Safe Haven (2013)

3,28

Drama / Romantiek

geregisseerd door Lasse Hallström
met Julianne Hough, Josh Duhamel en Cobie Smulders

De jonge, mysterieuze Katie arriveert in het kleine dorpje Southport in North Carolina. Haar plotse komst roept bij de hechte community vragen op over haar verleden. Katie lijkt vastbesloten om te voorkomen een persoonlijke band op te bouwen, totdat een reeks gebeurtenissen er voor zorgt dat ze in twee relaties getrokken wordt: een met Alex, een weduwnaar en winkeleigenaar met twee jonge kinderen, en met haar alleenstaande buurvrouw Jo. Ondanks haar terughoudendheid raakt ze in toenemende mate betrokken bij Alex en zijn familie. Maar zelfs als ze verliefd wordt blijft ze worstelen met het duister geheim dat haar blijft achtervolgen.

maandag 3 oktober, 20:30 uur op TV (RTL8)

129 BERICHTEN33 MENINGEN

avatar van IH88
geplaatst op 22 april 2015, 19:46 uur, permalink
Na lang aarzelen tussen 3 en 3.5 ster toch voor het laatste gekozen. Die halve ster erbij komt voornamelijk door het aanstekelijke spel van Hough en Duhamel, die zichtbaar lol hebben en een goede chemie hebben. De film had gemakkelijk te "zoetsappig" kunnen worden, maar zij houden het een beetje binnen de perken. Hallstrom kiest voor een bijna sprookjesachtige locatie wat in deze film geen echt minpunt is. Hough is daarnaast echt prachtig om naar te kijken en laat zien dat ze goed haar mannetje staat.

geplaatst op 18 oktober 2015, 18:58 uur, permalink
Geen meesterwerk maar gewoon een aardige film en prima voor deze regenachtige zondag.

Het acteerwerk is prima en de band die opgebouwd wordt tussen de hoofdrolspelers is goed uitgewerkt. Dat kan ik helaas niet zeggen van het stukje verleden dat naar mijn mening te weinig aanbod komt om mee te kunnen leven.

Aan het eind een verassend toevoeging wat niet echt iets toevoegt aan het verhaal maar bij de kijker wel een 'och' bezorgd. Well done!

avatar van marximaal
geplaatst op 18 oktober 2015, 19:02 uur, permalink
Wij hebben ons prima vermaakt gisteren, erg leuke film die zoals door zovelen al gezegd een beetje standaard verhaal heeft maar toch wel weer verrassend is. Mooie acteurs/actrices en mooie beelden.

avatar van IH88
geplaatst op 10 januari 2016, 16:03 uur, permalink
“The good thing Katie, is that life is full of second chances.”

Safe Haven is een Nicholas Sparks boekverfilming en dan weet je wat je kan verwachten. Mooie en sprookjesachtige locatie (meestal in North Carolina), romantiek, een dramatische twist, acteurs die niet alleen voor hun acteertalent zijn gecast en een einde waarbij de emoties van de kijker worden getest. Safe Haven voldoet aan dat plaatje en daar is helemaal niets mis mee want het is een zeer vermakelijke film geworden die alles herbergt wat een goede romantische film moet hebben.

Dat komt vooral door het aanstekelijke spel van Hough en Duhamel die zichtbaar lol hebben en een goede chemie hebben. De film had gemakkelijk te "zoetsappig" kunnen worden maar zij houden het een beetje binnen de perken. Regisseur Lasse Hallstrom weet wel hoe je dit soort films moet aanpakken en kiest voor een bijna sprookjesachtige locatie wat een extra dimensie geeft aan de opbloeiende liefde tussen Katie en Alex. Hough is daarnaast een prachtige actrice en laat zien dat ze goed haar mannetje staat. Het subplot rond de man van Katie komt niet goed uit de verf en is wel echt een minpunt in de film. Safe Haven is een heerlijke guilty pleasure. En daar is soms niets mis mee.

geplaatst op 18 februari 2016, 20:31 uur, permalink
Lasse Hallström heeft bij mij wel een speciale plaats als regisseur. Mitt Liv som Hund (1985) en What's Eating Gilbert Grape (1993) behoren allebei tot mijn favoriete films. Inmiddels weet ik dat hij ook wel degelijk aanzienlijk minder goede films heeft gemaakt. En Safe Haven hoort helaas ook bij die laatste categorie. Dit is duidelijk weer een typisch Amerikaanse film voor de commerciële markt. Een film die op zich nog wel redelijk spannend opbouwt, al is hij ook wel voorspelbaar en duurt het wel héél lang voordat je als kijker enig idee krijgt over de achtergrond van de mysterieuze reizigster. Pas rond de zeventigste minuut. Maar die wending is dan nog wel enigszins verrassend, al is de uitwerking erg knullig en komt het gegeven ook behoorlijk uit de lucht vallen. Het laatste deel van de film is dan de verdere ontknoping en dan gaat het helemaal bergafwaarts met de film. Wat een ongeloofwaardige wanvertoning is dit en wat een slechte acteur is de achtervolger. Aan het einde van de film is er dan volgens Amerikaanse traditie nog wat tijd ingeruimd voor de traantjes. Maar een teiltje om te kotsen is meer op zijn plaats.

avatar van fun in acapulco
geplaatst op 4 maart 2016, 12:52 uur, permalink
Heeft iemand anders ook Red West (voormalige schoolvriend, lijfwacht, verrader van Elvis) herkend? Hij is de oude medewerker van Alex in de winkel. Leuke film met een sexy (toen ze blond was), actrice. In welke andere films is ze ook te bewonderen?

avatar van Boneka
geplaatst op 28 april 2016, 16:09 uur, permalink
Euhh normaal gesproken gaan dit soort filmpjes aan mij voorbij. Leuk voor je vriendin, maar ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat hij zo slecht nog niet is. Enige gelijkenis met Sleeping with the enemy is overigens snel gemaakt. Deze film met Julia Robberts is wel een echte thriller. Dat niveau haalt deze film niet die vooral heel mooi is gemaakt. Zeker op blu ray een waar plaatje. Vond het kleine meisje overigens een zeer goede rol spelen.

De rol van de regisseur vond ik in het begin vooral heel irritant, maar later zal blijken waarom hij zich zo inzet in deze case. Al met al geen topper, maar kijkt zeer zeker lekker weg.

avatar van Zwolle84
geplaatst op 11 mei 2016, 21:55 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zo ongeveer 10 minuten voor het einde waren alle kaarten wel geschut. Het mysterie rond 'de moord', het dramaverhaal rond Arie Boomsma's broer, het opvallend klein gehouden stukje romantiek. Bleef alleen geheimzinnige buurvrouw Jo over, de vrouw die door ramen tuurt, gezellig wil kletsen en van wandelingen houdt. Maar. Wie. Is. Zij. Toch?

Gelukkig kwam het volstrekt logische antwoord uiteindelijk alsnog. Ze is een geest. Tuurlijk. Hoe had ik het kunnen missen?

Maar serieus, ik heb zelden zo'n raar einde van een film gezien. Of ze nu daadwerkelijk het gezelligste spook van het dorp is of dat Katie spoken ziet doet er eigenlijk niet eens toe; in beide gevallen is het zo ontzettend knullig uitgewerkt dat het haast z'n charme heeft.

Verder een degelijke film. Niet zo goed als een Dear John, Endless Love of The Notebook vanwege de toch wel erg naar de achtergrond geschoven romantiek en de te grote nadruk op het thriller light-verhaaltje, maar ook deze heeft weer de kenmerkende mooie beelden (die bootscène), mooie mensen en noem het maar op. Dat einde tilt hem echter alsnog naar een lichte onvoldoende.

avatar van SmackItUp
geplaatst op 18 mei 2016, 16:36 uur, permalink
Vanwege de perfecte setting moeten verhogen naar 4*. Voor mij een van de betere romantische films die ik heb gezien. Het einde blijft natuurlijk wat eigenaardig, maar ondanks dat is het een bovengemiddeld filmpje geworden.