Catch Me If You Can (2002)

Verenigde Staten / Canada
Misdaad / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Leonardo DiCaprio, Tom Hanks en Christopher Walken

Hij doet zich voor als arts, hoogleraar, advocaat en piloot, en niemand twijfelt ooit aan zijn kunnen. Maar intussen licht Frank, amper twintig jaar oud, iedereen op en verdwijnt hij keer op keer zonder een spoor achter te laten. Tot de politie een internationale klopjacht opent. Gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van Frank Abagnale, een valsemunter en meesteroplichter die voor zijn 21ste al voor miljoenen dollars aan valse cheques uitschreef en het geld vervolgens weer even gemakkelijk uitgaf.

avatar van Stephan
doron v schreef:
Hoe noem je dat eigenlijk, het begin van de film waarin alle namen van de acteurs en uiteindelijk de titel in voorkomt?

Titelsequentie
Wil zelf stiekum ook een beetje zoals Frank Abergnale zijn

Je bedoelt verplicht hele dagen in een klein kantoor cheques controleren?

De discussie over deze film gaat vrijwel geheel over of de film wel of niet te lang duurt. Natuurlijk ben ik het met de mensen eens die stellen dat een film best langer dan twee uur mag duren...als hij boeiend blijft. En deze film bleef dat helaas niet. In het verhaal van de film was geen wending te bespeuren (80 min. was genoeg geweest), DiCaprio die op weinig ingenieuze wijze constant uit handen blijft van een ongeloofwaardig laag aantal (3) FBI-agenten. Met aan het hoofd Tom Hanks die in deze rol niet in staat is zijn acteertalent te laten zien. Leonardo Dicaprio showde ook weer de diepgang in zijn acteertalent: de jonge opstandige tiener die met een blik de vrouwen aan zijn voeten heeft liggen. Ik heb de film uitgekeken (om me heen gingen ze naar bed), en daar ben ik mee gecomplimenteerd

echt een leuke amuserende film maar het mooiste vond ik nog dat de film gebasseerd is op een waargebeurd verhaal.

avatar van jedymaster
heel anders dan dat ik verwacht had ik dat is meestal een goed teken

heel goed en wat een gelul dat de film te lang duurt, er zit een prima vaart in.
het is alleen jammer dat op het hoesje van de rentalversie staat dat ie 95 min. duurt en dat dat in werkelijkheid veel langer is.
maar een prima film...

avatar van Banjo
Mooie stylvolle film met humor en toch ook wel redelijk wat drama.
Ik vond hem opgeven moment ook wat te lang duuren.
Maar bleef toch steeds weer boeiend.

3 1/2 ster

avatar van wackyboy
Deze film duurde echt niet te lang. Hij was voorbij voordat ik het doorhad.
Wat mij betreft een van de leukste Spielberg films. Zelfs di Caprio, waar ik normaal niet zo'n fan van ben, vond ik een goede rol spelen. En inderdaad de tofste retro openingstitles die ik ooit gezien heb.

Wil zelf stiekum ook een beetje zoals Frank Abergnale zijn

Je bedoelt verplicht hele dagen in een klein kantoor cheques controleren? [/quote]

Wel. ik geloof dat onze frank heden ten dage flink legaal gecasht heeft door zijn kennis door banken te laten gebruiken.

wat een heerlijke film. ik heb me prima vermaakt en verwondert tijdens het kijken.

Mattie schreef:

als je in de film een beetje had opgelet en de jaren 60 voor je kunt zien..was het nou niet bepaald een vetpot by de fbi. (nog steeds niet) maar de afdeling zwendel was eerder een strafplaatsing (en voor een vakidioot). dus een klein team voor een fraudeur is helemaal niet zo ongeloofwaardig.

avatar van Redlop
De titelsequentie onder begeleiding van John Williams' muziek was inderdaad geweldig Pink Panther-achtig.
Di Caprio acteerde sterk, vooral in de scenes samen met Walken in een 'Blast from the Past'-achtige vader/zoon verhouding.

Waarom Spielberg zo'n eenvoudig verhaal wel tot de laatste minuut kan laten boeien en een gem. andere regisseur niet, snap ik nog steeds niet.

'You're not a Lutherian'... briljante opmerking.

Hoe dan ook 4*

lindastuurman
Weird, op de hoes van de huurdvd staat dat de film ca. 95 min duurt :S

Anyway, voor mijn gevoel duurde ie niet veel langer. Leuk verhaal, leuk gebracht door Spielberg, goed geacteerd door de hele cast en mooie muziek van Williams.

avatar van as
as
Tsja, wat zal ik zeggen. Niet opzienbarend maar met plezier gemaakt. DiCaprio irriteerde met nu eens niet zo erg( dat is met zijn films na Titanic namelijk wel het geval) Lijkt wel een beetje een tussendoortje van Spielberg.

Tussendoortje of niet van Spielberg. Het is een lekkere 'feel-good movie' vind ik. Ik heb mij bij deze film erg geamuseerd. Alleen jammer dat ze op het eind zo'n tekst gebruiken. Ik vind dat je bij zulk soort films zelf maar moet bedenken wat er gaat gebeuren na de film. 4 sterren

Ramon K
Hele aardige middenmoter..2,5 sterren

Gister gezien, op video. Degelijk gemaakt (behalve inderdaad dat begin met die jaren-zestig animaties: TOP!) en heb me best vermaakt. Maar daar blijft het dan ook bij. Ik had een beetje hetzelfde als bij The Talented Mr Ripley dat de spanning 'm puur zit in hoe hij uit de handen blijft van de politie. Dat gaat op den duur een beetje vervelen (en bij TTMR zelfs ergeren maar die discussie is daar meen ik al gevoerd) maar echt maar een klein beetje in dit geval. Steven Spielberg heeft zo zijn manieren om 't leuk te houden. Die 'Lutheran'-opmerking van Abagnale's kakelverse echtgenote was inderdaad mees-ter-lijk.
Eigenlijk is het een behoorlijk moralistische vertelling: laat je niet misleiden door charme en uiterlijk. Met daarbij de verwijzing naar al die scènes waarbij Abagnale jr. (trouwens ook sr.) de aantrekkelijkste minst-skeptisch kijkende jonge vrouwen aanspreekt. Tamelijk ontluisterend, hoe dat soort praktijken eigenlijk werken. Maar tegelijkertijd is dat het ook dat het een beetje saai maakt. Je wéét wel dat het zo werkt.

In tegenstelling tot vele andere komedies heb ik van deze film genoten, er zat een heel goed verhaal achter en goed geacteerd, ik vond deze film zeker niet te lang, ze hebben de eerste 40 minuten gecompenseerd door er goede humor in te stoppen, en eenmaal de FBI hem op het spoor komt is het echt genieten tot het einde. Conclussie: 4,5 sterren: enkel de Lord of the rings filmen en alien vond ik nog ietsje beter.

avatar van Tommeh
topfilm!

Hele goede film! Had ik vooraf niet verwacht.
Tom Hanks blijft gewoon een topacteur die een film net ff iets extra's geeft

avatar van Phooze
Nergens wordt het boeiend of spannend. Tom Hanks is erg irritant. Weinig creatiefs. 2 sterren

Steven Spielberg maakt alleen goeie films vind ik, dit is er ook weer 1. leuk verhaal gewoon een goeie film ( kan wel net als Simon van Collum gaan praten maar dat laat ik aan de "experts" over). 3.5 sterren

Moviestar
lindastuurman schreef:

Weird, op de hoes van de huurdvd staat dat de film ca. 95 min duurt :S

klopt hoor Lin! de dvd duurt 144 min!!!!!

Tom Hanks speelt echt wel goed, maar de film viel me tegen. Leuke film voor tussendoor... 2,5 sterren.

avatar van jassonn
Ramon K schreef:

Hier ga ik in mee.

avatar van Sjan
Hij was, moet ik toegeven, ietsje te langdradig en te langzaam, maar ik vond het een geweldige film. Acteerwerk is erg goed en het verhaal is op een erg leuke manier gebracht. En vooral de gedachte dat dit echt gebeurd is, vind ik fantastisch. De muziek past er prima bij. 4*

Daar ben ik het helemaal mee eens! Altijd al een zwak gehad voor Spielberg, geweldige regisseur. Voor de rest was het gewoon een leuke film! Niet heel veel bijzonders maar ik heb anderhalfuur geboeit zitten kijken. 3,5 sterren

avatar van Sjan
En de rest van de tijd?

avatar van Brooklyn
LOL

Leuke film. Niet meer niet minder. Wel te lang. 3 sterren.

avatar van jay73
Ramon K schreef:

Hele aardige middenmoter..2,5 sterren

Hele aardige middenmoter..3,5 sterren.

Tegenvaller, de magie van Spielberg werkt dit keer niet, anders dan met Minority Report.
Langdradig en weinig verrassende wendingen. Voor mij maar 2 sterren.