Samba (2014)

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Olivier Nakache en Éric Toledano
met Omar Sy, Charlotte Gainsbourg en Tahar Rahim

Samba is een Senegalese man die reeds tien jaar in Frankrijk woont en leeft van slechte bijbaantjes. Alice, een ambtenaar, heeft last van een burn-out. Terwijl Samba op allerlei manieren een verblijfsvergunning probeert te krijgen, probeert Alice vrijwilligerswerk te doen bij een vrijwilligersorganisatie die mensen zonder verblijfsvergunning of status ondersteunt. Beiden willen ze uit hun precaire situatie komen, tot op een dag hun pad zich kruist.

avatar van blurp194
Heb ik toch kennelijk als enige Intouchables niet gezien. Dat heeft in dit geval dan een enorm voordeel - ik ging zonder die verwachting de film in, en dat pakt dan toch best aardig uit. Het is misschien allemaal wat voor de hand liggend en luchtig, het duistere randje zit nou ook weer niet zo heel erg verborgen.
Sy en Gainsbourg zijn ook nog eens een leuk stel samen en dat trekt al met al de film net een tikje boven de zoveelste ellende-met-vluchtelingenfilm uit. Belangrijk onderwerp misschien, maar de wat meer gebruikelijke trieste en negatieve benadering levert lang niet altijd een behoorlijke film op.

avatar van james_cameron
Natuurlijk erg lastig om een megahit als Intouchables op te volgen; regisseurs Olivier Nakache en Eric Toledano slagen er dan ook niet in om helemaal uit de schaduw van die film te treden. Het helpt ook niet dat men dezelfde hoofdrolspeler en componist weer heeft aangetrokken. Beiden leveren overigens goed werk af. Omar Sy, die flink moest aankomen voor deze rol, is ontwapenend en sympathiek en de soundtrack van Ludovici Einaudi is wederom erg fraai. Het probleem ligt bij de plot, dat niet echt van de grond wil komen en blijft steken in goede bedoelingen. Neemt niet weg dat er veel mooie en leuke momenten zijn in een verder zeer onderhoudende film, voorzien van een uitstekende cast.

avatar van Baboesjka
Mooie film. Beter dan verwacht. Het keek vlot weg, het bevat leuke humor en een vrij sterk en ontroerend verhaal. Goed gespeeld, Omar Sy is ongetwijfeld één van mijn favoriete acteurs, en mooi beeld en fijne muziek. 4*

Het lijkt wel dat het duo Toledano-Nakache graag het begrip "vriendschap" in hun filmen verwerkt.
Deze "Samba" valt daar zeker onder en al haalt hij lang niet het niveau van het onweerstaanbare "Intouchables", "Samba" blijft een sympathieke bedoening, met vriendschap...en liefde aan bod en met grappige, deugddoende scènes als "Le pub Coca-Cola"-scène en "de drink" met het personeel van de vrijwilligersorganisatie...
Omar Sy is een blikvanger en ook de rest van de cast kan bekoren.
Met de problematiek van immigratie en legalisatie als decor.