Salmon Fishing in the Yemen (2011)

Verenigd Koninkrijk
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Lasse Hallström
met Ewan McGregor, Emily Blunt en Kristin Scott Thomas

Alfred Jones (Ewan McGregor) is een in visserij gespecialiseerde wetenschapper die, in dienst van de overheid, de ogenschijnlijk onmogelijke taak krijgt om zalm te introduceren in de hooglanden van Jemen. Aangemoedigd door de opdrachtgever, een sympathieke sjeik, en zijn charmante woordvoerster Harriet Chetwode – Talbot (Emily Blunt), wordt dit een project dat uiteindelijk niet alleen Jones zijn leven, maar ook de Britse politieke geschiedenis zal doen veranderen.

avatar van rcwj1963
Helemaal mee een!

tal1b schreef:
Had er meer van verwacht, beetje saai, voorspellend 13 in een dozijn clichés

Maar ook langdradig.

Best een aardig romantisch drama wat draait om een apart en ook wel best origineel verhaal. Buiten het best aardige verhaal zag het er visueel ook allemaal fraai uit (inclusief Emily Blunt). Wat deze film vooral goed maakt is de cast die het leuk en goed doet en dan vooral natuurlijk beide hoofdrolspelers Ewan McGregor en Emily Blunt maar ook de veelzijdige Kristin Scott Thomas. Als je de voorspelbaarheid en de standaard romantische clichés op de kop toeneemt is dit best een aardige film.

avatar van Ayres
Ik vond de film helemaal niet langdradig. De film is prima vertier.

Goeie film waarin een steenrijke sjeik uit Jemen het mogelijk wil maken om op zalm te vissen in zijn rivier. De eerste helft, waarin het project wordt opgezet is het leukst. Daarna volgt toch een meer standaard romcom. De ontwikkelingen zijn niet altijd even geloofwaardig, maar het is allemaal wel vermakelijk en bij vlagen ontzettend grappig. Een fijne cast waarbij de dik aangezette rol van Kristin Scott Thomas goed op haar plaats is hier.

avatar van Decec
Een goede komedie/drama/romantiek film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Ewan McGregor speelt goed en
ook een bekende actrice Emily Blunt speelt goed...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...

avatar van david bohm
Twee acteurs waar ik graag naar mag kijken, Ewan McGregor en Emily Blunt. Beiden bedienen zich, zeker ook in deze film, van goed getimede onderkoelde humor.
Mrs Blunt heeft bovendien iets puurs, onschuldigs, het is een uiterst charmante vrouw. Eigenschappen die Mr McGregor tot op zekere hoogte met haar deelt. Prettig filmpje.

avatar van Mr Thee
Een vrouwenfilm of voor de nu beledigde medemens: een film die best op NET5 past.. Gewoon lekker makkelijk wegkijken dus, al was ie soms saai, niet komisch en oninteressant. Gaat eigenlijk nergens over dus. Geen diepgang, toch drama en tussendoor wat slechte humor, als je het al humor kan noemen. En romantiek...tja...laat ik niets verklappen...maruh dat ene (gaat dat zien!)...dat is toch juist niet romantisch...?

Eigenlijk een onderhoudende film die meer voorstelt dan een plot rond een gigantisch frivool idee van een rijke, westers getinte sjeik.
Is er de romantiek die toch een zekere warmte uitstraalt, er is ook het verdriet voor het menselijk verlies in één of andere Midden-Oosten-oorlog en ook de satire over het politiek individu dat positief in beeld komen nastreeft, toekomstige kiesstemmen in het achterhoofd en tenslotte is er het gehele zalmproject als een metafoor voor het verwezenlijken van wat heden onmogelijk blijkt : een betere samenhorigheid onder de volkeren.
Sluipen er af en toe wat clichés in de film, in zijn geheel is hij best geslaagd, ook mede door de goede acts van Ewan en onze Emily en niet te vergeten Kristin Scott Thomas : net als goede wijn, beter en beter met de jaren....

avatar van MH040
Weinig subtiele film met flauwe humor, te aanwezige muziek en een grotendeels irritante rol van Ewan McGregor

avatar van Katharina
Echt een leuke film! En zeker niet langdradig! Lekker origineel! Leuke sheik trouwens .

avatar van Mr Thee
Katharina schreef:

met recht een echte net5 snack dus!

avatar van Katharina
Nx geen net5 snack, als het iets met net5 moet zijn, laat het dan een net5 topper zijn!

avatar van missl
Best een vermakelijke film waarin de titel heel vaak uitgesproken word. Even alle clichés en toevalligheden daar gelaten, heb ik me prima vermaakt.

avatar van sean-penn
Leuk hoe Ewan McGregor een ietwat autistische saaie nerd speelt tegenover de mooie en elegante Emily Blunt als stijf maar charmant p.a . Wisselwerking tussen beide werkt zeer wel en dat is zeker o.a de verdienste van de regisseur.

Tussen al dat blockbusters geweld die uit de hollywood fabrieken rollen is dit een klein en intiem productie maar wel een die na het zien je met een glimlach laat slapen.

avatar van fritsje
Mwah,zoals ze bij ons zeggen ; ut geet.mcGregor speelt een beetje de aspergerkluns en de tut van "haar naam was Sarah" een standaard politieke bitch.het idee is wel weer orgineel,bizar idee van veels te rijke(nogal nichterige) sjeik,daarom 3 sterretjes.

avatar van panax
leuke film
vooral het eerste deel was schitterend ,daarna werd het wat minder
vooral de humor in het eerste deel kon ik zeer waarderen
goeie acteurs ,goeie soms cynische humor
zowel thomas alswel mc Gregor en blunt zijn prima acteurs!!
thomas vooral zit helemaal in haar style !!!

Van deze film verwachtte ik eigenlijk niet veel maar hij heeft me aangenaam verrast.
Het is een goede en leuke film, met een goed verhaal en puike vertolkingen.
Blij dat ik hem heb gezien

avatar van 93.9
Vreselijk zoetsappig filmpje (met zelfs panfluitmuziek) zoals alleen Hallström die kan maken.
Beetje new-age achtig. Vreselijke rol van Kristen Scott Thomas.
Echt heel erg...

avatar van maroccancasanova
Verbaast! Leuke film voor in de nacht!

avatar van stefan dias
Heel het verhaal lijkt wel een metafoor voor deze film: een doodgeboren project. McGregor en Blunt doen het an zich zeker niet slecht, zo is er ergens in het midden van de film wel wat waarachtige chemie, maar heel de onzin met die persattachée (charme Christine Scott Thomas) en de bordkartonnen partners die uit de weg geruimd moeten worden, is werkelijk tenenkrullend. Onnozel.

avatar van Forrest001
Leuke film met prima acteurs. Het verhaal is echter niet alleen wat traag, maar ook met een onderwerp dat mij totaal niet kon boeien.

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en 'k vond het geen misse film. 'k wist niet echt wat te verwachten, maar het wist me wel te boeien. Het acteerwerk was goed en de film zag er prima uit.
Geen waw film, maar ook niet slecht, prima voor een luie filmavond.

avatar van BlueJudaskiss
Aangename wegkijker weer van Hallström. Begint interessanter dan het uiteindelijk eindigt, maar de plaatjes zijn mooi en de acteurs fijn. 3,5*