ad

Met onder meer: Im Soo-jung, Moon Geun-young en Yum Jung-ah

Oorspronkelijke taal: Koreaans

Releasedatum: 11 augustus 2005

Over Janghwa, Hongryeon

"Our sorrow was conceived long before our birth."

Twee zusters wonen in een huis met hun vader en de mentaal labiele stiefmoeder, na het herstellen van een onbekende ziekte. Vreemde dingen beginnen in en om het geïsoleerde landhuis te gebeuren, bovendien beginnen de spanningen onder de vier toe te nemen.

imageimageimage

avatar van Xerces

Xerces

JacoBaco schreef:

Geen makkelijke film en het is haast onmogelijk dat je tijdens het kijken in de gaten krijgt hoe het nou precies zit. Een paar jaar geleden wel The Uninvited gezien en wist ik niet dat het een remake betrof, maar toen ik erachter kwam dat AToTS het origineel is, ben ik hem gaan kijken met The Uninvited in mijn achterhoofd waardoor ik sommige zaken natuurlijk al in de gaten had, maar toch weet deze film mij nog heel erg te verrassen en snapte ik er zelfs even helemaal geen hol meer van.

De Amerikaanse remake heb ik dus niet gezien, want ik ging er vanuit dat dat een remake was van de Koreaanse film: "the uninvited." Raar...Hmmzzz...misschien toch maar eens koekeloeren, dan, als vrees ik dat de Amerikaanse versie ook wel weer een volledig voorgekauwd stukje cinema is.

avatar van Beloki

Beloki

Prachtige film. Een diepe doordenker. Eentje die je heel lang bij blijft. Meesleepend verhaal, mooie spanningsopbouw en fenomenaal acteerwerk.

Een legende.

B.

avatar van K. V.

K. V.

Deze ook eens bekeken en 'k heb hem uitgekeken, alleen vond 'k het een beetje langdradig, van mij mocht de film misschien een half uurtje korter.

Het einde is zeker geen hapklare brok en er zaten toch nog zaken in die 'k niet helemaal duidelijk vond.

Nu, de film was zeker niet slecht, maar 'k had er nu ook niet direct een waw gevoel bij. Misschien dat 'k de remake ook wel eens probeer, misschien dat die me toch iets meer ligt.

avatar van Jimske

Jimske

DIt is een film die je eigelijk pas op waarde kan inschatten als je achteraf bijkomende antwoorden opvraagt over het hoe en wat in de film. En dan besef je dat deze film echt prachtig in elkaar steekt! Je moet eens kijken op IMDB wat je daar terugvind van informatie, je kijkt je ogen uit als je ziet hoe deze film vele mensen bezig houdt! En als je dan beseft wat je eigelijk allemaal over het hoofd hebt gezien of toen niet begreep, werkelijk elke scene heeft zijn achterliggende reden en is over nagedacht. Komt er nog bij dat er echt enkele hele enge scenes inzitten, en je krijgt een beangstigend drama die je nog wel enkele dagen bezighoudt. Een dikke aanrader voor mensen die ook een beetje willen verder nadenken over een film, je word er voor beloond! een dikke verdiende 4*

avatar van Shinobi

Shinobi

Erg mooie film om te zien met een goede balans tussen drama en horror vol met sfeer.

Wordt qua verhaal soms wat lastig, maar tegen het einde aan wordt het allemaal wel uitgelegd. Wat aan de ene kant jammer is, omdat het mysterieuze van de film is weggehaald. Maar aan de andere kant wordt wel een hele hoop duidelijk.

Dikke 4,0 sterren en Jee-woon Kim heeft me nog steeds niet teleurgesteld.

avatar van Prudh

Prudh

Sfeer, cinematografie, art direction: prachtig. Maar aan het einde werd ik enorm twistmoe.

avatar van mikey

mikey

Meisje met gespleten persoonlijkheid neemt de kijker mee in een haunted house waar een mysterie zich ontrafelt. Tamelijk vermoeiend allemaal.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Intrigerende film, die je eigenlijk 2 x moet zien om het helemaal door te krijgen, al is de clou ook weer niet zo verrassend- de meesten kunnen denk ik wel 2, 3 films opnoemen waarin een van de hoofdrolspelers niet blijkt te bestaan, of dood is- toch is het knap gedaan. De film is niet erg eng op een paar scenes na, maar de sfeer is meesterlijk neergezet zodat het gevoel van dreiging je toch nooit helemaal loslaat.

scorsese

Tegenvallende film waarin twee zusjes bij hun vader en stiefmoeder komen te wonen. De tempo van deze film waarin drama en horror goed hand in hand gaan ligt tergend laag. Mede hierdoor is het een moeizame zit. Ook omdat er op een gegeven moment geen touw meer aan vast te knopen is, waardoor de film me niet wist te bekoren.

avatar van Flat Eric

Flat Eric

Ijzersterke film die ik absoluut binnenkort weer eens moet gaan kijken.

De Amerikaanse versie was overigens ook niet slecht.

avatar van tattoobob

tattoobob

Goede film zoals we gewend zijn van de Zuid-Koreanen.

Er zitten een paar heerlijke freaky scenes tussen....wel blijven opletten want anders snap je dr geen bal meer van...ik had er ook soms moeite mee.

Verder vind ik de film te traag en daarom kom ik op een lagere score....maar dan nog kom ik uit op een 4 sterren.

avatar van De filosoof

De filosoof

Bij een eerste kijkbeurt werkt de horror goed (op een even simpele en clichematige als doeltreffende manier wordt op een aantal momenten de horrorspanning opgebouwd en een schrikmoment gecreeerd), maar is het verhaal vrijwel onbegrijpelijk. Een veelgehoorde kritiek is dan ook dat er geen touw aan vast te knopen is; naar het einde toe worden evenwel wat twists duidelijk maar evengoed blijft veel onduidelijk. Maar als je over de film nadenkt en ‘m eventueel nog een keer kijkt, dan blijkt de film toch te kloppen als een bus. Bij zo’n tweede kijkbeurt blijven de schrikmomenten dus de horror meer achterwege (je weet wat er gaat komen), maar als het verhaal duidelijk is dan blijkt de film als psychologisch drama des te sterker. De beelden zijn ook erg sterk. Al met al een meesterlijke film die zijn geheimen niet snel weggeeft. Er is trouwens een Amerikaanse remake onder de titel ‘The Uninvited’ (2009).

avatar van Insignificance

Insignificance

Raadselachtige horror met een verhaaltje waar je je handen vol aan kunt hebben. Zou jammer zijn om je daar helemaal in te verliezen, want het is wel dusdanig elegant en stijlvol verpakt dat het ook op dat vlak wat voorstelt. Er hangt ook altijd wel een bepaald spanningsveld in de lucht, zonder dat het heel erg eng wordt. Een paar keer dat het in beeld en geluid aanzet, maar het is vooral het cryptische en verstikkende sfeertje dat de boel onder stroom zet en houdt.

Het scenario geeft overigens al vrij snel een dot van een aanwijzing prijs, die in ieder geval een deel van wat volgt, in een ander perspectief zet. Als je wel eens vaker tegen een film als deze bent aangelopen, kan het je bijna niet ontgaan. Niet dat daarmee de film is opgelost, het heeft nog genoeg in petto om je over te verwonderen. Jammer dat het z'n laatste pakweg twintig minuten misbruikt om allerlei eindjes opzichtig aan elkaar te knopen. Dat had wel wat minder gekund.

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

De remake 'The Uninvited' zag ik een jaartje of zes geleden, maar staat me nog redelijk bij. Dat is dan ook de reden dat deze 'Janghwa, Hongryeon' haar grote twist niet echt verrassend meer was, maar dat maakt weinig uit. Ik heb vannacht lekker zitten griezelen hoor. Vond 't toch best spannend allemaal.

Regisseur Kim Jee-woon zorgt voor een tempo dat precies goed is, waardoor de spanning en schrikmomenten bij vlagen behoorlijk binnenkomen. Scenes als het moment dat die engerd langs het bed kruipt of die in de keuken later zijn echt wel spooky. Damn. Ja, ik heb me prima vermaakt. Verhaaltechnisch niet heel bijzonder, misschien ook omdat we dit geintje tegenwoordig al zovaak zagen.

avatar van arno74

arno74

Matig. De remake zag ik ruim twee jaar geleden maar is inmiddels volledig uit mijn geheugen gewist, het kreeg toen 2,5* van mij. En van deze film had ik wel enige verwachtingen, maar die zijn helaas niet ingelost. De poster, die wat gore doet vermoeden, is misleidend, op zich niet erg omdat ik niet zoveel met gore heb. Maar ik slaagde er jammer genoeg vrij snel in om de interesse te verliezen, het (wazige) verhaal nodigde niet echt uit om aandachtig te blijven kijken. De 'enge scenes' werkten voor mij ook niet omdat ik geen enkele binding kreeg met de personages. Op een gegeven moment valt het ook teveel in herhaling.

Het is een film die van je verwacht dat je vanaf de eerste minuut gaat puzzelen en op alle details gaat letten zodat je erachter komt wat er gebeurd is, maar wie dat lukt kan vervolgens op internet naar de theorie op zoek gaan die het beste past bij wat hij/zij gezien denkt te hebben, waarbij geen enkele de film volledig verklaart. Voor mijn smaak is de film dus veel te veel als onoplosbare puzzle opgesteld. Cinematografisch fraai, maar qua concept helaas niet mijn ding. Complexiteit zie ik graag, maar de film moet wel met enige moeite sluitend te maken zijn, en dat moet geen doel op zich worden, wat hier wel het geval is. 2,5*

avatar van mjk87

mjk87

De soms verrukkelijke fotografie, camerawerk en locaties ten spijt, hier kon ik niet zoveel mee. Een bepaalde sfeertje wat ik niet prettig vond en ook met acteerwerk waar ik niet in mee kon gaan. De film wist me nergens echt te boeien en dat het bij een eerste kijkbeurt ook wat vaag nog is allemaal helpt ook niet echt mee. En juist omdat de film me niet heel erg boeide had ik ook geen zin me erin te verdiepen wat er nu precies speelde. 2,5*.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Ik vond het een zware brok, laatste halfuur niet gezien (afgehaakt), want van het verhaal heb ik weinig opgevangen, als er al een verhaal inzat. Ik heb niets tegen een beetje traagheid, maar dit moet toch wel één van de traagste, zoniet de traagste, films zijn die ik gezien heb dit jaar. En dat was voor mij toch een beetje "te".Veel draait om de sfeer die mede opgewekt wordt door minimalisme en langzaam bewegende camerabeelden, en daar heb ik op zich niets tegen, maar dan dient de inhoud het erg goed te doen, en nu kwamen enkel de schrikmomenten goed uit de verf. Er zit zodanig veel mysterie in deze film dat het een beetje interessantdoenerij wordt met de traditioneel aanwezige overacting waar je vooral moe van wordt op tijdstippen waar je niet moe dient te worden. Het deed me zeer hard denken aan The Invitation (2015), waar ik hetzelfde ervaarde met ook een soortgelijke sfeer. Ik sluit me een beetje aan bij arno74 die aangeeft dat het niet echt een film is die aanmoedigt om met aandacht te kijken door de complexiteit.

Anyway, ik zal het nog wel eens een kans geven, want er zit zeker wel potentie in, alleen heb ik niet het gevoel dat het er voor mij uitkomt helaas. Dit lijkt me toch een film waar je buitengewoon aandachtig en oplettend moet zijn, en dat vraagt een flinke inspanning.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Jimske schreef:

Het probleem is dat ik dit niet achteraf wil opzoeken, maar dat dit in de film hoort duidelijk te worden.

avatar van John Milton

John Milton

“Do know what's really scary? You want to forget something. Totally wipe it off your mind. But you never can. It can't go away, you see. And... and it follows you around like a ghost.”

De beginjaren van het nieuwe millenium kenden op het vlak van film, onder andere een opmars in het aantal Aziatische horrors, waarvan sommigen het bij ons ook goed deden op commercieel vlak, en een wat groter publiek bereikten: Battle Royale, Ichi the Killer, Pulse, the Eye, Dark Water en The Grudge. Eveneens in die beginjaren, kwam in 2003 A Tale of Two Sisters uit. Niet alleen doodeng in bepaalde scènes, maar ook nog eens erg goed gemaakt. Toen ik enkele jaren later een vak filmanalyse volgde, stond hij zelfs in het verplichte curriculum, tussen films als Rashomon en Man with a Movie Camera. Toch geen geringe prestatie.

Vanaf het begin speelt de film met je verwachtingen, en houdt Kim Jee-woon de kijker actief door niet direct duidelijkheid te scheppen op het vlak van de chronologie, wie er nu geestelijk in orde is, en wat ingebeeld is of niet. Het einde schept duidelijkheid, maar tot mijn grote verrassing kon ik het gisteren als derde film laat op de avond, na een redelijk aantal biertjes, niet eens direct goed uitleggen aan mijn vriendin, omdat ik zelf daarvoor niet helemaal op had zitten letten en hem eigenlijk meer voor haar had opgezet. Ik zat meer van de beelden en de muziek te genieten nu, niet zozeer op het plot. Dan werkt het niet, A Tale of Two Sisters vraagt wel aan de kijker om de aandacht erbij te houden, en de puzzelstukjes wat op hun plek te zetten. Er volgt geen alles verklarend twistexposé, al maakt het verhaal zeker de nodige bochten.

Dan nog, een fijne herziening. En toen ik er de volgende morgen met een helder hoofd weer even over na ging denken en de synopsis er bij pakte, viel me andermaal op hoe sterk de film in elkaar zit, naast de spanning en de strakke regie van Kim Jee-woon. Half puntje erbij.

avatar van joolstein

joolstein

Een indrukwekkende nachtmerrie die zich langzaam openbaart. 'Janghwa, Hongryeon' is gebaseerd op een Koreaans volksverhaal over twee zusjes wier namen roos en lotus betekenen. Aan het begin is de film nog redelijk normaal: een man, een vrouw, twee dochters. Toch is er wel iets aan de hand want vader staat onverschillig tegenover de anderen en de stiefmoeder kan geen contact maken met de zojuist uit een psychiatrische inrichting ontslagen meisjes. Maar wat...? Is het huis behekst of beleven de meisjes alle vreemde gebeurtenissen in hun eigen fantasie? Die reden wordt tergend langzaam onthuld. Echter door het nodige giswerk over het verhaal wordt nooit saai. Daarnaast maken de effectieve soundtrack, het sterke spel en het zorgvuldige camerawerk dat deze psychologische thriller, familiedrama en horrorfilm een prachtige een film is. Echter, echt griezelig wordt helaas ook niet. Toch is de film zeker een zeer fijne Aziatische ‘Sixth Sense’-achtige “twistfilm”

avatar van shrink

shrink

Nee dit is niet mijn ding. Veel te traag en veel te moeilijk voor een goede horrorfilm. Het kon mijn aandacht niet vasthouden.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Mindere herziening.

En dat komt vooral door het laatste halfuur. Want zo sfeervol en spannend als het eerste uur is, zo saai is het laatste deel. Als je het plot dan toch per se wil uitleggen, doe dat dan op een manier die in het verlengde ligt van de rest van de film. Maar weg zijn de mooie shots, weg is de spanning. Jee-woon Kim lijkt een hele andere film te maken en doet dat op een vervelende manier. Ontzettend jammer, want op basis van het eerste uur en enkele echt sterke scènes was een volledige ster hoger terecht geweest.

Verlaging naar 3,5*

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Soms waren we even de weg kwijt, ondanks de aanwijzingen. Toch een leuke film die wederom laat zien dat uit Z-Korea echt goede films komen en ook deze zit qua niveau lekker hoog. De kijker wordt door Soo-mi Bae (Soo-jung Lim) gelijk al vanaf het begin op het verkeerde been gezet. Dus niet te veel babbelen (geldt voor sommigen) tijdens de film maar goed opletten.

De set is mooi gekozen, een afgelegen landhuis wat erg afgelegen ligt en de acteurs hebben hun personages goed aangemeten. Vooral die stiefmoeder Eun-joo Heo (Jung-ah Yum) komt goed over als een echte stiefmoeder Haayebaay.

Regisseur Jee-woon Kim heeft een uitstekend stuk werk afgeleverd met als enige minpuntje dat de film iets korter had gekund. Door dat minpuntje een 0,5 punt lager.

In zijn geheel scoort de film bij ons een 7,5.

avatar van Alathir

Alathir

Wel goed maar verschrikkelijk traag. Een soort van Koreaans alternatief van Split zou ik zeggen. Ik ben niet helemaal zeker of ik The Uninvited ooit heb gezien. Alleszinds niet tijdens mijn MM-periode.

Het probleem met de film is dat het behoorlijk chaotisch in elkaar steekt, vind ik persoonlijk.

Ik was ook iets te veel afgeleid tijdens de film om het helemaal mee te krijgen, de speelduur heeft daar wel iets mee te maken. Ook vind ik die Koreaanse namen en gezichten altijd moeilijk uit elkaar te houden.

Die vrouwen leken weer veel te veel op elkaar .

Zelfs nu ik begrijp hoe de vork nu juist in de steel zit, kan ik niet zeggen dat ik het echt goed vond.

Wat ik wel geweldig vond was de opbouw van de enge scènes en het filmen ervan. Erg sterk.

avatar van Shadowed

Shadowed

Ok.

Film met een verdienstelijke status die ik al langer op het oog had. Opvallend genoeg, ondanks de status hiervan, bleef een kijkbeurt lang uit. Dit had te maken met het feit dat ik hem niet kon vinden met ondertiteling. Vreemd eigenlijk, aangezien het zeker niet de meest onbekende film is binnen het horrorgenre.

Het duurde in ieder geval even voordat ik in de film zat. Ik zag direct een aantal punten waarvoor ik de film kon bekritiseren, waaronder de personages en het acteerwerk. Het acteerwerk is serieus matig en de twee kinderen bakken er weinig van. De volwassenen doen het wat beter, maar diens personages zijn wat aan de saaie kant en daarnaast wordt er soms te hard geprobeerd om van enkele gemene of vreemde personages te maken.

Visueel vond ik het ook niet al te bijzonder. Het huis is wel sfeervol en de decoratie is prachtig, maar de cinematografie en het camerawerk vielen me wat tegen. Beide elementen verbeterde echter verbazingwekkend genoeg in de loop van de film. De opbouw naar horror blijf ik echter gedurende de hele film matig vinden. Elk schrikmoment is een zoom-in, en de geesten zijn een suffe verschijning.

Eenmaal de film zich begint te ontrafelen begint de boel echt op niveau te komen. Plots blijkt er meer achter het verhaal te zitten dan je zou denken, en blijkt het allemaal opvallend goed in elkaar te zitten. Enkele wendingen worden iets te omslachtig weggegeven, maar ik was naar het einde toe toch wel verrast. Dat is ook alles wat ik erover ga zeggen, want anders verpest ik het. Enkel de "haha, de geesten zijn toch echt" twist vond ik te makkelijk.

Dankzij de derde act, die stukken beter is dan de eerste en tweede act van de film, krijgt deze film nog een voldoende. Verder wordt de film aardig versierd, maar het acteerwerk is matig en de personages zijn niet echt bijzonder en te sterk aangezet. De film verliest zichzelf nooit uit het oog, maar buiten de ontrafeling vond ik deze film niet echt waardig aan zijn status.

avatar van AniSter

AniSter

Mooi gefilmd en ingenieus in elkaar gezet verhaal, al had het tempo voor mij iets hoger gemogen. Het blijft opletten geblazen om een gedetailleerd beeld te krijgen van wie wie is. En mocht je iets gemist hebben; er zijn genoeg websites waar exact uit de doeken wordt gedaan hoe het verhaal van deze best goede film in elkaar zit. Daarbij een sfeervolle setting en muziek die de schrikmomenten op het juiste moment aanvulde.