Catch Me If You Can (2002)

Verenigde Staten / Canada
Misdaad / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Leonardo DiCaprio, Tom Hanks en Christopher Walken

Hij doet zich voor als arts, hoogleraar, advocaat en piloot, en niemand twijfelt ooit aan zijn kunnen. Maar intussen licht Frank, amper twintig jaar oud, iedereen op en verdwijnt hij keer op keer zonder een spoor achter te laten. Tot de politie een internationale klopjacht opent. Gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van Frank Abagnale, een valsemunter en meesteroplichter die voor zijn 21ste al voor miljoenen dollars aan valse cheques uitschreef en het geld vervolgens weer even gemakkelijk uitgaf.

neo schreef:

misschien dat mr. spielberg er eens over na moet ga denken om zijn films wat korter te maken.

Dat geldt al een jaar of tien voor heel Hollywood...

neo (crew)
er is overdrijven en zeer overdrijven jos!

Ik vind dat Jos2 gelijk heeft. De meeste films zijn te lang, en het lijkt wel een vereiste dat ze allemaal tenminste 2 uur duren.

neo (crew)
tja een beetje gelijk kan ik jullie wel geven, maar om nou gelijk te zeggen dat de meeste hollywood films te lang duren....

MFEO
Zeer leuke goeie film. Met goeie cast.
Beste film van Spielberg na "Schindler's List" dan.

Een film waarbij je totaal het gevoel niet hebt dat die film 140 minuten is. En dat is een zeer goed teken. Leuke is ook nog dat het een waar gebeurd verhaal is. En het begin van de film (begin leader) is ook erg leuk gemaakt en bedacht.

Deze film heeft 2 oscar nominaties!
* Actor in a supporting role: Christopher Walken
* Music (Score)

AANRADER!!! 4 1/2*

avatar van titan
Ik snap niet dat iedereen hier zit te miepen over de lengte van de film (vreemd dat dat bij TTT niet gebeurd), want hij heeft mij geen minuut verveeld. Hanks en Dicaprio schitteren in een heerlijk kat- en muisspelletje. 4*

Ik vond de lengte van de film ook niet storend.
Maar ik had wel t idee dat de film eerder was afgelopen (weet nu zo gauw niet meer bij welke scene) maar toen kwam er nog weer wat achteraan.

avatar van DiKKe_OsCaR
Ik ben het met de laatste reacties eens. Wat maakt het uit als een film te lang duurt? Als een érg goed film 2, 3 of zelfs 4 uur duurt, dan heb je toch des te meer genot? Ik bedoel: Lord of the Rings zou ik ook zo deel 1 en 2 in één keer kunnen kijken, zonder dat ik ook maar één moment denk: wanneer is hij eindelijk afgelopen.

avatar van Jordy
maar in dit geval maakte de extra lengte de film dus slecht. Dus niet meer "goeds", maar meer van hetzelfde uitgesmeerd over een te lange periode. (imho in ieder geval)

DiKKe_OsCaR schreef:

Wat maakt het uit als een film te lang duurt?

Het maakt uit dat-ie korter beter zou zijn geweest.

avatar van aburefan
ik vond het wel VERMAKELIJK ben ook erg geinteresseerd geraakt in frank abagnale na deze film. ongelofelijk hoe die dat allemaal voor elkaar wist te krijgen.

GerwinF
Frank W. Abagnale jr. heeft ook een bijrolletje in deze film als "French Policeman"

avatar van jackie
Leuk, maar was beter geweest als ie half uurtje korter was geweest

Ik vond deze film niet echt bijzonder.Het leek wel een rtl4-woensdagavond-waargebeurdverhaal film.
Het enige bijzondere is de starcast en regisseur.
Wel een prachtige aantiteling (deed me denken aan die tv serie The Saint) en
de geweldige Christopher Walken.

avatar van BoordAppel
Spider schreef:

Het leek wel een rtl4-woensdagavond-waargebeurdverhaal film.

Nee joh, die RTL4 films gaat altijd over huilende mensen die verschrikkelijke dingen meemaken.

BoordAppel schreef:

Rephrase: huilende vrouwen die gedumpt zijn door hun kerel, achterblijven met 2 hele lieve kotertjes die er allemaal niets van snappen, vervolgens krijgt de vrouw geen alimentatie en vecht ze terug tegen het systeem, waarna ze heel vrouwelijk amerika achter zich krijgt. Power to the people .

Mijn moeder was verslaafd aan dit soort films, en ik moest als kotertje af en toe dit soort brakke films meekijken..sindsdien een beetje walging van vrijwel alles wat het predikaat 'drama' met zich meedraagt.

Ok hij viel me tegen

Moviestar
Normaal ben ik niet zo'n Leonardo DiCaprio fan maar ik moet toegeven dat hij het er in deze film aardig vanaf brengt. Hij zet als Frank Abagnale Jr. een sterke rol neer en speelt die vol overtuiging. Tom Hanks is daarin tegen niet slechter maar acteert toch minder dan we van hem gewend zijn. Vooral het verhaal is goed vertelt en goed tot beeld gebracht, maar toch duurt de film net iets te lang. jammer 3.5 dus.

Moviestar schreef:

Dat ben ik nou helemaal met je eens

BS
dit is een erg goede film.De film zit goed in elkaar,de verhaal lijn is leuk en de film is boeiend en redelijk slim.
Het acteren is ook wel oke, al moet ik zeggen dat ik Tom Hanks niet echt vind schitteren in deze rol.Leonardo doet het goed.

Waarom is deze film te lang? Ik heb liever een film van 2 uur dan een van 87 minuten.Dat betekend voor mij dat ze de moeite nemen om een verhaal te vertellen.Dat doen ze bij deze film ook en wat zou er overgebleven zijn als je er een half uur uitknipt?
Laat meneer Spielberg maar lekker heendoen en laat hem maar lange en goed inhoudelijke films maken.

Voor deze geef ik hem een 3,5.
Omdat de film wel goed is, maar niet echt meeslepend.

Absoluut een gemiste kans voor Spielberg. DiCaprio houdt zich redelijk staande in een verhaal dat geen moment snelheid krijgt en mij ook nauwelijks kon boeien. Tom Hanks herhaalt nagenoeg zijn rol uit Dragnet, maar dan zonder humor. Voor een liefhebber is het filmisch nog wel om aan te zien (met dank aan Janusz Kaminski, die altijd oog heeft voor sfeer in de sets). Maar daar blijft het helaas bij. En die openingscredits: absoluut briljant. De mooiste (want in totale harmonie met de periode waarin de film speelt) die ik in jaren heb gezien.

mazdalfa schreef:
Vond ik ook, vaak veel te saai en inderdaad te lang.

Absoluut! Deed me meteen aan die Peter Sellers-films uit de jaren '60 denken

Stoere film, vooral het eind waar dicaprio een perfect nepcheque onder ogen krijgt en de man ff verteld wat er aan mankeert, prachtig., Ik vind trouwens de meeste mensen wel teveel zeuren hier, na het lezen van sommige meningen heb ik opeens geen zin meer in de film. Mag best wel wat fleuriger en niet pietje precies uithangen.

avatar van SilverGun
Mogen er spoilertags bij die eerste zin misschien?

te lang soms zelfs beetje saai duurde lang voordat film op gang kwam, eh ik bedoel een te lang middenstuk waar telkens hetzelfde gebeurde. na 10 keer een cheque vervalsen heb ik het wel gezien en overall gezien ook te langdradig maar verder wel entertaining en sommige goede scenes ertussen dus 3 sterren

ik heb de film nog niet gezien. ik zit te twijffelen namelijk... Tom Hanks vind ik een geweldige vent, maar ik ben niet zo'n Dicaprio fan.

avatar van Hemdale
chrystel schreef:

maar ik ben niet zo'n Dicaprio fan

Ik ook niet maar toch blijft het een hele leuke film...

hmm in het begin d8 ik van shit wat een slechte film maar er zit een goed verhaal in ook omdat het een waargebeurt verhaal is.

Daar hou ik meestal wel van.

Geweldige film

avatar van blabla
plofke schreef:

er zit een goed verhaal in ook omdat het een waargebeurt verhaal is.

Vind dit altijd zo'n dooddoener, waar gebeurd dus goed verhaal, slaat nergens op.

Deze film verdiend hoe dan ook al 4sterren voor de intro. Hoe noem je dat eigenlijk, het begin van de film waarin alle namen van de acteurs en uiteindelijk de titel in voorkomt? Ben trouwens een echte fan van van dit soort verhalen. Wil zelf stiekum ook een beetje zoals Frank Abergnale zijn