ad

Geregisseerd door: Kirsten Sheridan

Met onder meer: Freddie Highmore, Keri Russell en Jonathan Rhys Meyers

Releasedatum: 21 november 2007

Over August Rush

"An incredible journey moving at the speed of sound"

Twee jonge muzikanten ontmoeten elkaar bij toeval in het nachtelijke New York. Hieruit ontstaat een romance die helaas van korte duur is. De rijke vader van de vrouw is tegen de relatie en zodoende raken de geliefden elkaar kwijt. Dan blijkt de vrouw zwanger. Door toedoen van haar vader denkt ze dat haar kind dood geboren wordt. Het jongetje komt terecht in een weeshuis. Hij blijkt een groot muzikaal genie. Hij is er zeker van, dat zijn ouders hem op een dag komen halen. Als dat te lang duurt, besluit het jongetje de wijde wereld in te trekken. Hij voelt dat muziek hem met zijn ouders verbindt, en dus volgt hij de muziek om ze te kunnen vinden. Dat lijkt een moeilijke en onmogelijke weg. Zijn ongelooflijke muzikaal talent zit hem zelfs in de weg. De zoektocht wordt extra ingewikkeld als hij een nieuwe artiestennaam aanneemt: August Rush.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Wat een mooie film. Heel dromerig, muzikaal en van begin tot eind vermakelijk. Het is sentimenteel, maar niet te, wat mij betreft. Ik vind het leuk in elkaar zitten, het camera- en acteerwerk vind ik goed en het is misschien ongeloofwaardig, maar er zijn films waar dat wel bij past, zoals deze. Een hoge score. 4,5*

avatar van Kronos

Kronos

Ik zag deze film gisteren even voorbij komen en had er meteen weer hetzelfde gevoel bij. Zo gezocht sentimenteel dat het voor mij niet om aan te zien is. Ooit wel uitgekeken (omdat het thema muziek me aanspreekt) maar met groeiende ergernis.

avatar van Alathir

Alathir

Ik had nog nooit van August Rush gehoord. Helaas is de film niet zo sentimenteel als ik had gedacht. Ik vond het ook te gemaakt. Te cliché ook en te toevallig allemaal. Daarbij lijkt het alsof de muziek helemaal niet echt is en er gewoon is overgeplakt. Anderzijds vind ik het verhaal wel mooi maar het einde deed me niets.

Verder is de film best mooi geschoten en makkelijk uit te zitten. Het jongetje dat August speelt vond ik behoorlijk matig, net als bij zijn getokkel op de gitaar doet ie maar wat. Rhys Meyers en August spelen inderdaad de beste scène samen. Ik mis een scène met de moeder en August.

Daarnaast vind ik dat het einde nogal abrupt is. Ok, je kan de film op die manier eindigen maar ik vind dat een te eenvoudige oplossing. Erg spijtig want er had meer ingezeten denk ik.

avatar van T.O.

T.O.

Ongelooflijk wat een gemiddelde hier...heb zelden zo'n kitscherige draak gezien.

En daarnaast ook nog eens matige regie en de productiekwaliteit van een TV-film.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Feel good movie met een heerlijke soundtrack! Klassiek en popmuziek in elkaar verweven. Dat het verhaal verre van realistisch is doet wat mij betreft niet ter zake. Puike acteerprestatie van de drie hoofdrolspelers. Van mij 3,5☆

avatar van AnyaH

AnyaH

Wat een prachtige en gevoelige dramafilm. Full moon, waar één passionele nacht toe kan leiden...... Ach hoe triest! Ze bleven allebei maar terugkomen bij die boog, maar liepen elkaar iedere keer mis. Heerlijk al die muziek in de film, waar klassiek en rock elkaar ontmoeten, opposites attract. Wat prachtig gespeeld door Freddie Highmore: Evan, een muzikaal wonderkind, geboren voor muziek... Daarom kwam omgevingsgeluid zo sterk bij hem binnen. Het is geen sprookje, zulke muzikale wonderkinderen bestaan echt! Mooie uitspraak van Wizard: Weet je wat muziek is? God's geheugensteuntje dat er naast ons nog meer is in het universum. Een harmonisch verband tussen alle levende dingen, waar dan ook, zelfs de sterren! Film speelt veel op straat in NY, Chicago en San Francisco. Cinematografie in een verlaten theater is heel apart. Wat een intense liefdesgeschiedenis, prachtig verfilmd!

avatar van Lebarron

Lebarron

Een prachtige film over de magie die muziek herbergt. Lyla Novacek(Keri Russell), een talentvol celliste, ontmoet Louis Connely(Jonathan Rhys-Meyers), leadsinger en gitarist van een opkomend rockbandje. De twee beleven een romantische nacht op een dak in New York en gaan daarna,noodgedwongen, elk hun weg. Lyla raakt in verwachting en haar vader geeft het kind af ter adoptie omdat hij bang is dat ze haar carrière in gevaar brengt. Jaren later blijkt hun zoon Evan een bijzonder muzikaal genie te zijn. Hij woont in een weeshuis en gaat naar hun op zoek. Hij komt in aanraking met een groep jeugdige straatmuzikanten onder leiding van de louche Wizard(Robin Williams). Hij herkent het talent in Evan. Hij maakt hem zij protégé en noemt hem August Rush. Het verhaal heeft elementen uit Oliver Twist en Alleen op de Wereld geleend. De film deed me ook aan Perfume denken. Wat die film doet met geuren, ze visueel maken, doet deze film met muziek. Robin Williams is geweldig als Wizard, de Faginachtige leider van de jeugdige straatmuzikanten en Highmore is perfect als de wereldvreemde en ietwat zweverige Evan/August.Het is allemaal vrij zoet en nogal sentimenteel maar dat geeft niks. Het is gewoon een prachtig muzikaal sprookje.

avatar van Filmreiziger

Filmreiziger

Een pareltje van de filmindustrie. Geweldig acteer werk, mooie sound track. Een eigentijds sprookje dat uitnodigt om vaker te zien.