• 8.299.970 stemmen

Met onder meer: Matthew McConaughey, Steve Zahn en Penélope Cruz

Releasedatum: 14 juli 2005

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot Sahara

"Dirk Pitt. Adventure has a new name."

Dirk Pitt wordt op een onmogelijke missie gestuurd naar Afrika. Hij verzeilt in een ingenieus maar gruwelijk complot van een meedogenloze Franse industrieel en een West-Afrikaanse dictator. Een epidemie en een gifschandaal vormen een directe bedreiging voor al het leven op aarde. Pitt wordt gevangen genomen door een vijandige stam, ontsnapt op een sensationele manier en staat te voet en met een minimum rantsoen aan water aan de rand van de Sahara. En er is geen weg terug.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Al Giordino

Admiral Jim Sandecker

General Zateb Kazim

Yves Massarde

Dr. Frank Hopper

avatar van 606

Prima avontuur / actie film met mooie locatie' s.

Goed geacteerd.

Leuke actie scene's

Verhaal loopt goed

3,5 ster

avatar van gjnt

gjnt

Leuke film voor tussen door en om gezien te hebben. Zowel de film als het verhaal mist net dat stukje extra om de film boven het gemiddelde te laten uitstijgen.

avatar van sofripa

sofripa

Veel boeken van Clive Custler gelezen. Mooi om weer eens een verfilming te zien. Lekker relaxte actiefilm. Mooie plaatjes en een goede soundtrack. Prima te verteren.

avatar van corrie777

corrie777

Zeer goede film, had ik niet verwacht.

gauke

Film doet ouderwets aan en heeft een totaal niet pakkend verhaal, een doorsnee plot, is naïef en niet geestig. Hoe de spelers ook hun best doen, deze film is niet te redden.

avatar van Lennert

Lennert

Aardig, maar tegelijkertijd is het overduidelijk dat deze film gedoemd was om een box-office flop te worden. De personages zijn eigenlijk hele vervelende types (McConaughey en Zahn) of worden vervelend neergezet (Cruz met haar irritante gekrijs) waardoor het moeilijk is ook maar een moment een beetje interesse in hun keuzes te tonen. Ook de badguys komen niet veel verder dan een standaard James Bond schurk en een stereotype Afrikaanse krijgsheer die in geen van beide gevallen ook maar een moment echt overtuigend overkomen.

Wat de film wel biedt is een hoop vermaak, mooi geschoten omgevingen en actie die eigenlijk best goed te behappen is. Jammer van het verder waardeloze script en het acteerwerk, Sahara is in dat opzicht gewoon puur vermaak zonder enige vorm van diepgang.

avatar van lordmars

lordmars

echt een leuke film, goede actie en best spannend het doet me een beetje denken aan uncharted drake's fortune een spel voor de playstation 3.

echt een avonturenfilm!

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Best nog niet zo slecht eigenlijk. Het blijft natuurlijk een copycat van de Indiana Jones films, maar het is minder naar kids gemikt zoals National Treasure of Lara Croft. Steve Zahn valt voor een keertje mee en ook McConaughey heeft al erger gedaan. De rest doet het zoals de gehele film. Niet slecht, maar nogal kleurloos. De film kent z'n rustige momenten en de actie op de juiste momenten. Een pak korter had de film wel goed gedaan en iets meer enthousiasme misschien. Het bijft een brave avonturenfilm. Maar soms is dat genoeg.

avatar van Polsie

Polsie

Mooie film, helaas als je de boeken van Dirk Pitt (Clive Clussler) hebt gelezen mis je toch heel wat. Leuk dat ze toch een paar kenmerken erin hebben verwerkt!

scorsese

Matige film waarin een avonturier en zijn maatje op zoek gaan naar een verloren schat. Een vrij inspiratieloze avontuurlijke actiefilm die er veel te lang overdoet voordat het plotje boeiend begint te worden. Ook is de humor nogal voorspelbaar. De cast is nog wel aardig en ook zien de actie-scenes er wel goed uit.

avatar van mnrk

mnrk

Don't worry. It's Africa. Nobody cares about Africa.

Dit was gewoon een leuke actie/avonture film van Breck Eisner....

Het verhaal is leuk en wordt ook zo gebracht, de combinatie van actie,humor en avontuur is in orde, ook de gehele setting is in orde en dit zorgt voor een leuke sfeer...

Ook de cast in deze film is prima, Matthew McConaughey, Steve Zahn en Penélope Cruz zijn lekker op dreef en zorgen voor leuke momenten in deze film...

Dit allemaal voorzien van een leuke soundtrack....

avatar van LordHawHaw

LordHawHaw

Geen goede film. Het verhaal op zich zou in theorie toch voor een goede avonturenfilm moeten zorgen, zeker met deze cast maar het is niet goed uitgewerkt.

Het wordt nergens interessant en komt gewoon traag op gang. Niks wereldschokkends te zien, in tegendeel: alles heb je al in andere films gezien en beter ook.

avatar van Weertenaar

Weertenaar

Lara Croft meets James Bond. Een leuk filmconcept. En hoewel er geslaagde scènes voorbij komen en Eisner er lekker de vaart inhoudt oogt het allemaal toch wat chaotisch. Ik weet ook niet zeker of men nu werkelijk een parodie op Bond wilde neerzetten, of dat er weldegelijk een serieuze toon in Sahara zat. Ik neig naar het laatste en in dat geval is dat niet bijster goed uitgepakt. McConaughey hangt naar mijn idee iets te geforceerd de held uit terwijl ik Cruz in Sahara bijzonder zwak vind. Cinematografisch desondanks aardig, en ach, ik heb me wel vermaakt: 2,5*

Tarkus

Tarkus schreef:

Leuke actiefilm, met de nodige humor. Heeft me geen moment verveeld. Ook een goede soundtrack.

Eens opnieuw bekeken en nog steeds een leuke film met een prima cast.

Ook het avontuurlijke verhaal zit wel goed, nooit saai en boordevol actie.

Het was een hele tijd geleden dat ik deze film had gezien, maar blijf het een aanrader vinden.

Kortom: leuk, spannend en actie van begin tot einde.

avatar van Mars4i

Mars4i

Qua entertainment zou deze film wel 3 of 3.5 sterren verdienen. Maar het scenario is zo zwak dat ik er maar 2.5 sterren voor wil geven. En als je er dan toch een wetenschappelijk tintje aan wil geven, zorg er dan in ieder geval voor dat dat een beetje klopt. Wetenschappers die het verschil tussen een virus en een gif niet herkennen. De effecten van het gif op de mens slaan nergens op(o.a. rare ogen). Dat zo'n gif de hele wereldzeeën zou kunnen besmetten slaat nergens op. De genoemde chemicaliën zeker niet. Die chemicalien geven ook een langzame dood (b.v. Kanker). Op de vaten met chemisch afval staan tekens voor radioactiviteit. Als je deze met (zonneenergie) zou verbranden aan de open lucht, dan is de watervervuiling maar een bijzaak. etc.... Sorry misschien teveel wetenschapper, maar dit haalt voor mij de lol uit de film .

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2019 stemmen

Sahara

Redelijke actie film waar ik in eerste instantie een Avontuur/Familie film had verwacht. Nee, ik heb niet gekeken naar de plotomschrijving.. Ook niet naar de trailer o.i.d. maar ben er gewoon hupsakee ingegaan. En daar trof ik dus een actie film aan.

Matthew McConaughey speelde een redelijke rol met lekkere actie scene's. Acteerde redelijk en was leuk om naar te kijken! Steve Zahn ken ik van de film A Perfect Getaway (2009) , wat een redelijke leuke film is. Ook hier acteert hij leuk, net zoals daarin.. Penélope Cruz, mooie meid, acteerde leuk.. Ik vond dat ze eigenlijk allemaal niet slecht acteerden !

Het verhaal van de film was leuk, beetje indiana jones style maar zeker niet verkeerd om naar te kijken. Heb best wel genoten van het verhaal, echter vond ik dat de film beetje moeilijk op gang kwam naar mijn mening. Na mate de film door gaat komt er meer actie en begint het wat leuker om naar te kijken... Het concept is prima te doen.. Leuk om een keer gezien te hebben, gekeken via Netflix Nederland!

avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

Gezien in de bios 10 jaar terug. Kan me er niets meer van herinneren. De trailer bekijkende is dat ook logisch. 2 sterren max. Wat een hersenloos avontuur.

avatar van Boneka

Boneka

• 1901 berichten

Belachelijke lage stemmen hier. Ik kijk deze film bijna jaarlijks! Bekijk 'm met een korreltje zand! Hij is leuk opwindend grappig zit een leuk verhaal in en we zien hele mooie locaties. Muziek doet de rest. Vleugje Bond vleugje Indiana Jones. Neem de film niet serieus en je hebt een zonnige leuke avond!

avatar van Glennekeeeee

Glennekeeeee

Sahara moest een start van een nieuwe franchise worden, toen de film in de bioscopen verscheen werd al snel duidelijk dat dit een probleem ging worden. Dat de mensen niet naar de bios gingen omdat het hen niet echt aansprak is niet het enige probleem van deze film om de franchise op te zetten, de kwaliteit van de film was daar toch ook éen van.

Met Matthew McConaughey, Steve Zahn (altijd goed in bijrollen) en de steeds aannemelijke Penelope Cruz had de film nochtans een gouden drietand. Het was dan wel nog niet de zoals nu allom geprezen McConaughey, voor dit soort films had hij zeker al genoeg laten zien. Een budget van $130 miljoen was in 2005 nog steeds bij de duurde voor een simpele blockbuster dus de makers hadden hier veel hoop op. Maar na 125 minuten vraag je je al af waar dat geld naartoe is gegaan. De drie hoofdacteurs met overigens een leuke bijrol van William H. Macy waren zeker in die tijd (nu nog niet lijkt me) nog niet de duurste van de hoop en qua actie was het nu ook niet overdadig en constant aanwezig, er had dus meer mee kunnen gedaan worden.

Maar misschien eerst enkele pluspunten: De cast is top. Vooral de chemie tussen Zahn en McConaughey was top en zorgde voor enkele geslaagde komische taferelen. Cruz hebben we al beter zien spelen en diende hier enkel voor het mooie uitzicht, al hadden ze dan wel wat betere outfits mogen kiezen want in die poffe broeken zagen we zelfs geen schim van een mooie kont. Ook het feit dat het romance-gegeven toch redelijk achterwege bleef en zeker niet als een volwaardige verhaallijn gebruikt werd is de makers te feliciteren. In dit standaard verhaaltje was dit al een twist op zichzelf. Ook de badguy stelt niet veel voor en zag je al vanaf zijn eerste verschijning hoe de film ging evolueren. Een ander zeer sterk punt, was het camerawerk. Schitterende beelden met een perfect gebruik van het landschap. Hoe ze natuurlijk enkele sprookjesachtige shots hebben kunnen maken was schitterend om zien, alleen jammer dat bij de actiescènes dan zo een standaard en rommelig werk gebeurd is dat het in z'n geheel als balans toch niet bovengemiddeld is.

Wat ik raar vind is dat je zo een plannen hebt met deze personages en anderzijds dan zo een simpel, standaard, onnozel verhaal neerschrijft dat we al 100 000 keer gezien hebben en het dan écht op z'n meest clichés brengt. Het is te vergeven bij schamelijke producties als The Librarian of konsoorten maar bij films met dit budget onvergeeflijk. Veel films kunnen dit dan nog verbloemen met veel en verbluffende actie maar dat kan deze film ook niet. De actie is uiteen gesponnen, nooit langdurend op de finale na die enigszins even duurt maar nooit echt memorabel en zeer voorspelbaar. Het maakt van Sahara een film waar veel potentieel in zit maar uiteindelijk te veel zaken verkeerd aangepakt zijn.

Sahara is op z'n best een vermakelijke (actie)komedie met vooral een uitstekend mannelijk duo die voor de geslaagde komische elementen zorgt. De actie is er, maar nergens overweldigend en nogal voorspelbaar en in de tussenpozen is vooral het camerawerk dat perfect gebruikt maakt van het decor een extra pluspunt en onderhoudende factor.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Met een leuke cast die ook goed elkaar is ingespeeld bevat Sahara een behoorlijke hoeveelheid actie en de nodige humor. Het verhaal is niet bijzonder maar als totaalplaatje vermaakt de film. De film is leuk om eens gezien te hebben, maar meer dan dat vind ik het niet.

avatar van Ancient

Ancient

Zeer leuke film om na te kijken, ook in 2016.

avatar van Dick2008

Dick2008

De film was geen succes. Dit kan ik wel begrijpen. Hij begint al ronduit vervelend, al was het toch wel iets wat ik niet vaak of niet eerder heb gezien en dat is met die oorlog tussen schepen tijdens de Amerikaanse burgeroorlog. Voor de rest is de film ook vervelend. Hier en daar een grappige opmerking maar verder is het een ouderwets avonturenfilmpje in een nieuwe jasje met een hoop bombarie. 2.0

avatar van Willem2012

Willem2012

Nou niet direct een aanrader.Beetje voorspelbare acties en een mager verhaal met af en toe mooie beelden van de woestijn.

Nee..dit was niet wat ik had gedacht.

avatar van Hans Gruber

Hans Gruber

Deze week Sahara nog een keer gezien. Had hem een jaar of 10 voor het laatst gezien. Blijft een film die lekker wegkijkt. Geen topper maar gewoon een degelijke actiefilm met de nodige humor en geweldige locaties. De chemie tussen de hoofdrolspelers is geweldig. Cruz speelt wat vlakjes, is meer uiterlijke opvulling.

gauke schreef:

Dat 'is' verhaal kun je weg laten! Jij vindt dat, en dat is heel wat anders!

Willem2012 schreef:

Nee..dit was niet wat ik had gedacht.

Ik vind het een aanrader!

606 schreef:

Prima avontuur / actie film met mooie locatie' s.

Goed geacteerd.

Leuke actie scene's

Verhaal loopt goed

3,5 ster

Van goed acteren weet ik niks af, maar ik ben het verder helemaal met je eens!

avatar van ydhoekstra

ydhoekstra

Het is en blijft, ondanks alle kritieken, een goede en leuke actie/avontuur film welke gewoon lekker weg kijkt en bij een boek heb je je eigen fantasie nodig om zoiets te beleven...

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2005 berichten

Zoals ik al vaker heb gemeld, ga ik niet van iemand anders mening uit over een film. Ik heb een zeer brede interesse qua filmgenre, regisseurs en spelers ect. Films met een serieus thema ga ik zeker ook niet uit de weg. Maar films zoals Sahara uit 2005 vindt ik ook zeer vermakelijk en zo moet dat zijn. Deze actievolle avonturenfilm met humor houdt je aandacht zeker vast. Het was voor mij bijna 2 uur puur amusement deze 13 in een dozijn pulp en popcornfilm. Een 3.0

avatar van Phantasm

Phantasm

Vermakelijke actiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van frans123

frans123

Glennekeeeee schreef:

Man, man wat een verhaal voor 2,5 * Hoor je je zelf graag?