The Italian Job (2003)

Verenigde Staten / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door F. Gary Gray
met Mark Wahlberg, Edward Norton en Charlize Theron

Een groep dieven, geleid door de beroepscrimineel Charlie Croker, creëert de grootste verkeerschaos in de geschiedenis van Los Angeles. Dit geeft ze de tijd om een grote hoeveelheid goud te stelen. Ze ontsnappen in hun Mini Coopers, die klein genoeg zijn om het verkeer te omzeilen.

511 BERICHTEN 43 MENINGEN
avatar van m1701
heerlijke film, maar dit komt vooral door de goeie acteurs
die in de film meespelen.
Goed verhaal ook!

Gijs2
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film 2 weken geleden gezien. Eerlijk gezegd snap ik de lovende woorden niet echt over deze film. Sommige films zijn lekker luchtig en nemen ze zichzelf niet al te serieus. Dat soort films bekijk je dan al vaak met andere ogen.

Een voorbeeld hiervan is crank, maar ook oceans 11.

Deze film neemt zichzelf toch wel vrij serieus, en is daar niet echt heel erg goed in te noemen. Plotwendingen zie je van heel ver aankomen. De humor is niet grappig en de acteurs lijken er geen zin in te hebben. Hieronder een paar bijzonderheden, ergernissen en spoilers.

Waarom gaat Charlize theron zo snel met die charlie mee, terwijl ze aan het begin van de film kwaad is op charlie en hem nooit meer wilt zien? 1 minuut later en ze is helemaal om Kan Mark wahlberg wel acteren en heeft Edward Norton er wel zin in? Left ear is doof aan één oor, waarom heeft hij dan in beide oren oordoppies? De hoofdrolspelers staan op het einde oog in oog met edward Norton. Het lijkt mij, dat ze weten dat hij een wapen kan hebben. Het lijkt mij dan ook niet zo verstandig om ongewapend de confrontatie aan te gaan.

Deze film doet mij erg denken aan oceans 11 waar de humor en mooie beelden totaal ontbreken. Behalve dan de openingscene. De acteurs zijn totaal inspiratieloos, karakters hebben bijna geen diepgang en voor een film die zichzelf te serieus neemt, zijn er teveel onwaarschijnlijkheden en fouten.

avatar van Oliveri
Erg vergezochte, maar wel vermakelijke actiefilm met een sterke cast (m.n. Edward Norton is gaaf in zijn rol). Hoog tempo en enorm veel stunts, maar desondanks toch nergens echt top.

avatar van Devedeetje
TOP-ENTERTAINMENT

Toen deze film uitkwam vond ik al dat ik sinds tijden niet meer
zo'n onderhoudende actiefilm had gezien. Een echte verademing.

En daarom ook niet minder dan 5 sterren.

avatar van Musicman10
Prima Actie Misdaad film!Heb me niet een moment verveeld.

Neem niet alles te serieus.Het neigt soms wel wat naar James Bond.

avatar van The Brain
In zijn genre echt één van de betere. Diverse keren gezien en hij blijft leuk.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Simpel maar blits actiefilmpje.

Ze brengen het er zelfs iets beter van dan de Oceans crew wat mij betreft. Misschien omdat het allemaal net wat vlotter oogt en overkomt. Een leuke cast die weten dat het allemaal niet te serieus is, fijne locaties en een paar kundige actiescenes. Het moment waarop het busje onder de grond verdwijnt is veruit het hoogtepunt van de film.

Norton inderdaad op automatische piloot en Wahlberg nog wat groentjes voor z'n rol, het zijn de Engelsen die eigenlijk het coolst voor de dag komen. Verder niet zoveel te vertellen over dit filmpje. Het is simpel actiegeweld en omdat het niet meer wil zijn dan dat werkt het opperbest.

De finale heist zou een template mogen zijn voor gelijkaardige films, enige wat mist is wat meer identiteit bij Gray. Buiten het slick Hollywood gehalte is het maar weinig filmisch allemaal, al moet je dat waarschijnlijk ook gewoon niet verwachten van een film als deze.

avatar van jumpstylemovie
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vette actiefilm met vooral een vreselijke leuke cast. Jason Statham had een verassend grote rol in deze film waardoor ik mij afvroeg waarom ik hem nog niet eerder heb bekeken. Edward Norton is sowieso een van mijn favoriete acteurs. Hij was erg op dreef als kalme bad guy. Mark Wahlberg vind ik iets minder interessant en Donald Sutherland kijk ik liever nooit naar. Die man heeft niets speciaals, geen charisma.

De hele film door is er actie maar op het eind is er geen seconde rust meer. Ik wist van te voren dat ze gingen ontsnappen met de Mini Coopers, maar het was alsnog super vet om te zien.

Bovengemiddelde actiefilm. Het origineel ook maar eens checken.

avatar van Dennis,26
Een gave film die ik kan blijven kijken zo mooi in elkaar gezet goede spelers
mooie gebieden waar het gefilmd is

in een woord Geweldig vandaar deze hoge punt

avatar van dvdfreak123
Prima film. Verveelt geen moment zitten mooie actiescenes in. De bekende acteurs spelen allemaal goed. Geen topper ofzo maar zeker prima vermaak.

avatar van 3 2 1 cut

Waarom zenden ze deze film zo ongeveer 1 x per maand uit ? Zo goed was ie nou ook weer niet !

Melvin Udall
Herzien en het blijft een leuke actiefilm. Totaal anders dan het origineel natuurlijk maar zeer vermakelijk!

avatar van DBTim
Vaak in stukjes voorbij zien komen maar nooit helemaal gezien. Gisteren wel en hij beviel heel goed. Heb me geen moment verveeld omdat het tempo zo hoog ligt. Heerlijke actiefilm

avatar van tbouwh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Uitstekende actiefilm. Boeit van begin tot einde, kent een prima plot en heeft ook nog een stel humoristische momenten. De cast is ook goed, met een hoop bekende namen, die stuk voor stuk fris acteren. Wel jammer dat Sutherland zo snel het loodje moest leggen. Theron, Statham, Wahlberg en consorten doen het prima. Norton is een aardige badguy op de autopiloot. De scenes waarbij de kluis (aan het begin) en de vrachtauto (aan het einde) onder de grond verdwijnen behoren tot de leukste film. De manier waarop de roof wordt uitgedacht is toch wel alleraardigst, en onderscheidt deze film nog enigszins van een stel soortgelijke films. The Italian Job is een uitstekend stuk amusement voor tussendoor, stelt nergens echt teleur, maar ontstijgt ook nergens de middenmaat.

avatar van Snape

Lekkere actie film, met een vleugje (Britse) humor. Maar hoe kan de deur van de witte Mini er nog aanzitten?

avatar van John Barry
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The Italian Job vind ik een redelijk goede film.

We beginnen met een mooie achtervolgingsscène in Venetië. De actie is goed verzorgd, Venetië is dan ook een erg mooie plek en ideaal voor een actie scene. Wat een verademing trouwens dat de actie scenes gewoon te volgen waren, de filmakers maakte zich gelukkig niet schuldig aan een vreselijke warrige montage.

Na het stuk in Venetië blijft de film interessant. De film heeft eigenlijk na Venetië niet eens zo heel veel actie, maar het verhaal is boeiend genoeg om je niet te vervelen. Al geef ik toe dat het middenstuk misschien iets meer vaart had mogen hebben.

Aan het eind van de film pakken we met veel goede actie uit. Hoewel de film redelijk voorspelbaar verloopt, word het tegen het einde toch ook een beetje spannend. Leukste moment van de film is als die vrachtauto in de grond verdwijnt.

Het acteerwerk van de gehele cast is in orde. Op dit gebeid niks te klagen. Op muzikaal gebied wel, want wat ik vond de muziek van John Powell heel erg vervelend aanwezig. Ik stoorde mij behoorlijk aan de muziek in de film.

Al met al vind ik dit best wel een redelijk goede film.

3,5 ster voor deze film

avatar van Daan258
Nou HALVE TAMME., ik heb hem eindelijk gezien hoor.
Vond het een prima filmpje, maar echt warm werd ik er nou ook weer niet van.
De cast is echt uitstekend en het acteerwerk is ook niks om op aan te merken. Van het verhaal was ik eerlijk gezegd niet helemaal weg van, slecht was het niet maar een beetje te standaard en hier en daar ook een beetje langdradig. Er zitten zeker ook een paar leuke actie scene's is en al met al heb ik me hier ook prima mee vermaakt maar had er toch ietsjes meer van verwacht.

zeker wel een dikke 3,0*

HALVE TAMME.
Hallelujah, ik kan jou eindelijk van mijn blacklist afhalen Daan258 .

avatar van Daan258
hahaha.

Genietbare, maar voorspelbare film met een sterrencast. Acteerprestaties waren degelijk, hoewel Norton me toch wat tegenstond. Verder leuke actie en inventieve methodes om een kluis te beroven.

avatar van Teejey
Het beste van van deze film is de introductie dmv een andere klus dan waar de film om gaat, jammer.

Verder een aantal domme personages, vooral de oostblokkers, echt verschrikkelijk onnodig.

Ook Norton is compleet miscast, een veel te goede acteur voor deze saaie rol zeg.

MAAR: Vermakelijk, mooie beelden (goede regie), goede actie, én vooral Wahlberg en Theron maakten het toch net iets meer dan een simpele voldoende; als je sommige seconden momenten kunt wegdenken.

avatar van zicht
Overdreven over de top hollywood film, misschien wel de moderne variant van de spektakel film. Veel dingen kloppen helaas niet zoals b.v het 4 cilinder geluid bij een 2 cilinder bmw, of teveel de toevalligheden. Best aardig voor een paar uurtjes vermaak, maar had er meer van verwacht gezien de toch wel redelijke status die de film algemeen heeft.

avatar van david bohm
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film heeft mij niet echt weten te bekoren het is dat Charlize Theron meedoet, dat maakt het kijken nog wat aangenaam. Over de actie, tja redelijk en aardig in beeld gebracht maar het verhaal is dermate 13 in een dozijn dat het niet echt weet te bekoren.
Een stel zachtaardige boeven gaat met een wraakmotief , ook al zo'n enorm cliché waardoor de gemiddelde kijker sympathie voelt voor de hoofdpersonen, een kraak zetten. De humor in dit soort films komt ook altijd maar weer van dezelfde plank.
Ik ga verder geen woorden meer vuilmaken aan deze film terecht dat ik zo lang heb gewacht dit te kijken.

avatar van des1
Leukige film. Haalt het evenwel niet bij het origineel. Wat een 60-er jaren cockney jolijt. Michael Caine perfect in die film.

avatar van Gang_Star
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het verhaal van The Italian Job is vrij eenvoudig maar tegelijkertijd ook best leuk. Hoewel er relatief weinig actiescènes waren, waren deze wel goed. Het begin is al vermakelijk met de diefstal en de daaropvolgende achtervolging door Venetië. Het terug stelen van het goud die de verrader uit het team juist had gestolen waarna een achtervolging volgt met mini's zorgt nog voor een dosis spektakel. De film is voldoende onderhoudend maar een beetje extra vaart halverwege had net voor iets meer vermaak kunnen zorgen. De sterrencast speelde hun rollen goed.

avatar van IH88
“We do it like the Italian job.”

Lekker vlotte actiefilm. Het verhaal is vrij standaard maar door de gelikte actiescènes, de humor en het spel van de acteurs kijkt het allemaal lekker weg. En kijken naar racende Mini Cooper’s en vooral Charlize Theron in een racende Mini Cooper is geen straf.

Het hele heist plan zit goed in elkaar en wordt met de nodige flair en humor gebracht. Wahlberg oogt extra houterig maar gelukkig zijn de andere acteurs wel in vorm. Het is wel jammer dat Venetië zo snel wordt verlaten want de film had wel baat gehad bij wat exotische locaties. Maar als actiefilm is The Italian Job wel geslaagd en het belangrijkste is dat hij aan alle kanten plezier uitstraalt. En dan krijg je er Theron (die er hier nog oogverblindender uitziet dan normaal) als bonus bij. Wat wil je nog meer?

avatar van Antonev
Het verhaal is, zoals boven reeds aangegeven wordt, niet heel speciaal. De uitwerking ervan en de sterke cast weten er toch iets moois van te maken. Blijft de gehele speelduur buitengewoon boeiend en zit tot de nok toe vol met actie en scherpe humor. Prima film om eens per jaar in de DVD speler te steken.

avatar van ZenZin
Binnen het genre aardig niemendalletje voor de verloren uurtjes maar wel te chlichématig, out of fashion gladjes en ongeïnspireerd om echt indruk te maken.

avatar van knusse stoel
"Gewoon" een leuke actiefilm die iets beter in elkaar zit (volgens mij) dan de gemiddelde.
Een mooi actieplan met de nodige humor en hun MiniCoopers, aardig bedacht om hiermee in Los Angelos rond te scheuren. Mooi avondje vertier, niets meer en niets minder.
Misschien iets te hoog beoordeeld maar laat dat niet afschrikken.
Laat u vermaken!

avatar van Kondoro0614
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het is nu misschien al wel de vierde keer dat ik ‘The Italian Job’ heb gezien maar ik blijf constant alleen het begin maar onthouden, de rest van de film schiet me telkens weg en ik moet toch eerlijk zijn: deze film is echt niet slecht en misschien wel een betere in zijn soort. Ook dit is weer een herziening omdat ik het doel heb mijn stemmen gelijk te krijgen aan meningen, en ook ‘The Italian Job’ miste in mijn lijst wat ik uiteraard erg jammer vond. Ook kan ik deze film mooi afstrepen met mijn andere doel om alle Jason Statham films te kijken die er zijn, hij is mijn lieveling-acteur en dan mocht ‘The Italian Job’ dus zeker ook niet ontbreken. Al om al was ik erg blij dat Netflix hem had toegevoegd .

‘The Italian Job’ is zo’n typische film die lekker is om bij het lunchen te kijken. De film is niet speciaal in zijn actie, echter nog: er is weinig actie aanwezig maar de film kent zeker wel een heerlijke sfeer en een spanningsniveau wat hem zo goed weet te maken. Ook kent deze film niet teveel onenigheid of veel onzinnige scéne dus dat maakt de film ook prima en fijn om naar te kijken, soms zat ik op het puntje van mijn stoel puur omdat de spanning en de pit er in blijft, er is vaart en dat houd 111 minuten echt wel aan!

Wat mij veel doet in deze film is een geweldige maar ook sterke cast, daar niet te vergeten dat Statham, Walhberg en Charlize Theron een heerlijk trio zijn in deze film en hun de film ook echt aan het rollen houden. Norton vond ik iets minder, ook al speelde hij een leuke rol hij blijft wat terughoudend en vond zijn spelen niet altijd van doen. De bad-guy ben ik bij hem echt wel gewend. Toch is hij te soft voor een bad-guy, heeft nogal weinig beveiliging voor zoveel goud en hij houd zich kalm en dat is echt wel iets ik heb gemist! Echter maakt dat de film zelf niet bepaald slechter en kent de film genoeg punten waarvan je toch wel kan zeggen dat het een topper is.

Het verhaal is leuk. We volgen een groep die in Venetië een kluis willen stelen, met wat voorbereidingen laten ze de kluis door de grond zakken zo het water in waarop er een achtervolging volgt omdat ze de mensen voor de gek houden. Ze stelen voor $35 miljoen aan goudstaven. Ze worden door een gegeven moment verraden door Steve die er vervolgens met het goud vandoor gaan en John Bridger voor dood achterlaat. Het team gaan nu met onder andere de hulp van Stella het goud terug stelen met een snode maar erg leuk plan. Ze gaan eerst infiltreren door middel van Stella die zich voordoet als een monteur bij een bepaalde kabelinstallateur. Na de infiltratie gaan ze samen op date (Stella en Steve) en zo confronteert het team hem. Hij vertrouwd het zaakje niet en laat de goudstaven vervoeren maar wel met een ‘plan’ die al snel mislukt omdat de gewicht van de vrachtwagens gecontroleerd word. Nadat ze ingebroken hebben bij de ANWB van Amerika kunnen ze de vrachtwagen precies naar de goeie locatie brengen waar ze het goud kunnen stelen en zo kunnen ontsnappen.

Al om al, heerlijke actie film maar nu is het tijd om voor de maand September af te sluiten en te beginnen aan de horror films, voor de Horrorfilm Challenge die morgen begint!

Het jammere aan The Italian Job is dat de planning van de openingsheist mij veel leuker lijkt om te zien dan de daadwerkelijke heist waar het in de film over gaat. Buiten dat is dat het nog steeds een vermakelijke film om te zien. Ik vond dat er voldoende humor in verwerkt was, maar de film heeft het uiteindelijk van zijn camerawerk en actiescènes.

Veel diepgang krijgen de personages verder niet en dat is best jammer.