San Andreas (2015)

Actie / Drama

geregisseerd door Brad Peyton
met Dwayne Johnson, Alexandra Daddario en Carla Gugino

De beruchte San Andreasbreuk maakt zijn gevreesde reputatie waar. Californië wordt getroffen door een allesverwoestende aardbeving. Een SAR-helikopterpiloot (Dwayne Johnson) en zijn van hem vervreemde vrouw (Carla Gugino) reizen van Los Angeles naar San Francisco, om hun enige dochter te redden. Hun gevaarlijke reis naar het noorden is slechts het begin.

• zaterdag om 20:30 uur op TV (Veronica)

avatar van TornadoEF5
Serieus, krijgt dit nu een vervolg. Ik bedoel deze film is niet slecht, maar dat dit een vervolg krijgt, is toch te belachelijk voor woorden. Zal L.A. in het vervolg door een NOG ZWAARDERE aardbeving getroffen worden. Waar halen ze het toch. Deze aardbeving (of) beter gezegd aardbevingen was al apocalyptisch en (gelukkig) enorm onrealistisch. Bovendien is de San Andreas breuklijn niet in staat tot dergelijke mega thrust quakes, maar zolang het maar in de hoofdstad van de wereld plaatsvindt, zoals de vulkaan die men plots in Volcano (1997) onder L.A. vond. Ja aardbevingen van 7.0 en 7.5 zullen er zeker plaatsvinden, maar dat is niets vergeleken met wat er een tienduizendtal kilometer meer naar het noorden kan gebeuren bij Seattle en Vancouver. Misschien eens een film maken die zich daar afspeelt. Maar goed, dat zullen ze wel niet doen omdat Seattle niet het centrum van de wereld is. Mensen zouden zo een films beter gewoon boycotten. Toch niet te geloven dat dan weer een budget van hoeveel miljoen euro zal hebben. Echt belachelijk. Belachelijker dan een hypothetische Fast & Furious 23.

Nu is het wel zo dat ik niet meer naar een rampenfilm kan kijken, juist omdat ik zoveel ken over de natuurrampen en het weer. Films zoals Into The Storm zijn voor mij letterlijk niet bekijkbaar. Zelfs documentaires zijn vaak gesensationaliseerd tot en met, waar halve waarheden in worden geponeerd, dus ook die moet je met een korreltje zou nemen.

avatar van clubsport
Special effects waren dik in orde al vond ik de schaal van verwoesting wel heel flink over the top .
verhaal is verder zo cliche als maar kan maar dat is wat je kan verwachten van een rampenfilm.
Vond het verder wel wat flauw om van die stiefvader zo'n lafaard te maken

avatar van des1
3.5 ster voor de verbazingwekkende special effects. En 2.5* voor het toch wel erg clichématige verhaal. Zelfs The Rock zag je wel eens denken (verbeeld ik me dan): niet kietelen, want barst ik in lachen uit. Dat geduw met die machtige torso van 'm op dat lichaam van z'n dochter (overigens het meest overtuigend van alle acteurs), zou volgens experts serious internal injury hebben opgeleverd. Dat 'tip the hat' van de helicopter aan het begin van de film is leuk voor de spanning, maar is je reinste onzin, zeker binnen zulke marges.

avatar van ILDIB
je moet enkel naar de verwoestingen kijken want de rest is niks.. Behalve dan een zwemmend vrouwke..

Enige realiteit in deze Amerikaanse baggerfilm is DAT er een aardbeving plaats vindt

avatar van Shadowed
Vermakelijk.

Maar dan alleen door de verwoestingen, want van verhaal moet deze film niks hebben. Ook de openingsscène was erg matig, want de CGI zag er erg matig uit bij de auto die van de berg donderde. Dat was ook bij de aardbeving op de dam zo.

Gelukkig herpakt de film zich dan ook wel goed als de stad vernietigd wordt door een 9,1-9,6 aardbeving. Je moet dan ook alleen maar op het spektakel letten want als je deze film serieus gaat bekijken zal je het niets vinden.

Johnson is een doorsnee personage en de film trekt veel cliches uit de kast, maar is wel erg vermakelijk. Vooral de tsunami aan het eind was een verrukkelijke scene (vooral de sirene werkte goed), en ook de flatgebouwen die instorten / golven door de grond.

Al bij al als rampenfilm best geslaagd, maar je moet geen goed verhaal verwachten.