Demain Tout Commence (2016)

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Hugo Gélin
met Omar Sy, Clémence Poésy en Antoine Bertrand

Samuel leeft zijn leven zonder banden of verantwoordelijkheden aan de kust in het zonnige zuiden van Frankrijk, dicht bij de mensen die hij liefheeft en met wie hij werkt zonder zich veel te vermoeien. Tot één van zijn vroegere veroveringen bij hem een baby van een paar maanden achterlaat, Gloria: zijn dochter. Samuel is niet in staat om te zorgen voor een baby en vastbesloten om met het kind terug te keren naar haar moeder. Hij haast zich naar Londen om te proberen haar te vinden, maar zonder succes. Acht jaar later, terwijl Samuel en Gloria nu in Londen wonen en onafscheidelijk zijn, daagt de moeder van Gloria opnieuw op om haar dochter op te halen...

avatar van Rodger
Mooi meeslepend drama.. heerlijke wegkijker..
4.0 ****

Mooie film!

avatar van IH88
Demain Tout Commence

Fijne feel good film waarbij je het naderend onheil bijna kan voelen. Demain Tout Commence wordt nergens een drama en de luchtige toon blijft, maar door een aantal twists in het verhaal wordt de gemoedstoestand van de kijker wel flink op de proef gesteld. Gelukkig hebben we altijd de lach en het charisma van Omar Sy nog, die samen met de jonge Colston een geweldig duo vormt als vader en dochter.

Poésy is als moeder wat minder, maar dat ligt ook aan haar matig uitgewerkte rol. Het is ook wel belangrijk dat je je kritische bril thuislaat, want alleen al in de eerste 20 minuten springt de film van de ene onrealistische plotontwikkeling in de andere. Maar ondanks alle dramatische twists op het einde (de dood van Gloria, de wat vreemde voogdijzaak, de vaderschapstest) wil Demain Tout Commence je met een goed gevoel achterlaten. En dat lukt.

avatar van martijn011
Uitstekende film van Franse makelij.

Allereerst laat Omar Sy zien dat hij een film in z'n eentje kan dragen. Wat betreft deze film gewoon knap, want de balans tussen komedie en ernst is uiterst belangrijk voor het slagen van een film als deze.
Ondanks een aantal onlogische lijnen in het begin van het verhaal blijft de film boeien. Helemaal wanneer Samuel na een jaar of acht Gloria op z'n eigen manier heeft opgevoed en Gloria's moeder ten tonele verschijnt.

Op dat moment neemt de film ook een serieuze wending die goed overkomt. Als er dan aan het einde van de film nog een hele verrassende twist zit verwerkt die ik niet had aan zien komen kan ik niet anders dan na afloop concluderen dat het gewoon een uitstekende film is die je ontroert en die je laat lachen.
Vier dikke sterren.

Aardige film waarin een vrijgezelle man plots wordt opgescheept met een baby. Een lekker vlotte film die voor het grootste gedeelte lekker weg kijkt. Op dramatisch gebied schiet de film wel tekort, voornamelijk omdat tegen het einde de vele ontwikkelingen te ongeloofwaardig en ook te geforceerd overkomen (mede omdat het er ook te veel zijn). Nog net 3.0 sterren vanwege de prima chemie tussen vader en dochter hier.

avatar van Boneka
Een lach en een traan zullen we maar zeggen. Een echte tragikomedie die in de eerste 45 minuten leuk en grappig is, maar daarna zet het drama serieuze thema's aan. Tussendoor is er nog ruimte voor een lach. Maar naarmate het einde naderde kreeg ik het toch wel zwaar. Het waren misschien net teveel zware thema's op het eind. Toch vind ik de film goed geslaagd met name door de sterke acteerprestaties van Omar en de leuke kleine meid Gloria en de geslaagde side kick "Bernie". Ook de locaties waren mooi wat ook gold voor de grappige decoraties zoals een dubbele deur voor Gloria of de glijbaan Het zag er allemaal fraai en decoratief uit.

Demain Tout Commence (Morgen een nieuwe dag) heeft duidelijk gekozen voor twee kanten. Luchtig grappig, maar tevens ook met zwaardere thema's als het ouderschap, [voogdij en een ongeneeslijke ziete/spoiler]. Het een verhoud zich misschien niet met het een en het ander, maar zo zit het leven helaas wel in elkaar en ondanks de ongeloofwaardigheid van sommige scenes absoluut een geslaagde film!

Inderdaad, geslaagde film. Ben er met argwaan aan begonnen, want van een tranentrekker krijg ik normaal spontaan tandpijn, maar bij deze werkt het allemaal wonderwel. Precies de juiste balans zullen we maar zeggen bij dit uit het leven gegrepen verhaal, knap. De film heeft enorm veel profijt van de drie hoofdrolspelers die echte mensen neerzetten, en dit keer is zelfs de side kick nog enigszins te doen. Sy, heb ik deze week ook nog erg moeizaam bezig gezien in Inferno maar hier, in zijn eigen taal, is hij honderd procent overtuigend in een toch moeilijke rol. Klasse, het is bijna method acting waar een Pacino nog een puntje aan kan zuigen. Ook meisje Gloria is goed gekozen: aandoenlijk en geloofwaardig. Eigenlijk niet mijn type film dus, maar ik kon er toch wel enthousiast van worden, aanrader. Ik ga die Gélin in de gaten houden want hij weet wel hoe hij een verhaal moet brengen.

avatar van K. V.
Deze onbekende film eens bekeken en was wel aangenaam verrast. Ik wist niet echt wat te verwachten, maar vond het een mooie mix van speelfilm en drama. Nergens werd het ooit te.
De cast deed het subliem en kwam overtuigend over.
Verder zag het er goed uit.
Toch wel een aanrader!

avatar van Decec
Een goede komedie/drama film...
Prima en ontroerend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Omar Sy speelt goed...
Prima achtergrond geluid/muziek
met Dolby Digital...
Prima camerabeweging...

Een kleine vier jaar geleden heb ik de Mexicaanse film No Se Aceptan Devoluciones (2013) gezien. Dit is in grote lijnen een Franse remake van die film. In tegenstelling tot mijn gangbare ervaringen met remakes vind ik deze film beter dan het origineel. Dat is voornamelijk terug te voeren tot twee factoren. Ten eerste: de filmmakers hebben het verwrongen einde van de eerste film vervangen door een veel passender slot. Ten tweede: de aanwezigheid van Omar Sy, die niet voor de eerste keer laat zien dat hij uitstekend uit de voeten kan in tragikomedies.
Tot slot wil ik opmerken dat ik de kleine Gloria Colston de absolute ster vind van deze onderhoudende film, die je ondanks de tragische ondertoon met een goed gevoel achterlaat.