Hidalgo (2004)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Joe Johnston
met Viggo Mortensen, Omar Sharif en Frank Collison

Frank T. Hopkins, een van de beste paardrijders op de lange afstanden, brengt z'n tijd door als artiest in Wild West shows. Z'n claim dat zijn paard Hidalgo het beste ter wereld is valt niet in goede aarde bij een Arabische sjeik, die hem uitnodigt dit te bewijzen in een 3000-mijl lange race door de Arabische woestijn.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Trailer ziet er aardig uit, maar het is niet echt mijn ding, dit.

ik heb de trailer gezien dit lijkt me echt een steen goeie film

Stem mag weer verwijderd worden...

avatar van jassonn
Weer zo'n paardenfilm,mag hopen dat het wat is.De trailer vond ik niet overtuigend.

ben benieuwd wat hier uit gaat komen. de trailer ziet er op zich wel leuk uit, maar ben nog niet echt overtuigd. het feit dat viggo mortensen erin speelt is echter voor mij een reden om de film toch te willen zien.

avatar van titia
Ben er erg benieuwd naar, maar de recenties uit de VS zijn niet echt lovend:

If many critics are willing to give Starsky & Hutch the benefit of a doubt, several are not so willing to give Hidalgo the same. To Elvis Mitchell in the New York Times, it's "much too long, primitively plotted." Lou Lumenick in the New York Post writes that it "suffers from weird shifts in tone, offensively outdated stereotypes, a cumbersome subplot - and a supposedly fact-based story that bears only a nodding acquaintance with reality." Desson Thomson in the Washington Post observes that the filmmakers were apparently attempting to produce an epic on the order of Lawrence of Arabia."But Lawrence this ain't; not by a long shot, and certainly not by a dromedary's nose hair. If it weren't for Sharif's extraordinary presence, there wouldn't be a cherishable moment in the movie." Michael Wilmington in the Chicago Tribune calls it "a would-be mix of Seabiscuit and that turns into something closer to The Mummy on horseback." The film does have a handful of defenders, including Roger Ebert, who writes in the Chicago Sun-Times: "Hidalgo is the kind of movie Hollywood has almost become too jaundiced to make anymore. Bold, exuberant and swashbuckling, it has the purity and simplicity of something Douglas Fairbanks or Errol Flynn might have bounded through."

Maar ja, voor Viggo ga ik wel naar de bios...

jassonn schreef:

Weer zo'n paardenfilm,mag hopen dat het wat is.
Is er zo'n overschot aan 'paardenfilms' dan? Valt wel mee toch?

hij bedoelt zeker de horse whisperer....... is er maar 1 maja, als je der niet van houdt is het vast heeeeeeeeeeeeeel veel!!

avatar van jassonn
Seabiscuit.....:P

Spirit....

zorro

Anky van Grunsven - The Best of...

oke dat zijn er meer, maja dan kijk je deze film toch niet! zijn meer actiefilms dan paardenfilms! lekker boeiuh!

avatar van BoordAppel
Paardenfilms, de naam alleen al

black beauty, als we toch bezig zijn.

avatar van moviefreak#1
Ik voel een nieuw genre opkomen

avatar van Wolkenmeter
Hidalgo duurt veel te lang. En dat is jammer, want als er minstens een halfuur uit was geknipt, zou er waarschijnlijk een vrij goede film zijn overgebleven: nu lopen Mortensen en de anderen wat verloren in een verhaal dat al te vaak wordt onderbroken voor lange scènes die weinig of niets toevoegen. Omar Sharif is wel erg goed, en ik combinatie met de prachtige beelden van de woestijn denk je meer dan eens aan 'Lawrence of Arabia'. Maar voor het overige is die vergelijking natuurlijk compleet misplaatst.

MDA
Wolkenmeter schreef:

Mee eens, film duurt te lang, maar verder zeker een goed verhaal, al is de afloop een beetje voorspelbaar

hoe lang duurt het dan ?? dat is namelijk nog niet te vinden hier.

avatar van Wolkenmeter
De film duurt 136 minuten, terwijl 100 minuten ruimschoots hadden volstaan.

gistere gezien met redelijk hoge verwachtingen vond hem een beetje tegenvallen

Jordy (admin)
Inderdaad had hier met wat knip- en plakwerk een erg aardige film ingezeten. Maar er zitten teveel saaie en relatief onbelangrijke scenes in. Vond de film ook een vreemd tempo hebben, vaak heel traag maar als er dan iets gebeurde ging het allemaal weer veel te snel.

Maar goed, niet onaardig verder.

Waar slaat die (rot-)titel op ? Of was dat al genoemd.

Jordy (admin)
Naam van het paard, heb net plotomschrijving aangepast maar daarbij is dat nuttige weetje komen te vervallen, heb het er weer even bijgezet.

Jordy (admin)
Ik vond die Mortensen trouwens een beetje een nerd in deze film... net als wanneer ik een interview met 'm zie... dan is het ineens niet meer stoere Aragorn

Ik heb de film net gezien, vond het een mooie film, vond de film wel een beetje te lang, maar wel goed opgebouwd. en niet vergeten dat dit wel echt gebeurd is. ik geef hem 4 sterren!

avatar van BoordAppel
Voodoo schreef:

en niet vergeten dat dit wel echt gebeurd is. ik geef hem 4 sterren!

In de Volkskrant las ik dat er hier nogal wat geschiedvervalsing in voorkwam en dit dus helemaal niet echt is gebeurd. Ook zou er nogal wat pro-Amerikaanse propaganda in zitten (de Arabieren zijn slecht en vallen bij bosjes).

BoordAppel schreef:

goh, wat een verrassing

ik vind de film zeker niet slecht. Ok we hebben dit allemaal al wel eens gezien in andere films, dus echt vernieuwd is het allemaal niet. Toch blijft deze "waargebeurde" film sterk en verzwakt hij enkel naar het einde toe.
Voor de rest heb ik hier weining op aan te merken. Het is een leuke, komische avonturenfilm en het is niet viggo die goed speelt, want hidalgo steelt wel degelijk de show.