Hidalgo (2004)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Joe Johnston
met Viggo Mortensen, Omar Sharif en Frank Collison

Frank T. Hopkins, een van de beste paardrijders op de lange afstanden, brengt z'n tijd door als artiest in Wild West shows. Z'n claim dat zijn paard Hidalgo het beste ter wereld is valt niet in goede aarde bij een Arabische sjeik, die hem uitnodigt dit te bewijzen in een 3000-mijl lange race door de Arabische woestijn.

avatar van A.L.I.E.N
was gisteren op VT4.echt een top film.
in ieder geval toch beter dan die junior eurosong die terzelfde tijd op
"een" en op andere kanalen was

avatar van Sportingerke
Tjah, zelfs de zoveelste herhalingen van FC de Kampioenen blijven nu eenmaal beter dan Junior Eurosong.

Ook ik heb gisteren wijselijk voor deze film gekozen en ik moet zeggen: ik was onder de indruk. Het verhaal zelf vind ik niet zo sterk en ook voor dialoog was er niet echt veel ruimte. De scenes waarin de paarden de machtige woestijnen moeten overwinnen maken echter zeer veel goed. Ik vond wel dat Viggo Mortensen er als Aragorn beter uitzag

Zeker een aanrader!

avatar van joe black
mooie, mooie film. Viggo Mortensen speelt een glansrol in een goed verhaal.

En wat zijn paarden toch zo'n fucking VETTE dieren!

avatar van helleke
Zopas ook gezien op mijn HD recorder.
Geen slechte film maar zeker geen topper.
Wel mooie locaties en de acteerprestaties waren goed zonder meer.
3 sterren.

Mooie beelden, de woestijn met de prachtige lucht ... Klinkt raar, maar ik was vond de geluiden als bvb hoefgetrappel of als ze op rotsige bodem liepen ook leuk, het leek er echter door.
En het einde was ook mooi, ze wonnen de race en het moment waarop Hidalgo mee gaat met de kudde en Frank Hopkins de tranen in de ogen kreeg was ontroerend

avatar van Ajax&Litmanen1
Best aardig. Locatie's die je normaal niet in elke film ziet, ook wel eens prettig. Verder een echte avonturenfilm met alles wat daar normaal in voor komt.

avatar van missl
ik val bij zoiets in slaap

leuke film. Niet erg origineel, maar goed te doen.

Best vermakelijk, maar toch ook wel gemakzuchtig gemaakt. Ze wilden duidelijk een groot publiek aanspreken, waardoor de film erg braaf is geworden en er onnodige sub plotjes worden verzonnen. Dat is geheel onnodig en leidt te veel af van het aardige gegeven; de woeste tocht, die echter nauwelijks realistisch is weergegeven (om eerder genoemd argument).
Het karakter dat Mortensen speelt is ten slotte slap en overdreven.

avatar van guylopez93
aardige film
goed geacteerd, leuk verhaal alleen duurde het wat lang voordat de wedstrijd begon maar voor de rest vond ik het einde ook heel mooi

avatar van flyer
Niet slecht maar geen topper. Leuk voor de zondagmiddag als het regent en er geen voetbal is

avatar van ChristinedeBie
Viggo Mortensen is geknipt voor de rol als Frank. Hij zet het personage Frank T. Hopkins goed weer. Het verhaal in de film is leuk, en enginzins ook orgineel. En ja, ik rij ook paard, dus daar was mijn match met deze film. Toch begint deze film me naar meerdere malen kijken toch te vervelen, misschien is hij toch wel iets te voorstelbaar.

avatar van cdman19800
mooie film in zijn genre

avatar van s0062423
Dan is dit absoluut niet mijn genre. Enige pluspuntjes waren de af en toe pittoreske plaatjes van de woestijn en de zon. Maar zelfs dezen begonnen op den duur te vervelen. Het verhaaltje heeft al helemaal niets te bieden en het paard acteerde beter dan Viggo Mortensen.

avatar van dave
Erg sfeervolle film met een Mortensen die volledig in zijn rol zit.
Verder erg mooie beelden van landschappen en een niet onaardig verhaal.
Een film waar ik heb van genoten.

aerts007
joe black schreef:
mooie, mooie film. Viggo Mortensen speelt een glansrol in een goed verhaal.

En wat zijn paarden toch zo'n fucking VETTE dieren!

Vooral met frieten...Mmm..

avatar van Minibin
aerts007 schreef:

Vooral met frieten...Mmm..

Neej, met gebakken aardappeltjes!

schitterende film. Ik heb hem al meermaals gezien en ik blijf hem goed vinden. Het verhaal is heel goed. Het is heel mooi gefilmd. de muziek van James Newton Howard in de film is zeer mooi waardoor de film nog eens zo goed is.

Mooie film.
Voor een paardengek zoals ikzelf er een ben is dit natuurlijk gesneden koek.

De band die Mortensen met het paard in de film heeft is geen fake.
Het is namelijk in werkelijkheid ook zijn eigen paard.
Dat maakt het voor mij dubbel zo mooi.

avatar van Donkerwoud
Viel me echt verschrikkelijk mee, als een lekker ouderwetse avonturenfilm zoals er te weinig van gemaakt worden.

avatar van witboek
Niet echt slecht, maar ook niet echt goed. Het goede is dat je mooie beelden krijgt. De paarden zijn mooi en de natuur. Maar het verhaal is niet mijn smaak. Misschien in de jaren 50 was dit een topper geweest. Een goed voorbeeld voor mensen die in een vreemd cultuur komen. Als je doorzet, dan kom je er wel.

avatar van JDSsmetje
Toch o zo saai en langdradig . Verhaal is niets bijzonders maar
Viggo Mortensen is wel een pluspunt.
Maar als je de film saai vindt.
Deze film kent veel pluspunten maar het verhaal is te saai en de film is langdradig.

score ......... 2.25
positie ........ 280/+-450

avatar van notorious_kim
Deze film heb ik steeds willen zien omdat Viggo Mortensen erin meespeelt, toen ze hem vandaag speelde op tv was ik blij. Maar spijtig genoeg hadden we het begin gemist. Ik heb dan zo'n 10 minuten zitten kijken, maar het kon mijn aandacht niet nemen. Ik ben dan maar even boven mijn mail gaan checken en nadien verder gekeken, ik had dan natuurlijk weer een kwartier van de film gemist en toen ik begon te kijken begon de race.
Ik vond de film over het algemeen zeer saai en voorspelbaar, ik heb vaak tegen de slaap moeten vechten. Ik vond het wel leuk dat er Arabisch in gepraat werd, dat maakte de film overtuigender. Ook één pluspunt was de goede inbeeldzetting van het landschap, en ook enkele andere scenes vond ik goed in beeld gezet.
Het verhaal sprak me echter totaal niet aan, en zelfs met de goede acteerprestaties en vrij goede inbeeldzetting kon de film me totaal niet boeien, dus het zal voor mij altijd wel een film zijn die net het gemiddelde niet haalt.

avatar van Brix
Zojuist op VRT TV (eindelijk)weer eens gezien, en meteen mijn punten bijgesteld.
Ik vond 'Hidalgo' destijds in de bioscoop al goed.
Maar zó goed als ik hem nu bij de tweede keer kijken ervoer had ik hem niet in herinnering.
Een juweeltje van een avonturenfilm is dit, die het midden houd tussen een western en een Indiana Jones achtig verhaal.
Alléén...ik vind deze mooier dan alle vier de Indiana Jones films bij elkaar!(gooi er nog maar wat westerns bij als bonus)
Deze film bezit alles dat een goede avonturenfilm nodig heeft, in ruime mate.
Actie, humor, fantastische locaties, passende muziek- en een stel goed gekozen acteurs en actrices(inclusief de paarden!)
De beelden en muziek vormen soms zelfs net een filmische symfonie(een betere omschrijving heb ik er niet voor.
Er gebeurt ook zoveel dat er geen moment van verveling of een dip in het verhaal zit.
Het eerste deel, dat in Amerika speelt, tijdens de slachtpartij bij ' Wounded Knee', gebaseerd op historische feiten, is al een stevige binnenkomer.
De volgende scènes met de Buffalo Bill Wild West show, zijn óók uitstekend gefilmd.
Daarna verplaatst het verhaal zich naar een geheel andere wereld, die van de Arabische woestijnen.
Gewoonweg adembenemend.
Goed spel van Mortensen als de half-Sioux Indiaan 'Frank T. Hopkins, alias 'Blue child', en zeker ook van Omar Sharif en een hele reeks andere acteurs en actrices.
Ontroerende scènes ontbreken ook niet.
Ook het einde van de film is uitstekend.
Hoofdfiguur Frank T. Hopkins heeft overigens echt bestaan, en zette zich ook in werkelijkheid in voor het welzijn van de Amerikaanse Mustang paarden.

In zijn genre is dit voor mij een vette topper, een van de mooiste avonturenfilms die ik ken.
Sterk onderschat m.i., maar dat is bijzaak.
Hoofdzaak is voor mij dat ik de film her-ontdekt heb, en naar de juiste waarde weet te schatten.
Morgen meteen de dvd kopen! YES!

avatar van Legan
Ik hoopte op een leuk ouderwets avonturenfilm, maar kreeg er een slap avontuurtje voor terug. Grootste minpunt is dat alles zo clichématig wordt uitgewerkt, waarbij men er niet voor terugdeinst om alles groots op te blazen. Er zit weinig inhoud bij de bordkartonnen personages, welke ook totaal niet kunnen boeien. Op eentje na dan, en dat is de vermakelijke geitenhoeder. De enige die nog wat karakter toont.

Verder kabbelt het verhaal voort op een supervoorspelbare wijze naar een supervoorspelbaar einde. Zijplotjes worden in het verhaal geïntroduceerd, alsmede wat slappe geforceerde pogingen tot 'diepgang' bij de personages en natuurlijk een moraaltje. Echter het enige effect ervan is dat ze de clichématigheid en de gaten in het verhaal versterken en accentueren.

Pluspunten zijn toch wel de landschappen, decors e.d. Realistisch en mooi. Verder schiet mij eigenlijk weinig te binnen.

Slappe hap.

avatar van ILDIB
Probeert een hoop maar is het veelal net niet. Heeft niet de sfeer en intensiteit van bv dances with wolves of sahara. Diepgang ontbreekt helaas dus. Jammer want kan mooi zijn. Wel meer dan onderhoudend.

Gewoon een leuke en goede film die boven het gemiddelde uitsteekt.

Bijna alles is goed aan deze film om te beginnen bij het verhaal. Dat is leuk verzonnen al moet het gebaseerd zijn op ware feiten. Alleen is het nooit duidelijk geweest of de wedstrijd inderdaad heeft plaatsgevonden. Het enige wat wel klopt is dat Hopkins inderdaad een lange afstandsrijder was. Voor de rest is het verhaal prima uitgewerkt en door de mooie beelden is alles nog mooier. Kortom het camerawerk is zeer goed te noemen evenals de effecten die gebruikt worden. Het enige nadeel vond ik de speelduur die was in mijn ogen iets te lang waardoor het allemaal een klein beetje langdradig werd.

Het acteerwerk is gewoon goed wat je ook van een topcast mag verwachten .Ik begin steeds meer respect voor Vigo te krijgen. Aan de cast kan je al zien dat je met een goede film te maken hebt.

De dvd-uitgave is gewoon uitstekend. Beeldkwaliteit is zeer hoog wat bijdraagt aan een perfect beeld wat het kijkplezier zeer te goede komt. Het geluid 5.1 is ook uistekend en komt van alle kanten vandaan. Je krijgt echt het gevoel midden in de film te zitten.

Voor mij is de film 3,5* waard omdat ik de film iets te lang vond zonder dat die lange tijd iets toe te voegen had.

avatar van schram101
Opnieuw een lekkere avonturen film. Wat een vet genre is dat toch!
Viggo zet een goede rol neer en ook de andere rollen waren (vooral omdat er Arabisch gesproken werd) vrij overtuigend.
De beelden in de woestijn zagen erg bijzonder mooi uit.

Hoewel de nodige cliches voorbij komen draven blijft dit een goede film!

schram101 schreef:

Hoewel de nodige cliches voorbij komen draven blijft dit een goede film!

De uitdrukking "voorbij komen draven" vind ik wel passend in dit verband, haha.

bild
Zeer langdradige en soms saaie film. Hidalgo weet toch een beetje te vervelen en de acteerprestaties zijn matig.