Salt (2010)

Actie / Thriller

geregisseerd door Phillip Noyce
met Angelina Jolie, Liev Schreiber en Chiwetel Ejiofor

Evelyn Salt is een CIA-agente, die ervan wordt beschuldigd een Russische spion te zijn die van plan is de president van Rusland te vermoorden. Wanneer ze op de vlucht slaat, komen al haar vaardigheden en haar verleden als geheim-agente goed van pas. Ze moet er echter voor zorgen om haar naam te zuiveren, voordat de machtigste machten ter wereld haar te pakken zullen krijgen en elk spoor van haar bestaan zullen wissen...

Salt is ... zoutloos dan maar?

Nogal doorsnee actiefilm die grossiert in vervelende clichés. Want eerlijk waar, wie zit er tegenwoordig nog te wachten op koude oorlog-Russen die het gemunt hebben op een Amerikaanse president. Inclusief kernraketten en zogenaamd spannende aftelsessie.

De actie schiet ook wat tekort. Niet dat het slecht is, maar erg spectaculair wil het ook niet worden. Jolie is niet heel slecht maar onopvallend. De film is iets te serieus, terwijl ze meestal toch iets beter is in luchtigere rollen. Schreiber doet het verder wel aardig, maar heeft niet erg veel om mee aan de slag te gaan.

Links en rechts wordt er geschoten, veel achtervolgd, dan weer een paar ontploffingen. Eén beeld blijft bij en da's de wurgpoging van Jolie, de rest zal snel weer vergeten zijn.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik dacht dat ik Salt nog niet gezien had en bij het begin van de film, viel me de enorme gelijkenis op tussen deze film en Die another day. Op zoek tussen de recensies of ik de enige was, kwam ik terecht bij een tekst van... mezelf. Blijkbaar had ik 3 jaar geleden de film al gezien. Veel is me dus niet bijgebleven van de film en ook nu is het niet meer dan een middelmatige film. Door het grote budget en de vele actiescènes is het niet meteen saai, maar het mist de nodige kruiden om nadien te blijven hangen. Veel clichés en niet echt iets memorabel. Misschien wel de wurgpoging van Jolie, zoals Onderhond in de vorige mening zegt, maar dat komt dan vooral omdat het beetje kruiden uiteraard opvalt tussen de rest. In het land der blinden is eenoog koning. Benieuwd of ik binnen 3 jaar de film nog eens met grote verrassing opzet om vast te stellen dat ik de film (ondertussen al 2 keer) gezien heb.

avatar van nadrin
Als een van de weinige die Jolie niet het einde vindt, vond ik de film wel best ok veel actie en spanning een leuke wegkijkers voor de zaterdag thuis aan de buis. Niet teveel nadenken gewoon onderuit.

avatar van DDT
DDT
Gisteren was hij op tv en nog maar eens gekeken,blijft een superfilm die ik om de x jaar eens herbekijk

Angelina Jolie die schijnbaar makkelijk vanop de ene rijdende vrachtwagen naar de andere springt en zich dan als man verkleed om de Amerikaanse president om te leggen .... zout, inderdaad. Voldoende actie in deze 'Koude Oorlog-thriller' dus en jammer genoeg ook meer dan voldoende plotwendingen waardoor je eigenlijk na een tijdje de weg kwijtraakt en stomverbaasd bent als opeens de eindaftiteling start. Positief is dus dat hij nooit verveelt ... 2,5*

avatar van Glennekeeeee
redelijke actiefilm die vooral staande blijft dankzij de (zeker op dat moment) imens populaire en hier sterk spelende Angelina Jolie. de film heeft een leuk verhaal dat best nog goed is uitgewerkt. vooral het eerste deel was topamusement waarbij de actie nooit stilviel en de ene achtervolging de andere opvolgde en toch steeds voor genoeg variatie zorgde. ook Schreiber was goed gecast al had de relatie tussen die twee nog beter uitgediept kunnen worden. het einde is misschien niet het beste van de film maar is wel genoeg om tevreden mee te zijn. de deur stond open naar sequels en die zullen we hoogstwaarschijnlijk niet krijgen. Misschien beter zo want salt is een goed opzichzelfstaande film die enkel boven het gemiddelde uitsteekt door een vrouwelijke hoofdacteur die het ook nog eens minstens evengoed doet dan een man het zou doen. wie zegt dat actiefilms met vrouwen niet scoren? kies de juiste en je hebt prijs

Niet echt heel bijzondere actiefilm die eindigt voordat het verhaal is afgelopen, zo lijkt het. Maar dat was de eerste versie. Er schijnen nog twee versies te zijn. Hopelijk zijn die wel af.

avatar van John Barry
Salt vind ik een slechte film.

Het verhaal in deze film is compleet ongeloofwaardig. Nu hoeft een actie film van mij ook weer niet heel erg realistisch te zijn, maar het moet wel een beetje ergens op slaan. Ik wil wel het gevoel hebben dat ik als kijker serieus genomen word. Dat had ik bij deze film helaas absoluut niet.
otherfool schreef:
.Achteraf blijkt het perfect uitgewerkte meesterplan als volgt te zijn:

Russische hoge pief verraadt Salt als geheim agent, gaat ervan uit dat ze uit een extreem zwaar bewapend pand kan ontsnappen, gaat er vervolgens van uit dat ze de Russische president kan vermoorden, gaat er vervolgens van uit dat ze in het Witte Huis kan infiltreren (ditmaal was de voorbereiding 24 minuten en 12 seconden), en dat allemaal om als 'decoy' te fungeren voor weer een andere geheim agent. Jaaaajaaaaa.

Hoewel ik niet echt opgelet had hoelang haar voorbereidingstijd was, haal je verder bij mij op dit punt de woorden uit mij mond. Eerst bijna de Russische president vermoorden en korte tijd later wandel je in het witte huis . Het verhaal van deze film slaat echt nergens op. Totaal niet serieus te nemen.

Wat overblijft is de actie. Daar moet de film het voornamelijk van hebben. Nu heeft deze film het voordeel dat het ( in tegenstelling tot sommige andere actie films ) niet echt een vervelende montage heeft. De actie scenes waren dan ook wel goed te volgen. De actie scenes waren wel ongeloofwaardig, maar desondanks wel geslaagd. Ik vond de actie scenes best vermakelijk. De leukste actie scene vond ik waar Salt via de daken van vrachtwagens probeert te vluchten en uiteindelijk met een motor weet te ontsnappen.

Het acteerwerk is wisselend. Angelina Jolie vind ik goed bezig als een stoere actie heldin. De rest van de cast wist mij eigenlijk niet zo te overtuigen. Dieptepunt vond Daniel Olbrychski als Victor Orlov. Tijdens het verhoor bijvoorbeeld probeert Daniel indruk te maken door met een accentje een beetje mysterieus te praten, maar hij overtuigde mij totaal niet.

De muziek is van James Newton Howard. Howard levert veel herrie af die eerder storend in de film werkt dan dat het veel toevoegt. Zonde. ( Helemaal omdat Howard echt wel weet hoe je goede muziek moet maken als hij wil, maar aan die wil ontbrak het kennelijk bij Salt )

Al met al een niet zo goede film. De actie in de film vond ik eigenlijk best wel goed. Jolie is ook goed bezig, maar verder……… is er eigenlijk niets positiefs over deze film te melden. En goede actie en een goede Jolie is niet genoeg voor mij voor een voldoende.

1,5 ster voor deze film.

Onduidelijke beschuldiging.
Vrouw slaat op de vlucht.
Langdurige achtervolging.
Vrouw blijkt min of meer onschuldig.
Einde.

13 in een dozijn.

avatar van Boneka
Opnieuw herzien. Dat wil zeggen de uncut versie met fatsoenlijk eind! De actie is prima verzorgd maar om nou 1.40 alleen maar naar actie te kijken gaat mij te ver. Non stop actie met een superwoman die iedereen de baas is kan springen van vrachtauto tot vrachtauto en met kogelwond lekker door rent is compleet ongeloofwaardig. De hele film is zo ongeloofwaardig dat ik meer het gevoel had dat ik naar een game zat te kijken op mijn pc. Onvoldoende alleen de actie krijgt wat puntjes

avatar van frolunda
Deed me in de verte wel wat aan Telefon (1977) met Charles Bronson denken.Maar waar die film een degelijke Koude oorlog thriller bleek gaat Salt volledig over de top om vervolgens weg te zinken in een moeras van onwaarschijnlijke actie en ongeloofwaardige plotwendingen.En dan kan de vermakelijkheidsfactor de film ook niet meer redden.Gemiddeld tot matig.

avatar van dvdfreak123
Kan er mee door maar had meer verwacht van deze Salt. Verhaal is beetje ongeloofwaardig soms vond ik. Actie is wel goed en daar door verveelt de film wel nergens. Maar buiten de actie stelt de film niet zoveel voor. Acteerpestaties waren ook niet zo heel speciaal. Film waar je gewoon van kan genieten als je voor actie bent, en de rest er allemaal niet zoveel toe doet. Heb deze in een duopack gekocht met wanted op bluray hoop dat wanted toch beter is. 6/10

avatar van IH88
“I'd say she's a trained goddamn liar, and everything she's said up until now has been to protect her cover.”

Salt is een ongelooflijk lekkere actiefilm waarbij de kijker vaak op het verkeerde been wordt gezet en er de gehele film een sfeer van paranoia en ijzingwekkende spanning hangt. Onrealistische ontsnappingen? Check. Een niet kapot te krijgen Angelina Jolie? Check. Amateuristische acties van CIA, FBI en Secret Service agenten? Check. Een van toeval en geluk aan elkaar hangend plan van de bad guy? Check.

Salt kijk je niet voor de logische plotontwikkelingen en diepgang maar om entertaint te worden en vette actiescènes te zien in een ongelooflijk rap tempo. Salt staat vanaf het begin in de hoogste versnelling en neemt maar mondjesmaat gas terug. De vele twists in het verhaal zorgen ervoor dat de film op een gegeven moment verstrikt raakt in zijn eigen drang om te verassen en de plotgaten liggen voor het oprapen. Maar gelukkig denk je daar pas over na nadat de film afgelopen is, en is het tijdens de film genieten van de avonturen van Evelyn Salt en haar "missie". Wie Salt nu precies is wordt lang verborgen gehouden en wanneer dat uiteindelijk uit de doeken wordt gedaan, passen niet alle puzzelstukjes maar wel genoeg zodat ik mij er niet echt aan stoorde. Jolie is goed in dit soort rollen en ondanks dat ze erg mager is weet ze met alleen al een blik te imponeren. Liev Schreiber en Chiwetel Ejiofor vind ik altijd wel goed en hier was dat niet anders. Salt is gewoon een vette actiethriller zonder pretenties iets meer te zijn dan alleen dat. En soms is dat genoeg.

avatar van De Kaasbaron
Gewoon een goede film. Tis een goede maaltijd maar ja niet iedereen lust het, objectief bekeken

avatar van horizons
Redelijke actie film. Niet meer niet minder.

avatar van FlorisV
Puur popcorn vermaak met voldoende actie. Verwacht geen spionagefilm, dat is het echt niet! Het gegeven van superspionnen is ook niet bepaald origineel, maar de twist die eraan wordt gegeven wel (ik kan er niks over verklappen). Jolie overtuigt gek genoeg meer als koele Russin dan als Amerikaanse CIA agent en ze ziet er op die manier nog veel lekkerder uit ook.

Er zaten wel een paar onderdelen in die ik erg goed gedaan vond, de vermomming als jongeman en de wurgscene. Voor de rest miste ik toch de rauwere Bourne-achtige realistische vechtscenes. Alles ging wel erg makkelijk voor superspionne Jolie en zelfs McGyver zou jaloers zijn op haar inventiviteit. Ondertussen het vechtvermogen van Bruce Lee demonstrerend, de ene na de andere stunttoer uithalend, nooit een pistoolschot missend, enfin, je krijgt het idee wel....

De film deed het redelijk maar allesbehalve spectaculair (het budget was dan ook gigantisch) en na jarenlange speculatie over een vervolg lijkt er nu een TV-serie op poten te worden gezet. Van mij hoeft het niet want het heeft allemaal te weinig om het lijf.

Scenario van Kurt Wimmer die zowel het onderschatte Equilibrium als het verschrikkelijk stompzinnige Ultraviolet geschreven heeft. Deze film zit nogal in het midden van die 2 extremen. Regisseur Noyce heeft ook een aantal uitstekende Tom Clancy verfilmingen gemaakt en die zijn nu eenmaal beter vanwege het superieure bronmateriaal.

Al met al, leuk om een keer te zien maar ook om snel weer te vergeten.

avatar van FlorisV
Wat ik trouwens niet snapte:

Het ene moment maakt Salt het hele team van Orlov inc hemzelf koud op die boot en iets later zit ze opeens in dat vliegtuig met die andere Russische sleeper agent...hadden ze niet door dat ze zich tegen haar baas gekeerd heeft? En hoe wist ze dat ze daar moest zijn? Ik heb de Director's Cut bekeken maar vond deze overgang erg vreemd.

Verder inderdaad erg raar:

de opzichtige manier waarop sleeper agent Salt zelf geactiveerd wordt. Dat had toch discreter gekund?

avatar van Alathir
Leuke thriller die op geloofwaardigheid natuurlijk te kort schiet maar af en toe is een over-the-top filmpje als dit wel leuk. Je moet het zien voor wat het is en het is een prima actiefilm. Goed geschoten, Angelina Jolie speelt hier een prima versie als prequel op Atomic Blonde lijkt het wel. Qua plot is deze wel duidelijker, hoewel er uiteraard een aantal vreemde wendingen gebeuren waar de meeste reviewers het al reeds over gehad hebben. Desondanks heb ik genoten ondanks dat deze film me toch op de één of andere manier bekend voorkwam. Zou goed kunnen en dat maakt het ook leuk dat je een film als deze toch weer rap vergeet zodanig dat het de volgende keer weer even leuk blijft. Geen topfilm dus maar best aardig vermaak.

avatar van Flat Eric
Had wel wat peper bij gekund.

Ondanks de vlotte actiescènes vond ik het geheel een zoutloos kat-en-muis spel. Tot vervelens toe achtervolging hier, gevecht daar, foute Russen, heen en weer geinfiltreer, dreigende oorlog, aftelmoment in commandokamer, je kent het wel, doodvermoeiend. Je moet er maar zin in hebben.

avatar van SmackItUp
Inderdaad wel erg typisch dat een film die Salt heet maar een erg zoutloze uitvoering kent.

Zoveelste film van Noyce die niet overtuigt, al schaar ik deze onder een van zijn betere. Komt grotendeels toch door het mysterieuze toontje in het begin, al wordt het al aardig snel uit de doeken gedaan. Laatst uurtje boeit daardoor ook echt niet.

Met moeite 2,5*.

Grappig filmpje;hadden ze niet iemand kunnen nemen die er niet uitzag als iemand met anorexia.
Het wordt dan altijd in een keer zo ongeloofwaardig!!