Sakebi (2006)

Japan
Mystery / Thriller

geregisseerd door Kiyoshi Kurosawa
met Kôji Yakusho, Manami Konishi en Tsuyoshi Ihara

Wanneer een ervaren maar gestresste politierechercheur een moordzaak moet onderzoeken waar hij zelf bij betrokken lijkt te zijn, raakt hij op de rand van een zenuwinzinking. Bovendien wordt hij lastig gevallen door de geest van een vrouw in een felrode jurk. De moordzaak krijgt een serievorm en de betrokkenheid van de rechercheur lijkt steeds waarschijnlijker.

Meer een griezelthrillertje.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een nogal magere exercitie van Kurosawa Kiyoshi. Hij die met Akarui Mirai en Kaïro toch wel redelijk vernieuwend (zichzelf dan in elk geval) bezig was levert hier een nogal standaard horror werkje af in de stijl van Ringu en zijn eigen Kyua. Op geen enkel vlak kan de film tippen aan eerder werk, waar het een re-run[ van lijkt. Aangenaam voor een maandagavond, maar niet meer dan dat.

Esoterische horrorfilm over een recherceur die een aantal moorden onderzoekt die allemaal een clou hebben die naar hemzelf leidt. Visueel virtuoos, prachtig gefilmd en spannend. Met van die traag vooruitlopende bleke spookvrouwen, brrr. Zoals altijd met horrorfilms is het eerste deel drie keer beter dan het tweede. De ontknopig weet ik al amper meer.

avatar van sinterklaas
Beetje een saaie film helaas. Pulse van de zelfte regiseur was erg goed maar dit is vergeleken met dat een tegenvallertje. Het is zo'n soort detectiveje met hier en daar die geest van die overleden vrouw die nog wel eens hier of daar rondzweeft. Die geestenvrouw begint ook nog wel eens vrij irritant te worden. Maargoed. Het acteerwerk komt nog wel door de beugel en volgens mij heeft Kurosawa aan het einde van de film hetzelfte element gebruikt uit de film Pulse met de wereld zonder mensen.

Maar verder een tegenvallertje.

Terecht er geen horror bij de genreindeling staat.

Hoewel er geesten in de film voorkomen, streeft Kurosawa absoluut geen enkele suspense of scare na. Dit werk vergelijken met een film als Ringu vind ik dan ook maar zeer vreemd.

Thriller/mysterie dekt de lading verder wel. Detective die op zoek gaat naar de oorzaak van een aantal vreemde moorden en daarbij wat duistere dingen over zichzelf te weten komt. Verhaaltje is niet al te boeiend jammer genoeg, maar het is vooral visueel dat Kurosawa hier weer een paar stappen achteruit zet. Buiten "de jurk" valt er eigenlijk niks te beleven. Nogal flauw en zielloos gefilmd, enkel op het einde bloeit het toch een beetje open.

Opvallend wel een érg mooie soundtrack die op zichzelf een aantal scenes volledig over de streep trekt. Met name tegen het einde zit er een scene in die sterk doet denken aan de sneeuw/boot scene in Patlabor 2. Prachtig stukje film, ook hier.

Einde redt de film wel een beetje, doet het saaie en wat duffe begin redelijk vergeten, maar Kurosawa blijft voor mij toch een beetje een kwakkelregisseur. Bij momenten lukt het wel, maar het merendeel van z'n film mist toch afwerking. Ook deze is weer een halve misser.

Zeer nipte 3.0*

avatar van wendyvortex
Regisseur van Pulse en Bright Future met een iets conventionelere film. Geproduceerd door de producent van Ring en Ju-On.
Film zit daar ergens tussenin met een mengeling van politiefilm en Jappenhorror.
Resultaat mag er echter zeer wel wezen. Heel lekker filmpje dit.
Pretentielozer dan de de eerdere films van deze regisseur, maar er zitten nog wat overeenkomsten met Pulse in.
Gaat tzt ongetwijfeld nog wel een US-remake van komen.

avatar van joshua1111
Noem je dit een film..? Die ene ster is voor die vrouw in die rode kleren.

avatar van Querelle
Ik vond hem best heel aardig. Kurosawa weet er toch iets meer van te maken dan wat het gegeven te bieden heeft.

avatar van Zidaan
Redelijke film, zat erg te twijfelen tussen 2,5 en 3 sterren. De vrouw in het rood heeft me toch die 3 sterren doen geven. Ik vind haar gewoon heel eng om één of andere reden. Is haar lange postuur, of die enge zweef move en nare schril.

avatar van james_cameron
Weinig originele maar sporadisch wel vrij creepy politiefilm met horrorelementen. Goed camerawerk en doeltreffend naargeestig stedelijk production design. Het mysterie dat opgelost moet worden is intrigerend genoeg, al was ik tegen het einde het spoor een beetje bijster. Jammergenoeg verloopt alles wat aan de trage kant en zijn veel 'enge' elementen rechtstreeks gejat uit andere, betere japanse films. Misschien nog maar een keer kijken, wellicht snap ik de clou dan wel...

avatar van maxo922
Inderdaad weinig origineel. Maar vooral deze keer een erg mooie yurei. Vooral de slowmotion beelden en de kreten maakten deze vrouw griezelig.

Helaas is het verhaal niet echt boeiend. Het kwakkelt maar wat door, met toch een paar zeer onnodig langer makende scenes. Zo ook de allereerste scene, die het weer typisch 'psychologic thriller' wil laten lijken. Jammer dus dat het eigenlijk meer een rechtoe-rechtaan spookverhaaltje is. Maar ook daar zijn er veel betere van.

Uiteindelijk wint de sfeer het wel van het verhaaltje, en weet de film met een mooi shot te eindigen. Vervelend dus dat het verhaal/mysterie te weinig ruimte gaf om te overtuigen.

kleine * 3,0

avatar van Elineloves
Ik doe het niet vaak, maar héél af en toe waag ik me eens aan een Aziatisch werkje.

De film begint goed: Je wordt al vrij snel als kijker er middenin gegooid en krijgt te zien waar het om gaat. Daarna kakt het helaas een beetje in. Met het acteerwerk is niks mis, en met name de ''lady in red'' wist me soms flink op de kast te jagen, maar écht heel eng wordt het nergens.
Mooie locaties, het camerawerk is prima, de muziek is meer dan goed... en toch is het het allemaal net niet. Dialogen zijn soms een beetje suf en stoffig maar wordt naar het einde toe wel beter.

Ik weet het niet, ik kan hier weinig mee. Je blijft met dubbele gevoelens achter. Zonde.

Voor nu een kleine voldoende, omdat ik spookvrouwtjes creepy vind en dat wel goed in beeld is gebracht.

avatar van _Se7en_
Ik ga hierin volledig mee met Eline.
Kan onmogelijk een onvoldoende geven voor deze film, maar echt goed wordt 'ie nergens.
Dat spookvrouwtje, het acteerwerk en het camerawerk redden de film nog net. Jammer, ik had er meer van verwacht.

avatar van dutchtuga
Aardige film die goed balans weet te vinden tussen drama en horror, maar op beide vlakken nergens echt imponeert. Plot is ook iets te vergezocht. Toch een prima wegkijker.

avatar van Baggerman
Mochizuki Rokuro schreef:
Aangenaam voor een maandagavond, maar niet meer dan dat.

Haha! Dat is ook sterk! Gisteravond gezien. Op een maandag, dus.

Eigenlijk heb ik daar niet zoveel meer aan toe te voegen. Dit is geen ontzettend vervelende film, maar wel eentje waarvan je over een jaar niet meer weet wat er zich precies in afspeelde. Wel een typisch K. Kurosawa-werkje.

Spaarzaam leuke dingetjes (het trillen van het zoute water, het creepy zwarte gebouw), maar over het algemeen wat zielloos met standaard horror/thriller elementjes (Man kijkt in spiegel: niets. Kijkt nog een keer: vrouw in rode jurk!) en een beetje saai.

avatar van Nitrouz
Retribution lijkt een leuke horrorfilm te worden. We zien het vermoorde meisje al in de 2e scène al terug komen. Niet een écht schrikmoment, maar 'creepy' is het wel.
En ook al snel komen de bewijzen naar boven dat Yoshioka zelf de moordenaar is, toch vind ik het jammer hoe 'obvious' dit gebeurd, iets subtieler had eigenlijk best gemogen.

De droom van Yoshioka is de eerste poging om echt ongemakkelijk te worden, maar helaas. Totaal niet angstaanjagend, maar het is dan ook geen échte horrorfilm volgens de genreaanduiding. Wat daarna gebeurd met de geest van het slachtoffer laat inderdaad zien dat het geen echte horror is, alhoewel het standaard meisje met lange haren wel aan bod komt.
De verschijningen zijn minder subtiel dan in de meeste horrorfilms à la Ringu, Ju-On en Shutter. We lijken ook niet echt te maken met een geest die ons bang wil maken, meer met een geest die ons wat wilt zeggen. Desalniettemin is het allemaal behoorlijk 'creepy', ook al is dat misschien niet de bedoeling.

Toch waren er ook wel enkele dieptepunten. De scenes in de auto's bijvoorbeeld. Wat slecht gemonteerd! Ook de achtervolginsscène van Shinya zag er eerder lachwekkend uit dan spannend.

Maar toch naar het einde toe, als er veel duidelijk wordt blijkt het allemaal behoorlijk vergezocht.

Ondanks dat alles keek Retribution gewoon heel erg lekker weg. Ik heb me geen moment verveeld, en het mysterieuze hield mij als kijker meer dan genoeg bezig. Een sterke film was het dus zeker.

avatar van RuudC
Ik heb de score maar doormidden gedaan, omdat ik sterk twijfel tussen twee en drie sterren. Sakebi is zeer zeker geen slechte film. Kiyoshi Kurosawa weet wel degelijk hoe je mooie shots kan schieten (al doet hij dat hier te weinig). Aziaten hebben daar sowieso een veel beter inzicht in dan Europese en Amerikaanse concurrenten. Vooral de scenes met de dame in de rode jas zijn erg mooi. Haar deel van het verhaal is erg ontroerend. De rest valt stiekem toch behoorlijk tegen. Wellicht kan ik te weinig met dit Aziatisch minimalisme. Het stikt van de lange shots en er gebeurt maar weinig in. De interactie tussen de personages kunnen me in de meeste gevallen maar matig boeien. Het zijn natuurlijk de kenmerken van deze stijl. Het is sfeervol, maar bevat te weinig inhoud.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Vrij rechtlijnig en niet al te boeiend verhaal. Toch wegens veel sfeer best aangenaam. Af en toe ook een rare lelijke scene ertussen. Maakt aanzienlijk minder indruk dan eerdere films die ik van Kurosawa zag, ook ik zal over een jaar niet al teveel meer van deze film weten en dat was bij pakweg Bright Future wel anders.