• 8.349.606 stemmen

Unknown (2011)

Mystery / Thriller | 113 minuten
3,43 2.473 stemmen

Genre: Mystery / Thriller

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Frankrijk / Canada / Japan / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Jaume Collet-Serra

Met onder meer: Liam Neeson, Diane Kruger en January Jones

Releasedatum: 12 mei 2011

Plot Unknown

"Take Back Your Life"

Dr. Martin Harris (Liam Neeson) ontwaakt na een auto-ongeluk in Berlijn om te ontdekken dat zijn vrouw hem niet meer herkent en dat een andere man zijn identiteit heeft overgenomen. Genegeerd door ongelovige autoriteiten en opgejaagd door mysterieuze huurmoordenaars is Martin moe en alleen. Met hulp uit onverwachte hoek begint hij een avontuur, waarbij hij gaat twijfelen aan zijn geestelijke gesteldheid en zijn echte identiteit. Hoe ver zal hij gaan om de waarheid te achterhalen?

imageimageimageimageimageimageimageimage

Dr. Martin Harris

Elizabeth Harris

Ernst Jürgen

Professor Leo Bressler

Herr Strauss

avatar van des1

des1

Wat is die Kruger toch een ongelooflijk lekker... uh, mooie dame. Neeson tegen haar: "And I need a place to crash tonight". Tis natuurlijk een beetje een Jason Bourne verhaal waarbij de protagonist aan geheugenverlies lijdt.

avatar van RikkieD

RikkieD

Liam Neeson heeft in enkele goede films gespeeld. Dit is er een van. Leuke actiethriller met een aardige plot twist. Berlijn, spionnen, koude oorlog, enkele keren denk je waar gaat dit heen.

Blijft een sterke acteur die hier en daar wat verkeerde keuzes gemaakt heeft qua rollen. Dat blijft hem onterecht achtervolgen.

Leuke film en zeker aan te raden.

avatar van Rickyman

Rickyman

Prima film met Neeson, die me regelmatig aan Frantic deed denken, met toen een Harrison Ford en de knappe Seigner naast zich. Die film liet toen wel meer indruk achter.

avatar van pierre18

pierre18

Rickyman schreef:

Ja klopt Frantic, die was ik even kwijt. Maar deze mag er ook zijn, zeker het begin. Helaas verwordt het na de overdreven achtervolging in de stad met autootjes en de honderd keer gezien hebbende vechtscenes, weer een beetje ordinaire actiefilm van Neeson.

avatar van Rickyman

Rickyman

Ha pierre18, dan was ik gelukkig niet de enige. In het begin leek het een beetje The Fugitive-achtig, maar zag daarna zoveel overeenkomsten met Polanski's Frantic, hoewel Seigner op het eind in Harrisons armen sterft en hier een happy end natuurlijk.
Ook tijdens het vluchten komen ze bij een nachtclub terecht, met hier één van mijn favoriete nummer van New Order (uit 1988 toevallig, bouwjaar Frantic! ), maar veel te zacht en bracht nauwelijks impact.
De sound van deze film klonk zowiezo al opvallend slap, in tegenstelling tot bijv Frantic met die heerlijke sfeervolle klanken van Grace Jones...

avatar van TodosMeMiran

TodosMeMiran

Vermakelijke film met flink wat gaten als het gaat om geloofwaardigheid maar vermakelijke film.

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Prima film, wederom verstand op nul en heerlijk genieten..........3,5

avatar van stratmans

stratmans

raar verhaal maar goeie film

avatar van mark080959

mark080959

Een vijf gegeven. Na alle pulp die ik de afgelopen dagen heb gezien, zag ik deze voor de tweede keer en het is en blijft een top film. Gelukkig heb ik een heel slecht geheugen waar het films aangaat, dus behalve een lichte herkenning was het alsof ik hem voor de eerste keer zag. Man je zit echt voortdurend op het randje van je stoel, geweldig. Mijn zoon zegt altijd dat Liam Neason de nieuwe James Bond had moeten zijn. Na het zien van deze film (opnieuw) ben ik het helemaal met hem eens!

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2014 berichten

Ik heb Unknown gisteravond met veel plezier herzien na 9 jaar. Blijft een spannende en actievolle film.

avatar van Elchapo

Elchapo

Deze van Neeson had ik nog niet gezien.....Geweldige film,spannend en een echte nagelbijter.sterk acteerwerk.4 stars.

avatar van davedave2

davedave2

goede mysterie film. heb er van genoten.

avatar van Brabants

Brabants

• 2023 berichten

Unknown is een prima genrefilm helemaal niets mis mee. Prima mee vermaakt. Interessant plot en goed acteerwerk. Heb me er best mee kunnen vermaken. Liam is in dit soort films toch altijd wel een uitblinker.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Prima filmpje.

Van het soort waarvan je in het begin geen idee hebt waar het naar toe gaat, en dan langzaam wordt er steeds meer duidelijk, maar pas tegen het einde valt alles op zijn plaats. Je blijft dus geboeid kijken, terwijl het verhaal tegelijkertijd steeds ongeloofwaardiger wordt.

En als dat dan ook nog met Liam Neeson is, en zich in Berlijn afspeelt, dan is het op en top vermakelijk.