Australia (2008)

Australië / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Avontuur

geregisseerd door Baz Luhrmann
met Nicole Kidman, Hugh Jackman en David Wenham

Australië, even voor de Tweede Wereldoorlog. Een Engelse aristocrate (Kidman) erft een ranch ter grote van Maryland. Wanneer Engelse veebaronnen het gemunt hebben op haar grond, sluit ze zich met tegenzin aan bij een ruwe veedrijver (Jackman) om zo haar 1500 runderen over honderden kilometers land te drijven.

Austalia stond ook bij mij al een jaar op mijn mediaplayer. Helaas viel het erg tegen.
Het film duurt te lang. De verhaallijn is te druk. Concentreer je op 1 of 2 dingen en diep dat goed uit. Ik heb de film afgekeken maar heb daar spijt van.
De beelden zijn mooi, daarvoor een matige score van 2*.

avatar van zxstyle
Flauw, kinderachtig, overdramatisch, voorspelbaar, niet boeiend.

Zonde de film had ingredienten genoeg om er nog iets interessants van te maken. Zoals het aboriginal spoor en het outback idee. Jammer dat het zo verpest is.

avatar van davidz352
zxstyle schreef:
Flauw, kinderachtig, overdramatisch, voorspelbaar, niet boeiend.

Dit

avatar van arveladze
Een lange zit maar wel een mooie film!

Niet bijster hoogstaand. Met name het eerste halfuur is bijzonder zwak, daarna wordt het gelukkig allemaal iets beter. Het plot is echter mager en bovendien tergend voorspelbaar; daarnaast verbaasde ik me erover hoe weinig diepgang de prent weet te creëren in 155 minuten. Visueel hier en daar best aardig maar een voldoende heeft voor Australia geen seconde aan de horizon gegloord.

avatar van mjk87
Aardig, alleen inhoudelijk vrij zwak, en dat ga je merken over ruim 160 minuten.

Luhrmann kiest voor een epos, dat moge duidelijk zijn. Zo is dit een geschiedenis van Australië zelf, maar ook van haar inwoners, van de oorlog en van twee verder onbeduidende personen. Maar wat nu de hoofdmoot is wordt nooit helemaal duidelijk. Is dat de liefdesgeschiedenis? De strijd om geld? Het verhaal van de halfgekleurden (nog steeds een issue, tegenwoordig zijn dat veelal verslaafden rond Alice Springs)? Ik heb niets tegen meerdere thema's, maar dan wel allemaal in dienst van of ondergeschikt aan de hoofdplot. Maar die plot lijkt met het moment te veranderen en dat maakt een nogal langdradige film en elk subplot los vlees noch vis. Maar goed, er zitten wel genoeg losse scènes in die wel werken en steeds de hele kar weer vooruit trekken, dus het is zeker uit te zitten, en dan met de koeien en een ravijn als hoogtepunt.

Maar het is ook de stijl van Luhrmann die het episch maakt - geen moment laat hij onbenut om uit te zoomen voor een zoveelste panorama. Dat gaat vermoeien op den duur, ondanks de soms grootste beeldenpracht. Australië ziet er gewoon mooi uit en om Darwin eens van voor het bombardement te zien ook (tegenwoordig is er enkel zielloze nieuwbouw), maar de shots zijn stuk voor stuk ook gewoon goed gekadreerd. Niet zijn enkel de plaatjes mooi, er wordt ook genoeg mee gedaan. Dat haalt men weleens door elkaar, want is een foto mooi door het beeld dat is gefotografeerd of doordat de foto een knappe compositie heeft waar meer bij komt kijken dan enkel blind te klikken. Dat tweede toch neem ik aan. Verder is de muziek iets te aanwezig en echte emoties weet de film niet over te brengen. Niettemin kent het genoeg moois. 3,0*.

edje555
Geweldige film !

avatar van arno74
Deze had ik al heel lang op de plank liggen, mijn nieuwsgierigheid was gewekt, maar de lange duur weerhield me er telkens van om eraan te beginnen. Eindelijk het moment gevonden en ik moet eerlijk zeggen dat het helemaal niet nodig was om er tegenop te kijken.

Eenmaal over de helft zit er wel een mindere moment tussen, waar de film tot een einde lijkt te komen, om dan weer verder te gaan. Voelde een beetje aan alsof de makers voor de zekerheid een einde tussendoor hadden gevoegd voor indien ze een korte versie ervan wilden uitbrengen i.p.v de volledige versie.

De film vond ik los van dat moment, waarna het ook eventjes langdradig werd, verder prima te doen. Cinematografisch erg sterk, en ook met een prima verhaal en acteerwerk.

Als film over de 'verloren generatie' is overigens Rabbit-Proof Fence (2002) een veel betere optie. Die film gaat specifiek daarover, terwijl het in Australia meer een van de verhalen is die (dunnetjes) verteld worden. 3,5*

Totaalfilm: komedie (het begin), drama, fantasie, magie, romantiek, avontuur, rassendiscrimatie en oorlogsgeweld.
Wellicht is deze diversiteit een nadeel om echt bij de kijker door te dringen.
Bovendien is het naar het einde toe wat onwaarschijnlijk en ook langdradig.
Evenwel heel goede muziek en effenaf prachtige fotografie, zowel de acties als, en vooral, de landschappen.

avatar van Gruffalo
Zeer, zeer matig. De film heeft zich door zijn lange speelduur en voorspelbare verhaallijn niet kunnen vermaken, laat staan dat ik het een goede film vond. De hele productie van de film is best mooi gemaakt, de acteurs zijn nog geen eens zo slecht. Jammer dat de scenes zo saai zijn en de film werkelijk niets aan de kijkers fantasie of interpretatie over laat. Nog zo'n saai filmdrama à la Hollywood waarvan we er al tientallen hebben gezien. Over de top. Cliché. Gewoon niets.

avatar van rcuppen79
De Australische regisseur Baz Luhrmann levert met de film Australia een eerbetoon aan zijn geboorteland af. De fotografie en locaties zijn magnifiek in beeld gebracht. Maar dit is ook één van de weinige pluspunten aan een verder middelmatige avonturenfilm. Met z’n speelduur van 167 minuten is de film minstens een uur te lang. Met name de eerste helft komt de film tergend langzaam op gang. Het voorspelbare verhaal is daarbij niet opwindend genoeg om drie uur te boeien. Australia is een ode aan oude Hollywoodfilms als Gone with the Wind, Out of Africa en The African Queen maar dat niveau haalt Australia nergens. Het gebrek aan chemie tussen hoofdrolspelers Kidman en Jackman is hier mede de oorzaak aan. De jonge Brandon Walters die z’n filmdebuut maakt als het Australische jongetje Nullah is echter een ontdekking en steelt bij vlagen de show.

Met een budget van 130 miljoen dollar is Australia de duurste Australische productie ooit. In de VS was de film een flop, maar daarbuiten deed ze het redelijk succesvol, waardoor ze uiteindelijk toch nog haar geld opgebracht heeft.

avatar van 93.9
Totaal mislukte film.

Hier hadden ze gewoon twee films van moeten maken. Kreeg ook het idee dat ik de tweede helft naar een hele andere film zat te kijken met dezelfde spelers. Mijn vrouw ging naar bed toen de hoofdrolspelers met hun entourage in Darwin waren aangekomen. Dat was inderdaad een prima einde geweest. Mooi gefilmd maar te voorspelbaar, de muziek te episch, en het verhaal te zwak.

avatar van trebremmit
Bijzonder mooie eerste helft, en jammer genoeg een erg matig tweede gedeelte waarin de film zichzelf verliest in plot twists en ik weet niet hoeveel eindes.

avatar van pierre18
Best te pruimen maar als je deze tot op het bot gaat ontleden dan blijkt t vol te zitten met zwakke punten. Uiterst voorspelbaar, veelvuldig onnodig gebruik van cgi en greenscreens. Steeds dat kleffe omhelsen overgoten met tranen en vele kussen (bleh). Overacting in vele scenes. Bijzondere komedie-tunes in het begin.
Maar goed, buiten dit alles nog wel te pruimen maar geen topper.

wel goede film , sterk verhaal , 2 weken geleden was die nog op tv