Safe (2012)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Boaz Yakin
met Jason Statham, Chris Sarandon en James Hong

Het jonge Chinese meisje Mei (Catherine Chan) beschikt over een bijzondere gave; ze heeft een onvoorstelbaar goed geheugen. Wanneer er een levensbelangrijke code opgeslagen wordt in haar geheugen, gaan de Russische en Chinese maffia achter haar aan. Die hebben maar één doel: de speciale code van het meisje om een kluis te kunnen openen. Wanneer ze weet te ontsnappen aan de keiharde criminelen, komt ze in aanraking met Luke Wright (Jason Statham), een ex-politieagent die vanaf dan alles op alles zet om Mei te beschermen.

avatar van Kondoro0614
Safe

In mijn baan om mijn mening aantal gelijk te krijgen met mijn stemmen heb ik gisteren ‘Safe’ herkeken en ik moet zeggen, hij was eigenlijk best nog welt of. Al dat ik soms wel een “Statham meets Taken” gevoel kreeg bij deze film, wat vaak wel erg jammer was vond ik dat de film toch nog best goed te kijken viel, de actie was prima, het verhaal was niet al te bijzonder maar je ramt er lekker doorheen.

Ook deze mening doe ik eventjes gauw want ben aardig moe op het moment en als ik dit af heb ga ik lekker even tukken, toch met een leuke terugblik op ‘Safe’ want echt ‘slecht’ is hij niet!

In ‘Safe’ volgen we Luke Wright, oud politie agent van de stad New York en huidig kooivechter komt in de problemen met de Russen nadat hij een bepaalde wedstrijd won. Onder tussen is er in China Town een meisje genaamd Mei die door Han Jiao een bepaald cijfercode moet onthouden, Mei heeft een soort fotografisch geheugen en onthoud uiteindelijk deze code. Helaas weten ook de Russen dit en ze gaan achter Mei aan, die op dat moment gered word door Luke. Samen proberen ze te vluchten en de tegenstanders te stoppen.

Ik vond het erg leuk dat de film zich afspeelde in New York en veel scenes werden goed in beeld gebracht. Zoals gezegd valt het verhaal soms wel wat tegen maar, qua actie is de film prima. Ik heb me prima weten te vermaken bij deze herziening.

avatar van Elchapo
best weer een aardige statham film,altijd leuk verstand op nul en kijken maar.3.5 stars.

avatar van Broek
dit keer trapt jason russen en aziaten in elkaar.. altijd leuk! ik stel voor dat hij in zijn volgende film heel ijsland in elkaar beukt! hij heeft toch niet echt een goed verhaal of motivatie nodig. gewoon dom kijken joh

avatar van mjk87
Lekkere Statham dit. Zijn hele persoon moet je maar even vergeten in de film, dan wordt er wat achtergrond gegeven (die na 5 minuten al duidelijk is, maar men gaat maar door) maar dat is allemaal wat onnodig. Plot slaat ook nergens op verder en springt nogal eens van de hak op de tak, maar wat geeft het. Het draait om de actie en die is vaak echt uitstekend. Lekker hard en soms daardoor humoristisch, vrij afwisselend in intensiteit en soort actie en als het knalt, knalt het goed. Statham is perfect gecast en ook veel andere acteurs doen prima hun ding. Ik kreeg soms echt een GTA-idee waar hele bendes worden afgeknald met op elke hoek wel een mannetje. Totaal ongeloofwaardig, maar deze film kan het hebben en soms heb ik dat nodig. 3,5*.

avatar van xxERWINxx
Best goede actiefilm, deed mij een beetje denken aan Mercury Rising met toen een autistisch jongetje die een code had gekraakt, dit keer een chinees meisje dat een code heeft voor een kluis.
Niemand kan je vertrouwen en iedereen zit achter haar aan, de russen, chinezen en de politie werkt ook mee.
Dan is er altijd nog Jason Statham om te helpen, de film komt na een half uur pas op gang wanneer Statham en het meisje elkaar zien, het 1e half uur vond ik erg rommelig en had niet gehoeven.
Daarna werd het steeds beter met harde actie scenes en geweld.
al met al 3 sterren!