Akarui Mirai (2003)

Alternatieve titels: Bright Future | アカルイミライ

Japan

geregisseerd door Kiyoshi Kurosawa
met Tadanobu Asano, Tatsuya Fuji en Jô Odagiri

De energieke Mamoru leeft alleen met zijn giftige, lichtgevende kwal. Beiden leiden een eenzaam bestaan en zetten zich af tegen iedereen die in hun buurt dreigt te komen. Yuji, een emotioneel instabiele man, werkt met hem samen in een fabriek en raakt door hem gefascineerd. Wanneer Mamoru wordt gearresteerd voor de moord op zijn baas, neemt Yuji de zorg voor zijn kwal op zich. Ook raakt hij bevriend met Mamoru's vader en opent hij langzaam zijn ogen voor de realiteit.

avatar van goongumpa
Mochizuki Rokuro, welke film van Kurosawa zou je mij nu aanraden? Dacht Pulse te proberen. Tips van andere regisseurs zijn ook steeds welkom. Ben op een ontdekkingstocht.

avatar van Mochizuki Rokuro
De meest 'magische' is Ôinaru Gen'ei (1999) (Barren Illusion) al is die losser, oogt hij tikkie onaf, maar het effect is er net minder om.

Anders zou ik Karisuma (1999) (Charisma) of Kôrei (2000) (Séance) proberen

Ik zou voor Karisuma gaan, erg apart filmpje.

yorgos.dalman
Pulse (Kairo) inderdaad.

avatar van james_cameron
Typisch vreemde en surrealistische film van regisseur Kiyoshi Kurosawa, die zich ook nu weer niet van zijn meest vrolijke kant laat zien. De gebeurtenissen zijn tegelijkertijd wel fascinerend, waardoor de aandacht er toch wel bij blijft. De subplot met de kwal is bijvoorbeeld bijzonder fraai bedacht en uitgewerkt. Vaak vrij lelijk in beeld gebracht, maar dat past dan wel weer bij de verloederde personages en hun deprimerende leefomgeving.

Mooie film over jongens die hun plek niet kunnen vinden in de wereld. De parallel met een kwal die tegen zijn natuur in aan zoet water moet wennen is leuk gevonden. Sowieso brengen elke scenes met de kwal(len) prachtige momenten met zich mee. Of juist erg grappige. De jongens moeten zich tegen hun zin confirmeren aan een leven met uitzichtloze baantjes. In tegenstelling tot de kwal gaat dat maar moeizaam, op zijn zachtst gezegd.. Visueel superieur, thematisch ijzersterk en gestript van alle clichés. De film blijft heel dicht bij de personages zelf en een verplicht nummertje karakterontwikkeling is er niet bij. Er is eens geen vrouw in beeld die de personages in beweging brengt. De Japanse cinema is ijzersterk. Hoe meer ik er van zie, hoe meer talenten ik voor mezelf ontdek. Kurosawa (goede naam natuurlijk) heeft dan ook vanaf nu mijn volledige aandacht.

Ik begrijp overigens het verschil niet tussen de 92 en 115 minuten. Op imdb staat bij 115 minuten dat het gaat om de dvd versie ??? Mijn dvd is gewoon 92 minuten.

Ik zag dat de Koreaanse DVD 115 minute aangeeft. Ook op DVD Beaver is er sprake van een versie van 115 minuten, iets verderop vind je ook een uitleg (geknipt voor de internationale markt maar Kurosawa was er blijkbaar achteraf wel tevreden mee).

Edit: en in dit interview is Kurosawa er zelf over aan het woord.

Thx. eigenlijk is de korte versie dus een soort (noodgedwongen) director's cut. Leuk interview verder ook, lijkt me een aardige vent.

avatar van Ferdydurke
Ietwat verontrustend en onbehaaglijk verhaaltje, met die sociaal – of zelfs existentieel – totaal losgezongen personages, maar dit is vooral opmerkelijk neergezet allemaal. Hier en daar nogal ruig, donker en korrelig qua beeld, en dan weer overbelicht. Het geheel heeft iets peinzends en afstandelijks qua toon en sfeer, onthecht en laconiek zoals die personages, nergens concluderend, en voor de extra bevreemding is er nog die flierefluiterige score.

Sans toit ni loi, ik moest er even aan denken, maar hier is er toch nog wel een bepaald doel. En wat voor één. Bovendien maakt Mamoru, het meest hermetische, ongrijpbare personage, er nogal een werk van om nog een laatste boodschap af te geven. Communicatie met de medemens! Het is net geen opgestoken middelvinger, maar toch.

Ik heb dan wel weer het idee dat het project voor hetzelfde geld ‘sarin in de metro’ had kunnen behelzen.

Bright future? Zou kunnen. De toenadering tussen de behoorlijk van het padje af zijnde Yuji en de vader van Mamoru is best mooi.

‘Ben je al eens bovenop het dak geweest? Je ziet van daar af helemaal niets!’

Die vader heeft nog een mooie finale actie in huis, die hem alsnog lijkt te verbinden met zijn zoon.

Overigens kreeg ik bij de eindscéne een lichte associatie met het vrolijke drietal uit A Clockwork Orange. Maar ik ben nogal schrikachtig aangelegd, moet ik toegeven.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Een regisseur die nogal wat waardering krijgt hier op MM, ook maar eens iets van hem opgezet. Begonnen met een ouder werkje, deze Bright Future, die overigens eerder bleak oogde. Heb even door de reacties gescrold en bijna niemand noemt de droge humor- ik moest in elk geval toch best vaak lachen, om te beginnen al die hopeloze baas die ongevraagd langs komt en begint te zeuren over zijn jonge jaren, maar wat een figuur ook die Yuji, dat uitstapje met zijn zus en zwager en dat appartement dat de chaos in zijn hoofd prima verbeeldt werkten behoorlijk op de lachspieren. Naast Yuji komt ook de vader van Mamoru goed uit de verf, en ook Mamoru zelf was een intrigerend personage.

Het verhaal is origineel, nogal vaag maar het bleef de volle speelduur boeien, en de laatste scène maakte het helemaal af- eerst dacht ik dat de jongens gevolgd werden door een groeiend leger agenten maar het waren volgens mij toch volgers, voorwaarts, op naar de revolutie. Soundtrack is erg apart, wel grappig maar af en toe wel iets te zelfbewust offbeat. Zeker een geslaagde kennismaking, ben ook wel erg benieuwd naar ander werk.