Safety Not Guaranteed (2012)

Komedie / Drama

geregisseerd door Colin Trevorrow
met Aubrey Plaza, Mark Duplass en Jake Johnson

Een drietal medewerkers die voor een tijdschrift werken, gaan op pad om een man te interviewen die een advertentie heeft geplaatst. In de advertentie staat dat hij op zoek is naar een partner om mee in de tijd te reizen. Een van de medewerkers ontwikkelt gevoelens voor de paranoïde maar eenzame man en gaat op onderzoek uit naar wat hij werkelijk van plan is.

avatar van Banjo
Lenzo schreef:
Aparte film maar films van dit 'gerne' zijn al vaak beter gedaan.

Donnie Darko?

avatar van Lenzo
Banjo schreef:

Donnie Darko?

Bijvoorbeeld, maar ik doelde meer op het sfeertje wat rond de film hangt. Het is een erg luchtige drama wat een klein beetje neigt naar comedy maar het toch niet is. Dan vind ik dat films zoals 'Up in the Air' of 'Reign over Me' dit veel beter doen.

avatar van Banjo
Die heb ik alle 2 niet gezien..
Maar ik vond deze film luchtig, apart en soms echt grappig.
En zeker niet standaard Ik houd daar wel van..

avatar van brabusRUS
Had dit niet verwacht, maar ben aangenaam verrast! Een heerlijke, originele en luchtige indie film over tijdreizen. De film komt ontzettend relax over en de opbouw is rustig. De acteurs doen het goed en de zij plotjes zoals de Indiër waren leuk en grappig.

avatar van Flat Eric
Vreemde Back to the future-achtige film.
Het uitgangspunt, wie gaat er toch schuil achter de advertentie, is leuk maar wordt maar magertjes uitgewerkt.
De diverse typetjes met hun verhaallijnen werkten gewoon niet voor mij. Ik vond het wat geforceerd, onnatuurlijk en eigenlijk ronduit storend.

avatar van jippie2010
Wat een prachtige film! Een mooi drama, met een vleugje mysterie.
Spijt van de keuzes die je hebt gemaakt, pijn uit het verleden die je vandaag heeft gevormd.
Zoekend naar herstel, vernieuwing, je eigen eenzaamheid hierin doorbreken.
Herstellen van vertrouwen door je te verbinden met een ander. De laatste quote in de film
says it all:

"To go it alone, or to go with a partner. When you choose a partner, you have to have compromises and sacrifices, but it's the price you pay. Do I want to follow my every whim and desire as I make my way through time and space? Absolutely. But at the end of the day, do I need someone when I'm doubting myself and I'm insecure, and my heart's failing me? Do I need someone who, when the heat gets hot, has my back?
- So do you?
I do."

*4,5

avatar van Roger Thornhill
Daar hoop ik toch altijd op: een kleine onbekende film waarbij mij langzaam maar zeker de overtuiging bekruipt dat ik te maken heb met een groeibriljantje dat steeds briljanter gaat worden, met een film die precies in mijn straatje past, die steeds leuker wordt en nergens inkakt, een grote en heerlijke verrassing. The cabin in the woods was voor mij zo'n film, net als jaren eerder Shaun of the dead; helaas haalt Safety not guaranteed dat niveau nèt niet, vooral omdat de gebeurtenissen wel steeds spannender worden (wie zijn die twee mannen die opeens de achtervolging op Kenneth inzetten?) maar tegelijk nergens zó spannend dat ik echt benieuwd naar het einde werd, daarvoor bleef de film teveel op dezelfde noot voortkabbelen. Jammer, want de twee leads spelen leuk, en Jake Johnsons Jeff is een heerlijk personage dat steeds op het randje van ongelooflijk irritant zit zonder daar ooit overheen te schuiven. Al met al een zeer onderhoudende en innemende film die toch net de echte touch of greatness mist.

avatar van m1701
Boring.... film kwam maar niet op gang. Tot de helft gekeken en toen kon ik het echt niet meer aan. Alles gaat te langzaam, gebeurt niks. Nee dankje 2* voor hetgeen ik gezien heb.

avatar van joolstein
Low-budget indie-sciencefiction-romcom over de paranoïde Kenneth (Duplass) die via een advertentie op zoek gaat naar een metgezel voor zijn tijdreismissie. Hij vindt die in Darius (Aubrey Plaza), een wereldvreemde stagiaire journalistiek die eigenlijk uit is op een sappig artikel voor de krant. De film moet vooral hebben van een aantal stereotiepe karakters, die gelukkig wel door een getalenteerde cast en met nodige chemie en goede timing worden gespeeld. Anders was dit een draak van een film geweest. Het verhaal blijft je tot het einde toe aan het denken zetten over gemiste kansen en hoe het verleden invloed kan hebben op het heden. Origineel is dit nergens. noch in beeldvoering en muziek, noch in de sfeersetting, maar dat neemt niet weg dat het wel goed wordt gedaan. Het geheel is niet zo sterk als ik had gehoopt maar redt het vooral op charme.

Aparte film over een drietal journalisten die een verhaal willen schrijven over een tijdreiziger.

Het mooie aan de film is dat het constant je aandacht weet te houden. Het einde proberen te voorspellen blijft een constant spel (dat ik uiteindelijk had verloren). De cast doet het uitmuntend, met Johnson en Duplass in het bijzonder.
Wat ik jammer aan de film vond, was hoe de afwijzing van Belinda door Kenneth vertolkt werd. Dat het zij metaforisch dood was voor hem door die afwijzing, kwam redelijk paranoïde over. Dit had op een andere manier veel beter uitgewerkt kunnen worden.
Uiteindelijk wordt de film gedragen door de cast en zijn charmes. Film blijft hierdoor de gehele speelduur vermakelijk en heeft een leuk einde. Had van mij nog langer mogen duren.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Een interessant gegeven die helaas niet helemaal benut wordt in de uitwerking. Het voelt soms wat geforceerd aan en er wordt helaas ook niet veel moeite gedaan de nodige clichés te ontwijken.
Het einde vond ik daarentegen weer wel mooi en de korte speelduur zorgt ervoor dat het nog best vermakelijk is, maar hier had echt zo veel meer in gezeten als de regisseur een beetje meer lef had getoond.

Low-budget indie-romcom over de paranoïde Kenneth (Mark Duplass), die via een advertentie op zoek gaat naar een metgezel voor zijn tijdreis missie. Hij vindt die in Darius (Aubrey Plaza), een wereldvreemde stagiaire journalistiek die eigenlijk uit is op een sappig artikel voor de krant.

"Gezocht: iemand om met mij terug in de tijd te gaan", menig lezer zal zo'n advertentie lachend naast zich neerleggen, maar drie journalisten duiken er bovenop. Naarmate we Kenneth beter leren kennen, hopen we dat zijn plan slaagt.

Een filmpje met hart, dat met beperkte middelen de aandacht weet vast te houden. Regisseur Colin Trevorrow (vooral natuurlijk bekend vanwege de Actie / Avontuur film "Jurassic World (2015)" maakt met deze Drama film een hartverwarmend, komisch en sprankelend debuut.