Remember Me (2010)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Allen Coulter
met Robert Pattinson, Emilie de Ravin en Pierce Brosnan

Tyler Hawkins is een jongen die na de zelfmoord van zijn broer en de scheiding van zijn ouders in een staat van totale lethargie belandt. In schril contrast daarmee staat een jonge vrouw, Ally Craig (De Ravin), die een tragedie heeft meegemaakt maar daarna juist de carpe diem-filosofie omarmt. De twee krijgen wat met elkaar, maar niet al het emotionele puin is meteen geruimd.

avatar van Boneka
One of the stories. Nothing more nothing less!

Ik wilde er eerst niets meer over zeggen omdat je zou wellicht het plot zou kunnen verraden. Ik doe toch een poging.

De film begint heftig (schokkend) en eindigt daar ook mee. Daarmee is de titel Remember me gelijk goed gekozen. We beginnen wat studentenkoos met de wat irritante Chris Cooper, maar daarmee wordt de toon niet al te down. Het koppel Robert en Emilie zijn goed gekozen. Vooral Emilie zit lekker in haar rol (gekozen uit 400 gegadigden). Hoe de twee bij elkaar komen is misschien iets te toevallig, maar goed het zij ze vergeven. Omdat ze alle twee een verleden hebben (verlies) dragen ze dit met zich mee en dit uit zich vooral in geslotenheid en irritatie. Het brandblusserincident in extreme vorm. Dat had ik anders opgelost, maar goed. Beetje jammer is dat de opgekropte gevoelens zich nooit uiten in intens verdriet al was het maar alleen. Nu moet de omgeving het vooral gaan merken.

Vader dochter vond ik goed gekozen. Het gezin van de jongen is sterk uiteenlopend van een (te) stijve vader zakenman een nakomertje en een gezin waarvan het leek dat ze gescheiden waren. De juiste combinatie zag ik niet.

De kamertjes in New York vond ik leuk en gaf een goede sfeer. dat New York anno 2001 er echt anders uitzag is mij niet bekend. Maar daarvoor ken ik de stad niet goed Het was ook de reden voor de soms softe tint.

Muziek en beeld zag er goed uit en New York doet het altijd wel goed. Het eind was echt verrassend voor mij en was ook blij dat ik niet veel van het plot had gelezen. Vooral dat ene element.

Dramatische romantiek en als hoofdthema de vader-zoon en dochterrelatie.
Komt wel echt over behalve dan het slot met de nodeloze uitwerking. Kon dan ook in zijn geheel niet gans overtuigen.
Behoorlijk acteerwerk.

avatar van HNCX700
Zwolle84 schreef:

Hoe dan? .

scorsese schreef:

Om daar antwoord op te geven zou ik m opnieuw moeten kijken, maar volgens mij had het er mee te maken dat de film zich in 2001 afspeelt en in New York (1+1=2).

En pas op dat je het niet noemt

avatar van AmazingPP
Wat een saaie film is dit! Het kabbelt maar en het kabbelt maar en er gebeurt eigenlijk vrij weinig. Pattinson is echt een erg slechte acteur. Er zit totaal geen emotie in die man. Nergens te vinden. Nee, totaal niet mijn ding en dan druk in het nog zachtjes uit. 1 *

Meerdere keren gezien en ik blijf de film goed vinden.

avatar van horizons
De film brengt van begin tot eind een hoop ellende en verdriet mee. Enkel tussendoor zijn wat glimpen van geluk te vinden.

Het best sterke spel van Pattinson en de Ravin sleept je er wonderwel doorheen en de bijrollen zijn ook verdienstelijk.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik deze film heb gezien en het feit dat ik me er zo bizar weinig van kan herinneren, zou eigenlijk al genoeg moeten zeggen.
De film is zwaar beladen en over het algemeen wordt er redelijk gepresteerd door de cast. Het verhaal en de personages an sich spraken me echter niet echt aan. Hetgeen mij mateloos irriteerde was het verschrikkelijke einde. Er wordt geprobeerd zieltjes te winnen, wat blijkbaar ook lukt, door er nog gauw last-minute 9/11 dramatiek in te mikken. Vooral omdat dit op geen enkele manier iets met de film te maken had.
Vond het sowieso lastig om de film niet halverwege af te zetten, maar wat heb ik spijt dat ik dat niet heb gedaan zeg.

avatar van BlueJudaskiss
Niet zo spectaculair als ik in het begin hoopte, en waar de hoge scores op zowel imdb als hier vandaan komen is me niet helemaal duidelijk. Heb snel wat comments doorgenomen en daar zie ik heel veel de naam van Emilie de Ravin terugkomen. Dat moet dan zijn omdat ze zo bekend is van Lost - ik kende die serie niet en vond haar verder ook niet opvallend.
Wat me vooral tegenstaat was dat ik geacht werd sympathie te krijgen voor die huisgenoot van Pattinson, een irritante seksistische jongen die niet heel veel meer te doen heeft dan hier en daar een weddenschapje en het huis vies maken. Personages als die van Olin en Brosnan krijgen bijna geen ruimte tot verdieping, personage van Pattinson heeft de hele film lang zelfmedelijden. Alleen Cooper vind ik een hele leuke acteur.

NIet te veel tijd meer aan besteden. 2,5*

Op zich zeker een degelijke film met vrij goede acteerprestaties, enkel Pattinson speelde ondermaats. Ik weet nog niet of ik het einde nu al dan niet goed vind. Het zorgt voor een bepaalde extra emotie, anderzijds vind ik het ook wat gratuit.

avatar van 93.9
Weer zo’n Amerikaanse film met zichzelf zo serieus nemende pesoontjes.
Doodmoe word ik hiervan

avatar van mrklm
Nadat Tyler [Robert Pattinson] en zijn vriend Aidan [Tate Ellington] op hardhandige wijze zijn gearresteerd door agent Neil Craig [Chris Cooper], haalt Aidan Tyler over om zich revancheren door Ally [Emilie de Ravin] te daten en te dumpen. Tyler weet Ally over te halen met hem uit te gaan, maar gooit zijn plan overboord wanneer het blijkt te klikken met Ally, met wie Tyler meer gemeen blijkt te hebben dan hij had verwacht. Maar ja, Ally's vader is uiteraard weinig enthousiast over haar nieuwe beau.

Pattinson is in Twilight-modus in een scenario dat geschreven lijkt te zijn om Pattinsons imago uit te melken. Zijn vertolking is dan ook weinig geïnspireerd en het verhaal heeft weinig verrassingen. De film wordt gered door het vakwerk van Cooper, de charme van De Ravin en het innemende spel van Ruby Jerins als Tylers zusje Caroline.

Vond het begin schokkend en daarmee was de toon meteen gezet. Naarmate de film vordert, veel drama en behoorlijke acteerwerk. Vond het een prima film. Alleen het eind... Jongens jongens, waarom nou weer specifiek gekozen voor 9/11? Dat vond ik echt slecht hoor. Had ook niks te maken met de film verder. Ik vond het eind echt vaag. Had die jongen dan een andere dood gegeven ofzo.

Niks mis met het einde, in een geweldige film waarin de Griekse mythologie subtiel verweven is, en waarin de schurende relatie tussen zoon en vader een afspiegeling is tussen de mens en de goden waarbij het (nood)lot onbegrijpelijk en vooral onontkoombaar is en blijft.

avatar van tommykonijn
Prima film, die met een heftige beginscène meteen de toon zet. De opbloeiende relatie tussen Tyler en Ally is leuk, maar ook de moeizame band die Tyler met zijn vader heeft weet de boel interessant te houden. De laatste 20 minuten vond ik de film wat stuurloos overkomen en vroeg ik me af waar deze soaptoestanden heen zouden gaan, maar dan... wordt dat op pijnlijke wijze duidelijk. Een gewaagde keuze waar weliswaar over te twisten valt, maar uiteindelijk ben ik overwegend positief. Met Robert Pattinson was ik niet heel erg bekend, maar ik vond hem goed spelen. Voor Emilie de Ravin heb ik sowieso een beetje een zwak na haar gezien te hebben in diverse televisieseries en deze rol past perfect bij haar. De rest van de cast is ook op dreef, al vond ik de lollige Tate Ellington wat flauw. Ik zal niet zeggen dat alle verhaallijntjes even sterk worden afgerond, maar het merendeel gelukkig wel. De film wist me te verrassen en ik heb er een tevreden gevoel aan overgehouden.