Hidalgo (2004)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Joe Johnston
met Viggo Mortensen, Omar Sharif en Frank Collison

Frank T. Hopkins, een van de beste paardrijders op de lange afstanden, brengt z'n tijd door als artiest in Wild West shows. Z'n claim dat zijn paard Hidalgo het beste ter wereld is valt niet in goede aarde bij een Arabische sjeik, die hem uitnodigt dit te bewijzen in een 3000-mijl lange race door de Arabische woestijn.

avatar van nightbreed
Veel te cliché en niet bepaald interessant te noemen.

avatar van Minotaures
Een film over de bekende ruiter Frank Hopkins.

Het verhaal zal wel waargebeurd zijn in Hopkins' carrière als ruiter. Het speelt zich af rond 1890, het jaartal waar een jaarlijks race wordt gehouden. Een Arabische traditie, want het wordt gehouden in de woestijn. Er komen een aantal landen aan bod, waaronder Irak en hun bestemming; Damascus, Syrië. De woestijn is wel een uitdaging, want het zit vol gevaren. Een zeer gevaarlijke uitdaging voor Hopkins en zijn beroemde paard Hidalgo.

Mortensen speelt zijn rol goed als Hopkins, alleen vond ik zijn Indianenachtergrond niet echt bij Mortensen horen. Sharif is helemaal in z'n element met zulk soort films. Die speelt de machtige Sheikh Riyadh. En voor de rest zijn het allemaal deelnemers, van een pittige Engelse dame tot wel andere tegenstanders uit allerlei landen en zelfs een prins op een onverslagen paard wat een mogelijk beter is dan Hidalgo.

Avontuur als genre zit er zeker wel in. Qua actiemomenten valt het reuze mee. In de woestijn is de hitte en droogte niet gevaarlijk, maar ook nomaden die kampen aanvallen, wat hier zo nu en dan gebeurt. Daarnaast worden ze door iemand aangevoerd die het op Hopkins heeft gemunt, vanwege een complexe samenwerking met iemand van de deelnemers. Hopkins en z'n trouwe ros worden dus door heel de woestijn achterna gezeten. En om het nog leuker te maken, wordt er nog iemand ontvoerd, waar Hopkins er noodzakelijk erachteraan moet gaan. Dit komt uit op meer actie en doden. Wat ik wel had verwacht waren een paar stukjes van de wreedheid van de race; een gruwlijke dood van sommige deelnemers. Helaas zit dit er niet in, terwijl het werd beweerd dat in elke race er genoeg doden vallen. Verder is het niet altijd zo voorspelbaar, want een zwaargewonde Hidalgo, een samenwerking en wie er uiteindelijk over waren kon je niet helemaal aan zien komen.

De film moet het zeker hebben van prachtige woestijn beelden. Van rustige beelden van een dorre woestijn, tot wel een wrede natuur. Maar van de tempo moet de film het zeker niet hebben, af en toe te snel en dan weer erg traag en langzaam. Daarnaast zitten er ook vele onnodige scènes in die - naar mijn weten - het verhaal niet geweldig meehelpen. Zoals de beelden van hun tussenstop tijdens de race. Ik denk bijna dat er meer tijd in is gestoken dan de race zelf...

Een prima avonturenfilm voor een keer. Maar zeker niet een film waar Mortensen er bovenuit steekt.

avatar van brabusRUS
Ontzettend mooie film. Het is inderdaad geen standaard western. Hij speelt zich namelijk niet alleen in USA af, maar ook in de Arabische landen. Dat gaf een beetje variatie aan het verhaal. De film boeide van begin tot eind. De rol van Frank Hopkins, als de gemanierde en relaxte cowboy, is Mortensen als gegoten. Maar ook zijn compagnon, Hidalgo, is erg goed. Je voelt echt een sterke band tussen die twee. De film heeft zijn rustige momenten, waar je kan genieten van de hele mooie setting. Maar er zit ook genoeg actie. Dus voor iedereen wat wils.

Een dikke 4.0*

avatar van Richard_Voorhees
Een leuke avonturenfilm met een leuke rol van Mortensen. De race door de woestijn zorgt voor een aantal leuke en mooie beelden.

avatar van Geno
Deze film had alles in zich om de kijker iets moois voor te toveren... maar (en ik heb het echt geprobeerd) het heeft me geen moment kunnen boeien, laat staan overtuigen.

Het bleek een aaneenrijging van voorspelbaarheid en daardoor werd het een oervervelende film. Zelfs de acties waren hoe spectaculair ook geprobeerd, saai.

Als hoofdrolspeler - wellicht dat men zich daarin vergist heeft - moet je veel meer kunnen brengen dan dat Viggo Mortensen heeft kunnen doen; ondoorgrondelijk kijken en een zacht hees stemmetje opzetten; het was een vertoning... tja... Clint Eastwood blaast iedereen weg daarmee, mij ook, maar kennelijk is hij een fenomeen.

Een 1,5 voor de moeite.

avatar van Brix
Geno schreef:
Clint Eastwood blaast iedereen weg daarmee

Hm...

avatar van Jacquestheone
Geachte liefhebbers ,

Ik ben erg veel aan het Pindakazen en zodoende leek het me juist om eens de film Hidalgo onder de loep te nemen. Als ik uit gegaan was van liefhebber Geno, had ik deze zeker niet gekeken. Ik ben meer dan aangenaam verrast en heb het idee dat Geno met een of ander vreemd pilletje op voor de buis heeft gezeten. Trouwens geen buis meer maar achter de ledjes.

De rol van Mortensen was erg aangenaam, het verhaal prachtig en de fotografie was heerlijk om te zien. Natuurlijk is het geen "nadenkertje" alhoewel je daar ook over kunt twisten (het opruimen van de Indianen in het begin.......), maar met de mooie diverse woestijnbeelden, was deze film anders dan velen anderen.

Ik heb me erg vermaakt en kon de 2,5 uur makkelijk uitzitten. Voor mij een vette 4.

Een avonturenfilm met mooie beelden (het camerawerk is prachtig), een gekunsteld plot, de gebruikelijke actiescènes, ouderwetse gevechtsscènes en een voorspelbaar einde, spelend in het midden oosten. De film duurt te lang en de speciale effecten zien er goedkoop uit.

Prachtige film ! kijken waard !!!

avatar van Boneka
Al jarenlang vind ik dit een vermakelijke film pur sang. Daarbij berust deze film op ware feiten die je uitgebreid kunt zien in de extra's. Natuurlijk is hier en daar wat gesleuteld aan de film om het geheel lekker spannend te houden. Zo heeft de ontvoering en ontsnapping van (Omar Sharif) ; puike rol weer, een hoog Indian Jones gehalte, maar verder is dit gewoon een hele mooie avonturenfilm die begint in Amerika en eindigt in Amerika. Daar tussenin zit die fantastische race in Afrika. Sprinkhanen, zandstormen, drijfzand, vleugje romantiek, gevechten en vooral heel veel mooie paarden. Het plot zit degelijk in elkaar en heeft een mooie kop midden en staartgehalte. Ook het Indiaangehalte met magische krachten zit mooi verweven in deze film. Het paard Hidalgo heeft iets grappigs over zich. Al met al een hele goede mix.

De film is deels fantasie, maar wat voorop blijft is de race door een cowboy op een Mustang. En dat verhaal klopt helemaal. De goede man is overleden in 1951.

Tarkus schreef:
Ik vond deze film bijzonder goed geslaagd. Ik heb me geen seconde verveelt, mooi verhaal, goed geacteerd, prachtig decor. Kortom een zeer goede en ontspannende film. Een aanrader !!

avatar van aspro

Puike cast met de ondertussen overleden Omar Sharif in een van de hoofdrollen.

hoe komt u daar nou bij dat hij zou zijn overleden.
geboren in Alexandria Egypte 10 April 1932.
actief vanaf 1954 tot heden.
Echte naam Michel Demitri Shalhoub. (bron Wiki)

hoe komt u daar nou bij dat hij zou zijn overleden.
geboren in Alexandria Egypte 10 April 1932.
actief vanaf 1954 tot heden.
Echte naam Michel Demitri Shalhoub. (bron Wiki) [/quote]

Foutje van mij sorry..
Dacht dat hij onlangs was overleden

Puike cast met de ondertussen overleden Omar Sharif in een van de hoofdrollen.

Even vermelden dat ik hier een fout heb gemaakt, Omar Sharif is nog steeds springlevend hoor.
(Heb me vergist met Peter O'Toole denk ik, die samen met hem in Lawrence Of Arabia te zien was)

Tarkus schreef:

Frank T. Hopkins de echte rijder is overleden in 1951. Omar Sharif leeft nog steeds en inderdaad Peter O'Toole overleed vorig jaar.

mooi filmpje , geen hoogvlieger , maar toch een aardige wegkijker

avatar van Roger Thornhill
Minder Lawrence of Arabia dan Indiana Jones (hoe Hopkins daar over de kantelen rent terwijl aan alle kanten de kogels om zijn oren fluiten!), maar als een feel good family film na afloop zo'n tevreden gloed bij mij als kijker achterlaat is dat ook wat waard. Mortensen is uitstekend in zijn rol, geen onaantastbare halfgod als een soort Aragorn-lite maar echt een mens met zwakheden èn wilskracht. Leuk (maar helaas te kort) minirolletje van Malcolm McDowell, en wat is J.K. Simmons geknipt voor zijn rol als Buffalo Bill!

avatar van Boneka
Maar weer eens bekeken..............heerlijke film mooi beeld en geluid ook. Dikke 4 sterren blijven overeind.

avatar van tbouwh
Avonturenfilm over een Amerikaanse cowboy (Viggo Mortensen), die op uitnodiging deelneemt aan een paardenrace over lange afstand in de Arabische woestijn. Bij die bescheiden premisse blijft het niet: zo haalt regisseur Joe Johnston er een geschiedenisles bij (de slag bij Little Bighorn), en passeren talloze zijplotjes de revue (inclusief de haast verplichte romances). Het is jammer dat in de karakterschetsen stereotypering troef is. Oost en West staan zonder uitzondering met elkaar in contrast. Dat blijkt zowel uit het script als uit het costume design.

Gelukkig valt er visueel enorm veel te genieten. Dit is zo’n film die ik graag op het grote doek had gezien; de cinematografie is prachtig en het camerawerk is van hoog niveau. Dieren nemen een belangrijke rol in Hidalgo (en dan heb ik het niet alleen over paarden), en de manier waarop ze in beeld zijn gebracht zorgt voor de nodige extra waardering.

Nog steeds gaat Hidalgo gebukt onder de vlakke personages en het tamelijk conventionele scenario. Maar een redelijk ruime voldoende zit er door de mooie beelden wel in.