August Rush (2007)

Drama / Muziek

geregisseerd door Kirsten Sheridan
met Freddie Highmore, Keri Russell en Jonathan Rhys Meyers

Twee jonge muzikanten ontmoeten elkaar bij toeval in het nachtelijke New York. Hieruit ontstaat een romance die helaas van korte duur is. De rijke vader van de vrouw is tegen de relatie en zodoende raken de geliefden elkaar kwijt. Dan blijkt de vrouw zwanger. Door toedoen van haar vader denkt ze dat haar kind dood geboren wordt. Het jongetje komt terecht in een weeshuis. Hij blijkt een groot muzikaal genie. Hij is er zeker van, dat zijn ouders hem op een dag komen halen. Als dat te lang duurt, besluit het jongetje de wijde wereld in te trekken. Hij voelt dat muziek hem met zijn ouders verbindt, en dus volgt hij de muziek om ze te kunnen vinden. Dat lijkt een moeilijke en onmogelijke weg. Zijn ongelooflijke muzikaal talent zit hem zelfs in de weg. De zoektocht wordt extra ingewikkeld als hij een nieuwe artiestennaam aanneemt: August Rush.

avatar van Baboesjka
Wat een mooie film. Heel dromerig, muzikaal en van begin tot eind vermakelijk. Het is sentimenteel, maar niet te, wat mij betreft. Ik vind het leuk in elkaar zitten, het camera- en acteerwerk vind ik goed en het is misschien ongeloofwaardig, maar er zijn films waar dat wel bij past, zoals deze. Een hoge score. 4,5*

avatar van Kronos
Ik zag deze film gisteren even voorbij komen en had er meteen weer hetzelfde gevoel bij. Zo gezocht sentimenteel dat het voor mij niet om aan te zien is. Ooit wel uitgekeken (omdat het thema muziek me aanspreekt) maar met groeiende ergernis.

avatar van Alathir
Ik had nog nooit van August Rush gehoord. Helaas is de film niet zo sentimenteel als ik had gedacht. Ik vond het ook te gemaakt. Te cliché ook en te toevallig allemaal. Daarbij lijkt het alsof de muziek helemaal niet echt is en er gewoon is overgeplakt. Anderzijds vind ik het verhaal wel mooi maar het einde deed me niets.

Verder is de film best mooi geschoten en makkelijk uit te zitten. Het jongetje dat August speelt vond ik behoorlijk matig, net als bij zijn getokkel op de gitaar doet ie maar wat. Rhys Meyers en August spelen inderdaad de beste scène samen. Ik mis een scène met de moeder en August.
Daarnaast vind ik dat het einde nogal abrupt is. Ok, je kan de film op die manier eindigen maar ik vind dat een te eenvoudige oplossing. Erg spijtig want er had meer ingezeten denk ik.

Ongelooflijk wat een gemiddelde hier...heb zelden zo'n kitscherige draak gezien.

En daarnaast ook nog eens matige regie en de productiekwaliteit van een TV-film.