El Habitante Incierto (2004)

Alternatieve titels: The Uncertain Guest | The Uninvited Guest

Spanje
Mystery / Drama
90 minuten / 109 minuten (dvd)

geregisseerd door Guillem Morales
met Andoni Gracia, Mónica López en Francesc Garrido

De verlegen architect Félix heeft het uitgemaakt met zijn vriendin Vera en woont nu alleen in hun grote huis. Op een avond staat er een bezoeker aan de deur die vraagt of hij dringend mag telefoneren. Eenmaal binnen, verdwijnt de man spoorloos. Wanneer het huis vreemde geluiden begint te maken, wordt Félix hoe langer hoe meer paranoïde. Hij raakt ervan overtuigd dat de man in zijn huis woont en er steeds in slaagt om hem te ontwijken. In paniek belt hij naar Vera, die hem troost en blijft slapen. Maar Vera raakt danig van slag als zij ook de vreemde geluiden begint te horen.

avatar van Shinobi
Wat raar dat er nog geen berichten bij deze film zijn geplaatst. Ik heb 'm zelf vannacht gekeken en ik moet zeggen dat dit een erg sterke film is die op momenten: grappig, spannend en ontroerend is met een erg sterk einde waarvan je mond openslaat.

Sommige aspecten hadden overigen wel iets van Bin Jip, zoals Felix later in Claudia's huis ging wonen. Dus eigenlijk wordt hijzelf de onuitgenodigde gast, zoals Martin volgens hem bij hem in zijn huis ging wonen.
Wel lachen dat Vera en Claudia door dezelfde actrice worden gespeeld, ik weet niet of dit door budget redenen is gedaan of met opzet. In ieder geval kun je het op vele manieren opvatten. Zo kun je het opvatten dat Claudia de verpersoonlijking is van Vera, omdat ze is neergeschoten en dus niet meer kan lopen. Martin kun je zien als het ongeboren kind dat naar buiten probeert te komen, maar daarin faalt.

Zo zullen er vast nog wel vele dingen zijn zoals je deze film kunt opvatten.

Een scène die erg veel indruk op mij maakte was dat je al die schaduwen zag. Ik dacht dat Felix vele klonen van zichzelf zag hoe hij Claudia volgde. Waardoor ik weer dacht dat dit een soort tijdreisfilm was, omdat het later pas duidelijk wordt wat er zich in de kelder bevind.

Al met al is dit zeker een aanrader en net zoals andere buitenlandse toppers wordt hiervan ook een Amerikaanse remake gemaakt die onder de naam: The Uninvited Guest die ergens in 2011 moet uitkomen.

4, 0 Sterren, kan na een herziening zeker hoger uitpakken.

avatar van Shinobi
Afgelopen vrijdag herzien en man ik krijg gewoon nog steeds kippenvel van deze film en bij dezen met een halve stem verhoogd.

30 oktober (22.30-00.00) op de Spaanse TV-zender TVE.
(Voor diegenen die verder zijn geraakt dan dos cervezas of agua sin gas).

avatar van davidames00
jonge ik was all aan het denken waarom die tunnel enzo maar nu je het zo zegt echt "you blow my mind" daarom die tunnel door die man je hebt gelijk ik heb hem vandaag gezien echt een top films zowiezo het einde

maar dan nog steeds is het een beetje raar in realisme dat martin een tunnel bouwde naar zijn huis. of het zat allemaal een beetje in zijn hoofd. geen idee maar nog steeds echt een goede film. trouwens deze director heeft ook de ogen van julia gemaakt kijk die ook top film net zo eng.

bobbydigital01
Leuke thriller/comedy/drama ik vond julia's eyes iets beter,maar ik ga deze regisseur zeker niet vergeten hij maakt originele spannende films.
Ik heb me niet verveeld tijdens deze film!!
Toch net geen 3.5 ster.

avatar van Bottleneck
Aardig gestileerd. Ik had al eerder Morales' tweede film gezien, Los Ojos de Julia, een mooie nagelbijter met wat giallo-kenmerkjes die indruk op me heeft gemaakt, dus deze debuutfilm moest ik ook zien. Zo goed is het helaas niet, maar wel weer beter dan de middelmaatmeuk.

Het is redelijk spannend/mysterieus en apart in beeld gebracht, soms iets te gelikt met de ultranette interieurs en kleding maar dat heeft ook wel iets. Enige minpuntjes zijn de overacting die af en toe de kop opsteekt bij emoties, en dat het einde teveel van het goede is. Al zit daar ongetwijfeld een diepere laag achter, ik vond het niet echt lekker uitpakken. Desondanks 3,5.

Opvallend nog dat er in beide films een gehandicapte vrouw een belangrijke rol speelt, en bij allebei in een dubbelrol.. Morales voegt wel iets toe aan de filmwereld.

Helemaal overweldigd van Los Ojos de Julia keek ik erg naar deze vooruit. Ik werd niet teleurgesteld. Ik vond deze zelfs beter dan Los Ojos de Julia. Een groot aantal memorabele scenes en een doorgaand spannende en mysterieuze sfeer. Voor elke Mystery/Thriller/Suspense liefhebber een must-see. Uitstekend deze Spanjarden!

avatar van tattoobob
Geinige film dit...origineel en een spannend geheel.
Dikke aanrader

avatar van david bohm
Sterke film. Spannend, een tikje mysterieus met goed acteerwerk, interessante locaties en personages. De film is niet perfect, zo vind ik de dagen in het huis van Claudia wat langdradig. Daar tegenover staat dan weer als pluspunt de ontwikkeling van het hoofdpersonage en het intrigerende einde.
Aanrader.

avatar van Montorsi
Beetje een rare, rommelig vertelde film. Vrij langdradig ook allemaal.

avatar van wendyvortex
Eerste helft een vrij standaard thrillertje gefilmd in afstandelijke groen en blauw-tinten, helemaal niks bijzonders en slaapverwekkend.
Halverwege krijgen we een plotontwikkeling die de film een flinke oppepper geeft en de tweede helft wordt het zowaar nog interessant, helaas moet je dan wel eerst 50 saaie minuten uitzitten.

avatar van arno74
Hele aardige, soms bizarre film. De opzet is doordacht en erg origineel, en ook de sfeer mag er wezen. Hoe het volledig in elkaar steekt, daar ben ik niet over uit, maar genietbaar en spannend is het zeker. Sommige scènes en momenten komen dan ook erg maf/surrealistisch over. Qua genres wordt er nogal wat (op geslaagde wijze) gemengd, mystery, thriller, drama, horror, en op momenten zelfs komedie.

Qua verhaal en mysterie ligt het voor de hand dat die buurman en Vera een relatie hadden, maar dan snap ik die dichtgemetselde muur niet helemaal, want als de buurman daarlangs binnenkwam, wanneer is het dan dichtgemetseld? En die buurman kon na aanbellen toch niet door een dichtgemetselde muur lopen? Kennelijk was dat wel de enige doorgang aangezien hij probeerde om die muur weer af te breken (om Vera te redden?) toen hij stierf, dus iets klopt er dan niet.

En wat Los Ojos de Julia betreft, deze vind ik toch stukken beter. Bijna 4* wat mij betreft voor deze aangename verrassing.

avatar van Hollywood007
Om te beginnen moet ik zeggen dat ik deze zonder ondertiteling heb gekeken en mijn spaans is niet super goed. Toch was deze redelijk goed te volgen. Het verhaal op zich sprak me wel aan en de spanning laat niet lang op zich wachten. Je vraagt je constant af hoe het nu juist zit. Ik was dan ook zeer tevreden over dit filmpje. Zeer mooi in beeld gebracht en prima geacteerd.
Persoonlijk is voor mij Los Ojos de Julia net een tikkeltje beter. Guillem Morales blijft er toch wel 1tje om in de gaten te houden.

avatar van Mr Thee
Raar, rommelig, bizar, het is allemaal in me opgekomen. Het begin pakte me niet, het eind wel. Al met al kan ik het verhaal toch het meest waarderen. De afwisseling van drama, mysterie, naar komisch en weer naar thriller/ mysterie heeft me verrast. De keuze van het muzikale intermezzo van Ella Fitzgerald was uitstekend en werkte haast als wake up call nadat ik toch wel wat indommelde van wat flauwe momenten.

avatar van Corcicus
Eindelijk eens gezien. Interessant en hoogst bizar mysterie waarbij verschillende mensen schijnbaar knettergek worden. Ik had gehoopt en gedacht dat op het einde zou blijken dat er in elk huis zogezegd verschillende mensen huizen. En dat leek heel even bewaarheid te worden met dat verrassingsfeestje. Spijtig dat ze niet die piste zijn opgebleven.

avatar van tattoobob
Goede sterke en originele film....goed acteerwerk en een niet alledaags verhaal.
(ook niet geheel onbelangrijk)
De spanjaarden zijn over het algemeen best goed in zulk soort films en dat zien we zeker terug in deze.
Los Ojos de Julia vond ik trouwens ook zeer sterk.

avatar van Filmkriebel
Sterk ongeloofwaardig maar op sommige momenten ook wel spannend, omdat de film niet zomaar vrijgeeft waar het allemaal naartoe gaat. Iedereen acteert aardig, en ik vond het een sterke dubbelrol van Monica Lopez. Helaas begon ik de ongeloofwaardige momenten storend te vinden : er ontbreekt een duidelijke motivatie waarom Felix in het huis van Martin blijft en die paralytische vrouw gaat bespieden. . Eenzaamheid? Voyeurisme? Ook het bestaan van een tunnel tussen beide huizen deed me fronsen. Verder een erg twisty en paranoide thriller, zelfs een beetje ziek met een wending om u tegen te zeggen. La Cara Oculta (2011) vind ik een stuk beter.

avatar van flaphead
Bijzondere thriller met heel wat vreemde tintjes. Sfeer en beeldvorming is weer -zoals vaak bij Spaanse films- prima in orde. De spanning en paranoïde wordt goed overgebracht. Enkele zeer sterke scenes en een interessante twist. Qua mystery/thriller zeker mijn ding.
De losse eindjes zitten hem in de soms wat ongeloofwaardig gedrag van de karakters. Soms doet het zelfs wat absurd/komisch aan en dat lijkt een beetje out of place.
Bij het rollen van de endcredits had ik een gemengd gevoel; goede laatste 5 minuten, slechte eindscene (neeee, waarom dat zwanger zijn erbij?! Dat is meer iets voor Hollywood) en wat plotgaten die ik niet dicht kreeg.

avatar van alexspyforever
Ik ben het ondertussen al gewoon dat ik er weer niet veel van begrepen heb. Dat heeft vooral te maken dat ik tegenwoordig niet meer zoveel zin heb in breinbrekers. Vroeger kon ik smullen van dit soort mysteries, maar nu heb ik liever eenvoudiger. Is dat een teken van ouder worden of luiheid, of een verandering van smaak? Of een combinatie van de 3. Maakt niet uit, deze film is wellicht wel goed voor wat het is, maar de eerste 50 minuten zijn moeilijk door te komen. Bij de introductie van de gehandicapte vrouw wordt het iets boeiender krijgt de film voyeuristische trekjes. Uiteindelijk allemaal vergezocht. Sommige mensen vergelijken dit met de films van David Lynch. Als dat zo is dan heeft het weinig zin om een interpretatie te zoeken achter het hele gebeuren. Ik denk wel dat er een zeker verhaal in zit (al lijken mij niet alle puzzelstukjes te passen), maar het kan net zo goed zijn dat Felix alles heeft gedroomd omdat hij niet kon verwerken dat zijn vrouw hem heeft verlaten of vreemdging. Maakt niet uit, ik weet nu dat ik zulke films niet meer hoef te proberen; liever recht toe recht aan nu.

avatar van xaid
Het klopt gewoon niet zo jammer van die einde.

Deze nu ook besteld bij amazone voor 5€ inclusief verzendkosten, zal binnenkort binnen komen

De dvd vandaag binnen en morgen kijken Julia's eye's heb ik vandaag gekeken, was niet slecht.

Film gezien, begrijp er nog helemaal niks van hmmm.