• 11.701 nieuwsartikelen
  • 9.054.795 stemmen

Catch Me If You Can (2002)

Biografie / Misdaad | 141 minuten
3,69 4.674 stemmen

Genre: Biografie / Misdaad

Geregisseerd door: Steven Spielberg

Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Tom Hanks en Christopher Walken

IMDb beoordeling: 8,1 (1.107.324)

Gesproken taal: Engels en Frans

Releasedatum: 6 februari 2003

Plot Catch Me If You Can

"The true story of a real fake."

Hij doet zich voor als arts, hoogleraar, advocaat en piloot, en niemand twijfelt ooit aan zijn kunnen. Maar intussen licht Frank, amper twintig jaar oud, iedereen op en verdwijnt hij keer op keer zonder een spoor achter te laten. Tot de politie een internationale klopjacht opent. Gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van Frank Abagnale, een valsemunter en meesteroplichter die voor zijn 21ste al voor miljoenen dollars aan valse cheques uitschreef en het geld vervolgens weer even gemakkelijk uitgaf.

Social Media

Jack Barnes

Special Agent Witkins

Earl Amdursky

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Het verhaal zelf is het sterkste aan de film. Een creatieve bedrieger die kat en muis speelt met de FBI en aan de hand van leugens en fraude een geweldig leven leidt. De film begint ook mooi met een prachtige title sequence, gemaakt met speelse 2D animatie. Die gaf me alvast zin in de film, al werd dat nadien nooit helemaal ingelost.

Leonardo DiCaprio doet in het begin wat aan overacting, maar verder doet hij het best wel goed als Frank Abagnale Jr. Tom Hanks doet het dan weer minder en lijkt op automatische piloot. Slecht is het niet, hij is een goeie acteur. Maar zijn rol is nergens speciaal en ik mis ook de echte chemie tussen Hanks en DiCaprio. Andere grote namen als Christopher Walken en Martin Sheen lopen er wat verloren bij. Amy Adams is er ook bij in het begin van haar carrière. Weliswaar hier nog in een klein rolletje.

Catch me if you can is vooral een entertainende film dankzij het verhaal en Steven Spielberg kan er wel wat vaart in brengen. Maar speciaal wordt het nooit.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Ik blijf dit een super goeie film vinden. DiCaprio en Hanks is wel een perfect koppel, allebei hele goeie acteurs. Ik keek deze film vandaag weer omdat ik gisteren Cast Away met Tom Hanks weer gekeken had, en kreeg zin in meer films van hem. Vandaar dat ik toen bij deze uitkwam. Ik heb 'm al zo vaak gezien maar iedere keer weer ben ik er van onder de indruk. Dan is het een echte goeie film, als je na ik weet niet hoe vaak kijken nog steeds vermaakt wordt en blijft. Ik denk dat ik dadelijk The Terminal dan maar weer eens ga kijken om een beetje in de Tom Hanks mood te blijven.

avatar van Passiebloempje

Passiebloempje

2 Sterren verdeeld over DiCaprio, Hanks en Spielberg, en 2 sterren voor de Grote Meester Frank Abagnale jr.

avatar van willemfilm

willemfilm

Top acteurs, regisseur en componist. Mindere film. Soms bij t kinderachtige af. Wel een goed verhaal.

avatar van TMP

TMP

Deze film heb ik destijds in de bioscoop gezien, inmiddels alweer zo'n twintig jaar geleden. De hoofdmoot van het verhaal kon ik mij nog wel herinneren, maar veel meer dan dat ook niet. Bij herziening heb ik mij goed vermaakt, dit is een prima film. De film beschikt over een uitstekende cast. Prima rollen van hoofdrolspelers DiCaprio en Hanks. Ook goede bijrollen van onder meer Christopher Walken, Martin Sheen, (een jonge) Amy Adams en Jennifer Garner. Het plot is goed en weet de aandacht er uitstekend bij te houden, de film zakt nergens in en kijkt prettig weg. Ook prima in beeld gebracht, hetgeen al begint met de creatieve openingstitels.

avatar van schram101

schram101

• 2063 stemmen

Oerdegelijke Spielberg. En dat is direct ook een beetje de valkuil. Mijn tweede kijkbeurt na zo’n 15 jaar en daar wil ik het wel bij laten. Het bizarre plot leent zich natuurlijk uitstekend voor een verfilming en het begint dan ook erg boeiend. Niet in de laatste plaats door de charismatische cast. Naar het einde toe begint het wat te slepen. Wellicht had er beter een kwartiertje uit geknipt hadden kunnen worden.

avatar van Brabants

Brabants

• 2039 stemmen

Catch Me if You Can is een typische Hollywood productie. Mooi opgezet verhaal wat gepresenteerd wordt door een sterke cast. Het krijgt haast een romantisch tintje terwijl het in het echt wellicht allemaal niet zo zal zijn gegaan. Toch prima vermaak.

avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

Middelmatig

Het is simpele Spielberg vermaak maar meer dan dat wordt het helaas nooit. Het is wel grappig en leuk soms maar het laat niet echt een grote indruk achter. Acteerwerk is goed, goed genoeg tenminste voor zo een film dan. Het concept is wel interessant maar helaas is de regie van Spielberg te voorspelbaar. Vooral als je weet wat voor type regisseur hij is uiteraard. Ik ben best zeker dat ik dit een top film had gevonden was het niet voor de voorspelbare regie. Mijn favoriete scene is de scene in de kamer met de portemonnee. Wel entertaining. Ik vind de look van de film ook best leuk, ziet er typisch 2000s uit maar speelt zich vroeger af. Aardig camerawerk maar niks waarvan je echt weggeblazen wordt.

Gewoon een middelmatige film die niet bij me zal blijven hangen.

avatar van MOVIEMAZZTER

MOVIEMAZZTER

drama, biografie, misdaad zijn de tags bij deze film. Bovenal vond ik het een leuke film, gebaseerd op ware feiten wat het altijd wat interessanter maakt vind ik. Prima rollen van DiCaprio en Hanks, wat je van beiden wel mag verwachten. Ook een jonge Amy Adams in deze film. Lange film met 140 minuten maar het verveelt geen moment.