele dagen tijd grote gebieden werden verovert, net als in het begin van de oorlog. De 'Blitzkrieg' term kon in die zin weer eens uit de mottenballen ondanks dat ze sinds medio '42 in het defensief zaten.

avatar van Lovelyboy
Minstens vijftien jaar geleden dat ik deze gezien heb en toen viel hij me zwaar tegen. Vandaag voor vijftig cent bij de Kringloop gescoord en maar eens aan het herkijken.

Wat meteen opvalt mooi kleurenfilter, mooie sfeershotjes met de sneeuw, goede echte attributen, wapens, uniformen en voertuigen kloppen, aangenaam sfeertje verder. Wat me dan wel meteen weer erg stoort is het feit dat twee mannen van het groepje 101ste Airborne markeringen dragen en nu snap ik best dat je als scenario schrijver denkt dat het werkt om een van de meest herkenbare en tot de verbeelding sprekende eenheden die er is, te gebruiken, zoals in praktisch iedere oorlogsfilm, iedereen is altijd een para uit de 101ste als je de emblemen mag geloven, maar het is schier onmogelijk dat iemand van de 101ste zich daar op dat moment op die plek bevind. Maar liefst 70 kilometer noordoostelijk van hun huidige positie gedurende het Ardennenoffensief. Had dan iemand van de All American 82ste, wat mij betreft net zo beroemd, gebruikt die zaten wél in de omgeving van Stavelot en Malmedy. Maar goed dat is de kniesoor in mij.

Maar goed terug naar de film, eerder genoemde goede dingen slijten echter snel als het verhaal zich aandoet wat een ridicuul verhaal, een piloot met 'belangrijke informatie' die ze te voet naar eigen linies willen loodsen maar dan wel snel. Nou in dat tempo dat ze lopen zijn ze er volgend jaar nog niet denk ik. Of ze lopen te ouwehoeren of ze lopen in een soort sluipmodus waar ze niet mee opschieten. Het zogenaamde trauma en waanbeelden van Deacon geeft dan wel weer een bepaalde sjeu.

De acteurs doen verder hun best, vooral in de onderlinge discussies over bepaald dingen maar eigenlijk lijd alleen de geloofwaardigheid van de film eronder. . De soundtrack is in het begin wel mooi en dreigend maar verzand dan ook in dertien in een dozijn symfonisch klassiek heldhaftige stukje muziek dat eerder storend is dan wat toevoegt.

Hemeltje, na 55 minuten afgezet. Dat Deacon een van de Duitsers kende van zijn missies werd me teveel.