San Geng (2002)

Hongkong / Zuid-Korea / Thailand
Mystery / Horror

geregisseerd door Peter Ho-Sun Chan, Jee-woon Kim en Nonzee Nimibutr
met Hye-su Kim, Bo-seok Jeong en Suwinit Panjamawat

Verzameling van drie Aziatische spookverhalen. In 'Memories' verdwijnt de vrouw van Sung-Min op mysterieuze wijze. Bovendien heeft Sung-Min last van vreemde herinneringen die steeds weer naar boven komen. Ondertussen ontwaakt Sung-Mins vrouw in een voor haar onbekende omgeving en probeert ze de weg naar huis te vinden. In 'The Wheel' probeert een leider van een khon-tempel-dansgroep zijn aanzien te verhogen met een Thaise theaterpop. Maar hij onderschat de vloek die aan deze traditionele poppen verbonden is. In 'Coming Home' gaat een alleenstaande politieagent op zoek naar zijn vermiste zoontje. De agent stuit op een bizar geheim waar zijn buurman bij betrokken is.

avatar van darkjaap
zeer goede film die mijn verwachting echt waarmaakte
hijs erg spannend zowel alle drie de verhalen soms ook wel eng en ook wel smerig maar over elk verhaal ben ik wel te spreken geslaagde film 4 *

avatar van sinterklaas
sambal schreef:

going home heb ik niet helemaal gezien maar wat ik ervan gezien was best goed goede schik momenten goede acteerprestaties alles wat een horror film moet hebben 4*

Kon anders in Going Home geen enkele horror vinden.

plorp
Was een slechte horrorreeks, helaas. op 1 na dan.

Deel 1: was toch wel zenuwslopend eng, zit ook een grimmige donkere sfeer in en dat stukje met die pop bezorgt je een hartaanval. daarnaast is het plot ook zeer boeiend en het einde zeer onverwachts. hier heb ik toch wel van het begin tot het eind bij zitten huiveren 4,5

Deel 2: was helemaal niet eng, wat een zooitje troep zeg ongelofelijk. dit is ook net zo slecht als al die andere historische horror troep waar ik echt een schurft aan heb. net als kaidan en nang nak. te slecht voor woorden. 0,5

Deel 3: was inderdaad helemaaaaaal niet eng en harstikke saai. ben bijna in slaap gedonderd van al die vage zooi. zo vaag als de mist en ook totaal niet spannend en boeiend. hier was ook geen moer aan. 0,5

helaas het eindcijfer word een 2* na het sublieme memories word heel de three verneukt met 2 ongelofelijke domme saaie filmpjes.

avatar van wendyvortex
"Memories" doet helaas veels te lang over de opbouw en net wanneer je erin zit is ie al weer afgelopen. Bij vlagen aardig, maar net te weinig.

"The Wheel" heeft aardig uitgangspunt met vervloekte pop, maar het verhaal kabbelt zo'n 45 minuten door zonder dat ik maar op enig moment iets merk van spanning of gruwel.

"Going Home" zorgt ervoor dat het niet helemaal een afknapper wordt. Behoorlijk intrigerend en ook wel beetje scary.

1 redelijk sterk filmpje, twee zwakke filmpjes en dat maakt een matige eindscore.

avatar van Bottleneck
Wat een drieluik zeg.. ik dacht een paar standaard spookfilmpjes te gaan zien maar dat pakte toch anders uit. Alleen de middelste film is flink onder het niveau van de andere twee.

Memories (Jee-won Kim) begint behoorlijk creepy: een paar tergend lange takes en met een erg sterke audio erbij. Het verhaal wordt vervolgens een beetje onduidelijk zodra van perspectief wordt verwisseld en beiden angstaanvallen lijken te hebben, maar origineel is het zeker. Het einde is helaas niet al te indrukwekkend (hij heeft haar blijkbaar vermoord) maar neemt niet weg dat de audio gedurende de hele film zo goed en sfeerbepalend is dat het een effectief horrortje is. 3,5*

The Wheel (Nonzee Nimibutr) is vooral teleurstellend. Een slap verhaal over een vloek die op straat-theater-poppen ligt. Nogal kinderachtig en rommelig uitgewerkt; de eerste echt goede horror van Thaise bodem moet ik geloof ik nog tegenkomen. 2*

Going Home (Peter Chan) vind ik verreweg de beste. Het begint met een paar typische horror-elementen maar daarna kantelt het voorzichtig naar een overtuigend, morbide drama. Een totaal onvoorspelbaar verloop en einde, en ook hier is een mooie geluidsband onder geplakt. Af en toe is er een ingetogen pianodeuntje te horen maar bij een van de laatste scenes groeit dat volledig uit tot de klassieke muziek van Je Crois Entendre Encore, niet alleen strak gedaan maar vooral ook erg stijlvol en ontroerend.
Visueel is het ook prima; constant grauwe, dof-groene kleuren tussen al die levenloze flatgebouwen. En net als in andere Chinese horrors is het niet toevallig dat het handelt over onder meer abortus.
Going Home is een prachtige combi van drama en horror die medeleven opwekt met
de persoon van wie je eerst denkt dat het alleen een maniak is, maar juist z'n vrouw jarenlang 'verzorgt' en daarvóór deed zij het bij hem. Dikke 4,5*.

Laat ik The Wheel maar gauw vergeten, die vliegt compleet uit de bocht, 4* in totaal.

(PS ik begrijp even niet waarom dit eerste drieluik de alternatieve titel Three Extremes 2 heeft, en het vervolg Three Extremes..)

avatar van Bottleneck
Zonde eigenlijk dat Going Home niet ook als aparte film is uitgebracht,. Blijft nog steeds rondspoken, wat een strakke film.

avatar van MENEER L3GIOEN
Intrigerende Aziatische horror anthologie die wat wisselend is van kwaliteit maar over het algemeen wel een apart sfeertje heeft.

Memories: Alhoewel het verhaal erg voorspelbaar is bij momenten (ik zag het einde al aankomen) is de film erg effectief in haar opbouw. De krachtige cameravoering, het geluidsdesign en de sfeer: Kim weet het eng te maken waardoor mijn haartjes op mijn armen bij momenten omhoog gingen staan. Niet zo origineel en wat voorspelbaar, maar doordat de film daadwerkelijk eng is al veel vergeven. *3,5
The Wheel: Hier kon ik vrij weinig mee. Enigszins leuk omdat we overduidelijk te maken hebben met een stukje Thaise cultuur, en op zich zijn die poppen wel een beetje creepy maar het verhaal is niet boeiend en de karakters al helemaal niet waardoor het nooit echt pakkend wordt om naar te kijken. Ik legde af en toe de associatie met de Chinese Nachtengaal op de een of andere manier? *2,5
Coming Home: Bizarre film die ik in al haar vreemdheid als erg aandoenlijk heb ervaren. Het is een heel vreemd verhaaltje over liefde en hoe we dit overbrengen naar elkaar, ook al wordt het niet meer beantwoord door sterfte, handicap etc. Maar door hoop is die liefde er, maar het wordt niet begrepen? Ik denk dat ik er niet ver naast zit wat betreft een interpretatie. *3,5 waarvan ik zelfs neig naar 4,0

avatar van extremezz
Deel 1 was redelijk , deel 2 was saai en 3 even saai...