Safe Haven (2013)

3,28

Drama / Romantiek

geregisseerd door Lasse Hallström
met Julianne Hough, Josh Duhamel en Cobie Smulders

De jonge, mysterieuze Katie arriveert in het kleine dorpje Southport in North Carolina. Haar plotse komst roept bij de hechte community vragen op over haar verleden. Katie lijkt vastbesloten om te voorkomen een persoonlijke band op te bouwen, totdat een reeks gebeurtenissen er voor zorgt dat ze in twee relaties getrokken wordt: een met Alex, een weduwnaar en winkeleigenaar met twee jonge kinderen, en met haar alleenstaande buurvrouw Jo. Ondanks haar terughoudendheid raakt ze in toenemende mate betrokken bij Alex en zijn familie. Maar zelfs als ze verliefd wordt blijft ze worstelen met het duister geheim dat haar blijft achtervolgen.

139 BERICHTEN 36 MENINGEN
avatar van IH88
geplaatst: 22 april 2015, 19:46 uur [permalink]
Na lang aarzelen tussen 3 en 3.5 ster toch voor het laatste gekozen. Die halve ster erbij komt voornamelijk door het aanstekelijke spel van Hough en Duhamel, die zichtbaar lol hebben en een goede chemie hebben. De film had gemakkelijk te "zoetsappig" kunnen worden, maar zij houden het een beetje binnen de perken. Hallstrom kiest voor een bijna sprookjesachtige locatie wat in deze film geen echt minpunt is. Hough is daarnaast echt prachtig om naar te kijken en laat zien dat ze goed haar mannetje staat.

geplaatst: 18 oktober 2015, 18:58 uur [permalink]
Geen meesterwerk maar gewoon een aardige film en prima voor deze regenachtige zondag.

Het acteerwerk is prima en de band die opgebouwd wordt tussen de hoofdrolspelers is goed uitgewerkt. Dat kan ik helaas niet zeggen van het stukje verleden dat naar mijn mening te weinig aanbod komt om mee te kunnen leven.

Aan het eind een verassend toevoeging wat niet echt iets toevoegt aan het verhaal maar bij de kijker wel een 'och' bezorgd. Well done!

avatar van marximaal
geplaatst: 18 oktober 2015, 19:02 uur [permalink]
Wij hebben ons prima vermaakt gisteren, erg leuke film die zoals door zovelen al gezegd een beetje standaard verhaal heeft maar toch wel weer verrassend is. Mooie acteurs/actrices en mooie beelden.

avatar van IH88
geplaatst: 10 januari 2016, 16:03 uur [permalink]
“The good thing Katie, is that life is full of second chances.”

Safe Haven is een Nicholas Sparks boekverfilming en dan weet je wat je kan verwachten. Mooie en sprookjesachtige locatie (meestal in North Carolina), romantiek, een dramatische twist, acteurs die niet alleen voor hun acteertalent zijn gecast en een einde waarbij de emoties van de kijker worden getest. Safe Haven voldoet aan dat plaatje en daar is helemaal niets mis mee want het is een zeer vermakelijke film geworden die alles herbergt wat een goede romantische film moet hebben.

Dat komt vooral door het aanstekelijke spel van Hough en Duhamel die zichtbaar lol hebben en een goede chemie hebben. De film had gemakkelijk te "zoetsappig" kunnen worden maar zij houden het een beetje binnen de perken. Regisseur Lasse Hallstrom weet wel hoe je dit soort films moet aanpakken en kiest voor een bijna sprookjesachtige locatie wat een extra dimensie geeft aan de opbloeiende liefde tussen Katie en Alex. Hough is daarnaast een prachtige actrice en laat zien dat ze goed haar mannetje staat. Het subplot rond de man van Katie komt niet goed uit de verf en is wel echt een minpunt in de film. Safe Haven is een heerlijke guilty pleasure. En daar is soms niets mis mee.

geplaatst: 18 februari 2016, 20:31 uur [permalink]
Lasse Hallström heeft bij mij wel een speciale plaats als regisseur. Mitt Liv som Hund (1985) en What's Eating Gilbert Grape (1993) behoren allebei tot mijn favoriete films. Inmiddels weet ik dat hij ook wel degelijk aanzienlijk minder goede films heeft gemaakt. En Safe Haven hoort helaas ook bij die laatste categorie. Dit is duidelijk weer een typisch Amerikaanse film voor de commerciële markt. Een film die op zich nog wel redelijk spannend opbouwt, al is hij ook wel voorspelbaar en duurt het wel héél lang voordat je als kijker enig idee krijgt over de achtergrond van de mysterieuze reizigster. Pas rond de zeventigste minuut. Maar die wending is dan nog wel enigszins verrassend, al is de uitwerking erg knullig en komt het gegeven ook behoorlijk uit de lucht vallen. Het laatste deel van de film is dan de verdere ontknoping en dan gaat het helemaal bergafwaarts met de film. Wat een ongeloofwaardige wanvertoning is dit en wat een slechte acteur is de achtervolger. Aan het einde van de film is er dan volgens Amerikaanse traditie nog wat tijd ingeruimd voor de traantjes. Maar een teiltje om te kotsen is meer op zijn plaats.

avatar van fun in acapulco
geplaatst: 4 maart 2016, 12:52 uur [permalink]
Heeft iemand anders ook Red West (voormalige schoolvriend, lijfwacht, verrader van Elvis) herkend? Hij is de oude medewerker van Alex in de winkel. Leuke film met een sexy (toen ze blond was), actrice. In welke andere films is ze ook te bewonderen?

avatar van Boneka
geplaatst: 28 april 2016, 16:09 uur [permalink]
Euhh normaal gesproken gaan dit soort filmpjes aan mij voorbij. Leuk voor je vriendin, maar ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat hij zo slecht nog niet is. Enige gelijkenis met Sleeping with the enemy is overigens snel gemaakt. Deze film met Julia Robberts is wel een echte thriller. Dat niveau haalt deze film niet die vooral heel mooi is gemaakt. Zeker op blu ray een waar plaatje. Vond het kleine meisje overigens een zeer goede rol spelen.

De rol van de regisseur vond ik in het begin vooral heel irritant, maar later zal blijken waarom hij zich zo inzet in deze case. Al met al geen topper, maar kijkt zeer zeker lekker weg.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 11 mei 2016, 21:55 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zo ongeveer 10 minuten voor het einde waren alle kaarten wel geschut. Het mysterie rond 'de moord', het dramaverhaal rond Arie Boomsma's broer, het opvallend klein gehouden stukje romantiek. Bleef alleen geheimzinnige buurvrouw Jo over, de vrouw die door ramen tuurt, gezellig wil kletsen en van wandelingen houdt. Maar. Wie. Is. Zij. Toch?

Gelukkig kwam het volstrekt logische antwoord uiteindelijk alsnog. Ze is een geest. Tuurlijk. Hoe had ik het kunnen missen?

Maar serieus, ik heb zelden zo'n raar einde van een film gezien. Of ze nu daadwerkelijk het gezelligste spook van het dorp is of dat Katie spoken ziet doet er eigenlijk niet eens toe; in beide gevallen is het zo ontzettend knullig uitgewerkt dat het haast z'n charme heeft.

Verder een degelijke film. Niet zo goed als een Dear John, Endless Love of The Notebook vanwege de toch wel erg naar de achtergrond geschoven romantiek en de te grote nadruk op het thriller light-verhaaltje, maar ook deze heeft weer de kenmerkende mooie beelden (die bootscène), mooie mensen en noem het maar op. Dat einde tilt hem echter alsnog naar een lichte onvoldoende.

avatar van SmackItUp
geplaatst: 18 mei 2016, 16:36 uur [permalink]
Vanwege de perfecte setting moeten verhogen naar 4*. Voor mij een van de betere romantische films die ik heb gezien. Het einde blijft natuurlijk wat eigenaardig, maar ondanks dat is het een bovengemiddeld filmpje geworden.

avatar van Carolien1603
geplaatst: 16 november 2016, 21:08 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lekkere wegkijker, hoewel wat voorspelbaar soms. Toch lijkt er niet iets te kloppen in het script. De politieman, haar ex dus, is haar vanaf het begin op het spoor vanaf dat zij vluchtend de bus in stapt, maar dan is hij wel erg snel hersteld van zijn steekwond

geplaatst: 12 december 2016, 10:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vriendinnetje is fan van Nicholas Sparks, ik ben fan van regisseur Hallström. Maar van allebei heb ik beter gezien. Van Hallström ben ik warme films gewend - the 100 Foot Journey, Haichi, Chocolat - dit blijft door de blauwe tinten enorm op een afstand. En de vreselijk saaie Julianne Hough helpt bepaald niet om het aantrekkelijk te maken. Met Dear John van dezelfde regisseur/schrijver had ik veel meer, wat vooral te maken had met de drie hoofdrolspelers. Dit boeide me niet. Te afstandelijk, te kil, en uiteindelijk met dat stomme verhaallijntje rond die overleden vrouw verschrikkelijk vergezocht.

2,5* en dan ben ik nog liev.

avatar van WARFACE
geplaatst: 3 januari, 20:25 uur [permalink]
Normaal gesproken ben ik niet van dit soort films maar ik vond dit toch een hele sterke film vanuit alle opzichten! Duurde misschien voor mijn gevoel iets te lang maar dat is dan ook het enige minpunt. Leuke hoofdrolspelers en de chemie is duidelijk te merken. Verhaal niet heel erg origineel maar mocht de pret niet drukken! Kleine meisje speelde overigens een hele sterke rol, heel knap.

avatar van Miszmi
geplaatst: 16 februari, 23:57 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een film die van begin tot het eind weet te boeien, maar uiteindelijk met een zeer teleurstellend einde komt. Het had zo goed kunnen wezen, maar dit viel toch even tegen.

Je wordt gelijk meegenomen in het verhaal, vanaf de eerste seconde. Hierdoor kon ik mij vanaf het begin al goed focussen en heb ik ook geen moment verveling ervaren. Naarmate de film vordert komt er één sterke plottwist die ik niet had aan zien komen. Dat er veel meer speelde dan de moord, was vanaf het begin al wel duidelijk, maar het uiteindelijke verhaal daarachter vond ik erg sterk. Gevolgd door scenes waarbij je je adem inhoudt. Uiteindelijk is het wel afgelopen zoals ik had verwacht, maar ook waar ik op hoopte. Vervolgens nader je het einde, dat er een brief was voor Katie, was geen verrassing, dat die brief uiteindelijk werd voorgelezen: top! Dat de uiteindelijke moeder Jo bleek te zijn, zware domper! Dit heeft voor mij eigenlijk toch wel veel verpest, de hele gedachte achter deze film was compleet weg. Ik was overigens niet helemaal verrast door deze uitkomst, heb hier op een gegeven moment al wel (deels) aan gedacht. De uitwerking ervan had ik nog niet uitgedacht.

Het is heerlijk om naar Hough en Duhamel te kijken. Zijn goed op elkaar ingespeeld en stralen veel plezier uit. De rest van de cast ook weinig op aan te merken, over het algemeen gezien zitten de prestaties allemaal goed in elkaar. De locatie was mooi, ook erg rustgevend om naar te kijken. Een wereld van verschil met de terugblikken, wat naar mijn mening dus zeer goed is uitgewerkt.

Eigenlijk tot het einde had deze 4* verdiend, maar ik vind een eind dermate belangrijk dat ik deze niet kan en wil geven. Heb lang zitten twijfelen tussen 3* en 3.5*, maar in dit geval vind ik 0.5* aftrek voldoende. De rest van de film zit gewoon goed tot zeer goed in elkaar.

avatar van 93.9
geplaatst: 21 februari, 22:24 uur [permalink]
Geen onaangename film, mede door die blonde chick die geen seconde uit beeld is. Wel mierzoet en een einde... Laat ik me daar niet over uitlaten......,,,

avatar van nadrin
geplaatst: 15 mei, 21:59 uur [permalink]
Voorspelbare film waar de interactie tussen de hoofdrolspelers is onbestaande. Het verhaal labiel.

geplaatst: 17 mei, 07:27 uur [permalink]
Boneka schreef:

De regisseur heb ik nergens gezien. Wel een rechercheur...

avatar van Capablanca
geplaatst: 17 mei, 07:43 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zwolle84 schreef:
Het mysterie rond 'de moord', het dramaverhaal rond Arie Boomsma's broer.

avatar van Boneka
geplaatst: 17 mei, 15:51 uur [permalink]
Rechercheur okay. Dat heb je met die buitenlandse namen.

geplaatst: 18 mei, 19:27 uur [permalink]
Doorzichtige film met de gebruikelijke mooie mensen. En gelukkig is het steeds mooi weer, zodat Julianne Hough steeds in haar korte broek kan rondlopen. Iets te veel oppervlakkig effectbejag.