Catch Me If You Can (2002)

Verenigde Staten / Canada
Misdaad / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Leonardo DiCaprio, Tom Hanks en Christopher Walken

Hij doet zich voor als arts, hoogleraar, advocaat en piloot, en niemand twijfelt ooit aan zijn kunnen. Maar intussen licht Frank, amper twintig jaar oud, iedereen op en verdwijnt hij keer op keer zonder een spoor achter te laten. Tot de politie een internationale klopjacht opent. Gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van Frank Abagnale, een valsemunter en meesteroplichter die voor zijn 21ste al voor miljoenen dollars aan valse cheques uitschreef en het geld vervolgens weer even gemakkelijk uitgaf.

avatar van W.V.
Een film waarin DiCaprio zijn jongensachtige charme goed gebruikt, hij acteert hier heel geloofwaardig het vreemde verhaal van Frank Abagnale, hij speelt op een vermakelijke manier hier de oplichter, hij doet dat zo goed dat je gewoon medelijden met Hanks hebt op het moment dat hij er achter komt dat diegene in het hotel de gezochte man was. Spielberg laat weer eens zien dat hij een regisseur is die alle genres aan kan. Deze film leunt heel erg op het spel van Hanks en DiCaprio en op de sfeertekening van de sixties, De dialogen zijn prima en de muziek van Williams maakt de film af. In de bijrollen valt alleen Walken op, de rest is beeldvulling. Er zijn een aantal heel sterke scenes in de film, zoals die in het hotel, maar ook die buiten de luchthaven. Enige minpunt aan de film is de lengte, wat mij betreft had de scene waarin hij met kerst door het raam staart bij zijn moeder er niet in gehoeven. Maar ondanks dat is het een prima film welke ik zeker nog een keer uit de kast pak.

avatar van Night's Watch
Het verhaal van Frank Abagnale Jr. verfilmd door Steven Spielberg. De film heeft om te beginnen een fantastisch plot, de vele baantjes en manieren van frauderen van Frank zijn interessant om te zien en het brengt afwisseling. DiCaprio speelt de hoofdrol ontzettend goed en ook Tom Hanks en Christopher Walken zijn goed op dreef. De film heeft leuke vewijzingen naar James Bond en The Flash. Fijne film, vier sterren.

avatar van Black Math
Familie besloot deze film op te zetten, dus herzien. An sich ook wel interessant om te zien wat er toen allemaal qua oplichting mogelijk was gezien de gebrekkige veiligheidsmaatregelen. Ik vraag me overigens af of er over twintig jaar soortgelijke films over internethackers en de gebrekkige internetbeveiliging gemaakt zullen worden. Wat de film betreft, de vorige kijkbeurt vond ik het een niemendalletje, maar de film is dus nog steeds vermakelijk, dus met een halfje opgehoogd.

avatar van Alathir
Tja, leuk om eens gezien te hebben maar ik kreeg er ook geen wauw-gevoel van. Ik kende voor deze film niks van meneer Abagnale Jr en ben er gewoon ingegaan zonder dat ik eigenlijk wist over wat het precies ging. De film heeft wel een duidelijk kenmerkend deuntje dat meermaals terugkomt in de film, vandaar dat dit misschien als een modern classic wordt beschouwd. Helaas vond ik er helemaal niets speciaal aan, het was gewoon een onderhoudend verhaal met een saaie Tom Hanks en een jonge charmismatische DiCaprio. Verveeld heb ik me echter helemaal niet en origineel was deze film zeker ook.

avatar van Fisico
Een film met twee van mijn top 3-acteurs, dat kan niet misgaan, dacht ik aanvankelijk. Het gaat ook niet mis, maar echt omvergeblazen werd ik niet van het verhaal. In eerste instantie uiteraard twee uitstekende acteerprestaties van sowieso DiCaprio die net als in bvb The wolf of Wall Street zijn eigen enthousiaste zelfverzekerde zelf kon zijn. Tom Hanks viel wel mee, maar bij uitzondering van Road to Perdition (en Saving Private Ryan/Band of Brothers) zie ik hem een betere vertolking neerzetten bij een braaf (of ietwat sullig) personage (voorbeelden zijn legio van Splash tot over You've got mail en The green mile). Een actie-acteur heb ik er nooit in gezien. Wie we zeker niet mogen vergeten is Christopher Walken, een sterke acteerprestatie als vader Abagnale!

Het verhaal is boeiend te noemen in die zin dat het interessant is hoe Abagnale Jr. op basis van zijn dosis lef er in slaagt om zoveel mensen om de tuin te leiden met gebakken luchtverhaaltjes. Prima dialogen, goede sfeerschepping, leuk decor met de swingende sixties. Spielberg weet heus wel hoe hij een film in elkaar moet zetten. Ook de grappige noot ontbrak niet. Het hoogtepunt voor mij was de typerende scene op de luchthaven met alle stewardessen. Prachtige scene! Ook de scene in het begin waar hij een leerkracht is, vond ik vrij leuk.

Als minpunt moet ik het tempo aangeven. De film begon vrij uitgesponnen. Het is echt wachten op het moment dat het jongetje de criminele weg inslaat, eerst wat stuntelig, later meer en meer gewiekst. Vanaf dan pas wordt de film echt boeiend. Het is een absurde film, te gek voor woorden en soms moeilijk te geloven dat dit waargebeurd is (voor 80% dan toch). Soms overtreft de werkelijkheid de fictie: zeker hier!

Mooie en speelse verfilming van wat echt zou gebeurd zijn, met te onthouden dat bluf en presence eenieder overtuigen, zo fel dat zelfs de waarheid niet meer wordt geloofd en, dat de beste stropers ook als boswachter kunnen fungeren.
Schitterend acteerwerk van een half dozijn uitstekende namen.
Steven Spielberg' s werk overtuigt, ondanks de portie, te vergeven, stroop en sensatiezucht.

avatar van des1
Gisteren voor 90% herzien. Gek genoeg misschien... één van Spielbergs speelsere, wat onnadrukkelijker werkjes waarbij veel pracht en impact van het verhaal 'm zit in het acteerwerk, de aandacht voor het tijdsbeeld en de kleinere gebaren en voorvalletjes. Half sterretje erbij zou zomaar kunnen. Mooie score ook. Veel klarinetwerk, wat zorgt voor de wat nostalgische ondertoon van dit verhaal from a bygone era. Zoveel acteerkanonnen verleenden hun medewerking, w.o. Christopher Walken die altijd iets quirky meegeeft aan rollen. Merk vooral de briljante rol op van (latere ster) Amy Adams.

avatar van pvl63
Vermakelijke film met een leuk voortkabbelend verhaaltje. De jaren 60 decors zijn erg mooi en komen zeer authentiek over, dat geeft de film m.i. veel cachet. Het verhaal is af en toe wat ongeloofwaardig. De film is op waarheid gebaseerd maar zal in de praktijk toch iets anders gelopen hebben .

avatar van bjerik76
vond het een lange zit, met toch niet erg veel verassende elementen erin.
ik heb hem op tv gezien ( opgenomen) en daar stond filmkeuring 16jr bij.
Dat begreep ik al helemaal niet, ik zie hier 12 staan, dat past er al beter bij.
Het is waar gebeurt, dat is toch wel het merkwaardigste.

Mooie film met ontzettend goede acteerprestaties van DiCaprio, Hanks en Walken. Heel apart dat het absurde verhaal over Frank Abagnale jr. (deels) waargebeurd is. Abagnale wordt gespeeld door DiCaprio die een heel overtuigende prestatie neerzet. Hanks speelt de FBI agent die DiCaprio op de hielen zit, maar steeds nét niet kan pakken door de vernufte plannetjes van Abagnale. Het kat en muis spelletje wordt bijgestaan door een aangename soundtrack.
Heerlijk filmpje

avatar van panax
prachtige film !!

avatar van Thomas83
Blijft een vermakelijke film. Nooit saai ondanks zijn lengte. Maar voor een film met zo'n ongelofelijke cast is het wel echt een niemendalletje. Wat te overdreven luchtig en op belegen humor gericht. De oplichtingspraktijken van Abagnale zouden heel vermakelijk om naar te kijken moeten zijn, maar mede door die luchtige toon worden ze nogal dom en volkomen ongeloofwaardig, ondanks dat alles is gebaseerd op waargebeurde feiten. Heeft er ook ooit een kind een piloot om een handtekening gevraagd?

Daarnaast laat Spielberg zijn obsessie voor familie weer veel te veel zien, en de film is dan nooit saai maar wordt wel een beetje met horten en stoten verteld. Dat personage van Hanks (dat accent, waarom?) is er bijvoorbeeld ineens, de vooruitblik aan het begin niet meegeteld. En Abagnale die ineens zo'n eenzaam figuur is. Doodeng trouwens ook die rol van Amy Adams. 's Werelds oudste 12-jarige. Echt een beetje ongemakkelijk. 3.0*.

avatar van Film Fan
Heerlijke film en een all time high. Geweldig opgebouwd en uitstekend geacteerd. Nee het is geen thriller, art house of wat dan ook, hij is gemaakt om te entertainen en dat kan Spielberg als geen ander. Ook hier laat DiCaprio zien dat hij een van de grootste is. Ik heb 'm inmiddels al een paar keer gezien maar blijf genieten en hoe mooi is dat.

avatar van hoffhaan
Stond al enige tijd op mijn lijstje. Goede film. 4.0

avatar van El ralpho
A christmas story

Catch me if You can wordt door sommigen als één van de beste films van Dicaprio gezien. Hoewel ik mij vermaakt heb vond ik dit wat overtrokken. De rol mistte wat intensiteit omdat de scene's die Dicaprio had hem mijns inziens niet voldoende uitdaagde om het beste van zichzelf te laten zien. Daarnaast mistte ik voortdurend een echte spanning en vond ik het feit dat Frank zich als zowel arts, hoogleraar, advocaat en piloot staande wist te houden, veel te ongeloofwaardig in beeld gebracht. Thomas83 weet het een aantal berichten boven mij uitstekend te verwoorden.

Thomas83 schreef:

Zijn uitspraak vat voor mij goed mijn eigen mening samen. Frank Abagnale jr. mag dan wel echt bestaan maar doordat het allemaal zo luchtig gebracht wordt blijft een echte impact uit. Ik heb mij prima vermaakt maar alle lof die de film krijgt vind ik wel wat te overtrokken.

avatar van boemboem27
Hele leuke film met fantastische rollen van Hanks en Dicaprio.
Denkende dat dit nog op waarheid is gebaseerd
Wordt het allemaal nog eens extra beter
Geweldig dat zo iemand iedereen te slim af en zo alles kan omzeilen.
Maw zeer vermakelijke film die ondanks de lange speelduur geen moment verveeld .

avatar van Roger Thornhill
Heerlijk lichte en luchtige film over onwaarschijnlijke bravourestukjes die met veel liefde en humor tot leven worden gewekt. DiCaprio is geknipt voor zijn rol en brengt naast de charme ook de incidentele melancholie knap over het voetlicht, Hanks is perfect als de onopvallende man in pak die zich in de achtervolging vastbijt, en Walken vormt het emotionele hart van de film. Leuk ook om al die jonge actrices te zien voordat ze doorbraken: Amy Adams, Elizabeth Banks, Jennifer Garner... Wel een minpuntje is dat de film erg lang duurt, gevoelsmatig is dit eerder een verhaal voor 6 of 7 kwartier dan voor 9, maar aan de andere kant heb ik me ook nergens verveeld, dus ik kan daar eigenlijk toch geen sterretje minder voor geven. Leuke titelsekwens ook, en de muziek daarbij zet op sublieme wijze de toon voor de film zelf. Spielberg zal nooit een favoriete regisseur worden, maar voor de manier waarop hij een film als deze aflevert heb ik toch wel veel respect.

avatar van Kondoro0614
Deze film gisteren zonder echt te twijfelen maar gauw aangegooid en ik moet zeggen dat ik me prima vermaakt heb, alleen had ik wel wat meer verwachtingen van de film. Het is hoe dan ook, ongetwijfeld, niet de beste film van DiCaprio! Hoewel hij zijn rol fantastisch vervult en heerlijk acteerde heeft hij wel sterkere rollen neer gezet in ook wat betere films. De film is aardig verzorgd, hangt in een leuke tijdzone en dat is overal te merken. Toch mis ik een beetje de ‘gangster’-sfeer of tenminste wat spanning in de film. Het was prima misdaad maar, buiten de kat en muisspel is het geen spannend verhaal, en dat weet Spielberg er ook niet héél makkelijk uit te halen.

Toch laat Spielberg zien dat hij van alle markten thuis is, en er straalt toch wel een bepaalde klasse af. Dat maakt de film naar mijn mening ook goed, een bijna ongeloofwaardig verhaal toch interessant genoeg laten overkomen, iets waar toch menig regisseur niet echt beter mee zou komen aanzetten (misschien een Scorsese maar goed). En dat doet Spielberg toch wel echt met een ongelooflijk gave cast, DiCaprio speelt gewoon heerlijk en wist echt indruk te maken als Frank Abagnale Jr.. Ook Tom Hanks acteerde prima, en vervulde een erg leuke rol. Dan hebben we ook nog Christopher Walken oftewel Frank Abagnale Sr. en vervulde ook een leuke rol. Dat zijn toch wel echt de drie uitschieters waar we het meest van konden genieten. Hoe prachtig was o.a. de scene in het hotel waar Jr. Die verdomde Hanks voor de gek hield door zich voor te doen als agent van de Secret Service. En vervolgens weg wist te komen en een portemonnee gaf vol met etiketten van flessen en noem zo maar op.

“Dear Dad, you always told me that an honest man has nothing to fear, so I'm trying my best not to be afraid.”

De band tussen vader en zoon is ook goed aan te voelen en was erg vermakelijk om naar te kijken. Toch mooi om te zien dat junior tekens terug bij zijn vader kwam om even bij te praten, te spreken over zijn ‘baan’ en met elkaar te genieten. Deze band kende hij zo te zien niet echt met zijn moeder, die hij volgens mij ook niet meer hoefde te zien.

Het verhaal was vermakelijk. We volgen ‘Frank Abagnale Jr.’, een jongeman uit een goede familie en een erg slimme knul. Wat er soms op leek alsof hij een fotografisch geheugen had: men hoefde maar iets te laten zien en hij wist het na te doen of te maken. Hij verdient bakken met geld door cheque’s na te maken en de bedragen te innen via allerlei banken waarna hij weg kon komen met het geld. Hij had een pak gekregen door zich voor te doen als piloot en na dat wist hij allerlei dames te verleiden met zijn kunsten. Later werd hij nog dokter en iets juridisch om nog meer indruk te maken op dames maar ook om ongezien geld te verdienen. Toch maakte hij soms wat fouten, waardoor hij soms snel moest anticiperen om te ontkomen bij de agenten (Hanks). Liefde bedriegt hem en zo wist hij toch opgepakt te worden als ze er achter komen dat hij hoogstwaarschijnlijk in Frankrijk de cheque’s aan het drukken was. Dan loopt de film nog even door maar, wanneer hij gevraagd word te werken voor de F.B.I. en zo uit de bak kan komen. Nog dan houdt hij velen voor de gek en eindigt de film goed.

Het had soms iets korter gemogen, die kon soms wat saaier worden door bepaalde scenes. Het blijft desalniettemin een sterke film en was prachtig om te zien. Ook mooi om te zien hoe gemakkelijk men destijds fraude kon plegen, en dat is nu natuurlijk niet meer zo simpel. Leuk om gezien te hebben, maar zo heel bijzonder was de film niet.

De sfeertekening van de sixties is zo gedetailleerd, zelfs het water in het zwembad is donkerder van kleur dan het chloorwater van tegenwoordig.

avatar van Shadowed
Ok.

Uiteindelijk inderdaad helemaal geen verkeerd filmpje, dat best vlot voorbij ging, maar ik mistte toch wel een beetje dat gevoel dat deze films zo speciaal moeten maken. Het is vooral een leuk verhaal, en veel meer niet eigenlijk.

DiCaprio weer in een prima rol. Speelt altijd wel met charme en weet hier best overtuigende dingen neer te zetten. Niks te overdreven of gekke bekken, hier speelt hij weer een beetje normaal en dat is helemaal niet erg. Eigenlijk vind ik dit soort rollen altijd beter inplaats van overacting.

Hanks is ook prima op dreef. Is eigenlijk perfect een soort loser, maar weet de aandacht nooit naar zich toe te trekken. Maakt ook niet veel uit, want daar heeft hij de rol niet voor. Maar soms wil het nog weleens lukken met dit soort rollen.

Verhaal verveelt niet en is vlot. Ik had het niet verwacht, want vooraf leek het verhaal me niet zo heel bijzonder. Vooral opgezet voor Spielberg. Spielberg weet de film zelf ook nog weleens wat charme te geven, maar dat is dat dan ook wel weer.

Enkele visueel sterke scenes, en een zonnig sfeertje dat af en toe doorbreekt. Maar in het algemeen vind ik dit niet veel meer dan een vlot, leuk verhaal die een lange speelduur korter doet lijken. Maar veel meer vond ik het ook weer niet. Kreeg er niet echt zo'n speciaal gevoel van.

avatar van Lovelyboy
'Knock knock...'
'Who's there...?'
'Go fuck yourself!'

Eindelijk dan eens helemaal gezien, ooit jaren terug toen hij eens op tv was, al delen van gezien maar destijds vond ik zijn bedrog vooral richting de familie Strong en met name Brenda dusdanig stuitend dat ik afhaakte. Nu val ik daar net zo goed nog wel over maar zie wel meer de humor van zijn brutaliteit en het gebracht verhaal.

Catch me if you can is eigenlijk wel weer zo'n typerend Spielbergiaans product te noemen. Een stijlvol geheel, met de nodige humor gebracht, nergens bijzonder zwaar, een 'goed' einde en een typerende moralistische boodschap. Leuk is het wel, de jazz-achtige soundtrack van Williams erg goed, het typerende tijdsbeeld mooi gebracht maar nergens blijft de film in den bijzonder hangen. Di Caprio doet zijn rol met overtuiging, Hanks is ook prima als de soms wat sullig overkomende FBI agent , vind zelf de erg jonge Adams erg opvallen en geniet soms toch stiekem wel een beetje van de brutale strapatsen van de knul. Geniaal hoe hij zich overal onderuit praat, iedere keer weer ontsnapt tot grote irritatie van de overigens fictieve Carl Hanratty.

Erg vermakelijk en leuk voor een keer, maar dat is het dan ook...

leuke kerstfilm