Safe (2012)

3,00

Actie / Misdaad

geregisseerd door Boaz Yakin
met Jason Statham, Chris Sarandon en James Hong

Het jonge Chinese meisje Mei (Catherine Chan) beschikt over een bijzondere gave; ze heeft een onvoorstelbaar goed geheugen. Wanneer er een levensbelangrijke code opgeslagen wordt in haar geheugen, gaan de Russische en Chinese maffia achter haar aan. Die hebben maar één doel: de speciale code van het meisje om een kluis te kunnen openen. Wanneer ze weet te ontsnappen aan de keiharde criminelen, komt ze in aanraking met Luke Wright (Jason Statham), een ex-politieagent die vanaf dan alles op alles zet om Mei te beschermen.

177 BERICHTEN40 MENINGEN

avatar van ikkegoemikke
geplaatst: 18 juni 2013, 10:25 uur [permalink]
Een goede Statham film kan er altijd wel in ...
Simpel verhaal ...
Retestrakke actiescènes ...
Coole dialogen ....
En een koelbloedig uitziende Statham ....

Meer moet dat niet zijn voor een avondje voor de buis !
Het moet niet altijd een vernuftig,diepzinnig,hoogintellectueel in elkaar gestoken film zijn , he 🙂

avatar van cantforgetyou
geplaatst: 21 juni 2013, 10:14 uur [permalink]
Wij weten voortaan dat je bij Jason's films niet teveel moet verwachten, qua verhaal, diepgang, creatief, etc. Maar dan krijg je er ook wel iets leuks voor terug. Gewoon lekker veel actie. Opvallend veel dodelijke slachtoffers. De boudycount ligt erg hoog. Jason ziet er gewoon weer goed uit. En leuk om eens te zien dat aan het hoofd van de criminele bendes homo's waren, maar geen mietjes. Eindelijk geen stereotype casting.

avatar van Al DeNiro

geplaatst: 9 juli 2013, 20:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Leuke actiefilm met veel kogels en doden. Verhaal is ook best origineel en Statham is altijd grappig. Wel jammer dat gevecht tussen Luke en Alex niet kwam.

avatar van LOTR-lover
geplaatst: 13 juli 2013, 21:00 uur [permalink]
Mwah, had wel iets meer verwacht dan wat Safe uiteindelijk bracht. Qua actie zit je wel gebeiteld want naast de kogels die je om de oren vliegen en alles wat gesloopt word zitten er ook nog wel wat aardige vechtscènes in. Ik werd daar op zich wel blij van, en dat heeft er voornamelijk voor gezorgd dat m'n score toch op een 2,5* is uitgekomen.

Want qua verhaal is het echt een verschrikking. Een grote onsamenhangende verzameling verhaallijnen die zo standaard zijn dat je ze kan dromen. Gooi de Russische maffia, de Chineze maffia, een paar corrupte politie-agenten en een lone wolf gedreven door wraak bij elkaar, gooi er een sausje van dood en verderf met New York als setting overheen et voilà: Safe.

avatar van martijn011
geplaatst: 14 juli 2013, 14:12 uur [permalink]
De zoveelste actiefilm met Jason Statham, maar deze zakt behoorlijk door de ondergrens. Meestal kan ik films als deze wel waarderen maar met deze 'Safe' slaat hij de plank aardig mis.
Laat ik vooropstellen dat de actie weer erg goed is. De vechtscenes zijn uitstekend in beeld gebracht en de actie is lekker hard en rauw.

Het verhaal is echter belachelijk. Het eerste half uur is al dodelijk saai en pas dan ontmoet Statham het Chinese meisje. Ik was toen al afgehaakt want ik vond het allemaal maar onduidelijk en het werd steeds vager. Erg slecht uitgelegd en ze hadden veel meer met de kwaliteiten van het meisje kunnen doen.
Nee, deze film is een misser maar wie weet pakt de volgende Statham-film wel goed uit.

geplaatst: 22 december 2013, 17:06 uur [permalink]
Het verhaal is erg standaard en voorspelbaar, maar de actie is erg goed en Statham is wederom de juiste man voor een dergelijke film blijkt weer. Naast de prima regie is de film aardig geschoten en gaat het ondanks voor simpele verhaal nooit vervelen.

avatar van frolunda
geplaatst: 9 januari 2014, 01:30 uur [permalink]
Een verhaal dat werkelijk nergens op slaat en dat alleen maar in elkaar lijkt gezet zodat Statham zijn kunstje kan opvoeren.Wat je ervoor terug krijgt is een 'coole' Statham,actie,actie en nog meer actie.En het werkt want Safe is een bijzonder vermakelijk filmpje geworden wat je de volgende dag waarschijnlijk al weer bent vergeten maar ondertussen heb je wel een erg amusant anderhalf uur gehad.Eervolle vermelding voor James Hong (Big trouble in little China) die het altijd wel erg goed doet als schurk.

geplaatst: 27 februari 2014, 21:07 uur [permalink]
Film met erg veel aktie die lekker wegkijkt.

avatar van Decec
geplaatst: 28 februari 2014, 10:36 uur [permalink]
Een goede actie/misdaad/thriller film....
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Jason Statham en James Hong...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital 5.1)...
Heerlijk genoten...

avatar van moesty
geplaatst: 3 maart 2014, 10:14 uur [permalink]
Coole film, typisch voor Statham met veel actie en waar de hersenen niet al te veel werk aan hebben, oké.

geplaatst: 8 maart 2014, 23:17 uur [permalink]
Vrij zwak.niet echt goed uitgewekt verhaal.actie viel mee.

avatar van ILDIB
geplaatst: 11 mei 2014, 12:23 uur [permalink]
wat een bagger. infantiel ook. En heerlijk al die uitleg tussendoor.

avatar van Tup&Joep
geplaatst: 11 mei 2014, 15:44 uur [permalink]
Heerlijke actie met Statham op zijn best.

avatar van The Goss
geplaatst: 14 mei 2014, 12:36 uur [permalink]
Criminele Chinezen en Russen, corrupte burgermeester en agenten en een uitstekende Jason Statham. Meer is niet nodig voor een lekker actiefilm. Ik heb lekker zitten genieten.

avatar van Shinobi
geplaatst: 30 september 2014, 00:12 uur [permalink]
"What the hell did you do, kid?"

Het gegeven doet me een beetje denken aan een Mercury Rising (1998).

Qua verhaal is het alleen wel erg warrig, ondanks de simpele opzet. Er wordt namelijk onhandig mee omgesprongen door er allerlei - clichématige - zaken bij te halen die vrijwel te verwaarlozen zijn; juist bij een rechttoe-rechtaan actiefilm als dit kan zoiets achterwege gelaten worden. Hierdoor komt de onlogica al gauw om de hoek kijken.

Gelukkig zit het met de actie goed, hoewel je jezelf als kijker door een enigszins stroef begin moet zien te worstelen. Want daarna lijkt de ene actiescène na de andere te volgen zonder gas terug te nemen. Wat dat betreft is de pacing aan de vlotte kant. Naast het feit dat Jason Statham weer zijn gebruikelijke ding mag doen, wat zich resulteert in een aantal toffe vechtscènes.

Al met al best vermakelijk, maar het wil nergens echt bijzonder worden. Maar goed het is een Statham-film en dan weet je wat je kunt verwachten.

2,5 Sterren.

avatar van Sergio Leone
geplaatst: 15 oktober 2014, 21:41 uur [permalink]
Goed.

Safe is een typisch actietussendoortje, maar wel bovengemiddeld. De opzet lijkt in het begin wat platjes, met weinig verrassingen en ook vrij weinig opwinding. Dat verandert doorheen de film wel, want de knokpartijtjes worden steeds frequenter, het aantal doden stijgt zienderogen en niemand lijkt de ontsnappen aan een kale kerel met Cockney accent.

Jason Statham is hier op z'n best - hoewel het niet veel verschilt met z'n andere vertolkingen vind ik hem dankzij het script net iets vinniger dan anders.
Je zou kunnen zeggen dat het spijtig is dat hij geen tegenstrever heeft behalve hordes aan Chinese, Russische of Amerikaanse figuranten, maar een onemanshow is in dit geval nu ook niet al te erg.

Dat een actiefilmpje als dit ook eens onder het anderhalf uur eindigt, is mooi meegenomen. Het tempo is verschroeiend, aan overbodige melige zaken wordt niet langer dan een minuut verspild en zo kan de aandacht volledig op de knokpartijen gericht staan. Die zijn best deftig gechoreografeerd en dat het camerawerk toelaat er iets van te volgen is ook niet onbelangrijk.

avatar van RuudC
geplaatst: 19 november 2014, 20:23 uur [permalink]
Ik was in het begin even bang dat Statham als een soort simpele Rocky Balboa door deze film ging manouvreren. Sullig gedrag is iets waar Sly best mee wegkomt, maar Statham is andere koek. En het eerste half uur wijst erop dat dit het zoveelste nieuwe misdaad/actiefilmpje is. Maar dan neemt Statham het initiatief en is het een weliswaar typische, maar genietbare film van deze Brit.

De actie is wederom erg goed en het is te zien dat Jason het goed naar zijn zin heeft in dit soort films. Toch blijft het gevoel dat hij moet gaan groeien, voordat hij dadelijk eindigt als een Steven Seagal. Het scheelt dan wel dat Safe in elk geval (ook al is het niet veel, maar goed...) vernieuwend probeert te zijn. De achtervolgingen zijn namelijk heel tof gedaan als je ziet wat ze allemaal met die spiegels kunnen doen. Effectief gezien maakt het dit ook spannender namelijk. Vaste kost voor actiefanaten.

ipman-99
geplaatst: 5 februari 2015, 20:33 uur [permalink]
"He Is The Key.." ... 😜 " !!!

Heerlijke Actiefilm (Heropfrissing) 😛 !!! 'Safe' is 'uiteraard' een heropfrissing,
want dit is verplichte kost als Actie-liefhebber.
Jason Statham in bloedvorm met geweldige strakke gevechten
en vuurgevechten. Jason Statham die het opneemt tegen de Russische
en Chinese Maffia ... en dat gaat gepaard met heel veel geweldige actie.
Jason Statham in een alweer charismatische actie-rol met coole dialogen in
een toch wel degelijk verhaal.

geplaatst: 25 maart 2015, 19:15 uur [permalink]
Aardige film waarin een ex-politieagent en een chinees meisje het opnemen tegen de Russische en Chinese maffia. Een vrij standaard actie-film. Een lange, maar goed gemonteerde opbouw. Het duurt dan ook even voordat de eerste actie-scene zich aandient. Jason Statham doet waar hij goed in is hier.

avatar van brabusRUS
geplaatst: 8 juli 2015, 10:17 uur [permalink]
Zeer matig filmpje over een meisje Chinees die opeens na een jaar accentloos Engels praat zonder fouten en corrupte agenten. De bad guys waren al helemaal hilarisch. Mega simpel verhaal, piew-piew actie. Jason Statham op auto-piloot.

avatar van panax
geplaatst: 12 oktober 2015, 22:19 uur [permalink]
foute chinezen
foute russen
foute politie
statham wordt wakker na een half uur
wildwest in newyork
niet te veel over nadenken en kijken !!

avatar van El ralpho
geplaatst: 25 maart, 21:57 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen

Safe voelt een beetje aan als de standaard ingestelde pincode 0000. Hier is niet per definitie iets mis mee want de film doet grotendeels wel wat je ervan verwacht. Safe barst uit zijn voegen van de strak geregisseerde actie scene´s waarbij het verhaal slechts als kapstok dient.

Echter zit in de storyline wel het grootste probleem. Hoewel deze van ondergeschikt belang is en eigenlijk slechts als kapstok dient, is het niet prettig dat hij zo rommelig en lastig te volgen is. Ik snapte niet altijd alle verbanden en actie´s en met name wat meer achtergrond verhaal bij de corrupte politie agenten was welkom geweest.

Dit verpestte het geheel soms een beetje voor mij omdat ik niet altijd alle motieven en bedoelingen van alle personages begreep. Misschien ben ik teveel een kniesoor, of misschien had ik mijn aandacht er niet goed genoeg bij maar het feit blijft dat de totaalervaring voor mij toch wat minder werd hierdoor.

avatar van fappie
geplaatst: 21 mei, 12:07 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Captain Pervert schreef:
Ja, ik weet niet.

Het Chinese meisje dat nèt niet goed kan acteren.
Jason Statham die nèt niet echt zijn best doet.
Vechtscènes die nèt geen originele choreografie hebben.
Een verhaal dat nèt niet helemaal lekker loopt.
Een nèt niet helemaal geloofwaardige reactie van Statham op wat de Russen hem aan het begin van de film aandoen.
Een nèt te lang durende opening met een nèt te lang zwervende Statham.

Ja, nèt niet dus.

2.5 sterren

Haha overall gezien wel mee eens. Maar Statham vond ik best prima spelen. Ik zie hem niet in elke film emoties uitstralen zoals die traan aan het begin.

geplaatst: 21 juni, 23:27 uur [permalink]
Best oké.

Zoals de meeste Statham films wel. Echt hoogstaand is het zelden, maar het zijn meestal eenvoudige maar vlotte actiefilms die ook zelden te lang duren. Eigenlijk perfect kort samengevat waarom ik deze film opgezet heb.

Statham is zichzelf, al duurt het deze keer wel even alvorens hij z'n net pak aanheeft. Catherine Chan doet het meer dan aardig voor een kindacteur, de rest van de acteurs zijn stevige clichés maar binnen het kader van deze film kan het nog wel.

Film ziet er verder oké uit, de actie is best hard, enkel jammer dat Statham z'n moves eerder beperkt zijn in deze film. Had net iets gevarieerder en/of aparter gemogen. Maar veel valt er eigenlijk niet te klagen, zolang je verwachten maar niet al te hoog liggen. Safe is een oerdegelijk actiefilmpje, niks meer, niks minder.

avatar van Vdk_Movie
geplaatst: 9 juli, 21:38 uur [permalink]
Jason Statham kan mij altijd wel boeien op enkele films na dan, heeft nooit echt toppers, maar wel altijd films die lekker wegkijken. Zeker wel een 3.5 waard voor mij.

geplaatst: 27 september, 00:45 uur [permalink]
Uitermate voorspelbare verhaallijn en een wat overdreven opeenstapeling van actiescenes. Maar er zit een lekker tempo in en zodoende toch wel een vermakelijk filmpje. 3/5

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 20 november, 14:30 uur [permalink]
Nog eens een Statham opgelegd, enja ook deze beviel me wel. Ik vind het zelfs één van de betere die ik tot dusver heb gezien. Misschien zelfs de beste samen met The Transporter (die meer over-the-top was) van de negen films die ik tot nu toe heb gezien. Ik ben normaal geen (grote) fan van actiefilms, maar Statham heeft toch een bepaalde gave die ervoor zorgt dat ik hem wel heel graag aan het werk zie. Plot is eenvoudig, wat warrig door de verschillende bendes maar wel oké. UItwerking is best goed, actiescènes zijn oké, tempo is goed, eigenlijk weinig op aan te merken. Je weet wat je kan verwachten, en je krijgt wat je wilt.