The Italian Job (2003)

Verenigde Staten / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door F. Gary Gray
met Mark Wahlberg, Edward Norton en Charlize Theron

Een groep dieven, geleid door de beroepscrimineel Charlie Croker, creëert de grootste verkeerschaos in de geschiedenis van Los Angeles. Dit geeft ze de tijd om een grote hoeveelheid goud te stelen. Ze ontsnappen in hun Mini Coopers, die klein genoeg zijn om het verkeer te omzeilen.

Het jammere aan The Italian Job is dat de planning van de openingsheist mij veel leuker lijkt om te zien dan de daadwerkelijke heist waar het in de film over gaat. Buiten dat is dat het nog steeds een vermakelijke film om te zien. Ik vond dat er voldoende humor in verwerkt was, maar de film heeft het uiteindelijk van zijn camerawerk en actiescènes.

Veel diepgang krijgen de personages verder niet en dat is best jammer.

Aardige film, erg glad zou ik zeggen.

Toen ik hem de eerste keer zag was hij net uit en vond ik hem erg goed. Ik heb deze nu meerdere keren gezien en ik denk wel is dat de videoclip stijl misschien wel met deze film is begonnen. Het acteren is vrij hol maar gezien het karakter van de film op nivo, het verhaal niet heel best eigenlijk, flinterdun zou ik het willen noemen, en de film staat bol van ongeloofwaardige acties. De cinematografie is best op orde, gelikt, glad, snel, dat soort termen passen erbij denk ik.

Absolute middelmaat wat mij betreft.

avatar van dvdcrusher
Vermakelijke film inderdaad erg glad en een vrij mager verhaal zeker
als je hem terugziet. Ook goed geacteerd natuurlijk. 3,5 sterren

avatar van Fisico
The Italian job deed me met zijn roof wat denken aan Ocean’s eleven en een mix met Taxi van Luc Besson. Op zich stelt het allemaal niet zoveel voor en is het script zwakjes. Redelijk vermakelijk om het een keer gezien te hebben, maar bijblijven zal hij zeker niet doen. Fijne cast, dat wel met ouwe getrouwe Sutherland, de Blitse Norton, een degelijke Wahlberg en de knappe Theron. En Jason Statham mogen we ook niet vergeten.

Het begin in Venetië is alvast goed en doet eveneens wat denken aan een leuke Bondscène met een spectaculaire achtervolging op de Venetiaanse wateren. Actie, humor en spanning, een doordeweekse actieprent, niet meer, niet minder al waren de mini’s erg leuk. Net geen voldoende voor mij.

Net, net, nét een voldoende. De vergelijking met Ocean's Eleven wordt terecht al gemaakt. Waar grappen en karakters daar van meerwaarde zijn, zijn ze hier vaak te kazig, stereotypisch en voorspelbaar. Het kleffe gedoe tussen Wahlberg en Sutherland ligt er veel te dik bovenop. Sowieso wordt er weinig vertrouwt op het interpretatievermogen van de kijker; alles wordt expliciet uitgesproken, ook waar een blik wellicht zou hebben volstaan. Maar! Het verhaal steekt goed in elkaar met een aantal leuke wendingen, de beelden van de actiescènes zijn genieten en Edward Norton weet zich heerlijk gehaat te maken. Dat maakt dit een leuke wegkijkfilm, zeker als je bereid bent welwillend te kijken en niet te kritisch bent aangaande de nut- of noodzaak van bepaalde elementen (zo is het slot wat omslachtig met Wahlberg die Norton om een of andere reden wegtrekt bij de andere mini's...

Ik kan me vinden in wat hierboven ook staat: niet het meest geweldige script, wel goed geacteerd, en prima weg te kijken. Ook bij mij kwam oceans eleven bij mij op en moest even dubbelchecken welke regisseur hier achter zat. Bij elkaar gewoon een vermakelijke film voor een keer, 3.0