Catch Me If You Can (2002)

Verenigde Staten / Canada
Misdaad / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Leonardo DiCaprio, Tom Hanks en Christopher Walken

Hij doet zich voor als arts, hoogleraar, advocaat en piloot, en niemand twijfelt ooit aan zijn kunnen. Maar intussen licht Frank, amper twintig jaar oud, iedereen op en verdwijnt hij keer op keer zonder een spoor achter te laten. Tot de politie een internationale klopjacht opent. Gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van Frank Abagnale, een valsemunter en meesteroplichter die voor zijn 21ste al voor miljoenen dollars aan valse cheques uitschreef en het geld vervolgens weer even gemakkelijk uitgaf.

avatar van W.V.
Een film waarin DiCaprio zijn jongensachtige charme goed gebruikt, hij acteert hier heel geloofwaardig het vreemde verhaal van Frank Abagnale, hij speelt op een vermakelijke manier hier de oplichter, hij doet dat zo goed dat je gewoon medelijden met Hanks hebt op het moment dat hij er achter komt dat diegene in het hotel de gezochte man was. Spielberg laat weer eens zien dat hij een regisseur is die alle genres aan kan. Deze film leunt heel erg op het spel van Hanks en DiCaprio en op de sfeertekening van de sixties, De dialogen zijn prima en de muziek van Williams maakt de film af. In de bijrollen valt alleen Walken op, de rest is beeldvulling. Er zijn een aantal heel sterke scenes in de film, zoals die in het hotel, maar ook die buiten de luchthaven. Enige minpunt aan de film is de lengte, wat mij betreft had de scene waarin hij met kerst door het raam staart bij zijn moeder er niet in gehoeven. Maar ondanks dat is het een prima film welke ik zeker nog een keer uit de kast pak.

avatar van Night's Watch
Het verhaal van Frank Abagnale Jr. verfilmd door Steven Spielberg. De film heeft om te beginnen een fantastisch plot, de vele baantjes en manieren van frauderen van Frank zijn interessant om te zien en het brengt afwisseling. DiCaprio speelt de hoofdrol ontzettend goed en ook Tom Hanks en Christopher Walken zijn goed op dreef. De film heeft leuke vewijzingen naar James Bond en The Flash. Fijne film, vier sterren.

avatar van Black Math
Familie besloot deze film op te zetten, dus herzien. An sich ook wel interessant om te zien wat er toen allemaal qua oplichting mogelijk was gezien de gebrekkige veiligheidsmaatregelen. Ik vraag me overigens af of er over twintig jaar soortgelijke films over internethackers en de gebrekkige internetbeveiliging gemaakt zullen worden. Wat de film betreft, de vorige kijkbeurt vond ik het een niemendalletje, maar de film is dus nog steeds vermakelijk, dus met een halfje opgehoogd.

avatar van Alathir
Tja, leuk om eens gezien te hebben maar ik kreeg er ook geen wauw-gevoel van. Ik kende voor deze film niks van meneer Abagnale Jr en ben er gewoon ingegaan zonder dat ik eigenlijk wist over wat het precies ging. De film heeft wel een duidelijk kenmerkend deuntje dat meermaals terugkomt in de film, vandaar dat dit misschien als een modern classic wordt beschouwd. Helaas vond ik er helemaal niets speciaal aan, het was gewoon een onderhoudend verhaal met een saaie Tom Hanks en een jonge charmismatische DiCaprio. Verveeld heb ik me echter helemaal niet en origineel was deze film zeker ook.

avatar van Fisico
Een film met twee van mijn top 3-acteurs, dat kan niet misgaan, dacht ik aanvankelijk. Het gaat ook niet mis, maar echt omvergeblazen werd ik niet van het verhaal. In eerste instantie uiteraard twee uitstekende acteerprestaties van sowieso DiCaprio die net als in bvb The wolf of Wall Street zijn eigen enthousiaste zelfverzekerde zelf kon zijn. Tom Hanks viel wel mee, maar bij uitzondering van Road to Perdition (en Saving Private Ryan/Band of Brothers) zie ik hem een betere vertolking neerzetten bij een braaf (of ietwat sullig) personage (voorbeelden zijn legio van Splash tot over You've got mail en The green mile). Een actie-acteur heb ik er nooit in gezien. Wie we zeker niet mogen vergeten is Christopher Walken, een sterke acteerprestatie als vader Abagnale!

Het verhaal is boeiend te noemen in die zin dat het interessant is hoe Abagnale Jr. op basis van zijn dosis lef er in slaagt om zoveel mensen om de tuin te leiden met gebakken luchtverhaaltjes. Prima dialogen, goede sfeerschepping, leuk decor met de swingende sixties. Spielberg weet heus wel hoe hij een film in elkaar moet zetten. Ook de grappige noot ontbrak niet. Het hoogtepunt voor mij was de typerende scene op de luchthaven met alle stewardessen. Prachtige scene! Ook de scene in het begin waar hij een leerkracht is, vond ik vrij leuk.

Als minpunt moet ik het tempo aangeven. De film begon vrij uitgesponnen. Het is echt wachten op het moment dat het jongetje de criminele weg inslaat, eerst wat stuntelig, later meer en meer gewiekst. Vanaf dan pas wordt de film echt boeiend. Het is een absurde film, te gek voor woorden en soms moeilijk te geloven dat dit waargebeurd is (voor 80% dan toch). Soms overtreft de werkelijkheid de fictie: zeker hier!

Mooie en speelse verfilming van wat echt zou gebeurd zijn, met te onthouden dat bluf en presence eenieder overtuigen, zo fel dat zelfs de waarheid niet meer wordt geloofd en, dat de beste stropers ook als boswachter kunnen fungeren.
Schitterend acteerwerk van een half dozijn uitstekende namen.
Steven Spielberg' s werk overtuigt, ondanks de portie, te vergeven, stroop en sensatiezucht.

avatar van des1
Gisteren voor 90% herzien. Gek genoeg misschien... één van Spielbergs speelsere, wat onnadrukkelijker werkjes waarbij veel pracht en impact van het verhaal 'm zit in het acteerwerk, de aandacht voor het tijdsbeeld en de kleinere gebaren en voorvalletjes. Half sterretje erbij zou zomaar kunnen. Mooie score ook. Veel klarinetwerk, wat zorgt voor de wat nostalgische ondertoon van dit verhaal from a bygone era. Zoveel acteerkanonnen verleenden hun medewerking, w.o. Christopher Walken die altijd iets quirky meegeeft aan rollen. Merk vooral de briljante rol op van (latere ster) Amy Adams.

avatar van pvl63
Vermakelijke film met een leuk voortkabbelend verhaaltje. De jaren 60 decors zijn erg mooi en komen zeer authentiek over, dat geeft de film m.i. veel cachet. Het verhaal is af en toe wat ongeloofwaardig. De film is op waarheid gebaseerd maar zal in de praktijk toch iets anders gelopen hebben .

avatar van bjerik76
vond het een lange zit, met toch niet erg veel verassende elementen erin.
ik heb hem op tv gezien ( opgenomen) en daar stond filmkeuring 16jr bij.
Dat begreep ik al helemaal niet, ik zie hier 12 staan, dat past er al beter bij.
Het is waar gebeurt, dat is toch wel het merkwaardigste.

Mooie film met ontzettend goede acteerprestaties van DiCaprio, Hanks en Walken. Heel apart dat het absurde verhaal over Frank Abagnale jr. (deels) waargebeurd is. Abagnale wordt gespeeld door DiCaprio die een heel overtuigende prestatie neerzet. Hanks speelt de FBI agent die DiCaprio op de hielen zit, maar steeds nét niet kan pakken door de vernufte plannetjes van Abagnale. Het kat en muis spelletje wordt bijgestaan door een aangename soundtrack.
Heerlijk filmpje

avatar van panax
prachtige film !!

avatar van Thomas83
Blijft een vermakelijke film. Nooit saai ondanks zijn lengte. Maar voor een film met zo'n ongelofelijke cast is het wel echt een niemendalletje. Wat te overdreven luchtig en op belegen humor gericht. De oplichtingspraktijken van Abagnale zouden heel vermakelijk om naar te kijken moeten zijn, maar mede door die luchtige toon worden ze nogal dom en volkomen ongeloofwaardig, ondanks dat alles is gebaseerd op waargebeurde feiten. Heeft er ook ooit een kind een piloot om een handtekening gevraagd?

Daarnaast laat Spielberg zijn obsessie voor familie weer veel te veel zien, en de film is dan nooit saai maar wordt wel een beetje met horten en stoten verteld. Dat personage van Hanks (dat accent, waarom?) is er bijvoorbeeld ineens, de vooruitblik aan het begin niet meegeteld. En Abagnale die ineens zo'n eenzaam figuur is. Doodeng trouwens ook die rol van Amy Adams. 's Werelds oudste 12-jarige. Echt een beetje ongemakkelijk. 3.0*.

avatar van Film Fan
Heerlijke film en een all time high. Geweldig opgebouwd en uitstekend geacteerd. Nee het is geen thriller, art house of wat dan ook, hij is gemaakt om te entertainen en dat kan Spielberg als geen ander. Ook hier laat DiCaprio zien dat hij een van de grootste is. Ik heb 'm inmiddels al een paar keer gezien maar blijf genieten en hoe mooi is dat.

avatar van hoffhaan
Stond al enige tijd op mijn lijstje. Goede film. 4.0