The Italian Job (2003)

Verenigde Staten / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door F. Gary Gray
met Mark Wahlberg, Edward Norton en Charlize Theron

Een groep dieven, geleid door de beroepscrimineel Charlie Croker, creëert de grootste verkeerschaos in de geschiedenis van Los Angeles. Dit geeft ze de tijd om een grote hoeveelheid goud te stelen. Ze ontsnappen in hun Mini Coopers, die klein genoeg zijn om het verkeer te omzeilen.

511 BERICHTEN 43 MENINGEN
avatar van Atheistus
Lekker ongecompliceerd en toch leuk.

avatar van vivje
Gisteravond gekeken (21 september 2011)
Vond het meer een mannenfilm. Met al die trucks en achtervolgingen. De entourage in Venetie en de mini's maakten wel wat goed.

avatar van DonPeliculón
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The Italian Job is een heerlijke heistfilm die alle ingrediënten heeft voor een twee uur durend avontuur: een goed scenario met de nodige wendingen, een gevarieerd team, humor en actie. Vooral de achtervolgingen met de boten door Venetië en die met de Mini Coopers door de straten van Los Angeles zijn om van te smullen. De verschillende roofoperaties zitten ook goed in elkaar.

De film kan teren op een prima cast met Jason Statham, Mark Wahlberg, Edward Norton, Charlize Theron, Mos Def, Seth Green en Donald Sutherland, al heeft laatstgenoemde helaas maar een bescheiden rol.

Enkele ongeloofwaardigheden en een gebrek aan diepgang voorkomen dat deze film een echte topper is, maar de moeite waard is hij zeker.

Na herziening een stuk leuker...

avatar van Sergio Leone
Vermakelijke misdaadfilm.

Het verhaal is vlot en luchtig. Enkele wendingen zorgen ervoor dat je geboeid blijft kijken. De personages lopen mekaar niet voor de voeten maar vullen mekaar goed aan.
De actie ziet er niet slecht uit, maar ik ben niet zo voor chaotische auto-achtervolgingen.
Het einde is wat dom. Edward Norton had gerust afgeknald kunnen worden, en waarom weer een romance erbij flikkeren terwijl er amper seksuele spanning is tussen desbetreffende personages?

Redelijk degelijke cast. Mark Wahlberg vind ik over het algemeen te zwak om een film te dragen, maar doordat hij niet al te nadrukkelijk aanwezig is, valt het allemaal wel mee. Bijrollen van Donald Sutherland, Jason Statham en de knappe Charlize Theron vallen goed mee. Edward Norton en Seth Green doen het een pak minder.

Goed tempo, de actie en de roven worden degelijk in beeld gebracht. De muziek wil net iets te hip zijn, of is gewoon mijn ding niet, kan ook.

avatar van K. V.
Alweer een hele poos geleden dat 'k deze film had gezien en omdat we deze zomer in L.A. waren en er een heleboel zaken uit deze film daar werden opgenomen leek het wel eens leuk om hem nog eens te her bekijken en 'k moet zeggen, hij is me zeker niet tegengevallen.
Eerst en vooral was het een tof verhaal. Ook werd het vlot verfilmd, zodat het zeker geen saaie film was. Hij vloog voorbij.
Ook de cast was goed gekozen en speelde overtuigend. Voor de rest nog een toffe soundtrack.
Aangenaam verrast om deze nog eens gezien te hebben.

avatar van Kelsey16
vivje schreef:
Gisteravond gekeken (21 september 2011)

Mannenfilm? Ik ben een meisje en vind deze film helemaal geweldig.
Maar dat zal dan eerder aan het soort meisje liggen wat je bent, als je Volle Maan hoger geeft als deze... dan zegt dat genoeg.

avatar van RuudC
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Goede cast, maar slechts een redelijke film. The Italian Job heeft een aantal leuke troeven, maar is behalve daar niet indrukwekkend. De eerste kraak vond ik tof gedaan. Venetië is daarvoor natuurlijk een prachtig decor. Zeker wat betreft de achtervolging door de grachten. Hoe de kluis door de vloeren zakte, zag er gaaf uit. Het is echter wel jammer dat de film nooit spannend wordt. De humor is ook ver te zoeken. Doe mij dan maar Ocean’s Eleven dat behalve tenminste ook een goed plot heeft. Eerlijk gezegd vond ik het moment waarin Edward Norton de hoofdrolspelers ontmaskerdenogal een anticlimax. Er gebeurde verder gewoon weinig verrassende dingen. Bovendien is er weer zo’n verplichte nerd dat moeiteloos alle systemen hackt… gaaap!

The Italian Job bevat een reeks acteurs die stuk voor stuk prima prestaties op hun naam hebben staan. Mark Wahlberg vond ik, evenals Edward Norton, vrij kleurloos in dit werkje. Statham heb ik ook regelmatig beter gezien. Al met al vond ik de bijfiguren, als Skinny Pete en de Oekraïners eigenlijk leuker. Jammer dat The Italian Job op de belangrijkste punten teleurstelt. Het mist toch echt de humor en het (actie)spektakel. Toch is het geen vervelende film.

avatar van Uzza_Sparta
ze hadden natuurlijk nooit een re-make moeten maken van deze Britse klassieker met Michael Caine. Een tegenvaller.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
Leuke misdaadfilm, die op sommige momenten erg aan Ocean’s Eleven doet denken.

Vooral qua sfeer en verhaal hebben de beide films overeenkomsten. The Italian Job is iets minder, maar doet er op zich niet heel veel voor onder. Het is zo’n typisch voorbeeld van een film, waarvan de afloop misschien niet moeilijk te raden is, maar waarvan de weg er naar toe erg leuk is en veel vermaak biedt.

De cast doet het naar behoren. Norton, Wahlberg, Statham, Theron, Green en Sutherland vormen samen een aardig team. De actie en dan met name de achtervolgingsscènes zijn erg goed, waarvan goed gebruik wordt gemaakt van de mooie locaties, zoals bijvoorbeeld Venetië, waar de eerste helft van de film zich afspeelt. Verder is het ook duidelijk een film waar de fun vanaf spat. Daarmee blijkt ook, dat een verhaal of film niet altijd heel ingewikkeld hoeft te zijn om leuk te zijn.

The Italian Job is hier een prima voorbeeld van.

avatar van Insignificance
Oh ja, de Mighty Mini's. Leuke wagentjes. Verder was er kennelijk niet zoveel blijven hangen en dat zal ook nu wel weer het geval zijn. Probleem is vooral het grotendeels mislukte middendeel waar je enigszins geforceerd een verhaaltje en wat zwakke humor door je strot krijgt geduwd. Stella en haar geschiedenis leveren bijna pijnlijke (in de zin van slecht) scènes op tussen Theron en Wahlberg. Als Norton erbij betrokken wordt, wordt het er ook niet echt beter op.

Pogingen tot grapjes zijn verre van leuk. Hoe Charlie zijn team voorstelt had nog wel wat kunnen zijn, maar iets als het geleuter van met name Seth Green of de reactie op Skinny Pete, nee, dank je. Een stevig actiemomentje had daar niet misstaan, nu zakt het toch wat weg met al dat gesleutel aan een plot e.d. Zonde, want het jakkerende einde met de behendige autootjes is best aardig en ook het begin in Venetië gevolgd door de sneeuwplaatjes is goed te doen.

avatar van Chelsea94
Kelsey16 schreef:

Mannenfilm? Ik ben een meisje en vind deze film helemaal geweldig.

Ook ik ben een meisje en vind deze film helemaal top.
De cast met Mark, Mos, Jason en de anderen is natuurlijk perfect.

Spectaculaire roof, mooie akties en achtervolgingen en ook nog leuke komische momenten.

avatar van notsub
Het aantal actieminuten had wel wat hoger gemogen. Amusant blijft het wel, maar de film is als actiefilm toch aan de lichte kant. De gebruikte humor werkt bij mij niet zo en het ontbreekt een beetje aan grimmigheid.

avatar van Roger Thornhill
Leuke en onderhoudende film waarvan ik inmiddels alle details weer was vergeten (hetgeen natuurlijk ook wel wat zegt) en die ik na een paar jaar dus met veel plezier nog een tweede keer heb bekeken. De potige acteur die automonteur Wrench speelde kwam me bekend voor; twee jaar later zou hij in Saw II pas een èchte engerd spelen.

Driello
.........net niet. Heb het origineel met Michael Caine nooit gezien en kan daarmee dus niet vergelijken. Wel met de andere, soortgelijke film in dit genre: Ocean's eleven. En dan legt the Italian job het sterk af.
cast met grote namen die hun werk in andere films echter met meer overtuiging en flair lijken af te leveren.
Het verhaal op zich is prima, maar doordat het nooit grappig en nooit spannend wordt, is het een beetje doorsudderen.

avatar van Montorsi
Beetje erg popie-jopie filmpje met een beetje hetzelfde euvel als de films uit Ocean reeks. Allemaal een beetje in elkaar geflanst met het idee dat je er een leuke setting in kan stoppen.

Probleem met zulke films is dat je het moeiteloos uitzit, maar dat het geen moment boeit wat er gebeurt. Daarbij ziet Norton er niet uit en vindt hij het ook allemaal wel prima, toch wel jammer want is samen met Sutherland de enige acteur met wat niveau. Voor de rest doe je het met Wahlberg die er ook niet zoveel aan kan doen dat hij een kleurloos acteur is, Statham die veel te braaf is, een erbarmelijk slechte rapper waarvan ik geen idee heb wat hij er komt doen, en een vervelende nerd. Tot slot is Theron niks anders dan het excuus voor een vrouw in de film. En die mini's, wat zijn ze toch leuk en lief en schattig ( ), maar ze zijn ook nog stoer met een flink motorblok en allerlei trappetjes waar vanaf gereden wordt. Het lijkt wel een rekensommetje deze film, een film voor jong en oud, voor de man en de vrouw.

Hou het er maar op dat je weinig echt slechts kan zeggen over zulke filmpjes, want je verveelt je er echt niet mee. Meer dan dat is het niet, identiteitsloze tussendoortjes, heel af en toe kan het wel.

avatar van NLW
Uitstekende film!
Onmisbaar als je van heist-films houdt.

avatar van kuk
Keek prima weg en af en toe, met name in het eerste gedeelte, best grappig. Maar één week na dato ben ik het verhaal grotendeels alweer vergeten. Daarnaast is de slotscène ook verre van spannend. Zeer laagdrempelige brok entertainment dat clichés aaneenrijgt en de kijker wil laten geloven dat het naar een intelligent verhaal kijkt terwijl het niets anders dan een identiteitsloos tussendoortje is zoals Montorsi het hieronder al treffend noemt.

avatar van jipt
Vond hem leuk. Begin had iets vlotter gekund maar de mini-cooper scène maakt een hoop goed. 3,5*je

avatar van Filmfan74
Erg leuke film die goed in elkaar zit. Geweldige cross-scenes met drie mini's.
Jammer dat de dialogen soms erg zwak zijn en dat Charlize Theron erg matig speelt. Verder aangename, lekkere film voor een ontspannen zaterdagavond.

Heerlijke film met veel fantasie in elkaar gezet. Ik wou dat er meer van dit soort films te zien waren ! Deze film behoort absoluut tot mijn favorieten !

avatar van lexiepexie
TOPPPPPPPPPPPPPPPPPP

Heel simpel. Een topfilm !! Alles zit erop en eraan. Actie, tempo en een goed verhaal.

Echt een hele goede film! Het verhaal vond ik vooraf wat simpel en ik had er dan ook niet zoveel van verwacht. Geheel onterecht blijkt dus. Leuke personage's, goede spanningsopbouw en een mooie achtervolgingsscène met de Mini's. Charlize Theron is een mooie verschijning en de volle twee uur heb ik me vermaakt. Een hoge 4*

avatar van GMovie117
Top acteerwerk natuurlijk weer van Edward Norton.

Hierin was hij ook de beste.

Normaal ben ik niet zo'n fan van Mark Wahlberg maar hier deed hij zijn rol best goed.
De film zelf was had een goed verhaal en goeie spannende momenten.

Lekker vlotte film met hier en daar wel wat onwaarschijnlijkheden.

Erg jammer dat RTL5 direct bij het begin van de aftiteling de film zo nodig moest afkappen, waardoor de eindgrappen verloren ging.

avatar van The Beast
Goeie film,

Een film met een leuk verhaal, toch zag ik veel dingen al vanaf het begin aankomen, toch leuke twists in het verhaal, goed acteerwerk, vlot begin wat fijn was, toch wel een film die je gezien moet hebben,

3.5

avatar van StevenMighty
Vond ik 'n heel goede film.

De verhaallijn, de actie, de diverse personages en de creativiteit hoe ze het goud stelen. Allemaal prima bedacht.

Weinig tot niets op aan te merken, de film boeit de hele tijd.

4 sterren

avatar van otherfool
Doorsnee heist-film, niet heel vervelend om naar te kijken maar het mist iets extra. Met de karakters had wel iets meer gedaan kunnen worden, maar dan had Theron er waarschijnlijk uit geschreven dienen te worden. De knallende opening wordt nergens meer geëvenaard en de finale vond ik zelfs ronduit teleurstellend en climaxloos. Van het origineel was ik overigens ook al geen fan.

2* maar doen dan?

avatar van Boneka
Leuke geinige film met wat leuke plotwendingen. Vind deze versie een stuk beter dan het saaie origineel. Opvallend detail is dat er maar een dode te betreuren valt. Anderhalf als je de laatste nog meetelt. De film is fris loopt lekker en ziet er goed uit. Mini's doen het goed in deze film. Heb hem nu een paar x gezien dus de verassing is er een beetje uit, maar hij blijft leuk en luchtig!