A Walk to Remember (2002)

3,58

Drama / Romantiek

geregisseerd door Adam Shankman
met Shane West, Mandy Moore en Peter Coyote

Landon (Shane West) is de populaire jongen op school die samen met zijn bende iedereen die niet aan hun standaardnormen voldoet beledigt. Echter wanneer Landon en zijn bende op een nacht een grap willen uithalen met een jongen, loopt deze serieus uit de hand en komt de jongen in het ziekenhuis terecht. Als straf moet Landon les geven aan jonge probleemstudenten en ook meespelen in het lentetoneelstuk, dit zou hem terug met beide voeten op de grond moeten zetten. Zo leert hij Jamie (Mandy Moore) kennen bij wie hij schoorvoetend om hulp gaat vragen bij deze activiteiten. Jamie, dochter van de plaatselijke dominee, is serieus, conservatief en alles behalve eigentijds maar met een ijzersterk geloof. Tegen zijn eigen verwachtingen in wordt Landon al heel snel verliefd op Jamie, die over een levensvreugde beschikt die hij nooit voor mogelijk hield. Maar het is niet gemakkelijk, Jamie heeft zo haar eigen redenen om de liefde te ontvluchten tot het onmogelijk wordt deze nog langer te ontkennen.

409 BERICHTEN 31 MENINGEN
avatar van Re73
Cliche ja romantiek en drama ja goed in zijn genre ja.

avatar van brabusRUS
LOL, bijna alleen maar negatieve reviews en dan toch 3,62 scoren...

prachtige film. het verhaal en acteer werk vond ik heel goed

avatar van JDSsmetje
Enorm irritant typisch Amerikaans gedrocht. De film zit zo volgepropt met vals en geforceerd sentiment dat het gewoon lachwekkend wordt. Het verhaal hebben we al zodanig veel gezien dat je het eigenlijk al volledig kan voorspellen, zelf zonder dat je de film nog maar opgezet hebt. Smijt daar nog eens 'een paar' clichés tussen en je hebt een formulewerkje van de bovenste plank. Al zou dat nog een compliment zijn voor deze ergerlijke klucht. Mandy Moore bijvoorbeeld speelt een wel héél erg lieve en brave seut dat dat ook al niet geloofwaardig meer is. Men vond het dan blijkbaar nodig om heel die zoetsappige mierennest nog een beetje aan te dikken en er een ook weer allesbehalve subtiel gebrachte christelijke moraal bovenop te smijten. Kotsneigingen alom.

avatar van CatchingADream

Ik vond het een geweldige film. Beetje dramatisch, en pubermeisjesromantiek. Maar zo af en toe kan ik dat wel waarderen en bij deze film kon ik dat zeker.

avatar van Zeta
Deze film heeft een mooi verhaal en er is veel chemie tussen Mandy Moore en Shane West. Het acteerwerk was zeker goed, terwijl dit pas de eerste hoofdrol was voor Mandy Moore. In een behoorlijk emotionele rol heeft ze dat netjes gedaan. Ik heb deze film al verscheidene keren gezien de afgelopen 10 jaar en ik blijf het met plezier kijken.

Melvin Udall
Wat begint als een typische highschool film slaat ineens om in een serieus liefdesdrama. Het verhaal is wellicht simpel maar de schoonheid van eenvoud zorgt voor een prachtig 2e deel. Jammer dat de productie er wat karig uitziet en verder alles keurig binnen de lijntjes blijft. Ondanks dat een mooi filmpje!

avatar van Moddermonster
Zo, die is slecht! Een anderhalf uur durend, slecht geacteerd en moralistisch cliche uit het hart van de amerikaanse bible belt. Ik denk dat de eo dit nog niet eens zou uitzenden.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Toen ik naar deze film zat te kijken vroeg ik me heel erg serieus af waarom ik deze film toch uitgekozen had. Dit is absoluut niet mijn soort film. Pubers in een identiteitscrisis en hoe ze daar uit kunnen komen dankzij de liefde van God. En om nog wat extra tranen over de streep te trekken wordt er ook nog een verschrikkelijke ziekte bij gehaald. Toen ik hier het verhaal op moviemeter weer las en vooral zag dat heel veel mensen deze film een relatief erg hoge score geven, snapte ik wat mijn nieuwsgierigheid had gewekt om deze film toch te bekijken. Heel af en toe zitten er tussen de speelfilms van die compleet onverwachte pareltjes. En dit kon er wel eens zo eentje zijn. Maar dan moet je wel al je vooroordelen opzij zetten. Helaas was dit geen pareltje maar een ordinaire cliché Hollywood teiltjesfilm. Met nog vreselijke muziek op de koop toe. Volgende keer toch maar weer wat meer op mijn intuïtie vertrouwen.

avatar van Ste*
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het gemiddelde gaat echt helemaal nergens over. Daar hoef ik dus voortaan ook niet meer op af te gaan.

Zowel vormtechnisch als inhoudelijk echt ontzettend slecht. Een zwak script, totaal ongeloofwaardig - een liefde die werkelijk nul fundament heeft, iemand met jarenlange leukemie die er kerngezond en stralend bijloopt- echt zoetsappige kinderachtige meuk van de bovenste plank. Geen enkel relevant plot.

ik doe het hoogst zelden, maar ik ga een 0,5* uitdelen. Werkelijk niets is goed aan deze film.

avatar van Piratje
Dit drama bestaat uit twee delen. Het losbandig eerste studentenleven van vrienden die geen grenzen kennen en dan het super emotionele romantische deel waarin je best een hoopje zakboekjes bij gehand houdt. Zeker, als het voor een stuk je eigen leven raakt.
Prachtig vertolkt door de jeugdige hoofdspelers Shane West en Mandy Moore.
Een prachtig verhaal waarin vriendschap en liefde alles, maar ook alles overtreffen.
Doorzetting, optimisme, vreugde, geluk... doen je langer leven en dromend kijken naar de sterrenhemel. Het is moeilijk gevoelens op zo'n manier in beeld te brengen, maar het verhaal bouwt zich uitermate subtiel op totdat er geen kwaad meer bestaat.
Het is natuurlijk de manier waarop je deze prent bekijkt en meebeleeft. Afbreken kan, maar opbouwen moet om wat van je leven te maken.
Deze prent verdient voor mij een max van 5 punten en overkoepelen de kleine minpunten.
Alvast een aanrader voor ieder die van pakkende verhalen houdt.

avatar van rox91
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vind het een mooie film, alleen vind ik het jammer dat het einde kort is, ik blijf met een aantal vragen zitten.. Heeft Jamy uiteindelijk heel haar lijst af kunnen werken? De film komt wat traag op gang met die typische high school studenten in het eerste gedeelte. Het tweede gedeelte spreekt mij meer aan, het is ietwat voorspelbaar wanneer ze haar geheim openbaart Bij de woorden ''ik ben ziek'' dacht ik al meteen aan een kankergerelateerde ziekte. maar de film weet zich toch te onderscheiden van anderen. De acteurs vond ik niet allemaal even goed, de hoofdrolspelers wel, en vooral de vader van Jamy, de dominee kwam op mij erg overtuigend over als beschermende vader die het beste voor zijn dochter wil.

avatar van L.isanne

Geweldige film met een ontroerend verhaal.
Jamie is absoluut niet populair ,en Landon is daarentegen precies het tegenover gestelde.
Ze moeten niks van elkaar weten, en zijn totaal verschillend.
Omdat ze samen in een toneelstuk spelen raken ze met elkaar in contact.
Wat geen van beiden, en niemand in de omgeving vewachtte gebeurd, de twee worden verliefd.
Maar houdt deze relatie stand gezien de omstandigheden?

Een absolute mooie romantische drama film!

Romantische film, maar met net iets teveel clichés. 3.5*

avatar van Miszmi
Ik wist van te voren niet zo goed wat ik van deze film moest verwachten. Ik had er vaker wat over gelezen, maar het heeft mij nooit getrokken om het te gaan kijken. Vandaag toch maar eens een kans gegeven en ik heb daar absoluut geen spijt van. Acteerwerk is prima, verhaal zit goed in elkaar. Wat ik vaak met dit soort films vind is dat bepaalde scenes/gedeeltes veel te lang duren, in dit geval was alles goed in evenwicht. Zeker een aanrader voor mensen die fan zijn van dit genre.

avatar van Rico Rüdiger
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Niet de film die ik verwacht had te zien. Een verhaaltje over de badboy die verliefd wordt op de zogenaamde nerd. De film staat bol van de clichés, dat ze uiteindelijk ziek bleek te zijn zag ik dan niet aankomen. Dit vermindert echter niet de goede acteerprestaties van de acteurs. Ik vond met name de vader van Jamie erg sterk.

avatar van IH88
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
“You have to promise you won't fall in love with me.”
“That's not a problem.”

Mooie film. De eerste keer dat ik de film keek wist ik niet goed waar de film heen wilde en kwam de twist als een mokerslag aan, maar bij een tweede kijkbeurt vielen mij bepaalde dingen wel op en de signalen waren overduidelijk. Mijn waardering voor de film is er niet minder om want het verhaal van Nicholas Sparks (ik had het moeten weten) wordt op een indrukwekkende en ingetogen manier vertaald naar het witte doek en de acteurs zijn sterk.

Mandy Moore speelt de rol van de lieve, gelovige en ietwat naïeve Jamie erg goed maar het is Shane West die de meeste indruk maakt. Zijn Landon maakt de meeste karakterontwikkeling door en West overtuigd de gehele film. De liefde tussen Jamie en Landon wordt mooi opgebouwd en Moore en West hebben een leuke chemie. Er zit gelukkig ook wat venijn tussen de twee waardoor het niet te zoetsappig wordt. Het tweede gedeelte van de film focust zich op de ziekte van Jamie en alhoewel het voor mijn gevoel iets te zoetsappig en dromerig wordt, blijven Moore en West sterk. De muziek drukt op een mooie manier zijn stempel op de film en dramatische scènes worden er eigenlijk alleen maar nog dramatischer door. A Walk to Remember komt wel even binnen maar het blijft een Sparks verfilming. De boodschap is dan ook dat uit iedere dramatische gebeurtenis in je leven, iets positiefs kan ontstaan.

avatar van Vinokourov
Sohee, deze film ging in het laatste half uur twee keer hard door de ondergrens. Wat een bizarre verwikkelingen zijn het die zomaar de film binnen denderen. Iedereen die de film gezien heeft, weet vast wat ik bedoel. Vond het voor het genre nog net te doen, al is het wel erg sentimenteel en corny. Maar dat laatste half uur verpest de film behoorlijk met als resultaat een dikke onvoldoende.

avatar van Moviestar1979
Een schitterende romantische dramafilm.

Het script is gebaseerd op het boek van Nicholas Sparks. Jessica Simpson werd overwogen voor de rol van Jamie Sullivan, maar Mandy Moore nam haar plek in. Wegens haar destijds jonge leeftijd, mocht ze hooguit 10 uur op de set aanwezig zijn. Desondanks werden de opnames binnen 39 dagen afgerond. Tevens werden Moore's kinderfoto's gebruikt voor de film. Haar tegenspeler Landon wordt vertolkt door Shane West. Een rebelse tiener die grotendeels rondrijdt in een rode auto. De acteur was dermate onder de indruk van deze auto, dat hij hem uiteindelijk voor 5,000,- dollar heeft gekocht. Arlene Martel maakte haar laatste bioscoopfilm, en overleed 12 jaar later op 78-jarige leeftijd. Regisseur Adam Shankman verscheen eveneens in een korte cameo. Een groot deel van de opnames vonden plaats op de set van de TV-serie "Dawson's Creek " (1998) in North Carolina. Ook werd er gefilmd in Wilmington tegelijkertijd met Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood (2002).

De chemie tussen Moore en West is sterk. Ook de soundtrack is schitterend samengesteld. Het script steekt goed in elkaar, en is alles behalve voorspelbaar. Ik had geen hoge verwachtingen bij dit genre, maar ik heb mij ruim anderhalf uur vermaakt.

De film won 4 prijzen. (Waaronder een Teen Choice Award voor Moore en West). Daarnaast werd hij 2 keer genomineerd.

3,5 *