Safe House (2012)

Verenigde Staten / Zuid-Afrika
Actie / Thriller

geregisseerd door Daniel Espinosa
met Ryan Reynolds, Denzel Washington en Vera Farmiga

Wanneer een schuiladres van de CIA het doel is van een groep criminelen, krijgt de leider (Reynolds) van dit schuiladres de taak om de crimineel (Washington) die daar op het moment ondergedoken zit, over te brengen naar een andere veilige locatie.

avatar van popcorn en cola
Erg overtrokken verhaal over de gang van zaken binnen CIA MI6 enz. Wel aaridge acite, maar het verhaal hapert aan alle kanten, erg ongeloofwaardig. Vera Farmiga, slechts een bijrol, is wel een fascinerende actice. Ook in deze film, maar zie vooral The Conjuring (2013), hoewel niet mijn genre wel een prima film met Vera in topvorm. Wat betreft Safehouse, vooral het zoetsappige einde maak aan de twijfel tussen 2 en 3 sterren een makkelijk einde.

avatar van Anjin
Leuk voor 1 x maar dan is het ook wel genoeg,dat korte haar stond denzel toch wel beter als dat Afro kapsel..

avatar van Brabants
Niet zo´n bijster intelligent filmpje, wat het van een paar sterke elementen moet hebben. Hierbij zijn met name de sterke acteerprestaties en het vlotte camerawerk met mooie scherpe beelden debet aan. Toch is het niet diepzinnige plot mooi vormgegeven en ontrafelt zich de rol van de charismatische Tobin Frost in een uitzinnig spannend en vlot actie/thriller film.

avatar van Norma
Ik had een soort Panic Room verwacht, dus ik was enigszins teleurgesteld toen bleek dat de film zich voor een groot deel buiten het safe house afspeelde.
Vrij veel actie met achtervolgingen en vechtpartijen, weinig originaliteit en verhaal.
Denzel is prima gecast als voortvluchtige crimineel waar je toch wel sympathie voor hebt, maar het is natuurlijk een rol die hij op zijn sloffen kan invullen.

avatar van missl
Prima actiefilmpje. Eigenlijk zou ik nooit iets verkeerds zeggen over Denzel Washington, ik vind al zijn films altijd wel prima. Ze zijn niet fantastisch maar kijken wel lekker weg en zijn ook vermakelijk. Reynolds speelt ook goed als beginnend politie agent, die alles op alles zet om Denzel Washington te vangen. Verwacht niets hoogstaands, maar zeker leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Capablanca
Zo langzamerhand kan dit soort films mij niet meer bekoren. De kleine man die opeens tegen wil en dank de hoofdrol speelt, de big guy die onder alle omstandigheden supercool blijft, de shots vanuit het hoofdkwartier met bijna geen andere functie dan om de kijker bij te praten, de verplichte ertussendoor spelende romance, het is erg voorspelbaar allemaal. En als de actie dan ook nog best wel oké, maar erg onwaarschijnlijk is, dan is er sprake van een niet geheel geslaagde film.

En waarom dat afrokapsel? Om het later af te kunnen scheren!

avatar van ikhebsmaak
Een heel aardige film. Niet steengoed, maar zeker bovengemiddeld. Het idee van die safe-houses is aardig, en die schijnen ook echt te bestaan.
Verder haalt Denzel Washington altijd wel een behoorlijk niveau wat acteren betreft, ook in deze film.

avatar van jippie2010
Teveel actie, te weinig psychologie. Een Washington die tegen het einde pas echt op zijn sterkst was en een Reynolds die na 'Buried' weer een degelijke prestatie neerzet.
Een film die krachtiger werd naar mate het verhaal verstreek. *3,5

avatar van JeroenFR08
Redelijke film. Denzel en Reynolds doen t leuk. Maar zoals gewoonlijk is Vera Farmiga degene die het meest mn aandacht trok. Altijd leuk haar te zien.

Verstand op 0 en gaan.

avatar van Daniël44
Geweldige actie film met geweldig acteerwerk van Washington en Reynolds. Naarmate de film vorderde werd het steeds beter.

avatar van AC1
AC1
Redelijk onderhoudende Bourne wannabe.

avatar van Shinobi
"I'm not your only enemy tonight."

Meer van verwacht.

Qua verhaal is het gewoonweg erg clichématig en bovenal voorspelbaar. Het verraste me des te meer hoeveel - onnodige - aandacht hieraan wordt geschonken. Het voelt allemaal doelloos aan, met personages die als een kip zonder kop in het wilde weg rondlopen. Daarbovenop wordt de kijker alsmaar bij het handje gehouden; men vindt het blijkbaar nodig om te vertellen hoe het plot zich ontvouwt.

De actie is op zich wel vermakelijk, maar door de schokkerige camera is het soms moeilijk om te volgen. Desondanks kun je wel rekenen op een aardige portie (auto)achtervolgingen en prima vuurgevechten die plaatsvinden in een hoop hectische omgevingen. Toch is het af en toe iets te veel van het goede.

Denzel Washington doet het naar behoren, maar het is te merken dat hij zijn personage op de automatische piloot speelt en derhalve niets bijzonders weet toe te voegen. Ryan Reynolds neem ik al een tijdje niet meer serieus, gelukkig is hij hier geen stoorfactor. Het probleem is dat de personages te generiek zijn om daadwerkelijk geboeid te worden.

Al met al is 'Safe House' een vrij standaard actiefilm geworden waarvan je er al tig hebt gezien.

Dikke 2,0 sterren.

avatar van ILDIB
Het blijft telang onduidelijk wat er aan de hand is. Dat gaat ten koste van interesse. Iets teveel knok en schiet. Washington is goed te pruimen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film die wat doet denken aan de Bourne-films, al heeft deze film wat minder ziel. Regisseur Daniel Espinosa maakt er anders wel een mooie film van met groffe kleuren en voldoende actie. Het ligt vooral aan het verhaal en buiten Washington en Reynolds is het acteerwerk ook niet meer dan standaard. En het verhaal zelf zorgt ook voor weinig spanning. Je ziet al van ver het plot en buiten de vele achtervolgingen is er niet veel spanning. Gelukkig maakt de actie nog wel wat goed. Geen slechte film, maar door het verhaal toch snel vergeetbaar.

avatar van Timothyvdmeer
Redelijke film met een goede Reynolds. Washington doet zijn ding maar op het eind wordt hij beter.

Best oké.

Maar je moet niet veel meer dan een simpel filmpje verwachten, anders draait het al snel op een teleurstelling uit. De twist zie je van ver aankomen, erg veel kleurschakering en nuance is er niet en het draait uiteindelijk vooral om de actiescenes.

De locatie geeft deze film wat extra kleur, verder ook wel aardig geschoten en Washington speelt deze rolletjes met z'n ogen dicht, maar doet het gewoon goed. Reynolds hangt er in vergelijking maar een beetje bij, dit soort rollen liggen hem wat minder vind ik.

Heel veel heeft de film niet om het lijf, maar het wordt wel aardig gebracht en verveelt ook nergens. Een degelijk tussendoortje dus.

avatar van IH88
“I'm not your only enemy tonight.”

Lekkere actiefilm met een Washington en Reynolds die goed op elkaar zijn ingespeeld. Ook leuk dat het verhaal zich afspeelt in Kaapstad en dat de omgeving echt wordt gebruikt voor de actiescènes. Deze actiescènes zien er flitsend uit en ook de vechtscènes zijn spijkerhard. Zo zie ik het graag.

Wie de bad guy is zie je van een kilometer ver aankomen, maar het stoorde niet heel erg. De film heeft veel vaart en flair en Washington en Reynolds zijn eigenlijk altijd wel goed. Washington hoeft maar even stoer te kijken en een bad guy een paar klappen te geven, en je gaat mee in zijn verhaal. Wat een charisma heeft die man. Het verhaal is standaard, maar gelukkig is het voor de rest bovengemiddeld. Zeker voor een actiefilm.

avatar van Daan258
Onderhond schreef:
Best oké.

Sluit me hier volledig bij aan.

Aardige spionage/actiefilm die niet verveelt van begin tot einde.

Washington is weer goed op dreef hoewel hier wat ingetogen. Maar dat kan aan het script gelegen hebben. Verhaal is niet uitgesproken of springt eruit als origineel maar kan ermee door en film houdt het adrenalinegehalte en tempo prima vast. Wat een vereiste is voor dit soort films. Manier van filmen, beetje a la wijlen Tony Scott, is niet zo mijn ding maar het stoorde niet echt in dit verhaal.

Bovengemiddelde film die opgekrikt wordt door een sterke Washington en bovengemiddeld spelende Reynolds. Extra half puntje voor de meest indrukwekkende sterf scene door Washington die ik gezien heb.

Zwolle84
Ik dacht: ik zet Netflix aan, dan ben ik tenminste even twee uur niet met vanavond bezig. En ja hoor, blijkt dit zo ongeveer de enige van de 3 miljoen Amerikaanse actiefilms te zijn die zich deels bij een Ajaxwedstrijd afspeelt.

De film gaf overigens veel te veel ruimte om toch steeds weer naar vanavond af te dwalen. Ik word er een beetje flauw van, al die identieke Amerikaanse actiethrillers. No way dat ik me deze volgend jaar nog kan herinneren.

avatar van Lovelyboy
Redelijk maar vrij oppervlakkige actieverhaal. Waar de titel doet denken dat ze langere tijd in RR zijn safe house zitten, kom je redelijk bedrogen uit. Al vrij snel moet deze ontvlucht worden en probeert men veiligheid te vinden op een andere locatie.

Het verhaal is redelijk doch vrij eenvoudig en doorzichtig. Dat Washington iets heel belangrijks heeft en weet is van meet af aan duidelijk. Washington overigens op cruise control als altijd. Reynolds trouwens opvallend sober en degelijk voor zijn doen, weer eens wat anders dan dat schijtlollige gedoe van hem.

De actie is verder goed, hoog tempo, en dat is het dan eigenlijk wel. Een aardige niemendalletje voor op een verloren avond.

avatar van Hans Gruber
Verrassend goede actiefilm. Met een degelijke Reynolds en een ouderwets op dreef zijnde Washington. Die man kan bijna geen slechte film maken lijkt het. Zeker op het laatst speelt hij briljant. Mooie locaties, rauwe sfeer, achtervolgingsscenes alle ingrediënten aanwezig. Voor mij 4**** waard.