Unknown (2011)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Frankrijk / Canada / Japan / Verenigde Staten
Mystery / Thriller

geregisseerd door Jaume Collet-Serra
met Liam Neeson, Diane Kruger en January Jones

Dr. Martin Harris (Liam Neeson) ontwaakt na een auto-ongeluk in Berlijn om te ontdekken dat zijn vrouw hem niet meer herkent en dat een andere man zijn identiteit heeft overgenomen. Genegeerd door ongelovige autoriteiten en opgejaagd door mysterieuze huurmoordenaars is Martin moe en alleen. Met hulp uit onverwachte hoek begint hij een avontuur, waarbij hij gaat twijfelen aan zijn geestelijke gesteldheid en zijn echte identiteit. Hoe ver zal hij gaan om de waarheid te achterhalen?

411 BERICHTEN 74 MENINGEN

HALVE TAMME.
''Dr. Martin Harris: I didn't forget everything. I remember how to
kill you, asshole.''

Van begin tot het eind geen minuut verveeld. Het acteerwerk
is prima, acteurs / actrices zijn goed gecast en het gebrachte
verhaal vond ik zeer spannend om naar te kijken.

Ik ben een tevreden filmkijker, meer dan. Drieënhalve ster van
mijn kant voor Unknown (2011).

avatar van Movie Jim
Ik vond dit wel een goeie film.

Veel actie en onverwachte plotwendingen.
Daarmee bedoel ik Liam Neeson
weet bijvoorbeeld zijn naam niet meer
na een ongeluk of
zijn vrouw herkent hem niet meer.

Ik vond het aan het begin wel bizar.
Maar op het einde klaarde alle onduidelijkheden gelukkig op.

Ik zag ook nog een bekende Oostenrijkse acteur in deze film.
Karl Markovics speelt in deze film Dr. Farge,
vroeger had hij een van de hoofdrollen in de politieserie Commissaris Rex.

Echt geweldig dat ze die man een rol hebben gegeven in deze film

avatar van PsychoDonkey
Gewoon weer een goeie Neeson film.

avatar van des1
Veel van dit soort films is gladgemaakte, op effect scorende pulp. Deze is behoorlijk goed dichtgetimmerd. Change of scene (Berlijn) ook een verademing. Heb alleen niet zo veel op met de permanent treurig kijkende Neeson.

avatar van jippie2010
In de basis een keurige thriller, maar zeker niet vrij van fouten.
Het heeft de nodige onlogische momenten,
en onsubtiele hints worden ingezet om de kijker er bij te houden.
Van het genre 'mystery' is dan ook zeker geen sprake.
Met een slechte bijrol van Jones, en een Neeson die toch echt te oud wordt,
blijft er gewoon een redelijke actie-thriller over.
Voldoende: *3.0

avatar van panax
hij is goed,spannend,veel aktie
prachtige bruno ganz, neeson ook goed
kruger is ook goed
veel kijkplezier !!!

avatar van Capablanca
Onwaarschijnlijk en gezocht verhaal. Bovendien bevat deze film de nodige cliché elementen zoals de in een vreemde stad verdwaalde man, die hulp krijgt van een plaatselijke schone. Hoewel ze hem eerst niet lijkt te willen helpen, draait ze na enige tijd toch bij... Uiteindelijk komt alles goed via een "verrassend" eindgevecht. Op zich netaan onderhoudend, krappe voldoende.

avatar van SmackItUp
Best vermakelijke mystery thriller. Het verhaal zit keurig in elkaar, mede te merken aan als je na de film wat stukjes terugkijkt. Veel is terug te koppelen naar de uiteindelijke ontknoping. Regelmatig komt er wat onwaarschijnlijks voorbij maar als je deze even vergeet heb je een behoorlijk stuk vermaak in handen.

Eerste drie kwartier waren veel belovend, daarna standaard actiefilm met achtervolgingen en gevechten.

Actiefilm met thrillerallure en met de klassieke ingrediënten, als de spectaculaire, onmogelijke knokpartijen en dito achtervolgingen.
Weinig waarschijnlijk verhaal.
Liam Neeson, Diana Kruger en Bruno Ganz bezitten evenwel voldoende stielkennis om het geheel wat op niveau te brengen.

avatar van TornadoEF5
Redelijk

Het zou zomaar een film zijn die past in het oeuvre van Nolan. Weer een film dat in eerste instantie wel indruk maakt, en dan weer een typische plottwist dat een groot deel om zeep helpt. Misschien is het gewoon zo dat ik een hekel heb aan het genre mystery. Een plottwist zal altijd onverwacht zijn, wanneer deze gewoon niet klopt of geen sense maakt. Het vernietigt het verhaal dat eigenlijk gebouwd is rond deze plottwist.

Het verhaal begon nochtans goed. Amerikaans met een beetje extra. De spanning zat er vrijwel direct in, en het verhaal boeide wel voor de volledige speelduur. Ik zie oude Neeson wel graag bezig in een semi-actiefilm. De cast deed het in het algemeen wel aardig. Visueel oké, op één heel erg lelijke CGI-scène na, met name de explosie op de parking waarbij iemand overleed (en de rook die volgde) waren bijzonder lelijk. Laat dat toch achterwege of doe het anders? Het was ook rond dat punt dat die plottwist er kwam, en ik moet zeggen dat ik het nog altijd niet snap en dat het gewoon totaal niet logisch overkomt. De twist is met name onverwacht, omdat het ook niet kan. Het is duidelijk dat Collet-Sera zeker geïnspireerd is door het werk van Nolan. Niet echt een positieve evolutie in het filmwereldje. Verder wel een leuk idee om de film te laten afspelen in Berlijn, en dat men toch de Duitse taal niet censureert. Iets wat vele films wel doen, wanneer die zich in het buitenland afspeelt.

Verder was de film wel aangenaam. Spannend, vrij sfeervol en de actiescènes waren ook leuk in deze film. Geen overkill op zijn minst, hoewel men éénmaal een grote uitschuiver maakte. Leuk om eens gezien te hebben.

avatar van SmackItUp
TornadoEF5 schreef:
Het vernietigt het verhaal dat eigenlijk gebouwd is rond deze plottwist.

Daar moet je inderdaad een beetje van houden. Persoonlijk vind ik het altijd wel een schok als de film 180 graden draait. Mits de twist enigszins realistisch is en onderbouwd kan worden. In dit geval is het misschien ongeloofwaardig, maar niet onmogelijk.

Misschien heb je gewoon een hekel aan plottwists? Kan ik mij best iets bij voorstellen.

avatar van TornadoEF5
Ja, dat kun je stilaan wel beginnen stellen.

avatar van Antonev
Behoorlijk sterke thriller, waarbij gaandeweg de puzzelstukjes op hun plek vallen. Ik vond hem van het begin tot het eind boeiend. Neeson is de juiste man voor dit soort rollen.

avatar van Teejey
Unknown heeft het allemaal net niet. Niet spannend genoeg voor een thriller en te normaal voor een mystery. Wat wil de film nou? Het lijkt wel een film zonder genre, laat staan doel. Het verhaal barst ook nog eens van de toevalligheden en ongeloofwaardigheden, waar ik me bij zo'n film wél aan erger.

Visueel prima, niet bijzonder. Soundtrack prima, niet bijzonder. Ik zag Neeson duidelijk acteren in plaats van dat ik Dr. Martin Harris (of wie eigenlijk) zag. Diane Kruger vond ik net als in Wicker Park een verrijking, leuke actrice. De rest van de cast doet hun ding.

Ik kom woorden tekort om te beschrijven hoe ik de film een onbegrijpelijke productie vind.

Teejey schreef:

Ik ben het met je eens, maar in de eerste plaats vooral om een reden die jij niet noemt.
Echtpaar waarvan de acteurs ten tijde van de opnames resp. 59 en 33 zijn? Serieus, Hollywood? Jullie tillen leeftijdsdiscriminatie in deze film wel naar een heel nieuw niveau.
Ook mijn mening over deze film is dus gekleurd door dat ongeloofwaardige feit en daar kon ik me helaas niet overheen zetten.

Gezien jouw reactie is de rest van de film de moeite ook niet echt. Ik ben afgehaakt.

avatar van Ruben24
Ik vond deze film zo heerlijk om te kijken . als je denkt dat je weet hoe het in elkaar zit gaat het verhaal weer de andere kant op. goede actie,ik zou zeggen lekker gaan kijken!

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik weet nog dat ik deze film in de bioscoop zag. En wat vond ik het een goede film!
Gisteravond opnieuw bekeken... it was too much. Ik weet niet waarom ik deze film zo goed vond de eerste keer. Diane Krueger speelt goed. Liam Neeson werd ik wel moe van; de constant norse blik en 'growl' in z'n stem als iets niet naar zijn zin ging. Hij acteerde hier op de door hem vaak bewandelde paden and it showed. Goeie plottwists. Maar waarom hij opeens die bomaanslag wou willen verijdelen? Nu opeens een moraalridder geworden? Allemaal iets te 'Hollywood'. Leuke kleine toevoeging vond ik de 'detective' rol. Het verhaal werd na de plotstwists wel aanemelijker en de film kijkt redelijk weg. Maar de hoogvlieger waar ik deze film voor aanzag was het bij een nieuwe kijkervaring helaas niet.

Niet best.

Neeson is altijd wat een gokje in dit soort rollen. Als de film wat te dwaas is maakt Neeson het vaak éxtra serieus en gewichtig, iets wat Unknown niet veel goed doet. Want eerlijk waar, het verhaaltje verdient nog niet half de aandacht die het krijgt van deze film.

De stijl van Collet-Serra is ook wat matig en oogt teveel als een wat flauwe blauwdruk van betere films. De achtervolgingen zijn nooit echt spectaculair, de mindfuck in het begin is weinig effectief en het mysterie is zelden spannend. Al vanaf het begin is duidelijk dat er geen al te verheffende uitleg zal volgen, wat het einde van de film jammer genoeg bevestigt.

En dan is het vooral Berlijn, wat dienst doet als toeristische attractie van deze film, dat nog een beetje voor differentiatie zorgt. Het is niet veel, maar het zorgt er in ieder geval voor dat deze film geen complete ramp geworden is. Maar 't is een magere troost, vond het een zeer makke bedoening.

avatar van coendpl
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Sfeervolle thriller met sterke actiescenes en mooie beelden in Berlijn.
Ondanks dat het plot volgens mij redelijk staat, kon het me allemaal toch niet écht bekoren. Met name de motieven van Neesonom opeens the good guy te worden waren me onbekend? Maar dit kan ik gemist hebben.. Ook zijn stugge, wat apathische manier van acteren ligt mij niet zo.
De film blijft al met al zeker wel boeien, vandaar toch een goede 3*

avatar van IH88
“I didn't forget everything. I remember how to kill you, asshole.”

Prima film met aardig wat twists. Liam Neeson heeft zich op latere leeftijd opnieuw uitgevonden als actieheld, en deze film laat zien waarom hij perfect is in dit soort rollen. Charismatisch, dreigend en ontzettend cool, Neeson staat meestal als de strijd met de bad guys nog moet beginnen al met 1-0 voor.

Ook Kruger, Jones en Langella doen het goed. De film blijft lang spannend en het plot van de film zit goed in elkaar. Langzaamaan komt het geheugen van dr. Harris terug en kom je ook als kijker steeds meer te weten over het verleden van de man. Met een spetterend einde als toetje.